FORD ESCORT V StW (GAL, AVL) 1.6 (1990 - 1992)
Autossa pitkään ollut ongelmia käymisen kanssa, auto kuitenkin melkein päivittäiessä ajossa vioista huolimatta.
Ekat kerrat oli kuulemma niin että isä ajoi auton pihaan, seuraavalla kerralla yrittäessä ei enää lähtenyt käyntiin. Seuraavana päivänä tuosta se lähti käyntiin omin avuin ilman mitään operaatioita.
Toisella kerran vika oli seuraava:
Auto sammui kesken ajon ajettaessa 50km/h. Edelleen vauhdissa rullaavana kytkin päällä koitin startata uudelleen -ei mitään merkkiä. En muista enää koitinko loppuvaiheilla vauhdissa ollessa starttia vaihde päällä, mutta tällä kertaa auto pimeni, työnsin autoa 240metriä että sain läheisen kaupan parkkipaikalle. Koitin vielä startata mutta ei toivoa. Työpäivän jälkeen yhden isoveljen kanssa tultiin tutkimaan autoa, kaikkia piuhoja runkslattiin ja ei toivoa, mutta lopulta olikohan sitten hal-anturiin hipaisun jälkeen auto lähti käyntiin omin neuvoin ilman akun lataamista välillä. Tuolloin virta riitti ihan hyvin moottorin pyörittämiseen yrityksestä toiseen ja lopulta siis käynnistymiseen ja 8km ajo kotiin sujui ongelmitta. Vika hävisi useammaksi kuukaudeksi.
Siitä asti vikakerrat ollu sellasia, että auto sammuili ehkä kerran kuussa kesken ajon, jos edelleen vauhdissa niin vauhdista vaihdepäällä virrat päällä vierittämällä lähti käyntiin ja pystyi taas ajamaan aina perille asti. Jos taas auton pysäytti niin virta ei enää ikinä riittänyt starttaamiseen. Mäkistartilla sai käyntiin ja pystyi taas ajamaan perille asti (yleensä noin 10km ajoja). Välillä vika tuli siten, että auto toimi ihan nätisti parkkiruutuun asti vaikka kaupan pihassa. Kaupasta tullessa kun yrittää startata niin moottori ei pyöri kunnolla tai ei ollenkaan ja taas mäkistartti oli ainut vaihtoehto joka toimi. Ja aina noiden sammumisien jälkeen akku on täytynyt ladata yön yli. Vika on pysynyt aika hyvin loitolla kun kerran parissa viikossa lataa akun yön yli, joskus pääsee yllättämään.
Muutamaa akkua on kokeiltu, aina sama juttu. Hal-anturi on vaihdettu uuteen mutta ei tunnu mitään eroa mihinkään. Laturin hiilet kun vaihtoi niin latausjännite parani joksikin aikaa. Vika ei hävinnyt. Sitten koko laturi on vaihdettu uuteen, edelleen sammuilee ja ei sitten pysty starttaamaan (moottori ei pyöri) ja lähtee käyntiin vain mäkistartilla. Tämän jälkeen isä on tehnyt niin, että ajelee yhdellä akulla ja jos sammuu eikä starttaa ni sitten varalta on toinen akku jolla kuitenkin onnistuu starttaamaan.
Hiljattain yksi henkilö kertoi sattumalta suzukistansa, vika oli sellainen että auto hukkaa itsekseen virrat akusta jos joku tietty sulake on päällä. On ottanut sulakkeen irti niin virrat pysyy autossa, miinuksena ettei sisävalot, mittarivalot ja kello pysy ajassaansa. Voikohan tässä escortissa vika olla jokin vastaava?
edit: Ei mulla ole paljoakaan motivaatiota laitella isän autoja. Huonosti on motivaatiota laittaa omiakaan autoja itse ja rahaa yleensä ei ole viedä laitettavaks. Ja Sit ku täytyis alkaa remppaa isän autoja ni aina kiukuttaa ku ei ne mun omatkaa autot oo kunnossa. Silloin tuntuu että se motivaatio, aika ja jaksaminen palaa toisten autoihin eikä mihinkään omaan.

