mk4 escon takapyörän laakeri?

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

mk4 escon takapyörän laakeri?

Viesti Kirjoittaja Cosander » To Heinäkuu 7. 9:48:22 2005

Miten on kuinka kireellä toi laakeri pitää olla?
Pitääks se jättää niinku volkkareis it prikka liikkuu mutterin ruuvarilla liikuteltaes vai tosi kireelle?

Rule
Ylläpitäjä

Re: mk4 escon takapyörän laakeri?

Viesti Kirjoittaja Rule » To Heinäkuu 7. 10:27:58 2005

Cosander kirjoitti:Miten on kuinka kireellä toi laakeri pitää olla?
Pitääks se jättää niinku volkkareis it prikka liikkuu mutterin ruuvarilla liikuteltaes vai tosi kireelle?
Kireelle vaan.. Ainakin oon ite tehny niin ja hyvin on laakerit kestäny (2v sitten vaihoin ne joten sen ajan ne ainakin kestää :D )

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » To Heinäkuu 7. 10:30:18 2005

No ei niitä nyt hampaat irvessä pidä kiristää! Siihen on annettu momentti johon se mutteri kuuluu kiristää samalla kun rengasta pyöritetään. En nyt tähän hätään pysty tuota momenttia kaivamaan esiin.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Rule
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rule » To Heinäkuu 7. 10:43:23 2005

Ilpo kirjoitti:No ei niitä nyt hampaat irvessä pidä kiristää! Siihen on annettu momentti johon se mutteri kuuluu kiristää samalla kun rengasta pyöritetään. En nyt tähän hätään pysty tuota momenttia kaivamaan esiin.
No sen kyl tiiän ettei voi oikein kiristää niin paljon että naama tulee punaseks. Mutta noihin momentteihin en usko pätkääkään (ainakaan etupyörän laakerien kiristysmomenttiin).
vaihoin laakerin, kiristin niin paljon ku kirjassa sanotaan, 2 viikkoo kului ja mutteri irtos=laakeri paskaks. :shock:
silloin ajattelin että ehken kiristänytkään tarpeeks sitten. noh ostin uuden laakerin, asensin sen, kiristin kirjan mukaan (tarkistin kahdesti), ajoin kaks viikkoo ja taas irtos mutteri! :evil: sen tapahtuman jälkeen kiristän noi etupyörän laakerin vähän enemmän ku mitä kirjassa sanotaan.

Ja ajoin normaalisti. :wink:

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » To Heinäkuu 7. 10:56:36 2005

No, tapansa kullakin. Etupyörän laakerin rakenne on kyllä muutenkin erilainen joten ihan samaa periaatetta ei voi soveltaa taakse. Edessä sen mutterin kiristysmomentti on luokkaa 200 Nm joka ainakin itsellä on aina riittänyt pitämään mutterin kiinni.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » To Heinäkuu 7. 10:57:02 2005

Minä oon kiristäny aina kaikki etuvedon takafillarit seuraavasti ja hyvin on kestänyt:
-kiristäny ylitiukkaan, jotta kaikki osat ovat varmasti pohjassa
-löysännyt mutteria reilusti
-pyörittänyt pyörää ja tiukannut mutteria samaan aikaan, kunnes pyörän liike rupeaa tahmaantumaan
-pikkaisen takisin päin mutteria ja se on siinä


Rule:
Katsoitko momentin varmasti oikein? Se on luokkaa 25-30kgm eli noin 250-300Nm, jos on ilmoitettu kilogrammametreinä niin saattaa äkkiä katsomalla kiristää vahingossa Newtonmetreinä, joka on noin kymmenes osa silloin.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Heinäkuu 7. 11:41:45 2005

Ja se etupyörän mutterihan vielä lukitaan erikseen.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Rule
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rule » To Heinäkuu 7. 12:51:17 2005

nprteam kirjoitti:Minä oon kiristäny aina kaikki etuvedon takafillarit seuraavasti ja hyvin on kestänyt:
-kiristäny ylitiukkaan, jotta kaikki osat ovat varmasti pohjassa
-löysännyt mutteria reilusti
-pyörittänyt pyörää ja tiukannut mutteria samaan aikaan, kunnes pyörän liike rupeaa tahmaantumaan
-pikkaisen takisin päin mutteria ja se on siinä


Rule:
Katsoitko momentin varmasti oikein? Se on luokkaa 25-30kgm eli noin 250-300Nm, jos on ilmoitettu kilogrammametreinä niin saattaa äkkiä katsomalla kiristää vahingossa Newtonmetreinä, joka on noin kymmenes osa silloin.
Juu katoin ne momentit ihan oikein.. se vaan ihmetytti miks se niin helposti irtos se mutteri silloin :?: . enää se ei oo ongelma kun on nyt pysyny paikallaan (onneks!). Ehkä se mutteri oli huonoo laatua tai jotain. Jumala tietää ja piru ei kerro.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Heinäkuu 7. 13:04:08 2005

Rule kirjoitti:Juu katoin ne momentit ihan oikein.. se vaan ihmetytti miks se niin helposti irtos se mutteri silloin :?: . enää se ei oo ongelma kun on nyt pysyny paikallaan (onneks!). Ehkä se mutteri oli huonoo laatua tai jotain. Jumala tietää ja piru ei kerro.
Se mutteri lukitaan lyömällä se kehä siihen akselin uraan... se mutteri tulee ennen laakerista läpi kun irtoaa ittellään...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Rule
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rule » To Heinäkuu 7. 14:03:22 2005

PasiZ kirjoitti:
Rule kirjoitti:Juu katoin ne momentit ihan oikein.. se vaan ihmetytti miks se niin helposti irtos se mutteri silloin :?: . enää se ei oo ongelma kun on nyt pysyny paikallaan (onneks!). Ehkä se mutteri oli huonoo laatua tai jotain. Jumala tietää ja piru ei kerro.
Se mutteri lukitaan lyömällä se kehä siihen akselin uraan... se mutteri tulee ennen laakerista läpi kun irtoaa ittellään...
sen tiedän myös... olin kyllä lukinnut sitä ihan kunnolla kuuten pitää. tiedä häntä miks irtos.

jarno84
Viestit: 159
Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: mk4 escon takapyörän laakeri?

Viesti Kirjoittaja jarno84 » To Heinäkuu 7. 15:28:07 2005

Cosander kirjoitti:Miten on kuinka kireellä toi laakeri pitää olla?
Pitääks se jättää niinku volkkareis it prikka liikkuu mutterin ruuvarilla liikuteltaes vai tosi kireelle?
ei nyt ihan hirveen kireelle kannata, ite vaihdoin omaan rst:hen ja meni hiukka liian kireelle ni meni talvella satasen vauhdista jumiin, sai olla hyttä täynnä käsiä että pysy viittojen välissä.. :)

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » To Heinäkuu 7. 18:56:57 2005


Vastaa Viestiin