mk5 esco eri mallien jarrut

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

mk5 esco eri mallien jarrut

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Kesäkuu 25. 9:17:03 2005

mk5 (avo)esco, onko 1.4, 1.6 ja 1.8 jarruilla mitä eroa? mieleeni vaan tuli 1.8 (130hp) jarruilla varustettu avo johon laittais 2.0 zetecin..? rs2000 on erilainen taka-akseli ilmeisesti, mut 1.8 kaiketi vastaava kun 1,6/1,4?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Kesäkuu 25. 10:23:18 2005

Miksi laittaisi 130 tai 136 kaakkisen 2.0 Zetecin, 130 kaakkisen 1.8 130 Zetan tilalle?

Tuollaista avoa on mielestäni muuten turhaa alkaa kovin virittämään. Tuollainen 130 heppainen riittää varmasti kylänraittien cruisailuvälineeksi. Avolla ei voi ajaa nautittavasti juurikaan yli satasta rätti auki enkä ajaisi kyllä yli 150km/h rätti päälläkään, alkaa olla jo sellainen humina eikä tuota liene suunniteltu kestämäänkään kovia nopeuksia.

Taka-akseleistahan täällä on ollut turinaa aiemminkin, samalla taisi olla noista jarruista.

Tässä pertti peruspessimistin turinaa aiheesta avo Escort ja sen virittäminen :lol:


jjs omaa tästäkin aiheesta tietoa niin paljon että ranteita pakottaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Kesäkuu 27. 13:48:33 2005

upi ei nyt käsittänyt mitä hain takaa... :-)

puhuin 1.8 130hp JARRUISTA, en sellaisella tekniikalla varustetusta autosta.. Eli siis jos laittais vaikka nuhaisen 1.4 tai 1.6 koneen tilalle 2.0 zetecin (sama vaiva kun 1.8:n laittokin ja kukapa ei haluaisi litroja lisää jos kustannukset eivät siitä juurikaan muutu?), saisi samalla sitä virityspotentiaalia paremmin kun 1.8 koneessa. ahtaminen mk5 escoissa lienee hankalaa (vähäpäästöisiä) joten mukavasti kiusattu 2-litrainen zetamoottori vois olla hyvä vaihtoehto jos haluaa avolta muutakin kuin että siinä on se rätti... 8)

jos kyseessä olisi mk4 cabrio olsi ehdottomasti turbotekniikka paikallaan mutta mk5:ssä pitää hakea korviketta vaparista.. ei sillä että mulla ois minkäänlaista cabriota...

Saattaja
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Saattaja » Ma Kesäkuu 27. 13:54:44 2005

Oikeestaan liity mitenkään aiheeseen, mutta tuosta vähäpäästöisyydewstäkö se on kiinni ettei normi mk5 eskortteihin oo paljoo turboja tökitty? Eli ettei muita esteitä oo?

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Kesäkuu 27. 15:01:17 2005

Saattaja kirjoitti:Oikeestaan liity mitenkään aiheeseen, mutta tuosta vähäpäästöisyydewstäkö se on kiinni ettei normi mk5 eskortteihin oo paljoo turboja tökitty? Eli ettei muita esteitä oo?
Ruotissa olen nähnyt parikin Turbotettua MK5:sta toinen remmillä ja toinen ihan perinteisellä ja varmasti löytyy useampiakin.

Suomessa ei tiettävästi ole vielä kukaan ottanut projektikseen? Suomessa ei muualla kai saa muualta mittauksia kuin VTT:tä? ja siellä tuo kustantaa pitkälti toista tonnia.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Kesäkuu 27. 15:18:28 2005

qreippi kirjoitti: Ruotissa olen nähnyt parikin Turbotettua MK5:sta toinen remmillä ja toinen ihan perinteisellä ja varmasti löytyy useampiakin.
Kysymyksiä tylsän päivän ratoksi...

kysymys 1. missä on ruoti

ja numero 2. miten turbotetaan remmillä? luulin tuota mekaaniseksi ahtamiseksi...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Kesäkuu 27. 15:22:35 2005

eipä siinä muut rajoita meittiä kun se vähäpäästöisyys.. zetec moottoreita ahdetaan täälläkin usein - ne vain sijoitetaan mk4 escoihin tms vanhempiin laitteisiin.

eli mikäli auto on vähäpäästöinen eikä mallisarjan sisällä ole maahantuotuja turbomalleja täytyy vaparin siis olla ainut järkevä vaihtoehto... vtt:llä päästöt testauttamalla saa turbotettua mutta onko järkeä tuhlata mk5 escoon joka ei enää ole kovassa huudossa (poislukien erikoismallit) puoltatoistatuhatta eurooppalaista rahaa pelkkään mittaukseen joka maksaa aina onnistui sitten taikka ei... ja se mittaus on vähän laajempi kun katsastuksenaikainen mittaus :-)

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Kesäkuu 27. 16:17:37 2005

Zeta/Zetec 1.8 105 hp ja 130 hp:ssa on eri jarrut. Jälkimmäisessä samat kuin RS2000:ssa, paitsi takana rummut (Mk5/Mk5.5) vs. RS2000:ssa levyt.

1.8 Zetecista kiskotaan aika mukavia lukemia esim. Formula-Fordissa. Niissä on vielä kuristimet.

Saattaja

Kun rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen, niin saa 99%:sti unohtaa ahtimet.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Kesäkuu 27. 21:15:37 2005

Mutta Sami, edelleen pätee se että mitä ihmettä tekee avoautolla jossa on paljon tehoa?

1. Se on silti etuvetoinen
2. Avona sillä ei todellakaan ole mukavaa ajaa kovaa
3. Rätti päällä sillä ei todellakaan ole mukavaa ajaa kovaa
4. Laittamalla vakioon vapaavirtaussuodattimen ja hönkivän putken saa aikaan respektiä kanssa-autoilijoilta eikä autolla tarvitse ajaa kovaa
5. Umpikorisessa on jäykempi kori kovaa ajamiseen:lol:

No joo.

Silti taidan ajella cossulla :D

Tämän perustan kokemuksiin tuosta 1.6 EFI cabriosta jonka äskettäin möin pois.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Kesäkuu 27. 21:24:32 2005

ukormi kirjoitti:Mutta Sami, edelleen pätee se että mitä ihmettä tekee avoautolla jossa on paljon tehoa?

1. Se on silti etuvetoinen
2. Avona sillä ei todellakaan ole mukavaa ajaa kovaa
3. Rätti päällä sillä ei todellakaan ole mukavaa ajaa kovaa
4. Laittamalla vakioon vapaavirtaussuodattimen ja hönkivän putken saa aikaan respektiä kanssa-autoilijoilta eikä autolla tarvitse ajaa kovaa
5. Umpikorisessa on jäykempi kori kovaa ajamiseen:lol:
:-) Onhan se teho hauskaa aina
1. sille ei vain voi mitään, nimeä takavetoinen avo-ford hintaluokka alle 5000e
2. eihän täällä saa ajaa kun 120km/h muutenkaan
3. avollahan ajetaan rätti auki räntäsateessakin
4. GTI magazine... :-) ei riitä jos haluaa tehdä jotain erilaista
5. ks. kohta 2.

:-)

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Kesäkuu 27. 21:29:30 2005

Nimimerkillä, en aja metriäkään avoautolla rätti alhaalla mikäli ulkolämpötila ei ole yli 15 astetta plussalla ( celcius ) ja aurinko helota taivaan täydeltä maahan saakka.

Yksi kasvohermohalvaus (taksimiehen tauti) eliniässä saa luvan riittää :lol:

Myy ylimääräiset rojut pois ja säästä rahaa tai käy pankissa keskustelemassa autolainasta ja osta kerralla se aito Cosworth mitä kuitenkin loppupelissä himoitset :wink:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ma Kesäkuu 27. 21:40:33 2005

Harrastuksia ei kannata ajatella järjellä :wink:

Asiaan löyhästi liittyen, tiedän yhden Suomen rekisterissä ilman mitään laittomuuksia olevan Mk5 Escortin 1.8 Zetecillä jonka rekisteriotteessa ei lue sanaa "vähäpäästöinen" :D
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Kesäkuu 27. 21:43:09 2005

ukormi kirjoitti:Nimimerkillä, en aja metriäkään avoautolla rätti alhaalla mikäli ulkolämpötila ei ole yli 15 astetta plussalla ( celcius ) ja aurinko helota taivaan täydeltä maahan saakka.

Yksi kasvohermohalvaus (taksimiehen tauti) eliniässä saa luvan riittää :lol:

Myy ylimääräiset rojut pois ja säästä rahaa tai käy pankissa keskustelemassa autolainasta ja osta kerralla se aito Cosworth mitä kuitenkin loppupelissä himoitset :wink:
hei, lue mun allekirjoitus, cossu on listoilla ekana ostaa. mutta tulee vielä (toivottavasti) kesiä ja talvisin syyhyää sormet aina... :twisted:

Saattaja
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Saattaja » Ti Kesäkuu 28. 11:53:54 2005

Sine kirjoitti:Zeta/Zetec 1.8 105 hp ja 130 hp:ssa on eri jarrut. Jälkimmäisessä samat kuin RS2000:ssa, paitsi takana rummut (Mk5/Mk5.5) vs. RS2000:ssa levyt.

1.8 Zetecista kiskotaan aika mukavia lukemia esim. Formula-Fordissa. Niissä on vielä kuristimet.

Saattaja

Kun rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen, niin saa 99%:sti unohtaa ahtimet.
130hp versios on kyl minusta levyt takanaki

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Kesäkuu 28. 13:24:31 2005


Vastaa Viestiin