
Venttiilivarren kumien vaihto
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Venttiilivarren kumien vaihto
Tekniset ongelmat ruiskun kanssa jatkuvat vieläkin, mutta siirryn tässä jo seuraavaan projektiin..<br><br>Eli, venttiilivarren kumit täytyisi vaihtaa. Homma olisi muuten yksinkertainen, mutta haluaisin hoitaa sen kannen ollessa kiinni autossa, jos se vain on suinkin mahdollista. Olen kuullut, että homma onnistuisi sellaisella vänkyrällä tulpanreikään ruuvattavalla venttiilinnostimella. Onkohan näin, ja jos on, mistähän tuollaisen apuvälineen saisi? Jos ei muuten, niin lainaan, korvausta vastaan tietenkin.. 

-
- Ylläpitäjä
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
Lue vanhoja viestejä. Tais olla peräti kuvakin siitä "vänkyrästä".
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
Teet sellasen speciaali työkalun jonka toinen pää käy tulpanreikään ja toiseen päähän laitat paineilma kompuran letkun jolla paineet pyttyyn... ja näin ei venttiili tipu palotilaan.<br>Näin vaihdoin CVH:n kumit. 

-
- Ylläpitäjä
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
[quote author=Tomba link=board=2;threadid=12890;start=0#97489 date=1059111575]<br>Teet sellasen speciaali työkalun jonka toinen pää käy tulpanreikään ja toiseen päähän laitat paineilma kompuran letkun jolla paineet pyttyyn... ja näin ei venttiili tipu palotilaan.<br>Näin vaihdoin CVH:n kumit.
<br>[/quote]<br><br>Sen voit rakentaa vaikka vanhasta sytytystulpasta. Itse tein ainakin näin: rikoin tulpasta sen keraamisen? osan ja poistin sisukset, että jäi vaan se kierre osa. Siihen juotin sellaisen vastakappeleen, johon paineilmaletkun pikaliitin sopii.<br>Sen voi sitten vääntää paikalleen kuin tulpan ikään ja siihen paineilmaletku kiinni, ja homma pelaa.

-
- Ylläpitäjä
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
Tuo paineilman käyttö apuna onkin aika ovela konsti, itse asiassa niinkin ovela että ei edes käväissyt mielessäni.. ;D<br><br>Eiköhän tuo työkalun rakentaminen onnistu, ainakin tulee vauhtia kumien vaihtoon kun kompura jyrisee koko ajan vieressä, heh..
-
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
Jos kone alkaa oleen niin väljä niin kannattaa vaihtaa muutakin kuin kumit 

-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
-
- Ylläpitäjä
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
Hehe, totta kyllä..
<br><br>Mutta onneksi siitä ei ole kyse, juuri rakensin koneen ja kaikki on kyllä kunnossa. Paha vaan kun en osannut epäillä noita kumeja silloin kun kansi oli irti.. no, oma virhe.

-
- Viestit: 730
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
- Paikkakunta: Vaasa
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
itse työnsin narua tulpanreiästä 3 metriä sisään ja sitten nostin männän ylös eipä tippunut venat... näin 1.6 tuli ruuvailtua...
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70
Plymouth Duster -70
-
- Viestit: 3171
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 23:12:04 2001
- Paikkakunta: Vantaa
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
[quote author=GYRUS link=board=2;threadid=12890;start=0#97595 date=1059141000]<br>itse työnsin narua tulpanreiästä 3 metriä sisään ja sitten nostin männän ylös eipä tippunut venat... näin 1.6 tuli ruuvailtua...<br>[/quote]Tuon vinkin voisi lähettää Niksi-Pirkkaan ;D Lupaan kokeilla joskus.
Mondeo 2002 ST220
Persaukiset ajaa dieselillä!
Persaukiset ajaa dieselillä!

-
- Viestit: 220
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
- Paikkakunta: Jämsä
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
Joo ja esi-isät syötti pajunköyttä kun ei ollut viel narua. Vanha hyvä konsti jos ei saa paineilmaa. ;D
RapajuoppoPutkiMies*469*
-
- Ylläpitäjä
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
Jumalauta Gurys, tuohon on aivan nerokas niksi! ;D<br><br>Olisikohan täällä kukaan halukas lainaamaan minulle tuollaista apuvälinettä, korvausta vastaan tietysti? Täytynee muuten kokeilla tuota Guryksen niksiä, kun en oikein usko että saisin itse rakennettua toimivaa apuvälinettä..
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
Ei siinä tarvii välttämättä mitään, mäntä vaan ylös niin ei kovin syvälle tipu.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
Mulla oli käytössä fillarin pinna jonka päässä kumitutti, joka oli veistelty niin pieneksi että se mahtui sisälle tulpanreiästä. Tällä tikulla pidettiin venttiili ylhäällä.<br><br>Toinen työvaihe oli painaa "venttiilin jousi" alas "jenkapakankahvalla" (eli se mihin kierreosa kiinnitetään ja millä kiertäminen tapahtuu jenkaa tehdessä) rautalankaa ym. palikoita tukipisteeksi ja niiden varassa painaen. Näin homma kävi ilman nokka-akselin poistoa. <br>En tiedä otetaanko se normaalisti pois mutta kuitenkin tämä vähensi töitä huomattavasti...
-
- Ylläpitäjä
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
Ok, kun muutkin tuosta ovat selvinneet niin enköhän minäkin jonkin keinon keksi, onhan tässä nyt ainakin paljon hyviä ideoita.. ;D<br><br>Tosiaan, jos vääntää männän yläkuolonkohtaan niin eikös sen pitäisi riittää, kuten siipicossu sanoikin?
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
Jos venttiilien alla ei ole paineilmaa tms. joka estää venttiilien putoamisen, voi olla hankalaa saada lukkokiiloja paikalleen jos venttiili ei ole ihan kiinni.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- Ylläpitäjä
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
Hmm, millaiset kummit tuohon kanteen kannattaisi laittaa? Ilmeisesti niitä kumeja saa ainakin paria erilaista..? <br><br>Kansi on laskettu/avarrettu 1.6:sen kansi 2.0 venttiileillä ja vakio 2.0 nokalla, kiinni std-koossa olevassa 205-lohkossa.
-
- Ylläpitäjä
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
[quote author=nova link=board=2;threadid=12890;start=0#98050 date=1059320554]<br>Hmm, millaiset kummit tuohon kanteen kannattaisi laittaa? Ilmeisesti niitä kumeja saa ainakin paria erilaista..? <br><br>Kansi on laskettu/avarrettu 1.6:sen kansi 2.0 venttiileillä ja vakio 2.0 nokalla, kiinni std-koossa olevassa 205-lohkossa.<br>[/quote]<br><br>Ei anakaan niitä kumi tutteja, vaan ennemminkin ne metallirunkoiset ja hiukan kalliimmat....
-
- Ylläpitäjä
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
No niin, nyt on kummit vaihdettu eikä tosiaan ollut mikään hirvittävän iso tai vaikea operaatio. Tässä lyhyt kuvaus operaatiosta, jos joku on tekemässä samaa hommaa:
Täältä saatujen neuvojen perusteella hakkasin vanhasta tulpasta keraamisen osan pois (sai muuten hakata oikein kunnolla) ja hitsasin näin tyhjättyyn tulppaan kompuran letkuun sopivan liittimen (jep, liitin meni mutta niitä saa kaupasta). Sitten ei muuta kuin kompura kiinni uuteen adapteriin, adapteri tulpanreikään, mäntä ylös ja painetta sylinteriin.
Jousten puristamiseen käytin sellaista pallonivelten purkamiseen tarkoitettua kaksihaaraista talttaa, sillä nimittäin saa jousia painettua tarpeeksi käyttämällä nokka-akselia tukena ja toisaalta venan varsi jää näkyviin, jotta lukkokiilat saa irti. Toisen puolen jouset olivat pieni ongelma (en jaksanut irroittaa imusarjaa), mutta väänsin tarkoitukseen sopivan vänkyrän raudanpätkästä. Sittenhän jäljellä oli enää lukkokiilojen irroitus samalla kun painoin jousta, joka olikin suht' helppo mutta tarkkuutta ja kärsivällisyyttä vaativa homma, kun ei ollut kuin kaksi kättä käytettävissä. Uudet kumit saa helposti paikalleen sopivalla hylsyllä varovasti naputtelemalla, lopuksi venttiilinvartta voi lyödä hieman, jotta lukkokiilat asettuvat varmasti paikalleen.
Lisäys: Itse asiassa paineilman käyttö ei ole välttämätöntä, kunhan ei tyri tuon kampiakselin pyörittelyn kanssa. Eli varmistaa, että työn alla olevan sylinterin mäntä on varmasti ylhäällä. Näin toimittuna venttiili ei kyllä pääse tippumaan männän päälle, tai sitten on kyllä jo aika hurja palotila ;D Jos paineilmaa ei käytä, kannattaa varmaan työntää tulpanreiästä esim. tuota aiemmin mainittua aamutakkia hieman sisään, jotta vena ei pääse hakkaamaan mäntää vasten.
Eikä muuten savuta enää!
Kiitos ja kumarrus kaikille neuvoja lähettäneille, ilman teitä olisi tämäkin homma luultavasti jäänyt johonkin hamaan tulevaisuuteen!
Täältä saatujen neuvojen perusteella hakkasin vanhasta tulpasta keraamisen osan pois (sai muuten hakata oikein kunnolla) ja hitsasin näin tyhjättyyn tulppaan kompuran letkuun sopivan liittimen (jep, liitin meni mutta niitä saa kaupasta). Sitten ei muuta kuin kompura kiinni uuteen adapteriin, adapteri tulpanreikään, mäntä ylös ja painetta sylinteriin.
Jousten puristamiseen käytin sellaista pallonivelten purkamiseen tarkoitettua kaksihaaraista talttaa, sillä nimittäin saa jousia painettua tarpeeksi käyttämällä nokka-akselia tukena ja toisaalta venan varsi jää näkyviin, jotta lukkokiilat saa irti. Toisen puolen jouset olivat pieni ongelma (en jaksanut irroittaa imusarjaa), mutta väänsin tarkoitukseen sopivan vänkyrän raudanpätkästä. Sittenhän jäljellä oli enää lukkokiilojen irroitus samalla kun painoin jousta, joka olikin suht' helppo mutta tarkkuutta ja kärsivällisyyttä vaativa homma, kun ei ollut kuin kaksi kättä käytettävissä. Uudet kumit saa helposti paikalleen sopivalla hylsyllä varovasti naputtelemalla, lopuksi venttiilinvartta voi lyödä hieman, jotta lukkokiilat asettuvat varmasti paikalleen.
Lisäys: Itse asiassa paineilman käyttö ei ole välttämätöntä, kunhan ei tyri tuon kampiakselin pyörittelyn kanssa. Eli varmistaa, että työn alla olevan sylinterin mäntä on varmasti ylhäällä. Näin toimittuna venttiili ei kyllä pääse tippumaan männän päälle, tai sitten on kyllä jo aika hurja palotila ;D Jos paineilmaa ei käytä, kannattaa varmaan työntää tulpanreiästä esim. tuota aiemmin mainittua aamutakkia hieman sisään, jotta vena ei pääse hakkaamaan mäntää vasten.
Eikä muuten savuta enää!

Kiitos ja kumarrus kaikille neuvoja lähettäneille, ilman teitä olisi tämäkin homma luultavasti jäänyt johonkin hamaan tulevaisuuteen!
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
tuossa paineilman käytössä, kantsii laittaa iso vaihde ja käsijarru päälle, ettei mäntä painu vahingossa alas....
-
- Ylläpitäjä
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
[quote author=Brenda link=board=2;threadid=12890;start=0#98306 date=1059419878]<br>tuossa paineilman käytössä, kantsii laittaa iso vaihde ja käsijarru päälle, ettei mäntä painu vahingossa alas....<br>[/quote]<br><br>Jep, tuon tosiaan unohdin mainita. Vanhoissa koneissa tätä ongelmaa ei tosin olekaan.. ;D
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
Tai iskee paineen pyttyyn ja pyöräyttää konetta niin että mäntä on alhaalla.
-
- Ylläpitäjä
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
toi oli kyl vati idea ;D<br>selvää faq kamaa
-
- Viestit: 783
- Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
No ei tuntunu kauheen pahalta hommalta toi venttiilivarren kumien vaihto! itelläki on sama projekti edessä. Vaihdoitko jossain tietyssä järjestyksessä, esim. eka kaikki pakovenat ja sitten imuvenat, vai aina joka pytty kerrallaan?
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
[quote author=magelius link=board=2;threadid=12890;start=0#103146 date=1061405880]<br>No ei tuntunu kauheen pahalta hommalta toi venttiilivarren kumien vaihto! itelläki on sama projekti edessä. Vaihdoitko jossain tietyssä järjestyksessä, esim. eka kaikki pakovenat ja sitten imuvenat, vai aina joka pytty kerrallaan?<br>[/quote]<br><br>DOHC koneessa homma menee hiukan erilailla.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- Ylläpitäjä
Re:Venttiilivarren kumien vaihto
DOHC:sta en osaa sanoa sen tarkemmin, mutta luulisin että siinäkin kannattaa homma hoitaa turvallisuussyistä yksi pytty kerrallaan, eikä kampea tarvitse koko ajan alla kääntämässä.<br><br>Saapa nähdä joudunko vielä palaamaan asiaan itsekin, pakosarjaa irrottaessani huomasin että nelospytyn pakokanavassa näkyi olevan tuoretta öljyä. Olisikohan kumi luiskahtanut pois paikoiltaan tai sitten on joku pahempi ongelma kyseessä.. ???