Focus ST 4WD!

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Focus ST 4WD!

Viesti Kirjoittaja Vesku » Su Joulukuu 31. 12:08:02 2006

Kaikki, jotka ovat uusimman Performance Fordin lukaisseet, tietysti tuon jo tietävät, mutta ei vielä keskustelua ole täällä aiheuttanut... Joten laitetaanhan jotain alulle.
Eli Ruottalainen paja oli tehnyt uudesta focus st:stä 4wd:n käyttämällä volvon osia "suoraan". Pohjapelti autossa on jutun mukaan lähes samanlainen, kuin esim. S60R-mallissa ja suurimman ongelman asennuksessa aiheutti polttoainetankin vaihtaminen. Niin ja tuo kyseinen peli kulkee vielä etanolilla. Volvon ja kyseisen firman viripalikoilla on tuosta otettu viinalla 450bhp/356lb/ft/1.9bar.
Ei muuten, mutta jokohan olisi tulevaisuudessa ford-volvon puolelta odotettavissa jotain 4wd-malleja? Ja tulevaisuuden rakenteluvisioita varten ihan kiinnostavaa tietoa... :lol: :wink:

Edit: Korjattu maavirhe. Pahoittelen.
Viimeksi muokannut Vesku, Ti Tammikuu 2. 12:47:59 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Tammikuu 2. 0:05:59 2007

Itse elän toivossa, että joku päivä se 4WD Focus vielä tulee.

Samalla Haldex systeemillä ne Golfit jne kanssa ovat ja tuntuu toimivan normaalikäytössä.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ti Tammikuu 2. 0:22:01 2007

Itseänikin on ihmetyttänyt jo kauan, miksi ford ei ole tehnut mitään kunnon 4wd mallia pitkään aikaan. Nyt kun vielä ovat vulvan kanssa kimpassa ja pohjalevyt tulee varmaan moneen malliin samalta takomolta, niin heivaisivat vaan toimivaksi todettua volvon 4wd:tä myös uusiin taunuksiin, niin tulisi fordin nelikkoa kaipaavat hörhöt tyytyväisiksi. :lol:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Tammikuu 2. 1:49:56 2007

Joo,kansa haluu neliveto taunuksia..Toivottavasti vielä joskus,vielä kun sen sais riisselinä.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Tammikuu 2. 6:34:00 2007

BSR ton Focuksen rakentaja on ruottalainen firma(, mutta kelpaisi kyllä silti mulle, kun olen noihin nelareihin tykästynyt).
Vähän kallis on käyttökustannuksiltaan, kun AKE veloittaa 330€ päivässä polttoainemaksua ja ei toi pirtukaan kovin edullista ole tankkiin lorottaa :wink:
Viimeksi muokannut SLEI, Ti Tammikuu 2. 12:55:17 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ti Tammikuu 2. 12:46:10 2007

SLEI kirjoitti:BSR ton Focuksen rakentaja on ruottalainen firma.
Anteeksi puusilmäisyyteni! Niinpä onkin, kun aloittaa alusta... :oops:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ti Tammikuu 2. 13:41:53 2007

Oliko tuo Volvon 4WD jatkuva vai sähköohjattu ?
ex Jäsen #10

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ke Tammikuu 3. 12:19:25 2007

Jake kirjoitti:Oliko tuo Volvon 4WD jatkuva vai sähköohjattu ?
Eiköhän noi kaikki vulvan "4wd":t ole haldex himmeleitä. Mun mielestä täysin onneton tekele, eli etuvetoauto jossa on apuveto kytkettävissä takapyöriin. Jäi volvo ostamatta kun selvitin miten sen "4wd" toimii.

Noi haldex himmelithän toimii käytännössä niin että etupyörien on luistetava että voimaa/momenttia aletaan ohjaamaan myös takapyörille. Vain ruotsalainen autoinsinööri voi pitää järkevänä systeemiä jossa ensin pistetään toiset pyörät sutimaan että saadaan voimaa toisellekin akselille. Oikeat nelivedot, joissa on keskitasauspyörästö (ja mielellään lukot), kuten esim. sierra, jakaa voimaa heti kaikille pyörille. (Kohta joku saivartelee että antaahan se volvokin 5% heti takapyörille) Oikeat nelivedot, siis ne joissa on keskitasauspyörästö, selviävät sutimatta tilanteista joissa noiden muka nelivetojen toinen akseli jo sutii.

Olis kiva nähdä testi jossa noilla erilaisilla nelivetoisilla ajetaan ylös rinnettä jossa on nousukulman lisäksi sivukallistumaa. Ja lisäksi senverran pieni kitka ettei pelkällä etu- tai takavedolla selviä.

Toi haldex olis ihan käyttökelpoinen keskitasauspyörästön lukkona.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Tammikuu 3. 13:00:02 2007

Tero_s kirjoitti:
Jake kirjoitti:Oliko tuo Volvon 4WD jatkuva vai sähköohjattu ?
Eiköhän noi kaikki vulvan "4wd":t ole haldex himmeleitä. Mun mielestä täysin onneton tekele, eli etuvetoauto jossa on apuveto kytkettävissä takapyöriin. Jäi volvo ostamatta kun selvitin miten sen "4wd" toimii.

Noi haldex himmelithän toimii käytännössä niin että etupyörien on luistetava että voimaa/momenttia aletaan ohjaamaan myös takapyörille. Vain ruotsalainen autoinsinööri voi pitää järkevänä systeemiä jossa ensin pistetään toiset pyörät sutimaan että saadaan voimaa toisellekin akselille. Oikeat nelivedot, joissa on keskitasauspyörästö (ja mielellään lukot), kuten esim. sierra, jakaa voimaa heti kaikille pyörille. (Kohta joku saivartelee että antaahan se volvokin 5% heti takapyörille) Oikeat nelivedot, siis ne joissa on keskitasauspyörästö, selviävät sutimatta tilanteista joissa noiden muka nelivetojen toinen akseli jo sutii.

Olis kiva nähdä testi jossa noilla erilaisilla nelivetoisilla ajetaan ylös rinnettä jossa on nousukulman lisäksi sivukallistumaa. Ja lisäksi senverran pieni kitka ettei pelkällä etu- tai takavedolla selviä.

Toi haldex olis ihan käyttökelpoinen keskitasauspyörästön lukkona.
Ok , eli yhtä susi kuin CR-V:n ja bemarin 4WD:t
ex Jäsen #10

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ke Tammikuu 3. 13:06:04 2007

Jake kirjoitti:Ok , eli yhtä susi kuin CR-V:n ja bemarin 4WD:t
BMW on hiukan parempi, vain hiukan ja siksi että se on takaveto+ apuveto etupyöriin. :-)

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Tammikuu 3. 14:41:23 2007

Jossain netissä oli se video, jossa ajelivat mutaista ylämäkeä noilla "parempien" merkkien citymaastureilla. Muistaakseni se oli volvo, joka jäi mäkeen sutimaan etupyörillä ja takapää ei vetänyt.

Edit: Kuuklella löyty: http://trailfire.com/pages/form.php?aid ... bble=34651
Nauttikaa XC70:n edistyksellisestä nelivetotekniikasta.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Tammikuu 3. 15:33:59 2007

Jallu kirjoitti:Jossain netissä oli se video, jossa ajelivat mutaista ylämäkeä noilla "parempien" merkkien citymaastureilla. Muistaakseni se oli volvo, joka jäi mäkeen sutimaan etupyörillä ja takapää ei vetänyt.

Edit: Kuuklella löyty: http://trailfire.com/pages/form.php?aid ... bble=34651
Nauttikaa XC70:n edistyksellisestä nelivetotekniikasta.
Säälittävä esitys volvolta.. :roll:
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Tammikuu 3. 15:48:29 2007

Hesus kirjoitti:
Jallu kirjoitti:Jossain netissä oli se video, jossa ajelivat mutaista ylämäkeä noilla "parempien" merkkien citymaastureilla. Muistaakseni se oli volvo, joka jäi mäkeen sutimaan etupyörillä ja takapää ei vetänyt.

Edit: Kuuklella löyty: http://trailfire.com/pages/form.php?aid ... bble=34651
Nauttikaa XC70:n edistyksellisestä nelivetotekniikasta.
Säälittävä esitys volvolta.. :roll:
Niin oli.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ke Tammikuu 3. 16:11:01 2007

Jallu kirjoitti:Jossain netissä oli se video, jossa ajelivat mutaista ylämäkeä noilla "parempien" merkkien citymaastureilla. Muistaakseni se oli volvo, joka jäi mäkeen sutimaan etupyörillä ja takapää ei vetänyt.

Edit: Kuuklella löyty: http://trailfire.com/pages/form.php?aid ... bble=34651
Nauttikaa XC70:n edistyksellisestä nelivetotekniikasta.
Tohon kun sais vielä lisäksi sivukallistumaa (ja tasaisemman pinnan) niin nähtäisiin kun volvo sutii nokkansa takaisin lähtösuuntaan.

makeN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja makeN » Ke Tammikuu 3. 20:36:22 2007

Ainoo oikee neliveto on kytkettävä ja 100% tinen... Ei mitään vitun automaatteja....

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Tammikuu 3. 22:28:31 2007

Saahan noihin Haldexeihin kaikennäköisiä manuaaliohjauksia ja lastuja jos ei vakio kelpaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Tammikuu 3. 22:33:08 2007

Tietääkö kukaan miten noiden poikittaismoottorilla olevien volkkareiden neliveto mahdollisesti eroaa Volvon AWD:sta? Eikös pitkittäisimoottorisissa VAGinoissa ole vieläkin käytössä se Torsen lukkosysteemi, joka kait edelleen lasketaan "oikeaksi" nelivedoksi?

Edit:

Näistä saa sen käsityksen, että kyseessä on sama tekniikka kuin Volvossa.

Quattro which is not quattro any more: Haldex AWD

Haldex

Näyttää Haldex listalta löytyvän myös Bugatti Veyron :shock:

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Su Tammikuu 7. 20:18:33 2007

Kyllähän se VAG poikkikoneissa on aikalailla samanlainen toteutus kuin Volvoissa. Pitkittäiskoneisissa sitten torsen.
Bugatissa se voimalinja on sentään oikeinpäin eli kiinteä veto taakse ja etupyörät tulee apuun jos perä sutii. Sama jako myös Porschessa ja siinä pahamaineisessa Skylinessä, toteutuksissa tosin pieniä eroja.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » La Tammikuu 13. 18:58:13 2007

Mites Mazda 6 MPS ? Siinähän on jatkuva neliveto ? Ei luulis siitä olevan kovin vaikeaa siirtää tulevaan RS Focukseen/Mondeoon voimansiirtoa ? Tuo mazda olis kova peli mutta se on MAZDA :x
ex Jäsen #10

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Viesti Kirjoittaja wex4 » Su Tammikuu 14. 8:34:24 2007

Jake kirjoitti:Mites Mazda 6 MPS ? Siinähän on jatkuva neliveto ? Ei luulis siitä olevan kovin vaikeaa siirtää tulevaan RS Focukseen/Mondeoon voimansiirtoa ? Tuo mazda olis kova peli mutta se on MAZDA :x
Muistaakseni Escort 4wd pohjauitui pitkälti Mazdan osiin.

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Su Tammikuu 14. 11:49:35 2007

Jake kirjoitti:Mites Mazda 6 MPS ? Siinähän on jatkuva neliveto ?
Ei ole oikeasti. Samaa sähköhässäkkää kuin muutkin. Lainaus jostain koeajosta joka osu ensin silmiin.

"It's a computer-automated system, delivering up to 50 percent of the engine's power to the rear wheels contingent on variables such as wheelspin, yaw, and steering angle, with a limited-slip diff up front and an electric clutch at the rear. There's no center diff. The system has three operating modes—normal, sport, and snow—but unfortunately, the computer decides which is appropriate for conditions and driving style."

Citymaasturikamaa.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Su Tammikuu 14. 14:41:44 2007

Tero_s kirjoitti:
Jake kirjoitti:Mites Mazda 6 MPS ? Siinähän on jatkuva neliveto ?
Ei ole oikeasti. Samaa sähköhässäkkää kuin muutkin. Lainaus jostain koeajosta joka osu ensin silmiin.

"It's a computer-automated system, delivering up to 50 percent of the engine's power to the rear wheels contingent on variables such as wheelspin, yaw, and steering angle, with a limited-slip diff up front and an electric clutch at the rear. There's no center diff. The system has three operating modes—normal, sport, and snow—but unfortunately, the computer decides which is appropriate for conditions and driving style."

Citymaasturikamaa.
Pahus :x
ex Jäsen #10

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Su Tammikuu 14. 15:32:37 2007

wex4 kirjoitti:
Jake kirjoitti:Mites Mazda 6 MPS ? Siinähän on jatkuva neliveto ? Ei luulis siitä olevan kovin vaikeaa siirtää tulevaan RS Focukseen/Mondeoon voimansiirtoa ? Tuo mazda olis kova peli mutta se on MAZDA :x
Muistaakseni Escort 4wd pohjauitui pitkälti Mazdan osiin.
Tarkennatko hieman? Mikä nelivetoesco? Ei ainakaan cossu.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Su Tammikuu 14. 17:05:49 2007

Hesus kirjoitti:
wex4 kirjoitti:
Jake kirjoitti:Mites Mazda 6 MPS ? Siinähän on jatkuva neliveto ? Ei luulis siitä olevan kovin vaikeaa siirtää tulevaan RS Focukseen/Mondeoon voimansiirtoa ? Tuo mazda olis kova peli mutta se on MAZDA :x
Muistaakseni Escort 4wd pohjauitui pitkälti Mazdan osiin.
Tarkennatko hieman? Mikä nelivetoesco? Ei ainakaan cossu.
RS2000 4x4 ?
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Tammikuu 14. 17:10:56 2007

Hesus kirjoitti:
wex4 kirjoitti:
Jake kirjoitti:Mites Mazda 6 MPS ? Siinähän on jatkuva neliveto ? Ei luulis siitä olevan kovin vaikeaa siirtää tulevaan RS Focukseen/Mondeoon voimansiirtoa ? Tuo mazda olis kova peli mutta se on MAZDA :x
Muistaakseni Escort 4wd pohjauitui pitkälti Mazdan osiin.
Tarkennatko hieman? Mikä nelivetoesco? Ei ainakaan cossu.
Hesus:
Escort RS2000 mk5,5-6 94-96, näitä on nelikkoina...
Euroopassa on "kävellyt" vastaan XR3i -95 4x4 ja Sveitsi-itävalta -akselilla jopa 1,6 16v 4x4:sia. Kaikki poikittaiskoneilla, toki.

Ihmetyttää tuo Mazda -juttu, kaikki voimansiirron komponentit ovat ainakin olleet tutkimissani yksilöissä Fordin leimoilla.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Su Tammikuu 14. 17:17:09 2007

jjs kirjoitti:
Hesus kirjoitti:
wex4 kirjoitti: Muistaakseni Escort 4wd pohjauitui pitkälti Mazdan osiin.
Tarkennatko hieman? Mikä nelivetoesco? Ei ainakaan cossu.
Hesus:
Escort RS2000 mk5,5-6 94-96, näitä on nelikkoina...
Euroopassa on "kävellyt" vastaan XR3i -95 4x4 ja Sveitsi-itävalta -akselilla jopa 1,6 16v 4x4:sia. Kaikki poikittaiskoneilla, toki.

Ihmetyttää tuo Mazda -juttu, kaikki voimansiirron komponentit ovat ainakin olleet tutkimissani yksilöissä Fordin leimoilla.
Jyrki noi oli kyllä tiedossa. Siks kysyinkin että mikä nelikko esco. Oisin tietysti voinu laittaa myös noi muut nelikot siihen listaan.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Viesti Kirjoittaja wex4 » Su Tammikuu 21. 17:31:32 2007

En muista malleja mutta etuveto escort,ista on kysymys,ei cossu.
Taka perän hilut olivat identtisiä keskenään.
Ekoissa "protoissa?" saatoi lukea mazda takaperässä.
Jos vielä epäilyttää niin 90´ mazoissa varaosissa saattaa lukea motocraft.
Laatikkohan oli muutettu ford aski,takaveto kopioituna 323turbo4x4:sta.
toivon mukaan en loukkaa ketään mutta ford ja mazda samaa konsernia,ja joku pelkäs toyotan liittyvän ford.iin?
Suomessa oli noin v.88 escort 4x4 proto koeajossa.
Aikaa on mennyt ja muisti saattaa heitää joiltain osin.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Tammikuu 22. 23:09:42 2007

Tämä liittyy varmaankin niihin Escort Mk4 4x4 osiin, jotka tuntuvat silloin tällöin putkahtelevan myyntiin täälläkin. Joidenkin lähteiden mukaan "4x4-protomuulit" olivat XR3i:sia (näin on mainittu näissä myynti-ilmoituksissa) ja toisen tiedon mukaan ne olivat RS Turboja (kirjoissa mainittu tieto). Mikä se perusauto Escort oli sinun mielestäsi? Erään kirjalähteen samoja palikoita käytettiin myös Mondeo 4x4 autossa nelivedon osina.

Käsittääkseni 2.0 DOHC moottorin kehittelyssä oli myös Mazdalla näpit pelissä aikoinaan eli tämähän ei ole uutta, että Ford ja Mazda ovat tehneet yhteistyötä. Fordin omistusosuus Mazdasta on vain suurentunut vuosien saatossa.

Laanti
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Lokakuu 14. 18:51:21 2005

Viesti Kirjoittaja Laanti » La Tammikuu 27. 17:04:22 2007

Tästähän saa nyt ihan sellasen käsityksen et jos moottori ei oo pitkittäin niin siinä ei voisi olla laillista nelivetoa.? :D

Pakko tähän väliin kysyä vielä evo lancereista eli kyllähän niissä ihan laillinen neliveto on vaikka onkin moottori poikittain.. olihan ff3:ssa hieno takavetoiseksi muutettu versio siitä. ja moottori oli jätetty siinä poikittain. en kyllä tiedä miten oli toteutettu.

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ma Tammikuu 29. 13:45:09 2007

Laanti kirjoitti:Tästähän saa nyt ihan sellasen käsityksen et jos moottori ei oo pitkittäin niin siinä ei voisi olla laillista nelivetoa.? :D
Eiköhän ne laillisia ole kaikki...:-)

Useimmat noista uudemmista on tosiaa toteutettu haldex-hässäkällä ilman keskitasauspyörästöä. RS2000 4x4 ja mondeo 4x4 on oikeastaan ihan kunnollisia nelivetoja koska niissä on keskitasauspyörästö. Mondeoon ei vaan ilmeisesti kustannusten takia pistetty lukkoja, vaan luistonesto sutivia pyöriä jarruttelemaan. Eli ei se moottorin poikittaisuus estä oikeaa nelivetoa tekemästä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Huhtikuu 20. 14:34:08 2007

Saakohan tuollaisesta nelivetoescortista kääntää koneen pitkittäin ja tehdä sen vaikkapa sierran tekniikalla...

Ei sitä kai kukaan ole kieltänytkään että kääntää moottorin toisin päin? Korissa olevat kiinnikkeet kun saa tehdä itse, vaihdelaatikolle tekee tilaa ja painot natsaa niin? Kardaani taitaa mahtuakkin, kun sellainen siellä on jo muutenkin. Tehoraja 150hp+20% :) Ainoa ongelma syntyy vähäpäästöisyydestä, mutta jos aihioksi löytyisi jostain alle 93 diesel-4x4 niin siitäkin ongelmasta pääsisi eroon.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin