Alulohko,syl.putki pudonnut

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Alulohko,syl.putki pudonnut

Viesti Kirjoittaja wex4 » La Elokuu 27. 15:36:46 2011

Voisitteko suositella koneistamoa pääkaupunki - keski uusimaan alueella, joka hallitsisi putkitus työt.
Lohko on bda.n aluversio.
Yksi putki on pudonnut, vai onko näissä jotain säätö mahdollisuuksia, niinku oli jossain rellun koneessa?
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Alulohko,syl.putki pudonnut

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Elokuu 30. 0:59:38 2011

Tossa aiheessa wanhanliiton miehet siirtyneet eläkkeelle. Itse teetin ton aikanaan hämeen dieselissä hml:ssa kun siellä oli silloin osaavia ja tämänkin kokeneita koneistajia. En tiedä onko sama poruka enää kasassa. Tuomaalan pertti oli siellä aikoinaan tontilla näistä jutuista.
Asiaa helpottaa jos sattuu olemaan 1.8 noin 87mm männällä niin silloin reilummin koneistusvaraa ja lohko jää muutenkin riittävän tukevaksi.
Jos ja kun yleensä tehdään 2.0 noin 90mm männällä homma on huomattavasti riskialtista ja hankalaa. Mm putkien yläreunassa olake josta se ottaa tuennan on viistettävä jotta mahtuuvat yleensä vierekkäin = putkien väliin jää todella vähän alumiinia = usein putkitettu bdg lohko muistuttaa lähinnä villapipoa jäykkyydeltään. Lohkon eläminen lämpövaihteluineen ja wanhan alumiinin painuminen olakkeessa vuoksi putki painuu pikkuhiljaa satku kerrallaan. Sellaisen minkä kynnellä juuri tuntee on luokkaa satku pari ei juuri haittaa nyky peltitiivisteellä. Uusi putki jätetäänkin pari satkua degin ylle painumisen ja paikkansa hakemisen vuoksi. Itselle tehtiin aikoinaan hiacen putkesta lohko, sopii aika lähelle järkevällä koneistuksella.
Putki ikäänkuin roikkuu ylhäällä olakkeessa + lievellä krympillä. Ainoa "säätö mahdollisuus" on plaanaaminen.
Yleisesti jos omistaa 1.8 lohkon ei kannata suurentaa putkittamalla. 2.0 ainoa vamasti toimiva on nicasil/cromi pinnoitteinen, lohko on yhtä vahva kuin 1.8 pyttyjen välistä.
Jokainen kent mies ymmärtää mistä kyse, laita kenttiin 90mm mäntä......
Tässä osviittaa miksi putkittajia kyllä löytyy mutta kokeneita alu bda vaikeammin.
Putkilohko kyllä toimii jos ei liian ohueksi plaanattu/hoonattu putkituksessa.
Aikanaan bda suurin ongelma oli juuri hiljalleen painuva putki sen ajan massatiivisteellä. Tiiviste paloi pyttyjen välistä lähes poikkeuksetta.

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Re: Alulohko,syl.putki pudonnut

Viesti Kirjoittaja wex4 » Ti Elokuu 30. 13:10:48 2011

Kiitos hyvästä vastauksesta, miten niin 90mm porauksella on ohut? 6mm tavaraa ja se taitaa olla pelkkää putkea :D
Lohkohan on ford.in ajalta jolloin Elvis vielä eli.
Massatiivisteellä ei ollut palannut, täytyy talvi miettiä, laittaako peltisen ensi suveksi ja plaanataanko eka.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...

Vastaa Viestiin