Nelikkodokin moottorin kumityynyt vaihtoon, mitä tilalle?

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Nelikkodokin moottorin kumityynyt vaihtoon, mitä tilalle?

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Maaliskuu 4. 21:57:14 2013

Kävin tuossa tänään Fordilla kyselemässä alkuperäisten moottorin kumitynyjen hintaa ja kuulemma ois 178€ ja rapiat päälle kappaleelta. Ihanan kallista siis. :shock:

Varsinkin kun noi orkkis tyynyt ei liene kestävimmästä päästä kun varaosavehkeestä oli samainen tyyny samalla tapaa murtunut. Joten kahden yksilön otannalla tehdyn johtopäätöksen perusteella laittanen jotain muuta kuin orkkista, varsinkin kun hinta huomioidaan. Tämä nelikkodokkinihan on tarkoitus olla tekniikaltaan mahdollisimman peruskamaa jotta saataisiin luotettavuus maksimoitua. Autolla siis ajetaan päivittäin kesät sekä talvet.

Toivoakseni cossun koneen tyynyt on samanlaiset koska niitä tuntuu eepaystä löytyvän... Joku jos tietää varman päälle kertoa onko käypäisiä nelikkodokkiinkin, niin hieno homma. :!:

Omaan silmään nämä Vibra techit näyttäisi aikas käypäsiltä peleiltä:
http://www.ebay.ie/itm/VIBRA-TECHNICS-U ... 3f18d0c9ad

Myös nämä Collinssit miellyttää silmää:
http://www.ebay.ie/itm/COLLINS-UPRATED- ... 484724fe7d

Hintansa puolesta Flo-fexit olisi houkuttelevat kun edukkaasti saisi myös vaihteiston tyynyn:
http://www.ebay.ie/itm/Escort-Sierra-Co ... 5647f51011

Noi Flo-flexit vaan näyttää vähän huterimmilta ja miten sitten nuo polyuretaanit kestää talvea ja päivittäistä käyttöä? Pelottaa että olisi enemmän ratalelujen juttuja joita pitäisi harvasen vuosi olla vaihtamassa...

Mitä suosittelisitte? Muitakin kuin tässä listattuja saa ehdottaa ja tosiaan ihan tavan maatiais-nelikkodokkiin tulossa arkikäyttöön eikä mihinkään ratacossuun. Vaikkakin talvikelit teettää miulla vähän jackass tyylin ajoliikkeitä ja ajotapaa... :twisted:
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

welhox
Viestit: 589
Liittynyt: To Heinäkuu 22. 23:51:23 2010

Re: Nelikkodokin moottorin kumityynyt vaihtoon, mitä tilalle

Viesti Kirjoittaja welhox » Ma Maaliskuu 4. 22:50:30 2013

Itellä on tuossa Xr:ssä Flofexin polyt moottorin alla sekä vaihdelaatikon päässä.
Alunperin hinnan takia tuli laitettu kun alkuperäiset kumiset oli tosiaankin aika kalliit.
Kovemmathan nuo on kuin vakiot joten ääniä tulee ihan eritavalla kabiiniin mutta se on taas sellainen asia että toisia ei häiritte ja toiset ei kestä.
Ja tottuuhan siihenkin. :)
Muuten on jo toista vuotta kestäneet mutta yksi moottorin kannatin sulas kun oli liian likellä pakosarjaa. Parilla kympillä sain uudet pelkät kumit.
Jos pyörä ei vedä niin se jarruttaa.

XR4x4 -91
Cossu -86
2.0 IS -86, jäärata lelu, myyty pois tekniikanluovuttujaksi.
1.6 laser
Lynx

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nelikkodokin moottorin kumityynyt vaihtoon, mitä tilalle

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Maaliskuu 5. 6:50:00 2013

Kiitos vastauksesta welhox.

Koska nämä tulee jokapäiväiseen käyttöön, niin välttämättä en melu/värinätasoa haluaisi nostaa. Joten tavallaan "yksi naula lisää Flo-flexin arkkuun", ettei välttämättä miun tarpeeseen. Tiedä sitten miten nuo muutkaan sitten tämän osalta...

Hinnallisesti Vibra-Technicsin moottorin tyynyt saa aikalailla järkihintaan ja kun minulla on about kolme ehjää vaihteiston tyynyä niin kenties ei kantsi sitä edes alkaa vaihtamaankaan... Vaan panostaisi näihin moottorin tyynyihin.

Ja jos kenellä on tietoa Cossu/ei-cossu 4x4 Sierran moottorin tyynyjen yhteensopivuudesta, niin kommentoikaa toki.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

cossie82
CRSC jäsen 2015
Viestit: 229
Liittynyt: Su Helmikuu 13. 23:21:45 2005
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Nelikkodokin moottorin kumityynyt vaihtoon, mitä tilalle

Viesti Kirjoittaja cossie82 » La Maaliskuu 9. 15:23:59 2013

Eikös nuo vibrat ole melko kovia?joku tais kokemuksesta kertoilla joskus että collinssit oli
pehmeemmät-->sulle paremmat?
...I´ts time you met the monster...
Sierra 2,0 ohc
Mondeo mk3 dirty diesel
Mondeo mk3 st farkku
Fiesta mk6 1.3 voimakone

Ex:
Escort xr3i -94
Sierra Cosworth 2wd -89
Focus mk1 1.6 farkku

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nelikkodokin moottorin kumityynyt vaihtoon, mitä tilalle

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Maaliskuu 10. 9:20:42 2013

cossie82 kirjoitti:Eikös nuo vibrat ole melko kovia?joku tais kokemuksesta kertoilla joskus että collinssit oli
pehmeemmät-->sulle paremmat?
Tämän sorttista tietämystä olisi kiva kuulla kenellä kokemusta. :)

Laitampa tästä vielä mielestäni paremmat shoppailulinkit kuin eBay...

Collinssit:
http://shop.motorsport-developments.co. ... -136-p.asp
http://shop.motorsport-developments.co. ... -142-p.asp

Vibra-Technicsit:
http://www.rapidford.co.uk/shop/product ... cts_id=204

[EDIT]
Googlella löytyy joitain keskusteluja joissa kyllä kaikissa jotka katsoin sanotaan Collinssien olevan mukavemmat:
https://www.google.fi/search?q=ford+sie ... a-tech+4x4
[/EDIT]
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

AkiS
Viestit: 2040
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Nelikkodokin moottorin kumityynyt vaihtoon, mitä tilalle

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Maaliskuu 10. 12:21:36 2013

Nelikko cosassa vibrat ja kovat on.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

tohvo75
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammikuu 10. 1:22:50 2007
Paikkakunta: itä maa

Re: Nelikkodokin moottorin kumityynyt vaihtoon, mitä tilalle

Viesti Kirjoittaja tohvo75 » Ma Maaliskuu 11. 18:29:27 2013

vibroja kahta jäykkyyttä road versio löysempi ,competition jäykempi luonnollisesti.
road versio käsin koetellessa selkeesti löysempi kuin flo-flex.
jämäkkä kyllä toi road versiokin.
kokemuksia ei collinseista mulla ole
road versio ei mielestäni pahan kovat ole
jonkun näköstä räpellystä harrastava foortisti

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nelikkodokin moottorin kumityynyt vaihtoon, mitä tilalle

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Huhtikuu 24. 23:39:27 2013

Collinssit tuli hankittua ja asennettua. On varsin miellyttävä ainakin näin "kesäkelissä" ja voin sikälis suositella. Jos koneessa on jotain pientä suurempaa feilua niin nämä kyllä kertovat sen kuljettajalle kunnon jyrinänä, mutta itse pitäisin tätä vain hyvänä featurena. Aavistuksen enemmän välittävät värinää koppaan verrattuna vakioihin koneen ollessa kunnossa, mutta ero ei ole iso.

Ihmeen hepposet noi vakiokumityynyt, kun niissä koneen korvaan tuleva tappi hitsattu kolmella pistehitsillä vaan... Näissä sumujen saarten tyynyissä kun on läpipulttaus ja gummit molemmin puolin niin takuulla on vahvempi. Asennettaessa piti huomioida tyynyjen rungon paksumpi rakenne, eli pidemmät pultit on syytä vaihtaa. Varsinkin vaihdelaatikon puolelle, mutta suosittelen myös moottorin tyynyillekin. Moottorin puolella pituus on oikea mutta jenkaa kun ei ole loppuun asti niin jää vähän vajaaksi vakioilla.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vastaa Viestiin