Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Jari H
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Viesti
Kirjoittaja Jari H » Ke Tammikuu 5. 20:41:12 2011
Minkä kokoisilla pakopesillä on HX 40 saatu heräämään järkevillä kierroksilla öbaut 2l koneessa? Nyt on kiinni #18 pesä ja tuntuu että pikku turbosta loppuu henki ennenkuin toi iso jyrä herää.
Niinjoo, älkää peljätkö kyseessä on subarun vähän stroukattu ej20.

Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
rspete
- Viestit: 2060
- Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
- Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki
Viesti
Kirjoittaja rspete » La Tammikuu 8. 19:02:43 2011
14 ja 16 oli itellä aikanaan.
Ja älä pelkää, ei ollu yhtäaikaa
Veikkaisin et toi 16 olis aika sopiva sinulle, veikkaus siis kyseessä.
Jäsen 623
Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.
-
Jari H
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Viesti
Kirjoittaja Jari H » La Tammikuu 8. 20:15:27 2011
No onneksi ei ole omia, ainoastaan työnpuolesta rojekteja.
Tota #16 vähän kaavailtiin seuraavaksi, jos toi ei nyt noilla eväillä tosta tokene.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
magelius
- Viestit: 783
- Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002
Viesti
Kirjoittaja magelius » Su Tammikuu 9. 12:04:54 2011
Jari H kirjoitti:No onneksi ei ole omia, ainoastaan työnpuolesta rojekteja.
Tota #16 vähän kaavailtiin seuraavaksi, jos toi ei nyt noilla eväillä tosta tokene.
Mä en kyl huomannut 16 ja 18 pesällä mitään merkittävää eroa heräämisessä.. 18 pesällä vaan vetää paremmin ylös asti. Ehkä ei ollut riittävästi testejä ja faktaa mistä vois vertaa, mut näin "perstuntumalla"..
-
Jari H
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Viesti
Kirjoittaja Jari H » Ma Tammikuu 10. 19:03:23 2011
Rupesihan se pöhisemään, kun saatiin hukkikset ja väliläppä oikeisiin säätöihin.
Nyt ei tunnu mitään hyytymisiä vaan tasasesti puskee parin tonnin korvilta 8:iin.
Seuraavaksi voi syventyä autroniciin.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
Hena
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
Viesti
Kirjoittaja Hena » Ma Tammikuu 10. 19:51:50 2011
Jari H kirjoitti:Rupesihan se pöhisemään, kun saatiin hukkikset ja väliläppä oikeisiin säätöihin.
Nyt ei tunnu mitään hyytymisiä vaan tasasesti puskee parin tonnin korvilta 8:iin.
Seuraavaksi voi syventyä autroniciin.
Pakko vähän udella että miten on toteutettu tuo kahden ahtimen kokoonpano? Vai onko top secret information?

Toyota Supra TT
-
Jari H
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Viesti
Kirjoittaja Jari H » Ma Tammikuu 10. 22:39:23 2011
Eipä se mitenkään salainen projekti ole, mutta kun on asiakkaan auto niin kuvia ei ole näytille, ainakaan vielä.
Hankala selittää, mutta yksinkertaistettuna siinä on pikku turbona impun oma TDO4 joka imee ilman HX:n läpi. Se ohitetaan painepuolelta läpällä ja pakopuolelta hukkiksella, kun HX alkaa puhua.
HX:lle on sitten oma hukkis, jolla säädetään max. paineita.
Näyttää todella hämärälle systeemille, mutta toimii..
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
olafu
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja olafu » Ma Tammikuu 10. 22:58:17 2011
Olen ajatellut tuota kahdella ahtimella ahtamista oikeastaan yksinomaan pelkästään juurikin tuolla tavalla toteutettuna, enkä ole nähnyt sille mitään syytä miksei se vois toimia.
Mietiskelin itsekseni, että kun systeemi on säädetty oikein, niin ison ahtimen herääminen näkyy pienenä ahtopaineen nousuna ja samalla pakopaine laskee reilusti, kun pieni "apuahdin" jätetään välistä pois kokonaan.
Pikkukompuran ohittavaa läppäohjausta mietin, että pitääkö siihen ohjaukseen ottaa pikkukompuran tulon ja lähdön paine-ero mukaan vai ei...
Jäsen #606
-
Jari H
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Viesti
Kirjoittaja Jari H » Ma Tammikuu 10. 23:17:19 2011
Tossa on otettu paine ohitusläpän ruuville siitä painepuolelta, kun isompi puhallin työtää vähän päälle kilolla aukeaa läppä ja perään pikkuturbon ohitushukkis.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
Jari H
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Viesti
Kirjoittaja Jari H » Ti Tammikuu 11. 19:01:33 2011
Tänään n.150km läppäri sylissä jokseenkin epämukavalla Sparcon Revillä istuttua voi sanoa, että menee ihan mukavasti ollakseen tollanen väärällä mäellä tehty. 1.8barilla 100->200kmh taittuu kohtuullisesti. Omistajaakin hymyilytti koeajolenkin jälkeen, kun kävi iltasella hakemassa pois. Kuulemma parempi kuin edellinen versio Lysholmilla ja tolla samalla HX:llä.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
MikkoT
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Viesti
Kirjoittaja MikkoT » Ti Tammikuu 11. 19:24:19 2011
Jari H kirjoitti:Tossa on otettu paine ohitusläpän ruuville siitä painepuolelta, kun isompi puhallin työtää vähän päälle kilolla aukeaa läppä ja perään pikkuturbon ohitushukkis.
Onko tässä siis pikkuturbolle oma ulkoinen hukkis vai riittääkö oman ahtimen kiinteä portti (ymmärtääkseni vakiona kiinteä portti?)?
-
Yrkesman
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja Yrkesman » Ti Tammikuu 11. 19:55:03 2011
Jari H kirjoitti:1.8barilla 100->200kmh taittuu kohtuullisesti.
Kauanko kestää noin suurinpiirtein?
-
Jari H
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Viesti
Kirjoittaja Jari H » Ti Tammikuu 11. 20:15:09 2011
MikkoT kirjoitti:
Onko tässä siis pikkuturbolle oma ulkoinen hukkis vai riittääkö oman ahtimen kiinteä portti (ymmärtääkseni vakiona kiinteä portti?)?
Mitsusta on kiilattu oma portti kiinni ja toi eka ulkoinen hukkis avaa ohituksen suoraan HX:lle, että on se tavallaan pikkuturbon ulkoinen hukkis.
100-200 aikaa paha sanoa, ei tullut siihen juurikaan keskityttyä kun seurasin kursoria näytöllä.
En pitäisi mitenkään tavattomana yllätyksenä, jos tota pääsisi jossain karvanoppa kekkereillä (radalle.com, gti jne.) pällistelemään livenä.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
Jari H
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Viesti
Kirjoittaja Jari H » Ke Tammikuu 12. 19:27:10 2011
Tuli auton omistajalta lupa pistää kuvia nettiin.
Projektina
Ajokunnossa
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.