8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ke Toukokuu 2. 9:01:58 2012

Oon nyt muutaman viikon epätoivoisesti yrittänyt etsiä erinäisiltä foorumeilta tietoa siitä minkälaisia tehoja on otettu ko. alakerroilla. Muutaman topikin löysin jossa mennään noin 400 tietämillä ja tollasella rs2000 16v mosalla. Mutta ei noissa ole hirveesti kerrottu mitä koneille on tehty. Kanget ja männät nyt ainakin on vaihdettu. Jos olet jotain aiheesta kuullut, nähnyt tai lukenut, niin laitappa tänne..

jos nyt oikein ymmärsin, niin RS2000 16v:n kampiakseli on erillainen kun ton 8v:n (myös eri kun Scorpion 16 venasen). 2000:n kampi oli yhden lähteen mukaan noin pari kiloa painavampi, joten luultavasti myös kestävämpi. Ja samaa kampea on käytetty myös noissa uusimmissa 8/16v koneisssa, mutta ei sen tarkempaa tietoa missä vuosimallissa se vaihtuu.

Kaiken taustalla tässä on se kun mulla on nyt tommonen 8v ahistettu motti välikoppasessa (268/383@0.99bar), niin jatkanko tuon rakentamista vai jotain muuta tilalle. Vanhassa tekniikassa on se etu, että säästyy kaikelta muutoskatsastus yms. sonnalta..
Viimeksi muokannut Maksalaatikko, Ma Kesäkuu 11. 22:30:40 2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ke Toukokuu 2. 14:25:03 2012

Niin vähän noita on rakennettu, ettei varmaan apteekin hyllyltä saa varmaa tietoa kestävyydestä. Varmaan kuitenkin maksaa vaivan kysellä. Varmaan jo pelkkä 16v hattu toisi mukavasti puhtia lisää vrt 8v dohc?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ke Toukokuu 2. 15:48:30 2012

No joo, ei ehkä se yleisin virityksen kohde ole. Toivottovasti jotain infoa löytyy..

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Toukokuu 2. 20:35:58 2012

Maksalaatikko kirjoitti:Kaiken taustalla tässä on se kun mulla on nyt tommonen 8v ahistettu motti välikoppasessa (268/383@0.99bar), niin jatkanko tuon rakentamista vai jotain muuta tilalle. Vanhassa tekniikassa on se etu, että säästyy kaikelta muutoskatsastus yms. sonnalta..
Kankihan tuosta ekana katkeaa, onko mitään muuta tolle koneelle tehty kun pistetty peltinen kansipahvi ja lyöty puhallin kylkeen?

Kierroksia toi kattila tuntus kestävän ainakin raikkaammilla nokilla varustettuna ihan mukavasti, ittellä on nyt 8000rpm rajotin ja ei vielä ainakan o veivi tullu läpi, mutta vääntöäkään ei kyllä ole juuri vakiota enempää. Se on vaan pari tuhatta kierrosta ylempänä.
Olis tossa noita vakio dokkeja parikin kappaletta, jos toisen vaikka kokeeks ahtais rikki ja kattos mitä se kestää ennenkun kajahtaa :twisted:
Jäsen #606

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ke Toukokuu 2. 21:09:52 2012

Muutamia juttuja tehty. Peltinen kannentiiviste, imu nokka hiottu (asteista ja nostosta ei tietoa), kiertokanget hitusen lyhyemmät ja männistä sorvattu milli pois. Kiertokanget on varmaan hyvin vakioita vastaavat kestoltaan..Ja termari vaihdettu huomattavasti kylmenpään. Vakio termarilla tais pari kantta haleta..Jännityksellä odotetaan ensimmäisiä ratapäiviä, toivottasti pysyy läjässä..

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja caddy » Ke Toukokuu 2. 23:12:54 2012

olafu kirjoitti: Olis tossa noita vakio dokkeja parikin kappaletta, jos toisen vaikka kokeeks ahtais rikki ja kattos mitä se kestää ennenkun kajahtaa :twisted:
[offtopik]KYLLÄ!! KIITOS!!! JA ÄKKIÄ, mieluusti videoiden/kuvien kera, tuho on aina kivaa :D[/offtopik]
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja olafu » To Toukokuu 3. 18:15:31 2012

Tehoista ei olis pitävää todistusaineistoo, kun ei viitti järjestää dynoverstaalle mitään ylimäärästä siivottavaa... Levittää kaikennäköstä sokkaa ympärillensä kun tommonen särkyy. G-tecillä varmaan näkis aika hyvin suuntaa antavaa :D
No, jos jätetään tää nyt toistaseks ihan ajatuksen tasolle. Ilmottelen jos joskus tulee jotain tuloksia :)
Jäsen #606

frozen
Viestit: 155
Liittynyt: To Tammikuu 19. 0:24:40 2012

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja frozen » La Toukokuu 5. 21:15:56 2012

olafu kirjoitti:
Maksalaatikko kirjoitti:Kaiken taustalla tässä on se kun mulla on nyt tommonen 8v ahistettu motti välikoppasessa (268/383@0.99bar), niin jatkanko tuon rakentamista vai jotain muuta tilalle. Vanhassa tekniikassa on se etu, että säästyy kaikelta muutoskatsastus yms. sonnalta..
Kankihan tuosta ekana katkeaa, onko mitään muuta tolle koneelle tehty kun pistetty peltinen kansipahvi ja lyöty puhallin kylkeen?

Kierroksia toi kattila tuntus kestävän ainakin raikkaammilla nokilla varustettuna ihan mukavasti, ittellä on nyt 8000rpm rajotin ja ei vielä ainakan o veivi tullu läpi, mutta vääntöäkään ei kyllä ole juuri vakiota enempää. Se on vaan pari tuhatta kierrosta ylempänä.
Olis tossa noita vakio dokkeja parikin kappaletta, jos toisen vaikka kokeeks ahtais rikki ja kattos mitä se kestää ennenkun kajahtaa :twisted:
Minkä verran soittanu tota 8tonnia?? Räsällä ite annoin ihan surutta hakata rajotinta vasten, missä tuo ny oikeesti katkeekaan, puheiden mukaan 7000 ja mittarin mukaan pätkäs 6500.. Ku itekkin suunnitellu tota veivvien vaihtoo, mut ei kehtais uusiin kankiin vanhoja mäntiä ja taas hinta pomppaa....
Ite kun tekköö, niin suap just sitä, mitä sattuu tulemaan....

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Toukokuu 6. 17:42:47 2012

frozen kirjoitti:
olafu kirjoitti:
Maksalaatikko kirjoitti:Kaiken taustalla tässä on se kun mulla on nyt tommonen 8v ahistettu motti välikoppasessa (268/383@0.99bar), niin jatkanko tuon rakentamista vai jotain muuta tilalle. Vanhassa tekniikassa on se etu, että säästyy kaikelta muutoskatsastus yms. sonnalta..
Kankihan tuosta ekana katkeaa, onko mitään muuta tolle koneelle tehty kun pistetty peltinen kansipahvi ja lyöty puhallin kylkeen?

Kierroksia toi kattila tuntus kestävän ainakin raikkaammilla nokilla varustettuna ihan mukavasti, ittellä on nyt 8000rpm rajotin ja ei vielä ainakan o veivi tullu läpi, mutta vääntöäkään ei kyllä ole juuri vakiota enempää. Se on vaan pari tuhatta kierrosta ylempänä.
Olis tossa noita vakio dokkeja parikin kappaletta, jos toisen vaikka kokeeks ahtais rikki ja kattos mitä se kestää ennenkun kajahtaa :twisted:
Minkä verran soittanu tota 8tonnia?? Räsällä ite annoin ihan surutta hakata rajotinta vasten, missä tuo ny oikeesti katkeekaan, puheiden mukaan 7000 ja mittarin mukaan pätkäs 6500.. Ku itekkin suunnitellu tota veivvien vaihtoo, mut ei kehtais uusiin kankiin vanhoja mäntiä ja taas hinta pomppaa....
Kyllä se sinne joskus aina menee, mutta ei jatkuvasti. Ei sitä ihan sinne asti tartte kierrättää. Kerran meni reilusti ylikin kun piti laittaa kolmonen niin tuli ykkönen... Ilmotan kyllä jos siitä kanki katkee.
Mutta noi vakio venttiilijouset tuntus pysyvän noilla virinokilla ainakin mukana sinne kasiin asti.
Jäsen #606

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ma Toukokuu 7. 8:22:48 2012

Mutta noi vakio venttiilijouset tuntus pysyvän noilla virinokilla ainakin mukana sinne kasiin asti.
Mitkä nokat ja mistä hommasit?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Toukokuu 7. 19:29:39 2012

Laaksosen eero teki vakioista hiomalla, en muista tarkkoja speksejä, mutta noin 280 astetta ja 11mm. YKK vaihdossa auki n. 3.5mm, imu vähän edellä. Vakio paininkupit modifioitu kiinteiksi.
Kuva nokista: Vakio viri viri vakio

Hyvä tehoalue on siinä 4500-7000 ja tolla nykysellä laatikolla sitä voi jopa käyttää, kun pääsee vaan liikkeelle.
Säädettävät nokkapyörät synty vakioista niin, että löin tuurnalla helvettiin ne kiilan virkaa toimittavat nystyrät. Pyörät kääntyy siis 360 astetta, mutta hyvin ne tuntus pysyvän paikallaan ilman kiilaa.

Jarrulappu SS-motorsilta sen jälkeen, kun ennakkoa vähennettiin pari astetta. Ensin oli 167hp.

Muita speksejä:
-Lohkon tasosta 0.5mm pois, männistä syvennetty venttiilin koloja
-Kansi itse kitattu ja kaiveltu, palotilat täytetty, tasosta pari kymppiä pois
-Reinzin peltitiiviste
-Imusarja vakio
-Suuttimet vakiot
-Martelius pellisarja
-Megasquirt
-Puristussuhde noin 11.5:1
Jäsen #606

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Kesäkuu 3. 7:56:04 2012

RS2000 lohkoa syynätessäni huomasin, että pääöljykanava oli tasainen päältä eli siihen saisi helposti öljyruiskut männille, esim. BMW öljysuuttimista joita on Cossuihinkin ruuvattu.
Lohkoa olisi aika helppoa täyttää, kun vesipumppu on sivussa.
GM mäntiä löytyy turboon 86.5 ja 87mm kokoisina.
Minulla olisi halvalla kalliita 6" Carrillo kankia 48mm ala- ja 22mm yläreiällä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ma Kesäkuu 4. 11:59:55 2012

Onko sulla ton RS2000:sen kampiakseli? Kehtaatko kattoa siitä valu/valmistenumeron?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Kesäkuu 4. 17:52:22 2012

Maksalaatikko kirjoitti:Onko sulla ton RS2000:sen kampiakseli? Kehtaatko kattoa siitä valu/valmistenumeron?
Mulla on ainakin tommonen, mistä löytyy seuraavat numerot:
91 XM AB, sitten vastapuolella DA 50773 ja 6303.
Jäsen #606

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ma Kesäkuu 4. 22:30:12 2012

olafu kirjoitti: 91 XM AB, sitten vastapuolella DA 50773 ja 6303.
[/quote]

91 XM oli se mitä kaipailin. Jollain britti foorumilla noista juttua ja vissiin 8v kampura alkaa 81. Ei sulla satu olemaan 8v kampuraa, niin onko noissa mitään eroja?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Kesäkuu 5. 0:42:26 2012

Epäilen että ei ala 81. CVH voi alkaa (yleensä 80 tai 81 SM). DOHC alkanee 89 +-1.

Luin joskus Fordin sisäisen, huollolle tarkoitetun kirjasen RS2000 16v I4 Dagenhamista ja siinä verrattiin eroja 8v -koneeseen. Kampura on muistaakseni eri. Yksi helppo syy siihen voi olla että koneesta on tuskalla tehty lyhyempää etuvetoasennukseen (vauhtipyörä + kytkin, jakopää, vesipumppu jne).
Koko tuon koneen survominen escoon on jäänyt hämärän peittoon; 2,0 zetec ei ollut monen kuukauden päässä, olisi ollut paljon kevyempi ja viritettävissä samalle tasolle helposti.

Lohkoeroista en kunnolla muista, mutta mielestäni siinä naristiin että 8v lohkoa ei voisi suoraan käyttää escon 16v hatulla. Joku öljykanavamurhe tjsp.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Kesäkuu 5. 9:08:49 2012

RS2000 kampiakseli ei ole tullut vielä vastaan tallilla, olen saattanut sen myydäkkin, kun 2.3L kampiakseli oli kuitenkin olemassa.
Minun tietääkseni DOHC ja RS kampiakseleissa ei ole muuta eroa kuin triggeri-levy, kolot eri paikassa , kun lohkossa anturi eri paikassa. Mieleen jäänyt eroksi 30 astetta, mutta aika epävarma muistikuva.
Mahdollisen öljykanavien eron pääsen tsekkaamaan helposti, RS kone ei mene suoraan esim. 4x4 DOHCiin, kun matalammat hihnapyörät tuo lisälaitteet sellaiseen paikkaan, että ottavat kiinni palkkiin.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ti Kesäkuu 5. 12:36:56 2012

jjs kirjoitti:Epäilen että ei ala 81. CVH voi alkaa (yleensä 80 tai 81 SM). DOHC alkanee 89 +-1..
Ok, muistan varmasti väärin ja enkä enää löytänyt sitä topikkia mistä noi aikaisemmin löysin. Samaisessa jutussa mainittiin painoero 8v ja 16v kampuroissa, lieneekö tuossa sitten perää..

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Kesäkuu 5. 18:22:33 2012

Maksalaatikko kirjoitti:
jjs kirjoitti:Epäilen että ei ala 81. CVH voi alkaa (yleensä 80 tai 81 SM). DOHC alkanee 89 +-1..
Ok, muistan varmasti väärin ja enkä enää löytänyt sitä topikkia mistä noi aikaisemmin löysin. Samaisessa jutussa mainittiin painoero 8v ja 16v kampuroissa, lieneekö tuossa sitten perää..
8V DOHC valunumero 88WMAB. RS2000 vastapuntit on selvästi pulskemmat mitä 8V versiossa, joten huhu painoerosta pitää paikkansa. Triggeripyörän kiinnitys näyttää samalta, ero on itse pyörässä. Tosta mun RS-akselista koko triggeripyörä puuttuu, se on siitä suolattu johonkin tärkeempään rojehtiin ilmeisesti... Olisin muuten voinu verrata montako astetta se hammastus on eri asennossa.
Jäsen #606

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Pe Kesäkuu 8. 14:22:40 2012

Nojoo, alkaa näyttämään siltä, että unohdan tämän mallin 8/16v tekniikan kokonaan. Jo pelkästään se, että dohcilainen on järjettömän kokoinen möykky tollasen välikuoriaisen konehuoneeseen...

Clubin ratapäivillä hämmästelin sitä vanhakoppaa johon oli istutettu Zeteci, niin vaikutti aikas kompaktilta paketilta. Oisko Zetecin turbottamisessa mitään järkeä? Osat noihin tuntus olevan edullisia..

Nyt sit mennään sellaselle alueelle, että mulla ei mitään ymmärrystä ko. kapistuksesta. Pikaisella googlauksella kaikissä näytti olevan termarikotelo kannen takaosassa, niin onko joku mailli missä se ois jossain muualla?

Ja oikeestaan minkä mallin zeteci ois sellanen josta kannattas jotain rakennella? Pari litranen se nyt ainakin sais olla..

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Kesäkuu 8. 18:14:09 2012

Loppupään 2 litrainen blacktop varmaan "perusmoottoreista" paras , kaikissa zeteceissä termarilähtö kannen takaosassa, mutta saa siirtosarjoja briteistä (tai itse tekemällä) Joilla tulevat pakosarjan puolelle kantta. Turbotouhuihin toki mk. 1 Focus RS:n kone voisi olla hyvä..?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Kesäkuu 8. 21:02:03 2012

Black toppiin saa valmiita turbopalikoita jenkeistä. Jollainhan oli taannoin se 400hp ahdettu zetecci fiesta...
Jäsen #606

xr2i16v
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
Paikkakunta: Turku

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja xr2i16v » Pe Kesäkuu 8. 22:19:01 2012

Jos Zetecciä meinaa laittaa niin 2.0 Silvertoppi Blacktopin sijaan, ei öljypumppu ongelmia ja runkopukit vahvemmat.
Tänäpäivänä melkein vaakakuppi kääntyisi Durateckiin kuin Zeteckiin jos jotain vaihtoehtoa haluaa I4 moottorille.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Kesäkuu 8. 22:47:26 2012

Ja ne black topin kamat sopii siihen vanhempaan koneeseen kaiketi ihan suoraan. blacktopissa on vaan pidempi kanki ja matalampi mäntä, eikös se näin mennyt. JesseT osaa valaista tässä asiassa.
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Kesäkuu 9. 2:31:38 2012

Silver toppiin saa siihen kuuluvia kankia ja mäntiä esim englannista. itsekin yhden sarjan ostaneena ja eteenpäin myyneenä.

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ma Kesäkuu 11. 22:28:47 2012

Pikku googlailun jälkeen näyttäs siltä, että Zetecistä vois vakio kampuralla saada 500 konia, mut ilmeisesti aika rajoilla mennään. Joku engelmanni on katkonu kampuran 560hp kohdalla. 400+:n hujakoilla ois vissiin vielä ihan toimiva. Halpojahan noi ois ku saippua. Näyttäs saavan ajokuntoisen mondeon kaks litrasen silver topin alkaen 200 eurolla..Purkaamolla yrittäävätte ryöstää tollasesta koneesta reilua tonnia parhaimmillaan..

Täytyy nyt vielä pähkäillä, että oisko se tollanen zeteci vai ihan perus ohc:tä uuden koneen aihioksi..Mielipiteitä saapi esittää jommankumman puolesta..

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Kesäkuu 11. 22:59:24 2012

Älä nyt lähde ainakaan downgreidaamaan, eli ohc:tä sinne laita. Zeteciä vaan tai durateciä.

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ke Kesäkuu 13. 23:56:23 2012

Kyllä mä kaikkeni yritän, että ei tarviis OHC:tä laittaa :D

Uudemmat Duratecit näyttäs olevan sen verta kalliita aihioiksi, että ne varmaan saa unohtaa. Mutta mites toi fiikuksen duratec ST (ST170)? Noita sais halavalla Ebaystä..

Onkos tuossa muuta eroa perus Zeteciin ku kannessa isommata venttiilit?

hoopee
Viestit: 4927
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ke Kesäkuu 13. 23:59:48 2012

Maksalaatikko kirjoitti:Kyllä mä kaikkeni yritän, että ei tarviis OHC:tä laittaa :D

Uudemmat Duratecit näyttäs olevan sen verta kalliita aihioiksi, että ne varmaan saa unohtaa. Mutta mites toi fiikuksen duratec ST (ST170)? Noita sais halavalla Ebaystä..

Onkos tuossa muuta eroa perus Zeteciin ku kannessa isommata venttiilit?
retro-ford.co.uk:
Q: What is an ST170 engine? Is it a Duratec or Zetec?

A: It was fitted to the Focus ST170, and is an evolution of the black top Zetec. The main difference is that is has variable valve timing, higher quality rods and pistons and a better flowing cylinder head. Note, although it states 'Duratec' on the rocker cover, it most definitely is not. Duratecs have chain driven cams.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Kesäkuu 14. 0:09:45 2012

St170 muovisessa imusarjassa on sisällä läppiä ilman kierrättämiseksi eri reittejä.
Jos isomman osan jättää pois niin imusarjatumppiin saa aika tuskattomasti moottoripyörän 4kpl kaasuläppää kiinni.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja el_reino » To Kesäkuu 14. 1:19:07 2012

Tollanen ilmotus osui silmään : http://www.nettivaraosa.com/kilpa-autoilu/1356376
ei olis ainakaan pahan hintaiset jos Dohc sekoiluun ryhtyy..


Zeteckeistä, kannattaa varmasti päätyä siihen 2.0 silvertop alakertaan jossa mm. öljysuihkut männille valmiina..

hoopee
Viestit: 4927
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja hoopee » To Kesäkuu 14. 7:49:11 2012

SLEI kirjoitti:St170 muovisessa imusarjassa on sisällä läppiä ilman kierrättämiseksi eri reittejä.
Jos isomman osan jättää pois niin imusarjatumppiin saa aika tuskattomasti moottoripyörän 4kpl kaasuläppää kiinni.
Ei muuten ole imusarjan sisällä yhtään läppää. Siellä on 1/4 ympyrän muotoon valetut putket, jota säätöyksikkö kääntää vaijerin avulla -> imusarjan pituus muuttuu.
Jälkimmäinen pitää kyllä paikkaansa. Minulta löytyy sitten yksi ylimääräinen alkuosa jos jollain on tarvetta.

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Pe Kesäkuu 15. 23:02:19 2012

Duratecciä vain :) Tuolta löytyy kytkinkoppa type9:in yms tarpeellista http://www.sbdev.co.uk/Duratec/Duratec% ... alogue.htm
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » La Kesäkuu 16. 19:07:28 2012

Mielenkintoisan näköistä palikkaa. En tiedä oonko nähny unta vai luinko jostain, että Duratecin lohko ei ole kovinkaan kaksinen. Tais olla jokin skannatu artikkeli Classic ford tai retro ford tai jokin muu, niin siinä sanottiin, että 350 kestää ei juuri sen enempää..

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » La Kesäkuu 16. 20:26:54 2012

Tässä oli jotain turinaa. Viimeisellä sivulla on maininta, että alumiini lohko ei kestä kovia ahtoja

http://www.fastfordmag.co.uk/files/2009 ... uratec.pdf

mutta ei tossa suoraan sanottu, että 350 ois maksimi..

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Su Kesäkuu 17. 10:38:23 2012

Hmm.. kumpa jostakin löytyis kelvoton duratekin lohko, niin vois kokeilla porata ja kattoa saisko sinne jostain vehkeestä paksumpia putkia.
Tai sitten sementtiä :)
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Escozt
Viestit: 628
Liittynyt: Su Toukokuu 24. 20:34:17 2009

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja Escozt » Pe Kesäkuu 22. 19:56:46 2012

Itse lähtisin tekemään 2.0 silvertop zetecistä. Moottoreita löytyy aivan naurettavaan hintaan kun ostaa koko auton samalla. Termarikoppa pieni miinus mutta helppo siirtää tekemällä joko itse siirtoputki tai ostamalla valmiina vaikka englannista. Viripalikat järkihintaisia ja saatavuus hyvä. Itse vaihtaisin kanget ja männät parempiin ja arp:n pultit alakertaan, kantta vähän siistisin, nokat vaihtaisin ja toki säädettävät nokkapyörät samalla ja hyvän pakosarjan jatkeeksi joku sopiva ahdin kylkeen. Varmasti mukava kone käyttää ja toimii pitkän alueen läpi kun vaan hakee sopivan kompinaation tuolle ahtimelle. Lisäksi ainakin minusta jakohihnallinen kone parempi kuin ketjukone, mukavampi huoltaa ja helpompi säätää esim. ajoitusta mutta tämä toki ihan vaan oma mielipide kuten kaikki muukin tämän viestin jutuista :) .
VW T4 2.5tdi
Escort mk2
E36 325

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » La Kesäkuu 23. 19:54:58 2012

oon tässä yrittäny sivistää itseäni zetecin suhteen ja vaikuttas siltä, että kannattais ottaa alakerta silver topista ja kansi black topista. Black topissa vissiin isommat venttiiliit ja mekaaniset nostimet, eikö? Bongasin hesasta tollasen silver toppi mondeon hintaan 99eur, ei paha koko autosta..

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Kesäkuu 23. 20:05:25 2012

Zeteciin saa mukavasti muutososia esim. täältä (josta itselle tuli suurin osa kun tota cortinaa tein zetecille):
http://www.retro-ford.co.uk/shop/catalog/zetec

Esim. bda venttiilikoppa (ei kopan suojus) zeteciin jos semmosta ulkonäön takia halajaa
http://www.retro-ford.co.uk/shop/conten ... cover-z057

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ma Kesäkuu 25. 12:48:23 2012

Sultzi kirjoitti:Esim. bda venttiilikoppa (ei kopan suojus) zeteciin jos semmosta ulkonäön takia halajaa
http://www.retro-ford.co.uk/shop/conten ... cover-z057
Tuon kaveriksi vielä tälläinen
http://www.burtonpower.com/parts-by-fit ... fz470.html
niin alkaa hämäys olla valmis :)
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ti Heinäkuu 3. 0:08:33 2012

Dodii, Zetecillä sit mennään. Elimenluovuttaja hommattu..

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Heinäkuu 5. 20:05:46 2012

Multa löytyis 2.0 16v ja 2.3 16v Scorpiot edullisesti tarvitseville tai voin myös myydä moottori ja vaihdelaatikko paketit noista erikseen.
Toistaiseksi vielä koeajettavissakin! Eli ei kun kauppoja tekemään. :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

frozen
Viestit: 155
Liittynyt: To Tammikuu 19. 0:24:40 2012

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja frozen » To Elokuu 16. 15:29:04 2012

Pläräilin tuolta http://www.rs2000-16v.com noita räjähtäneiden Dokki koneiden tarinoita.. Ni tuli aika selväks, et kankien pultit napsahtaa ekana. Sit rupes vaikuttaa siltä, et männät antautus enemmi ku kanget, mut noikin purkautumiset näytti et olis leikannu, tää ny on mun näkemys. Mietiskelin vaan tässä tota oman kellarin tekoa, ei raaskis kallista mäntä/kanki sarjaa hommata, ku paskas ne yhtälailla kaikki jossain vaiheessa menee :roll: Kun työkaverin kanssa sen ralli aikoja muisteltiin, ni sano et olivat Ohokit aina poranneet 0.07-0.08 välykselle ja yhden koneen olivat tehneet 0.04, ni ei tuokaan ollu kerenny hajota mut sano et se oli kuluilleen vaan jotenki "tahmeempi" :roll: Tehdas ilmottaa Dokilla välykses 0.03-0.05, ni funtsin hoonaisko ton oman alakerran tonne 0.08 välykselle ja hommais vaan arpit, muuten pitäis vakio hilut???
Ite kun tekköö, niin suap just sitä, mitä sattuu tulemaan....

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja jjs » To Elokuu 16. 16:00:57 2012

Männänvälyksistä omia arvoja (uusi poraus/mäntä, normi h-a bensamoottori) :

- vapaastihengittävä valumännillä .04-.05
- vapaastihengittävä takomännillä .06-.07
- turbo takomännillä .07-.09

suunnilleen näin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: 8v DOHC/rs2000 16V alakertojen erot/tehon kestot + Zeteciä?

Viesti Kirjoittaja hanta » La Elokuu 18. 17:50:52 2012

frozen kirjoitti:Pläräilin tuolta http://www.rs2000-16v.com noita räjähtäneiden Dokki koneiden tarinoita.. Ni tuli aika selväks, et kankien pultit napsahtaa ekana. Sit rupes vaikuttaa siltä, et männät antautus enemmi ku kanget, mut noikin purkautumiset näytti et olis leikannu, tää ny on mun näkemys. Mietiskelin vaan tässä tota oman kellarin tekoa, ei raaskis kallista mäntä/kanki sarjaa hommata, ku paskas ne yhtälailla kaikki jossain vaiheessa menee :roll: Kun työkaverin kanssa sen ralli aikoja muisteltiin, ni sano et olivat Ohokit aina poranneet 0.07-0.08 välykselle ja yhden koneen olivat tehneet 0.04, ni ei tuokaan ollu kerenny hajota mut sano et se oli kuluilleen vaan jotenki "tahmeempi" :roll: Tehdas ilmottaa Dokilla välykses 0.03-0.05, ni funtsin hoonaisko ton oman alakerran tonne 0.08 välykselle ja hommais vaan arpit, muuten pitäis vakio hilut???
Ennenkuin aloin tota omaa 2,3l DOCH konetta rakentamaan, tuli tutkittua myös melko paljon noita http://www.rs2000-16v.com tapauksia joissa ongelmia oli ollut.

Suurimmassa osassa noissa totaali tuhoissa on nimenomaan mäntä leiponut kiinni. Monessa tais olla myös yhdistävänä tekijänä se että oli ajettu vakio rs2000 ruiskulla ja vakio b-painella. Vaarana on että menee laitalle -> lisää lämpöä, jos välykset tiukat alkaa ahdistamaan... Tuntu että jotkut noista kone remonteista oli tehty myös aika hutasemalla, tyyliin uudet männänrenkaat mutta ei oltu senkummemmin mitattu pitäiskö niistä kenties jotain viilata päistä pois. Onhan tuollakin monella moottori pysynyt kasassa, joten eiköhän tostakin ihan kestävän saa.

Kanki kulma tossa kasvaa myös hiukan (verrattuna 2,0l) joten rasitusta tulee kaiketi sitä kautta enemmän. Omaani laitoin ARP:n kiertokangen pultit.

Vastaa Viestiin