2.2 ohc?

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

sapporo
CRSC jäsen 2014
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011

2.2 ohc?

Viesti Kirjoittaja sapporo » Ke Marraskuu 14. 23:10:06 2012

lueskelin jotain vanhaa classic fordia ja britit puhu 2.2l ohc koneesta, millä tommonen tehdään ku männät sais olla 93-94mm. eli iskunpituutta pitäs kasvattaa ainaki mun laskuopin mukaan, mutta se on nyt mulla pimennos kuinka tos konees tapahtuu.? :roll:

oliko tyhmä kysymys.... tuli mieleen että täs on nyt vaan joku mitä ei hoksaa
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: 2.2 ohc?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Marraskuu 15. 0:17:27 2012

Uusia kampuroita ainakin saa vaikka millä iskulla jos on tilillä tarpeeks hilloa :D
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 2.2 ohc?

Viesti Kirjoittaja Posmo » To Marraskuu 15. 15:46:50 2012

Briteissä yleisin resepti on varmasti diesel fiestan kiertokanki ja 2,8 Cologne mäntä OHC lohkolla ja kampuralla. Tuossa fiestan kangessa on reilusti OHC:ta pienempi alasilmä, joten kampuran kaulat voi hioa epäkeskeisesti -> iskunpituus kasvaa. Siihen vielä 2,8:n 93mm mäntä kaveriksi, niin ollaan tuossa 2,2 tilavuudessa. Kestävät vieläpä ilmeisesti 7500rpm mukisematta noilla "orkkis"-osilla. Mietin yhdessä vaiheessa tuollaisen tekemistä (kun oli kulunut lohko ja kampura ylimääräisenä.) mutta noita diesel kankia ei ihan helpolla löytynyt niin jäi suunnitteluasteelle.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

sapporo
CRSC jäsen 2014
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011

Re: 2.2 ohc?

Viesti Kirjoittaja sapporo » To Marraskuu 15. 16:36:29 2012

joo jotain tällästä kuvittelinki. kyllä tollanen kiinnostais kyhätä
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 2.2 ohc?

Viesti Kirjoittaja olafu » To Marraskuu 15. 18:09:59 2012

Posmo kirjoitti:Briteissä yleisin resepti on varmasti diesel fiestan kiertokanki ja 2,8 Cologne mäntä OHC lohkolla ja kampuralla. Tuossa fiestan kangessa on reilusti OHC:ta pienempi alasilmä, joten kampuran kaulat voi hioa epäkeskeisesti -> iskunpituus kasvaa. Siihen vielä 2,8:n 93mm mäntä kaveriksi, niin ollaan tuossa 2,2 tilavuudessa. Kestävät vieläpä ilmeisesti 7500rpm mukisematta noilla "orkkis"-osilla. Mietin yhdessä vaiheessa tuollaisen tekemistä (kun oli kulunut lohko ja kampura ylimääräisenä.) mutta noita diesel kankia ei ihan helpolla löytynyt niin jäi suunnitteluasteelle.
Myös VW 1.6 dieselin kanki käy, mutta se on 6mm pidempi, mikä parantaa kankisuhdetta, tarvitsee kylläkin matalamman männän. Laakeria saa varmaan 50mm kaulallekin, eli iskua saa n. 2mm lisää (vakiona 52mm kaulat) Myös bemarista löytyy sopivaa veiviä, (130 ja 135mm) vielä pienemmällä alalenkillä, jolloin iskua saa jatkettua vieläkin enemmän, mutta taas tarvitaan matalampaa mäntää ja ehkä upotus kanteen ja ottaa laen reilusti yli tason.
Fomoco tuotteiden kanssa pelatessa 1.8 dieselin veivi on muuten sama kuin 1.6, mutta 1.6:ssa on 24mm tappi ja 1.8:ssa 26mm tappi. Joutuu holkittaan, epäkeskeisellä holkilla saa vähän ekstraa pituuteen. 1.8 koneeseen saa laakereita vähän helpommin kuin 1.6:seen, ero on laakerin lukkokynnen paikassa. 1.6 ja 1.8 veivejä joutuu molempia kaventaan alapäästä, mutta niin vähän, ettei laakerin leveyteen tarvitse kajota. Bemarin veiveihin joutuu hitsaamaan lisää tai keskittämään männästä, volkkarin veiveistä en tiedä.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin