Moottorin laakeroinnista
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 321
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
- Paikkakunta: Akaa, Toijala
Moottorin laakeroinnista
Nyt kun olen kasaamassa tota 2l ohc konetta niin huomasin että noissa runkolaakereissa on kahta erilaista eli tuleeko ne lohkoon missä on ura keskellä ja ne siihen laakeripukkiin mitkä on tasaiset ? sitten ne välilevyt niin niissä on kaksi semmosta uraa, tuleeko urat ulospäin vai sisäänpäin ?
ei muuta.
Kiitos jo etukäteen!
ei muuta.
Kiitos jo etukäteen!
Nissan Cedric -86 2,8l TD
-
- Viestit: 4852
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
On kahdenlaisia laakereita vähän vuosimallista riippuen.Sultzi kirjoitti:Kyllä mulla ainakin oli kaikki samanlaisia laakereita ja niin kyllä pitäis kai ollakin sarjassa.
En muista miten ne välilevyt meni, mutta kyllä sen näkee kumpi on laakeripinta.
Toisissa on ura kaikissa ja nissä toisissa vain toisessa puolessa.
Laakeripukkiin tulee tasaiset.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 4852
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Moottorin laakeroinnista
Välilevyissä se laakeripinta sitten kampuraa päin, kuten varmaan tiedossa. Laakeripinta on se jossa on ne urat eli laakeripinta ei ole yhtenäinenSuh0 kirjoitti:Nyt kun olen kasaamassa tota 2l ohc konetta niin huomasin että noissa runkolaakereissa on kahta erilaista eli tuleeko ne lohkoon missä on ura keskellä ja ne siihen laakeripukkiin mitkä on tasaiset ? sitten ne välilevyt niin niissä on kaksi semmosta uraa, tuleeko urat ulospäin vai sisäänpäin ?
ei muuta.
Kiitos jo etukäteen!
Asiaan liittyen, tuossa ihmettelin kun viimeksi 2.0ohcn kasasin niin kiertokangen laakerit olivat jotenkin erikoiset, muistaakseni puolet oli sopivia ja puolissa oli se laakeriliuskan lukituskynsi liian kapea, eli joutui asettelemaan jotta jäi keskelle, muistaakseni kaikki liuskat olivat myös kapeampia kuin yleensä/vanhat
Laakerit tuli koneistamon kautta ja piti olla jotain vähän parempia kuin peruslaakeri, ei kuitenkaan punametalli yms, mietin vaan että löytyisikö syy siitä kun kylmänä kalkattaa jännästi ja myös pienellä kuormalla kalkattaa, lämpösenä kuuluu tyhjäkäynnillä aavistuksen, sellaista hieman epäsäännöllistä. Vai voiko nuo wisecon männät pitää sellaista kolinaa, mielestäni poraus oli melko väljähkö mutta ohjeen mukainen
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Re: Moottorin laakeroinnista
Myynnissä eritoten ACL:llä on std-laakerien lisäksi 0.025-laakereita, mitkä on tarkoitettu uudelle, ei kuluneelle kampiakselille ja ovat isommalla välyksellä mahdollistaen lämpölaajenemisen. Nyt kun teen hiotun kampuran, niin kummat laakerit kannattaa laittaa ja pitääkö koneistuksessa ottaa jotain huomioon?
"HX (0.025)=Erikoiskoko tehdasuusiin moottoreihin / pintoihin, kun käytetään viritetyssä moottorissa. 0.025 ylimääräinen välys, kompensoimaan suurta lämpölaajenemista viritetyssä moottorissa."
"HX (0.025)=Erikoiskoko tehdasuusiin moottoreihin / pintoihin, kun käytetään viritetyssä moottorissa. 0.025 ylimääräinen välys, kompensoimaan suurta lämpölaajenemista viritetyssä moottorissa."
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Moottorin laakeroinnista
Koneistaja varmaan tietää millä välyksellä olisi syytä kasata (heittona jotain ~0.050 kilpamoottoriin??) Kampuran kaulat ja veivit mittaamalla siitten arvio että kummilla laakereilla menee lähemmäksi toivottua arvoa ja plastigaugella varmistus?Jallu kirjoitti:Myynnissä eritoten ACL:llä on std-laakerien lisäksi 0.025-laakereita, mitkä on tarkoitettu uudelle, ei kuluneelle kampiakselille ja ovat isommalla välyksellä mahdollistaen lämpölaajenemisen. Nyt kun teen hiotun kampuran, niin kummat laakerit kannattaa laittaa ja pitääkö koneistuksessa ottaa jotain huomioon?
"HX (0.025)=Erikoiskoko tehdasuusiin moottoreihin / pintoihin, kun käytetään viritetyssä moottorissa. 0.025 ylimääräinen välys, kompensoimaan suurta lämpölaajenemista viritetyssä moottorissa."
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Moottorin laakeroinnista
asian sivusta,
miten teet hiotun akselin tehtaan std mittoihin

miten teet hiotun akselin tehtaan std mittoihin



-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Re: Moottorin laakeroinnista
Hiomalla kk-kaulat toisen moottorin stanumittoihin.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Moottorin laakeroinnista
OK
Tulee mieleen, että kampura & kanki käyvät varmaan aika samanlämpöisinä, lohko taas voi olla kylmempi....

Tulee mieleen, että kampura & kanki käyvät varmaan aika samanlämpöisinä, lohko taas voi olla kylmempi....
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Re: Moottorin laakeroinnista
Joo siis kyse nimenomaisesti kk-laakereista.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Moottorin laakeroinnista
Näkökohtia on puolesta ja vastaan:
hionta mihin tahansa mittaan eli välykselle maksaneee saman, jos on osaava hioja ja kone kunnossa, liekö nuo erikoismittaset laakerit kalliimpia...
Toisaalta, jos kaulan voi jättää isommaksi ja saa noilla halutun välyksen, säästää kampuralle ikää yhden kiillotuksen alikokoon hionnan sijaan, kiillottaessa häviää yleensä just pari satasta. Tämä olettaen että kaula on säilynyt pyöreänä eli ei ole kulunut toispuoleisesti.
hionta mihin tahansa mittaan eli välykselle maksaneee saman, jos on osaava hioja ja kone kunnossa, liekö nuo erikoismittaset laakerit kalliimpia...
Toisaalta, jos kaulan voi jättää isommaksi ja saa noilla halutun välyksen, säästää kampuralle ikää yhden kiillotuksen alikokoon hionnan sijaan, kiillottaessa häviää yleensä just pari satasta. Tämä olettaen että kaula on säilynyt pyöreänä eli ei ole kulunut toispuoleisesti.