Ohc kansi - Tietoutta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Ohc kansi - Tietoutta
Eli, pari hommaa pitäs saada nyt ohc kannesta varmuudella selville, eli IS (ruisku) kansi - Onko imupuolella kovat seetit? Jos on, niin kuinka iso venttiili mahtuu sekaan pyörimään?
Pakopuolella ilmeisesti on kova seeti, ja 38mm venttiili ei siihen sovi, tai sopii mutta ei tule kestämään, näin kertoi rallyracen sami - tarvii isomman seetirenkaan, että pysyy kiinni.
Sopiiko 45.5mm / 38mm venttiilit ilman mitään epäkeskeisiä ohjureita ?
Sitten, toteutuksia nokkapukkien "pannoista" Miten kukakin tehny? lattarauta vaan muotoon, vai levystä leikkaamalla? Miten hitsattu? Esilämmön kanssa? Ilman? Millä hitsattu? Jälkilämpö? Villoihin? JA ennenkaikkea, millä saatu nokkalinija pysyyn suorana, vai eikö se vaan väännä sitä valua vaikka hitsaa pannan kiinni? Kuvat olis Todella jees.
(tein tänään koevetoja yhteen leikeltyyn kannenpalaan, kylmänä tigillä rautaa kiinni, tuntu pysyvän, sitkun tarpeeks nuiji, niin repes pala valua mukaan)
Aika epätasalaatusta tuntuu valu olevan noissa kansissa, tigillä täyttelin imupuolelta niitä suuttimien koloja, että saa vähän leveämmön tiivistepinnan kaasutinkäyttöön, niin tuntuu kovasti olevan huokosta kamaa paikkapaikoin.
Sitten, hämeen alueella paikkoja, missä onnistuisi prossniohjureiden asennus? Hämeen diiselistä en ole vielä kysynyt.
Ja mikä nokka olis hyvin A8 nokan kaltainen mitä burtonpower vaan myis? Ei näky heillä olevan ko- nenää tarjolla, suomssa A8 sarjana on suht mukavan hintanen (seuraajat, jouset etc) Pelkkä nokkahan ei paljoa kustanna. Koska tuolta tod näk niitä alakerran osiakin tilataan, jos tilataan. Tosin Rallyracen toiminta ollu aina kaikinpuolin kiitettävää, että sekin on mahdollinen vaihtoehto.
Pakopuolella ilmeisesti on kova seeti, ja 38mm venttiili ei siihen sovi, tai sopii mutta ei tule kestämään, näin kertoi rallyracen sami - tarvii isomman seetirenkaan, että pysyy kiinni.
Sopiiko 45.5mm / 38mm venttiilit ilman mitään epäkeskeisiä ohjureita ?
Sitten, toteutuksia nokkapukkien "pannoista" Miten kukakin tehny? lattarauta vaan muotoon, vai levystä leikkaamalla? Miten hitsattu? Esilämmön kanssa? Ilman? Millä hitsattu? Jälkilämpö? Villoihin? JA ennenkaikkea, millä saatu nokkalinija pysyyn suorana, vai eikö se vaan väännä sitä valua vaikka hitsaa pannan kiinni? Kuvat olis Todella jees.
(tein tänään koevetoja yhteen leikeltyyn kannenpalaan, kylmänä tigillä rautaa kiinni, tuntu pysyvän, sitkun tarpeeks nuiji, niin repes pala valua mukaan)
Aika epätasalaatusta tuntuu valu olevan noissa kansissa, tigillä täyttelin imupuolelta niitä suuttimien koloja, että saa vähän leveämmön tiivistepinnan kaasutinkäyttöön, niin tuntuu kovasti olevan huokosta kamaa paikkapaikoin.
Sitten, hämeen alueella paikkoja, missä onnistuisi prossniohjureiden asennus? Hämeen diiselistä en ole vielä kysynyt.
Ja mikä nokka olis hyvin A8 nokan kaltainen mitä burtonpower vaan myis? Ei näky heillä olevan ko- nenää tarjolla, suomssa A8 sarjana on suht mukavan hintanen (seuraajat, jouset etc) Pelkkä nokkahan ei paljoa kustanna. Koska tuolta tod näk niitä alakerran osiakin tilataan, jos tilataan. Tosin Rallyracen toiminta ollu aina kaikinpuolin kiitettävää, että sekin on mahdollinen vaihtoehto.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Re: Ohc kansi - Tietoutta
KentCamsin RL32 (rally/race) on yksi kiva kadulle. Antaa tehoakin jo yli 180hv ja vetää laajalla alueella Martelius 421 pienellä ulostulolla mutta ei niin ylös kuin A8. Menee pienemmällä jousipaineella kuin A8 joten ei niin tarkka kaikesta.
Nokkapukkien hitsausta en ymmärrä kun ei käsittääkseni rullanokka ole tulossa. Laahain nokalla ei ole tarvittu pantoja ellei mäntä lyö venttiiliin. Ainakaan ennen tarvittu tämän kaltaisilla nokilla. Ennemmin keskittyy parhaaseen mahdolliseen keskipukin laakeriin ja että hattu virtaa...
Burtoniin ei myöskään kannata rakastua koska Cranelta saa hyviä ohc laahain nokkia moneen makuun.
Nokkapukkien hitsausta en ymmärrä kun ei käsittääkseni rullanokka ole tulossa. Laahain nokalla ei ole tarvittu pantoja ellei mäntä lyö venttiiliin. Ainakaan ennen tarvittu tämän kaltaisilla nokilla. Ennemmin keskittyy parhaaseen mahdolliseen keskipukin laakeriin ja että hattu virtaa...
Burtoniin ei myöskään kannata rakastua koska Cranelta saa hyviä ohc laahain nokkia moneen makuun.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Ohc kansi - Tietoutta
no on tämäkin, monenlaista mielipidettä tuntuu olevan noista pukkien hitsauksesta, osa sanoo et tarvii ja osa että ei 
Rl30 nokasta onkin kokemuksia, vetää jostain reilusta parista tonnista -> 7k ja hiton herkkä vastaamaan, jotenki jopa melkein oudon herkkä.

Rl30 nokasta onkin kokemuksia, vetää jostain reilusta parista tonnista -> 7k ja hiton herkkä vastaamaan, jotenki jopa melkein oudon herkkä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 2460
- Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
- Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä
Re: Ohc kansi - Tietoutta
Turhaa vahvistaa, jos ei ole tulossa rullanokkaa
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Ohc kansi - Tietoutta
noh, sitten ei aleta vahvistelemaan.
Mites toi venttiilihomma IS kansien kanssa / seetit
Mites toi venttiilihomma IS kansien kanssa / seetit
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: Pe Toukokuu 5. 15:00:52 2006
- Paikkakunta: kuopio
- Viesti:
Re: Ohc kansi - Tietoutta
Pukki/pukit yleensä repeävät liian löysistä jousista johtuvan värisemisen( sekoamisen) takia. IS kansia on olemassa myös sellaisia, joissa on istukkarenkaat molemmilla puolilla, sekä niin että pakopuolella pelkästään ja niin ettei niitä ole ollenkaan.
Suosittelisin pukkien vahvistamiseen liittyen, että sen tekisi sellainen henkilö jolla on siitä kokemusta riittävästi, ettei nokkalinja kärsi toimenpiteestä.
Kaikkiin näihin olen tutustunut työni puolesta vuosien aikana. Kanteen kannattaa laittaa mun mielestä k- linerit ohjureiksi, mutta kannattaa olla sitten tarkkana, että työ tehdään ns. oikeaoppisesti. Muuten ei saata kestää ohjaimet pitkään. Lisäksi kys. ohjain tulee asentaa suoraan pintaan, vinoon työstetty ohjaimen pää teettää turhaa työtä holkin asennuksessa ja esireijän porauksessa.
Oikea geometria yleensä takaa yhdessä laadukkaiden osien käytön kanssa hyvän lopputuloksen, jolloin nokkia ja ohjureita ei kulu, kuin näkkileipää ja koneen ääni ei muistuta sepelimurskainta.
Nokastakin riippuu venttiilien siirron tarve. Vapari koneessa ei edes välttämättä tartte käyttää 37mm suurempaa pakoventtiiliä. Imuventtiiliäkään ei välttämättä tarvitse käyttää ainakaan yhtään suurempaa kuin 46mm, 44,5-45mm riittää vaikka mihin.
Imukanavaakaan ei tarvitse alkaa nostamaan ylemmäksi, vaikka virtausmittaus näyttäisikin huonommalta nostamattomaan kanavaan. Saatetaan menettää kanavan nostolla arvokasta pyörteilyä palotilassa, jolloin mokko palaa paljon huonommin> ei tule tehoa kunnolla.
Suosittelisin pukkien vahvistamiseen liittyen, että sen tekisi sellainen henkilö jolla on siitä kokemusta riittävästi, ettei nokkalinja kärsi toimenpiteestä.
Kaikkiin näihin olen tutustunut työni puolesta vuosien aikana. Kanteen kannattaa laittaa mun mielestä k- linerit ohjureiksi, mutta kannattaa olla sitten tarkkana, että työ tehdään ns. oikeaoppisesti. Muuten ei saata kestää ohjaimet pitkään. Lisäksi kys. ohjain tulee asentaa suoraan pintaan, vinoon työstetty ohjaimen pää teettää turhaa työtä holkin asennuksessa ja esireijän porauksessa.
Oikea geometria yleensä takaa yhdessä laadukkaiden osien käytön kanssa hyvän lopputuloksen, jolloin nokkia ja ohjureita ei kulu, kuin näkkileipää ja koneen ääni ei muistuta sepelimurskainta.
Nokastakin riippuu venttiilien siirron tarve. Vapari koneessa ei edes välttämättä tartte käyttää 37mm suurempaa pakoventtiiliä. Imuventtiiliäkään ei välttämättä tarvitse käyttää ainakaan yhtään suurempaa kuin 46mm, 44,5-45mm riittää vaikka mihin.
Imukanavaakaan ei tarvitse alkaa nostamaan ylemmäksi, vaikka virtausmittaus näyttäisikin huonommalta nostamattomaan kanavaan. Saatetaan menettää kanavan nostolla arvokasta pyörteilyä palotilassa, jolloin mokko palaa paljon huonommin> ei tule tehoa kunnolla.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Ohc kansi - Tietoutta
no perkeles, ku tein kaverille jo 2l kaasarikannen missä 44.5/38mm naulat, hyvin tuntuu hönkivän tolla Rl30 nokalla, ei oo syöny nokkaa/keinuja _yhtään_ 2 kesän ajojen aikana, ei oo välyksiä tarvinu oikeestaan yhtään säädellä etc. Ei oo vaan sitä vielä päästy kunnon kaasuttimilla penkittään, et mitä sieltä pihalle tulee.
Meinasin tässä ns ETUAJASSA jo tehä uutta kantta, mihin tulis 45.5/38 naulat ja niinpoispäin. Onko ees ohc koneessa mahottomasti eroa 44.5 vs 45.5mm venttiileissä? Ja nokaks tohon kanteen olisin meinannu A8 lykätä. Taitaa todellisuus olla, että se on enempi meikäläisellä siitä kiinni kuin ne kanavat sattu onnistumaan, kun että onko 44.5 vai 45.5mm venttiilit
(ko kansi meni vielä puhki aika läheltä ohjuria, venttiilitaskusta, oli valussa semmonen ~5mm kokonen KUPLA, ihmettelin siinä pirratessa että mikäs monttu tohon ilmesty tyhjästä, ruuvarilla koski niin klonks ja vesitilaan.. Noo. Messingillä paikkasimme sen
Ja on kyllä helvetin jees, että klubilla on porukkaa, mikä oikeasti kertoo toimivaksi huomattuja juttuja, eikä mallia että laitetaampa ruutuvihkoon ylös eikä mainita asiasta _ikinä_ kellekkään.
Meinasin tässä ns ETUAJASSA jo tehä uutta kantta, mihin tulis 45.5/38 naulat ja niinpoispäin. Onko ees ohc koneessa mahottomasti eroa 44.5 vs 45.5mm venttiileissä? Ja nokaks tohon kanteen olisin meinannu A8 lykätä. Taitaa todellisuus olla, että se on enempi meikäläisellä siitä kiinni kuin ne kanavat sattu onnistumaan, kun että onko 44.5 vai 45.5mm venttiilit

(ko kansi meni vielä puhki aika läheltä ohjuria, venttiilitaskusta, oli valussa semmonen ~5mm kokonen KUPLA, ihmettelin siinä pirratessa että mikäs monttu tohon ilmesty tyhjästä, ruuvarilla koski niin klonks ja vesitilaan.. Noo. Messingillä paikkasimme sen

Ja on kyllä helvetin jees, että klubilla on porukkaa, mikä oikeasti kertoo toimivaksi huomattuja juttuja, eikä mallia että laitetaampa ruutuvihkoon ylös eikä mainita asiasta _ikinä_ kellekkään.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Ohc kansi - Tietoutta
Kuinkas 1.3 ohc kansi? Kuulin joskus joltain rallimieheltä että kanavista saa tehtyä hyvät. Onko tässä perää, ja jos on mitä venttiileitä kannattaa käyttää?
Ruttu ainakin nousee laskennallisesti 13,5 paikkeille, mikäli muistin tiivisteen paksuuden oikein (0.6mm) ja mäntä nousee dekkitasoon... Aika kova
Palotila on 37ml.
Ruttu ainakin nousee laskennallisesti 13,5 paikkeille, mikäli muistin tiivisteen paksuuden oikein (0.6mm) ja mäntä nousee dekkitasoon... Aika kova

Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Ohc kansi - Tietoutta
Taitaa olla aika kiven alla 1.3 ohc osat.. Mutta jos tosiaan nostaa suoraan rutun 13.5:een, niin tuollaista voisi varmaan käyttää suoraan Cossun alakerran päällä virikansiaihiona vaparikäyttöön?jat-79 kirjoitti:Kuinkas 1.3 ohc kansi? Kuulin joskus joltain rallimieheltä että kanavista saa tehtyä hyvät. Onko tässä perää, ja jos on mitä venttiileitä kannattaa käyttää?
Ruttu ainakin nousee laskennallisesti 13,5 paikkeille, mikäli muistin tiivisteen paksuuden oikein (0.6mm) ja mäntä nousee dekkitasoon... Aika kovaPalotila on 37ml.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Ohc kansi - Tietoutta
Mulla yks tuollainen testi kansi on.
Venttiilit vaan aika pienet vakiona, en muista enää kuinka suuret. Mutta 44mm imulle sai ainakin hyvin seetin tehtyä, pakoa en oo vielä kokeillu
En oo vielä jaksanu ruveta vinguttamaan kun ei sitä jäärataa sitten tullukkaan. Jospa joskus vaikka E85:lle kokeilis
Tuossa on toisessa 44mm imu ja taunuksen 1.6 vakio pako, ja toisessa vakiot.
http://i161.photobucket.com/albums/t216 ... uva228.jpg
Sillä vain tuos kyselin jos joku olis tälläisiä tehny etten ala keksimään pyörää uudestaan ja kairaamaan kantta puhki.
Venttiilit vaan aika pienet vakiona, en muista enää kuinka suuret. Mutta 44mm imulle sai ainakin hyvin seetin tehtyä, pakoa en oo vielä kokeillu
En oo vielä jaksanu ruveta vinguttamaan kun ei sitä jäärataa sitten tullukkaan. Jospa joskus vaikka E85:lle kokeilis

Tuossa on toisessa 44mm imu ja taunuksen 1.6 vakio pako, ja toisessa vakiot.
http://i161.photobucket.com/albums/t216 ... uva228.jpg
Sillä vain tuos kyselin jos joku olis tälläisiä tehny etten ala keksimään pyörää uudestaan ja kairaamaan kantta puhki.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: Ohc kansi - Tietoutta
On koko kone joutilaana. Saadaan varmaan puoti aikaiseksi, jos joku tarvii.Posmo kirjoitti: Taitaa olla aika kiven alla 1.3 ohc osat..
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.