Välyksistä..
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Välyksistä..
Eli onkohan kellään mitään kokemuksia/näppituntumaa siitä, kuinka pieniksi ohc-koneen välykset voi säätää? Tällä hetkellä välykset on hieman (0.1-0.2 mm) alle suositusten, mutta äänien pienentämiseksi tekisi mieli laskea vielä siitäkin. Auto on siis ihan normaali maantieajossa, minnekään radalle ei ole tarkoitus lähteä pyörittämään.. ;D
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
- Paikkakunta: VAASA
Re:Välyksistä..
Kokemuksesta voin sanoo ettei kannattais pienentää välyksiä ollenkaan... Ittekki ryyniinnyin OHC:n kolinaan ja pienensin välykset IN-0.10 ja EX-0.15 ja paloihan ne venat sitten! >:( Tosin ehdin ajaa autolla 2000km...
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Re:Välyksistä..
OHC:n venat onpi aikast tarkat välyksistään, mut kyl 0,1 voi melkeen pienentää. Enempää en kyl suosittele, ittekin venoja poltelleena...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Re:Välyksistä..
Kun saat ohc koneesta nakutuksen kokonaan katoamaan,nauhoita sitä kasetille ja lähetä mulle.Kuuntelen sitten sitä kotona ja ihmettelen. 

#446
-
- Ylläpitäjä
Re:Välyksistä..
Jesh, piti lukea siis tietenkin 0.01-0.02 mm alle suositusten, ei tietenkään 0.1-0.2 mm.. ;D<br><br>Muistaakseni toleranssi oli 0.03, joten näyttää siltä, että eipä niitä kannata tuosta juurikaan enää laskea. Nyt äänet on kyllä ihan ok verrattuna siihen mitä ne oli ennen kuin heitin Fordin omat keinut Kentin nokan kaveriksi. Veikkaisin, että tuo ärsyttävä ääni tulee siitä kun keinut pääsevät liikkumaan jonkin verran sivusuunnassa, mutta eihän sille mitään oikein voikaan. Pakko kai kestää tuota kolinaa niin kauan kuin on oharilla liikenteessä.<br><br>JRZ, taisi jäädä tekemättä.. ;D
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Re:Välyksistä..
Aiheesta on ehkä keskusteltu ennenkin, mutta kunnossa oleva, oikealla venttiilikoneiston geometrialla, ja yhteensopivilla osilla kasattu OHC ei ylimääräisiä rallattele. Tämä on nähty, kuultu ja koettu. Väärä geometria aiheuttaa äänekkyyttä ja syö nokan. Tämäkin nähty, kuultu ja koettu.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
Re:Välyksistä..
jos kolina on ainoa huolen aihe, niin vala venttiilikoppaan koritinaa niin hiljenee kummasti. toi pelti venttiilikoppa meinaan korostaa kopinaa kummasti.<br><br>ps. en ole koskaan kuullut kolinatonta oohooseetä että kuten JRZ sanoi nauhoita sitä kasetille, mäkin haluun kuulla.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Ylläpitäjä
Re:Välyksistä..
Totta kyllä, ainakin periaatteessa; hiljainen ohari taitaa kuitenkin olla aika harvinainen näky.. Geometriasta sen verran, että ainakin minulla joko nokka-akselin nostopinta on hieman kovera tai sitten keinun pinta on kupera, eli reunoilla välystä tuntuu olevan jonkin verran enemmän kuin keskellä.. outoa? Tämähän kai aiheuttaa sen, että keinu pääsee hieman kallistelemaan ja rallatusta syntyy. Ja ko. osat ovat kuitenkin melkein uusia (ajettu <1000 km)..<br><br>Tuota koritinajuttua pitää miettiä, sitä voisi hyvinkin kokeilla seuraavaksi kun on noita ylimääräisiä koppiakin varastossa.
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Re:Välyksistä..
No käytännössä monet pitävät jonkun verran mekkalaa, mutta sitä pidetään yleisesti ominaisuutena, eikä vikana.
Voisin oikeastaan rapsia viikonloppuna muutaman kuvan pari kymppiä ajetusta kannesta, jossa nokka ja nostajat pilalla.

Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- Ylläpitäjä
Re:Välyksistä..
Tästä on ollu aikaisemminkin kinaa, mutta edelleen uskon että muut kuin fordin omat nokat/seuraajat eivät ole tarpeeksi vahvaa materiaalia kestääkseen.<br>Ja jos haluaa sivuvälykset pois ja nostajan kulman kohdalleen esim. hiotulla nokalla, niin tipsit kannatta tehdä.<br>Eli tollaset:<br><br>http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 15867.jpeg
-
- Ylläpitäjä
Re:Välyksistä..
Nokista ei ole niin pitkän aikavälin kokemusta, että voisi sanoa mitään empiirisesti todettua, mutta seuraajista olen samaa mieltä. Muiden valmistajien seuraajia mitä olen useampiakin tutkinut, niin laatu on aivan toista kuin Fordin omissa.. mm. toleranssit ovat hirvittäviä ja saattavat vaihdella seuraajien kesken. Laatu näkyy kyllä myös hinnassa, valitettavasti.<br><br>Kiitti tuosta tipsivinkistä, pitää tutkia asiaa tarkemmin kunhan ehdin (ja saan nuo kuvat koneelle, gprs nimittäin alla).
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Re:Välyksistä..
ikinä ei ole ollut ohc moottoriss nakutuksen kanssa ongelmaa<br>jos ei normaalit venttiilin välykset riitä niin tarkistappa irroittamalla keinu ja katso sen alapinnan laatu<br>olisko kullumia pinnassa sen verran että mittaliuska ei annakkaa oikeaa arvoa.<br>jos asennat viri nokan kannattaa ostaa keinut uudet kans.<br>esimerkiksi vakio nokka kannattaa ostaa sarjana jossa tulee mukaan keinut<br>
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Ylläpitäjä
Re:Välyksistä..
Miten muuten venttiilin kantaminen ilmenee? Eli siis mistä sen voisi tietää, ennen kuin on liian myöhäistä?<br><br>Ihan vain varmuuden vuoksi.. ;D
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Re:Välyksistä..
<br><br>Nokka kuluupi ympäri.Miten muuten venttiilin kantaminen ilmenee? Eli siis mistä sen voisi tietää, ennen kuin on liian myöhäistä?
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Re:Välyksistä..
[quote author=nova link=board=2;threadid=15275;start=0#117676 date=1066562572]<br>Miten muuten venttiilin kantaminen ilmenee? Eli siis mistä sen voisi tietää, ennen kuin on liian myöhäistä?<br><br>Ihan vain varmuuden vuoksi.. ;D<br>[/quote]<br>kaks keinoa<br>venttiili koppa irti<br>nokassa kokomatkalla "kulumaa"<br>välystää ei tunnu keinussa milloinkaan(konetta pyörittäessä)<br>liuska ei mee väliin ;D<br><br>koppa kiinni<br>ei käynnisty kunnolla(voi olla syynä liian pienet välykset) kuumana<br><br>tupsuttava ääni<br><br>sammuu tyhjäkäynnillä ( voi olla syynä........set)<br><br>siinä muutama<br><br><br>syynä ohc moottorissa vanttiilin säätöjen muuttumiseen<br>(uusi nokka ja seuraajat)<br>kansi tarkoitettu "lyijy bensalle" ja ajetaan vihreällä ilman suoja ainetta olevalla aineella.<br>valurauta kannessa ei ole seetejä olenkaan jos se on tarkoitettu lyijy bensalle<br>ja jos ajat tava bensalla ventiilit kuluu ja kansi kuluu ja ventiilit nousee ylöspäin<br>ja välykset menee pieneks ja vena kantaa ja ajo loppuu
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Ylläpitäjä
Re:Välyksistä..
Jep, mietin vain..<br><br>Välykset on nyt noin 0.005 alta suositusten, toleranssi oli 0.003 eli rajoilla ollaan. Nyt käyntiääni on kuitenkin mielestäni paljon paremman kuuloinen kuin ennen eikä auto ole ainakaan toistaiseksi käyttäytynyt mitenkään käyttäytynyt > ei outoja ääniä, käy tasaisesti, lähtee hyvin käyntiin kylmänä ja kuumana.<br><br>Pitänee tänään vaihtaa talvirenkaat ja samalla katsoa tuonne kopan alle, jos siellä olisi näkyvissä jotakin uutta.<br><br>Kiitos taas vinkeistä! 

-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Re:Välyksistä..
olikohan nyt ihanoikein no nollat ;D<br>tais olla toleranssit Lentokoneen moottorin venttiileistä ;D ;D ;D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Ylläpitäjä
Re:Välyksistä..
Aargh, siis tietysti 0.05 ja 0.03 nuo luvut.. <br><br>Noilla mainituilla välyksillä ei taitaisi olla pahemmin huolta rallatuksesta.. ;D
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Re:Välyksistä..
Alumiinilevyä hitsaa venakopan malliin ja antaa sen jälkeen jyrsimen soida,niin että seinämiin jää enempi tavaraa,kuin orginelli folio kopassa,ni loppuu äänet.<br>Siihen pintaan voi sitten jyrsiä kaikkia kivoja tekstejä ;D<br>
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Re:Välyksistä..
[quote author=nova link=board=2;threadid=15275;start=0#117894 date=1066636715]<br>Aargh, siis tietysti 0.05 ja 0.03 nuo luvut.. <br><br>Noilla mainituilla välyksillä ei taitaisi olla pahemmin huolta rallatuksesta.. ;D<br>[/quote]<br>no noi välykset ei rallata jos ne on todellisia välyksiä<br>huomioi kuitenkin kun mittaat välykset niin leveä liuska antaa väärän tiedon jos keinun pää on kulunut<br>eli se ei ole enää tasainen
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia