4R100 automaattivaihteiston vianhaku (Ford F350)

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

4R100 automaattivaihteiston vianhaku (Ford F350)

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Kesäkuu 10. 18:31:23 2012

-99 F350 Powerstroke 4x4 pick-up varustettuna 4R100 vaihteistolla oireilee seuraavaa:

Peruutuksen jälkeen D ei kytkeydy päälle kunnolla, ainoastaan yrittää kytkeytyä ja siis ja luistaa paljon. Pakkoykkönen kytkeytyy tällöin normaalia hitaammin, mutta kytkeytyy kuitenkin, ja kun sillä ajaa ensimmäiset kymmenen metriä, vaihtaa pakkokakkoselle ja siitä taas hetken kuluttua D:lle, kytkeytyy D normaalisti eikä laatikko luista silloin vähääkään. Ongelma ei esiinny N tai P asennolta D:lle kytkettäessä, ainoastaan R asennosta D:lle vaihdettaessa. Vika on pahempi kun öljyt lämpenevät. Uudet ohjeen mukaiset Mercon öljyt ja suodatin on, öljyn määrä oikea ja oikeassa asennossa (P) tarkistettu. Laatikko toimii 100% hienosti jos ei tarvitse peruutella yhtään. HUOM! Pakki toimii normaalisti.

Asiaan liittyvä lisäjuttu on tyhjäkäynnillä järkyttävää rahinaa pitävä turbiini tai vetolevy, ääni poistuu kun antaa hieman kierroksia. Tässä puntaroin että mitä muuta pitää tilailla turbiinin ja vetolevyn lisäksi :-)

Itse mietin, että jos tuo turbiini tyhjänä rallattaa, voiko turbiinin kuluneisuudesta johtuva hidastunut paineennousu tehdä tuollaisen kytkeytymisvaivan?

Öljyt tuoksuvat ja näyttävät sille mille pitääkin.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4R100 automaattivaihteiston vianhaku (Ford F350)

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Kesäkuu 11. 13:26:24 2012

Arvaus: jotenkin tulee mieleen, että joku solenoidi jää R asentoon jumiin ja siksi hidastelee. Forten automaatikolle tarkoitettua tököttiä voisi kokeilla (sellainen putkilo).

Vastaa Viestiin