Fiestan lohko (Fiesta gurut huom!)

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Fiestan lohko (Fiesta gurut huom!)

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » Pe Lokakuu 29. 8:56:42 2004

Onko Fiestan HCS- koneen männän halkaisija aina 68.68 mm jos kyseessä on 1.1-litrainen kone? Ja onko se 1.3 litraisen männän halkaisija aina 73.96mm? Vai voiko vanhemmassa 1.1- koneesssa olla leveämmät männät ja lyhyempi isku?

Eli juttu on seuraava; ´90 Mk3 1.1 Fiestan ( Kaasari, kärjetön sytytys ilman perinteistä jakajaa) koneen alakerta oli niin väljä että oli löydettävä toinen kone. Löytyi ilmeisesti Mk2 Fiestan vastaava kone joka piti olla 1.1 mutta männän halkaisija on just toi 73.96mm kun se siinä Mk3 koneessa taas on 68.68mm. Muuten lohkot ovat samanlaiset kun taas kannet ovat täysin erilaiset. Mk2- lohkossa on normaali virranjakaja ja siitä puuttuu tietenkin sytytyksen anturi joka ottaa signaalin vauhtipyörästä .

Tarkoitus olisi nyt rakentaa jonkunnäköistä härveliä jossa on se vanhempi lohko ja uudempi kansi. Tähän asti kaikki näyttää menevän ihan ok, on tehty reiät sytytyksen anturille Mk2 lohkoon ja tarkistettu että uudempi kansi sopii vanhempaan lohkoon. Käytetään sitten uudemman koneen imu- ja pakosarja sekä kaasari, sytytyslaitteet sekä vauhtipyörä.

Mitä sanotte, tuleeko toimimaan? :roll:
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Pe Lokakuu 29. 21:10:52 2004

No kun se sun tuleva, 'uusi' kone kerran on Valencia (eikä HCS) niin 1.3 lohko on ihan helppo erottaa 1.0/1.1 lohkoista. 1.0/1.1 lohkot jäävät jotakuinkin samaan tasoon vaihdelaatikon yläreunan kanssa (ehkä 1-2mm eroa) kun taas 1.3 Valencian lohkon yläpinta on ihan selvästi (~10mm) vaihdelaatikon yläreunaa korkeammalla.

Ja tuossa Valencian lohkon ja ja HCS:n kannen naittamisessa ei ole yhtään sen enempää järkeä kuin että olisit laittanut sen wanhan Valencian sinne kärjellisine jakajine ja vanhoine kaasareineen. Ja minä en edes usko että siitä tulee valmista.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » Pe Lokakuu 29. 21:34:04 2004

Älä nyt ole tollainen. Miksei siitä tulisi valmista? Lohkot ovat täysin identtisiä sylinterin halkaisijaa lukuunottamatta, ei siinä ole mitään korkeuseroja vaihdelaatikosta mitattuna, eli kyllä se vaan on HCS-kone. Yksi syy miksi päädyttiin tähän ratkaisuun oli just ettei haluttu käyttää sitä vanhaa sytytysjärjestelmää. Toinen oli se ettei ole toimivaa kaasaria siihen koneeseen. Ja onhan se hauskaa kokeilla tuleeko siitä mitään. Jos ei tule niin keksitään jotain muuta, onhan nyt maailmassa hulluimpiakin yhdistelmiä tehty.
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Su Lokakuu 31. 19:44:42 2004

kansien eroista sen verran, että tuossa välissä muuttui venttiilien järjestys (jos käpistellyt pakosarjoja niin huomaa):..
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » Ma Marraskuu 1. 7:53:06 2004

Jep, huomasin kun vertasin noita kansia. Näin ollen pakosarjakin on täysin erilainen ja olisin joutunut vääntämään siihen jonkunnäköisen omatekoisen väliputken pakosarjan ja ekan pöntön väiin. On paljon parempi että voi käyttää orkkisosia kun autolla olisi vielä tarkoitus ajaa jonkun verran... jos joskus joutuu vielä pakoputken vaihtohommiin....
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » La Joulukuu 16. 8:36:46 2006

Tässä selailin ajankuluksi vanhoja viestejä ja ajattelin lisätä tähän että kyseinen Fiesta johon tämä mutanttimoottori kasattiin on vielä tänä päivänä ajossa ja hienosti toimii. Ihme kyllä.... :D
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

Vastaa Viestiin