OHC arvoitus.

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

OHC arvoitus.

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Syyskuu 10. 14:15:09 2013

Jep, eli ajattelin ihan mielenkiinnosta arvuutella että mikähän olisi voinut aiheuttaa OHC koneeseen kuvatunlaisen tilanteen:

Eli yhtäkkiä ajossa kone puutui täysin, alkoi käymään kolmella, ei kuulunut mitään erikoista ääntä ennen tehojen häviämistä. Vikaa diagnosoitaessa pääteltiin että imukanavan yläreunaan tehty kittipaikka olisi irronnut, jäänyt venttiilin ja seetin väliin -> Vena solmuun. Tämä siis oli arvelu, sillä tulpanreijästä näkyi venanjälki männässä ja pakoputki täyttyi vedestä käydessä. Koneella oli ajettu 1600km, ja hajosi tosiaan parin kierroksen aikana Ahvenistolla (ensimmäinen kerta kunnolla kierrätystä)

Sinänsä tuo tapahtumaketju kuulosti ihan loogiselta, sillä kittipaikka oli vesitilaan asti, eli sen irtoaminen olisi voinut hyvin aiheuttaa sekä venan kieroutumisen, että vesivuodon kanavassa.

Kuitenkin venakoppaa avatessa ykkösen imuvenan keinu lepäsi klipsujousen varassa kantta vasten :shock:, eli jossain tilanteessa päässyt keinu nousemaan nokan alta pois paikaltaan. Lisää höystettä tilanteeseen teki se, että kannen kittipaikka oli EHJÄ, vuotanut vain reunasta. Eli tuosta kittipaikasta ei ole lähtenyt niin isoa palaa irti että olisi voinut venttiiliä estää sulkeutumasta. Muutenkaan ei ole männässä tai palotilassa mitään jälkiä ylimääräisestä tavarasta koneen sisällä. Ainoastaan pieni venttiilin jälki männässä.

Eli koneessa meni siis yhdellä kertaa:

-1:sen imuvena solmuun
-Kittipaikka alkoi vuotamaan
-Keinuvipu tippunut paikaltaan (kuulapultin kiristynmutteri oli täysin kireällä ja keinuvipu virheetön..)

Ei tule heti itselle mieleen mikä olisi voinut nuo kaikki aiheuttaa yhtä aikaa.. Imuventtiili niin vähän vinossa, että ei aiheuta sitä että vippa olisi voinut venttiili sulkeutuneena irrota paikaltaan.. Kuulapultin kiristysmutteri oli purettaessa täysin kireällä ja venavälykset oli säädetty päivää ennen tuhoa.

Kansi oli 2.0 kaasari joka n. 1,6 mm vakiosta laskettu, venttiilit OHC vakiot, nostoa venttiililtä n. 12mm. Venajouset ohc alkuperäiset.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: OHC arvoitus.

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Syyskuu 10. 14:33:40 2013

Paljonko oli kierroksia tapahtumahetkellä?
Noi sata vuotta vanhat jouset ei ole ainakaan mun käytössä olleet ikinä "toimivia" :green:
Mulla vaan on aina keinut hajonneet kun ovat hypänneet pois paikalta.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OHC arvoitus.

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Syyskuu 10. 16:20:41 2013

vauhtipete kirjoitti:Paljonko oli kierroksia tapahtumahetkellä?
Noi sata vuotta vanhat jouset ei ole ainakaan mun käytössä olleet ikinä "toimivia" :green:
Mulla vaan on aina keinut hajonneet kun ovat hypänneet pois paikalta.
Rundari ei toimi kunnolla niin paha sanoa, mutta rataa kiertäessä hajosi eli varmaan jotain 4000-5500. Venajousia pohdin itsekin,, mutta muissa männissä ei osumajälkiä, ja ei koskaan ajossa kuulunut sitä venakoneiston sekoamisen "särähdystä". Ja vaikea uskoa että "ehtisi" keinuvipu nousemaan venan päältä pois korkeilla kierroksilla. Ja jos olisi ehtinyt, niin kai se nokka olisi jollain tavalla siihen jonkinlaisen iskun tehnyt..? Vipu siis oli täysin virheetön ja meni sellaisenaan uuteena kanteen kiinni.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: OHC arvoitus.

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Syyskuu 10. 19:22:47 2013

vakioventtiilit ja- jouset ja 12 mm nostoa ei kuulosta hyvältä yhdistelmältä... :?:

- Paljonko suunnilleen olisi ollut venttiilivälystä vääntyneellä venttiilillä ?
(nokan kohdalta mitattuna siis, venttiilin tai kuulapultin kohdallahan on se tuplana)-

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OHC arvoitus.

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Syyskuu 10. 21:00:48 2013

TAp kirjoitti:vakioventtiilit ja- jouset ja 12 mm nostoa ei kuulosta hyvältä yhdistelmältä... :?:

- Paljonko suunnilleen olisi ollut venttiilivälystä vääntyneellä venttiilillä ?
(nokan kohdalta mitattuna siis, venttiilin tai kuulapultin kohdallahan on se tuplana)-
Tottahan tuo, ja vielä 134 nokka jolla venat sulkeutuu kohtuu nopeasti. Tosin on näitä tullut tehtyä aiemminkin samanlaisilla kokoonpanoilla ja muut koneet säilyneet hyvin läjässä. Ja tosiaan muuten ei oireillut siten että loppuisivat venajouset kesken.

En myöskään itse jotenkaan tahdo uskoa että tuolla imukanavan puhkeamisella ei olisi mitään tekemistä tuon rikon kanssa. Kuitenkin vähän liian epätodennäköistä että saman kahden kierroksen aikana sekä kittipaikka että venajousi pettää..

Venttiili vääntynyt seetistä heittokellolla mitattuna n. 1mm, eli välys olisi varmaan noussut 0.20 ->0.80-1.00 mm? En mitannut välystä kun keinu oli tosiaan jo koppa avatessa irti. Mutta kokeilin nostaa keinua paikoilleen kun vena oli suljettuna, eikä olisi mennyt paikoilleen. N. 1.5mm tarvii välystä että keinun voi poistaa/asentaa nokka ylhäällä.



Onko mahdollista että vena vääntyi ensin enemmän, ja sitten moottorin käydessä rikon jälkeen sylinteri/jousipaine suoristanut sitä??
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: OHC arvoitus.

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Syyskuu 11. 11:00:46 2013

Onko mahdollista että vena vääntyi ensin enemmän, ja sitten moottorin käydessä rikon jälkeen sylinteri/jousipaine suoristanut sitä??
En oikein usko että suoristuisi.

Mäntä ja venttiili ovat kuitenkin kohdanneet;

Olisiko kierroksia ollut jossain vaiheessa liikaa, jolloin seuraaja on päässyt hyppäämään osin pois paikaltaan hetkellisesti, ehkä venttiilin päästä eikä kuulapultista, vääntänyt venttiilin, ja sitten myöhemnmin pudonnut kokonaan pois ?

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OHC arvoitus.

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ke Syyskuu 11. 15:01:01 2013

TAp kirjoitti:
Onko mahdollista että vena vääntyi ensin enemmän, ja sitten moottorin käydessä rikon jälkeen sylinteri/jousipaine suoristanut sitä??
En oikein usko että suoristuisi.

Mäntä ja venttiili ovat kuitenkin kohdanneet;

Olisiko kierroksia ollut jossain vaiheessa liikaa, jolloin seuraaja on päässyt hyppäämään osin pois paikaltaan hetkellisesti, ehkä venttiilin päästä eikä kuulapultista, vääntänyt venttiilin, ja sitten myöhemnmin pudonnut kokonaan pois ?
Tuokaan ei tosin selitä tuota kittipaikan pettämistä.. Sellainen asia tuli mieleen, että irroittaessa tuo banaaniksi mennyt venttiili oli todella tiukka ohjurissa, joten on varmaan ollut mahdollista että vääntyessään venttiili on jäänyt alaspainettuun asentoon "jumiin" jolloin vippa päässyt nousemaan pois? Ohjuri oli jo ennen rikkoa hyvin välyksetön, joten olisiko mahdollista että ohjurin/venan väliin on irronnut kittipaikasta jotain purua -> liikaa kitkaa ohjuriin -> naula jumiin alas-asentoon -> vippa pois paikaltaan? Ja kun naula jää jumiin alas-asentoon, niin osuma mäntään on tietysti selviö.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC arvoitus.

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Syyskuu 11. 19:58:59 2013

Mikä sitten onkaan syy ja mikä seuraus. En kuitenkaan pitäis mahottomana ajatuksena että jos kittipaikka on ollut hieman turhan heikko, että se olisi hajonnut siinä vaiheessa kun on yks pytty lähtenyt pelistä pois. Jos on kierroksia sillon koneessa niin voi olla aika tärinä kun alkaa käymään kolmella. Mullahan pari vuotta sitten irtos vesiplommi lohkon kyljestä samalla kun mäntä suli ja kierroksia oli joku vajaa 6000.

to4
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Elokuu 20. 21:16:02 2007
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: OHC arvoitus.

Viesti Kirjoittaja to4 » Ke Syyskuu 11. 20:10:44 2013

Itsellä ainakin turbokoneessa oli liian tiukat ohjurit=lashcapit hyppäs välistä ja aiheutti tuhoja.Tietty lämpötilat on hieman erillaisia...
crsc jäsen #8

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OHC arvoitus.

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ke Syyskuu 11. 20:20:40 2013

to4 kirjoitti:Itsellä ainakin turbokoneessa oli liian tiukat ohjurit=lashcapit hyppäs välistä ja aiheutti tuhoja.Tietty lämpötilat on hieman erillaisia...
Kyllä tollasessa vaparikoneessakin mukavasti öljynlämmöt siellä 120-130c huitelee radalla ajettaessa.

Tarkistin vääntyneen venttiilin varren, ja jep, kiinnileikkausjäljiltä vaikuttavia jälkiä venan varressa. Eli eiköhän liian tiukat ohjurit ollut se pääsyy siihen että venttiili vääntyi. Noilla venoilla oli aiemmin käytössä vakionokka, ja nyt kun nostoa oli n. 2 mm enemmän, on loogista että aiemmin "kulumaton" kohta venttiilin varresta pääsi kosketuksiin ylitiukan ohjurin kanssa. Tuohon kun lisää radalla ajamisen aiheuttaman lämpökuorman, on helppo ajatella että venttiili jäi auki-asentoon jumiin -> vippa pois + Mäntä löi venan solmuun.

Vielä tuo vesipaikka hieman ihmetyttää, mutta laitetaan sattuman piikkiin. Nyt tuossa uudessa kannessa oli selvästi enemmän välystä ohjureissa, joten ei tule sama ongelma toistumaan.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: OHC arvoitus.

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ke Syyskuu 11. 20:56:53 2013

Oliko k-lineja? Yks tapaus oli nappaallu varrenkummin kohdalta k-linestä kiinni. Se kohta jää herkästi tiukaksi kun pesän seinämä on siinä ohut ja antaa myöten kun sitä mankeloi.
Täs tapaukses ei ollu keinut lennelly tai muutakaan, huomattiin vaan ku oikaistiin ja tarkastettiin.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OHC arvoitus.

Viesti Kirjoittaja Posmo » To Syyskuu 12. 15:24:01 2013

jat-79 kirjoitti:Oliko k-lineja? Yks tapaus oli nappaallu varrenkummin kohdalta k-linestä kiinni. Se kohta jää herkästi tiukaksi kun pesän seinämä on siinä ohut ja antaa myöten kun sitä mankeloi.
Täs tapaukses ei ollu keinut lennelly tai muutakaan, huomattiin vaan ku oikaistiin ja tarkastettiin.
Ei ollu K-linet, oli vakiota suuremmalla varrella olevat venttiilit ja kalvetut ohjurit. Ohjurin välys jätetty liian tiukaksi ilmeisesti.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Vastaa Viestiin