Ratin asennus sierraan -92

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

TuneGi
Ylläpitäjä

Ratin asennus sierraan -92

Viesti Kirjoittaja TuneGi » Ke Kesäkuu 30. 22:21:58 2004

Elikkäs hommasin tuossa sparcon ratin ja OMP:n sierraan sopivan keskiön. No tänään aloin asentaa sitä ja sain vanhan orkkisratin hyvin irti. Oli yhdellä pultilla kiinni. No tuo OMP:n keskiö tuntui olevan hieman syvempi, kuin alkuperäisen ratin keskiö ja vaati näin joko pidemmän keskiöpultin tai sitä akselitappia rattiputkesta hieman ulospäin. Sain akselitappia vedetyä ulospäin varovasti, jolloin alkuperäinen pultti ylettyi uuden keskiön läpi ratin akselin tappiin. No kun aloin kiristää pulttia, niin se tuntui vaan kiristyvän ja kiristyvän. Kun avasin ratin pultin uudestaan ja katsoin keskiön taakse, niin tuo akselitappi oli korkkautunut ulospäin sieltä rattiputkesta tms. Elikkäs onko joku aiemmin asennellut ratteja ja miten paljon tuota pulttia kiristetään, jotta se kiristyy? ja onko tuossa rattiakselin laakerissa kenties vikaa, jos ratti on hieman väljä tai ei palaudu käännettäessä hyvin?

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ke Kesäkuu 30. 22:28:53 2004

kyllä mä oon ainaki kiristäny sitä pulttia niin että se varmasti pysyy eli kovaa :D ratti on luisi
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

TuneGi
Ylläpitäjä

Re:

Viesti Kirjoittaja TuneGi » To Heinäkuu 1. 0:04:46 2004

Joo, niin minäkin kiristin, mutta kun pyörii ja pyörii vaan, eli jotain siinä kai paskana, kun se akselitappi tulee ulospäin putkesta kun kiristää.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: Ratin asennus sierraan -92

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Heinäkuu 1. 10:19:16 2004

TuneGi kirjoitti:Elikkäs hommasin tuossa sparcon ratin ja OMP:n sierraan sopivan keskiön. No tänään aloin asentaa sitä ja sain vanhan orkkisratin hyvin irti. Oli yhdellä pultilla kiinni. No tuo OMP:n keskiö tuntui olevan hieman syvempi, kuin alkuperäisen ratin keskiö ja vaati näin joko pidemmän keskiöpultin tai sitä akselitappia rattiputkesta hieman ulospäin. Sain akselitappia vedetyä ulospäin varovasti, jolloin alkuperäinen pultti ylettyi uuden keskiön läpi ratin akselin tappiin. No kun aloin kiristää pulttia, niin se tuntui vaan kiristyvän ja kiristyvän. Kun avasin ratin pultin uudestaan ja katsoin keskiön taakse, niin tuo akselitappi oli korkkautunut ulospäin sieltä rattiputkesta tms. Elikkäs onko joku aiemmin asennellut ratteja ja miten paljon tuota pulttia kiristetään, jotta se kiristyy? ja onko tuossa rattiakselin laakerissa kenties vikaa, jos ratti on hieman väljä tai ei palaudu käännettäessä hyvin?
Rattiakselan laakerissa on mullakin "vähän" välystä (ei liiku yli puolta senttiä ylös alas).

Pulttia kiristetään niin kauan että se kuusiokartio on keskiön pohjassa...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

TuneGi
Ylläpitäjä

Re:

Viesti Kirjoittaja TuneGi » To Heinäkuu 1. 11:45:46 2004

Ok, eli sitten se tosiaan tulee sieltä putkesta ulospäin. Kun tuo sparcon ratin keskiö on hieman syvempi, eli tuo rattia kuskia lähemmäksi, niin vaati ensin sen kartion ulospäin vetämistä, jotta orkkispultti ylettyi keskiön läpi kartioon.

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Pe Heinäkuu 2. 1:04:17 2004

Muistetaan sitten että oliko se nyt vuosimallissa 90 kun tuli facelift niin kiinnitys on erilainen kun vanhassa. Vanhassa mutterilla ja uudessa pultilla.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Heinäkuu 2. 11:23:23 2004

Bliz kirjoitti:Muistetaan sitten että oliko se nyt vuosimallissa 90 kun tuli facelift niin kiinnitys on erilainen kun vanhassa. Vanhassa mutterilla ja uudessa pultilla.
Ohops... Katoin vasta vuosimallia :oops:

EDIT:

TuneGi: jokos runtukello on paikallaan??
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

TuneGi
Ylläpitäjä

Re:

Viesti Kirjoittaja TuneGi » Pe Heinäkuu 2. 22:06:55 2004

Kello kii mittaristossa, johtokin näkyi olevan autossa valmiina, sellainen ylimääränen johto, muistaakseni vihree.

Vastaa Viestiin