Moottorin laakeroinnista

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Moottorin laakeroinnista

Viesti Kirjoittaja Suh0 » To Marraskuu 8. 17:19:20 2007

Nyt kun olen kasaamassa tota 2l ohc konetta niin huomasin että noissa runkolaakereissa on kahta erilaista eli tuleeko ne lohkoon missä on ura keskellä ja ne siihen laakeripukkiin mitkä on tasaiset ? sitten ne välilevyt niin niissä on kaksi semmosta uraa, tuleeko urat ulospäin vai sisäänpäin ?
ei muuta.

Kiitos jo etukäteen!
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Marraskuu 8. 17:33:28 2007

Kyllä mulla ainakin oli kaikki samanlaisia laakereita ja niin kyllä pitäis kai ollakin sarjassa.

En muista miten ne välilevyt meni, mutta kyllä sen näkee kumpi on laakeripinta.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Marraskuu 8. 18:32:55 2007

Sultzi kirjoitti:Kyllä mulla ainakin oli kaikki samanlaisia laakereita ja niin kyllä pitäis kai ollakin sarjassa.

En muista miten ne välilevyt meni, mutta kyllä sen näkee kumpi on laakeripinta.
On kahdenlaisia laakereita vähän vuosimallista riippuen.
Toisissa on ura kaikissa ja nissä toisissa vain toisessa puolessa.
Laakeripukkiin tulee tasaiset.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Marraskuu 8. 19:00:01 2007

Ok, hyvä tietää :)

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » To Marraskuu 8. 19:16:11 2007

ok, kiitoksia 8)
Nissan Cedric -86 2,8l TD

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Moottorin laakeroinnista

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Marraskuu 8. 19:17:11 2007

Suh0 kirjoitti:Nyt kun olen kasaamassa tota 2l ohc konetta niin huomasin että noissa runkolaakereissa on kahta erilaista eli tuleeko ne lohkoon missä on ura keskellä ja ne siihen laakeripukkiin mitkä on tasaiset ? sitten ne välilevyt niin niissä on kaksi semmosta uraa, tuleeko urat ulospäin vai sisäänpäin ?
ei muuta.

Kiitos jo etukäteen!
Välilevyissä se laakeripinta sitten kampuraa päin, kuten varmaan tiedossa. Laakeripinta on se jossa on ne urat eli laakeripinta ei ole yhtenäinen

Asiaan liittyen, tuossa ihmettelin kun viimeksi 2.0ohcn kasasin niin kiertokangen laakerit olivat jotenkin erikoiset, muistaakseni puolet oli sopivia ja puolissa oli se laakeriliuskan lukituskynsi liian kapea, eli joutui asettelemaan jotta jäi keskelle, muistaakseni kaikki liuskat olivat myös kapeampia kuin yleensä/vanhat

Laakerit tuli koneistamon kautta ja piti olla jotain vähän parempia kuin peruslaakeri, ei kuitenkaan punametalli yms, mietin vaan että löytyisikö syy siitä kun kylmänä kalkattaa jännästi ja myös pienellä kuormalla kalkattaa, lämpösenä kuuluu tyhjäkäynnillä aavistuksen, sellaista hieman epäsäännöllistä. Vai voiko nuo wisecon männät pitää sellaista kolinaa, mielestäni poraus oli melko väljähkö mutta ohjeen mukainen

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Marraskuu 9. 9:59:01 2007

Mittasitko laakerien välykset kasauksen yhteydessä ?

Millä Impissä oli samanlaista, koska välykset oli ylärajan tuntumassa,
10-40 puolisynteettisellä kalkatti aivan vietävästi,
Kendallin 20W50 poisti ääni-ilmiön välittömästi

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Marraskuu 9. 16:31:23 2007

Eipä tullut mitattua :oops: , olisi kyllä voinut mitatakkin

Täytynee kokeilla vähän paksummilla öljyillä (nyt taitaa olla Mobilin juurikin 10 vai 5w-40 synteettinen muistaakseni)

Voipi olla että nostan vielä talven aikana tekniikan pois niin täytyy tarkastaa samalla mikä peikko siellä kolkuttelee

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: Moottorin laakeroinnista

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Toukokuu 24. 22:26:54 2013

Myynnissä eritoten ACL:llä on std-laakerien lisäksi 0.025-laakereita, mitkä on tarkoitettu uudelle, ei kuluneelle kampiakselille ja ovat isommalla välyksellä mahdollistaen lämpölaajenemisen. Nyt kun teen hiotun kampuran, niin kummat laakerit kannattaa laittaa ja pitääkö koneistuksessa ottaa jotain huomioon?

"HX (0.025)=Erikoiskoko tehdasuusiin moottoreihin / pintoihin, kun käytetään viritetyssä moottorissa. 0.025 ylimääräinen välys, kompensoimaan suurta lämpölaajenemista viritetyssä moottorissa."
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Moottorin laakeroinnista

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Toukokuu 24. 22:33:58 2013

Jallu kirjoitti:Myynnissä eritoten ACL:llä on std-laakerien lisäksi 0.025-laakereita, mitkä on tarkoitettu uudelle, ei kuluneelle kampiakselille ja ovat isommalla välyksellä mahdollistaen lämpölaajenemisen. Nyt kun teen hiotun kampuran, niin kummat laakerit kannattaa laittaa ja pitääkö koneistuksessa ottaa jotain huomioon?

"HX (0.025)=Erikoiskoko tehdasuusiin moottoreihin / pintoihin, kun käytetään viritetyssä moottorissa. 0.025 ylimääräinen välys, kompensoimaan suurta lämpölaajenemista viritetyssä moottorissa."
Koneistaja varmaan tietää millä välyksellä olisi syytä kasata (heittona jotain ~0.050 kilpamoottoriin??) Kampuran kaulat ja veivit mittaamalla siitten arvio että kummilla laakereilla menee lähemmäksi toivottua arvoa ja plastigaugella varmistus?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Moottorin laakeroinnista

Viesti Kirjoittaja TAp » La Toukokuu 25. 7:41:59 2013

asian sivusta,
miten teet hiotun akselin tehtaan std mittoihin :?: :?: :?:

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: Moottorin laakeroinnista

Viesti Kirjoittaja Jallu » La Toukokuu 25. 9:28:24 2013

Hiomalla kk-kaulat toisen moottorin stanumittoihin.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Moottorin laakeroinnista

Viesti Kirjoittaja TAp » La Toukokuu 25. 13:58:36 2013

OK :oops:

Tulee mieleen, että kampura & kanki käyvät varmaan aika samanlämpöisinä, lohko taas voi olla kylmempi....

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: Moottorin laakeroinnista

Viesti Kirjoittaja Jallu » La Toukokuu 25. 14:25:33 2013

Joo siis kyse nimenomaisesti kk-laakereista.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Moottorin laakeroinnista

Viesti Kirjoittaja TAp » La Toukokuu 25. 19:04:22 2013

Näkökohtia on puolesta ja vastaan:

hionta mihin tahansa mittaan eli välykselle maksaneee saman, jos on osaava hioja ja kone kunnossa, liekö nuo erikoismittaset laakerit kalliimpia...

Toisaalta, jos kaulan voi jättää isommaksi ja saa noilla halutun välyksen, säästää kampuralle ikää yhden kiillotuksen alikokoon hionnan sijaan, kiillottaessa häviää yleensä just pari satasta. Tämä olettaen että kaula on säilynyt pyöreänä eli ei ole kulunut toispuoleisesti.

Vastaa Viestiin