OHC:n tasapainoilua

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Su Marraskuu 10. 20:18:09 2013

Mulla olis semmonen muistikuva että OHC vauhtipyörät ja kampiakselit on tehtaalta tasapainotettu yhdeksi paketiksi.
Tästä herääkin siis kysymys. Jos mulla on nyt perus 205 alakerta ja hommaan siihen toisesta koneesta vauhtipyörän. Sitten sorvautan sen tutun tutun kautta kossupullon hinnalla kevyemmäksi (ilman erillistä tasapainotusta), niin onko tämä kauhean traagisesti väärin tehty.
Ahdettuun ohariin kyllä tuli hommattua vaan joku random jo valmiiks kevennetty pyörä ja on se ainakin tähän asti kestänyt. Mutta tää seuraava olis tulossa noin tonnin verran kiertävämpään koneeseen. Kokoonpano tulee oleen max ~7200 rpm kesyhkö vapari katukone. ARP pultit kyllä varmaan laitan.

Onko asiasta vankkoja mielipiteitä, vai teenkö vaan rohkeesti ja raportoin sitten jos meni rikki... :D :D

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Marraskuu 10. 21:57:36 2013

Mulla on ollut tollasia sekametelisatseja, ei niistä mikään ole sen epätasapainon takia räjähtänyt. On pyörinyt myös avaamaton oharialakerta 7500rpm sorvatulla erikseen painotetulla vauhtipyörällä. Aika usein on kyllä erikseen painotetussa oharin akselissa ollut tasapainotuksen jälkeen joskus syviäkin reikiä, joten kyllä niissä voi heittoja olla. On se kuitenkin tuhat kertaa tärkeämpää, että se itse vauhtipyörä on tasapainossa, kun siinä se heitto tulee paljon suuremmalle kehälle ja sitä kautta vaikutus on moninkertaisesti suurempi.

Ei tää nyt silti mikään takuu ole että niitä voi tosta vaan heitellä ja riekuttaa :)
Jäsen #606

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Su Marraskuu 10. 22:36:14 2013

Joo ei takuuta tarvi antaa, en laita laskua perään jos tulee romua. :lol:
Tossa joltain brittifoorumiltakin luin vähän samanmoista juttua. Kuulemma kestävyyden kannalta kevennetty vp olis jokatapauksessa parempi, vaikkei oliskaan yhtä hyvässä tasapainossa kun tehtaalta. Niin ehkä se nyt kannattaa kuitenkin. :)

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ma Marraskuu 11. 17:18:18 2013

Ei tarvitse "peruskoneeseen" puntittaa uudestaan, kyllä siitä limpusta sorvin jäljiltä melko tasapainoinen tulee. Itsellä tuossa E-maxissa ollut nyt puolisen vuotta kevennetty pyörä, suoraan vaan lyöty kiinni. Sitten jos aikoo enemmän laulattaa tai esim. kilpakone kyseessä niin toki suotavaa.

-Mites, eikö sullekaan riitä käyttis-E-maxin menohalut kun vissiin vaparipannu suunnitteilla? 8) Itsehän vaihdoin kesällä omaan E-maxiin piristetyn iS tekniikan :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Marraskuu 11. 17:58:07 2013

Se _voi_ olla, että sen saa lähes tasapainoon, kun sorvaa joka pinnan puhtaaks. Jos jää valupintaa johonkin, niin aika isolla varmuudella saa porailla ehkä reilustikkin, että on painossaan. Sopiva sovitusholkki pienelle kuulalaakerille, kuivaa sen bräkleenillä hyvin ja laittaa sen avulla pyörän johonkin tapin varaan, niin saa kans jonkunlaista osviittaa tasapainoisuudesta.
Jäsen #606

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja wekku » Ma Marraskuu 11. 19:00:17 2013

Pikku kyssäri.. Onko E-Max kiertokangissa jotain eroo F-kankiin?
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ma Marraskuu 11. 19:34:56 2013

Posmo kirjoitti:-Mites, eikö sullekaan riitä käyttis-E-maxin menohalut kun vissiin vaparipannu suunnitteilla? 8) Itsehän vaihdoin kesällä omaan E-maxiin piristetyn iS tekniikan :)
Joo E-maxin tilalle on tulossa käyttikseen. On se pisemmän aikaa ollut suunnitteilla, mutta eilen kävin hakeen ittelleni stanu 205 oharin aihioksi josta olis tarkotus tehdä vähän nätimmin laulava kone.
Kirjottelen varmaan pientä projektitopikkia sitten kun on osat ja tarvikkeet hommattuna ja koneen niputus alkaa. :)
olafu kirjoitti:Se _voi_ olla, että sen saa lähes tasapainoon, kun sorvaa joka pinnan puhtaaks. Jos jää valupintaa johonkin, niin aika isolla varmuudella saa porailla ehkä reilustikkin, että on painossaan. Sopiva sovitusholkki pienelle kuulalaakerille, kuivaa sen bräkleenillä hyvin ja laittaa sen avulla pyörän johonkin tapin varaan, niin saa kans jonkunlaista osviittaa tasapainoisuudesta.
Taas tuli opittua yksi kotitallivirittäjän kikka lisää, pitää muistaa tämäkin vinkki!

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ti Marraskuu 12. 22:16:20 2013

Jatketaas nyt tähän vielä yhdellä toisella jutulla. Pulttivalinta kiertokangille harkinnassa (F-kanget) ja ARP:t hotsittais, mutta oon ymmärtäny että pulttien vaihdon jälkeen pitäis laakeripesät hioo uudestaan pyöreäksi. Lueskelin kyllä että joku oli uskaltanu laittaa ARPit ilmankin koneistusta. Mutta lähinnä mietityttää, kumpi on riskaabelimpaa, pitää vakipultit sielä vai lyödä ARP itse kotona paikoilleen ja unohtaa koneistamon työ. Onko täälä muut tehny paljon noita pulttien vaihtoja ite?

Juntto
Viestit: 278
Liittynyt: La Joulukuu 31. 19:16:59 2005
Paikkakunta: Riihimäki

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja Juntto » Ke Marraskuu 13. 10:42:50 2013

Eikö koneistamoissa enää tehdä kyseistä hommaa vai miksi pesiä ei voi tarkastaa/koneistaa jos sillä saa mielenrauhan?

Ite tosin vaan heitin ARPit omaan koneeseen sen kummemmin mittailematta ja 15tkm ainakin on kestäneet.
Capri 2.0 S
Sierra 2,0 i T
Focus STW
Dyna Super Glide

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Marraskuu 13. 12:45:22 2013

Melkosta kikkailua taas..

Tasapainotusta ei jakseta tehdä mut kiertokankien alapään vois kuitenkin koneistaa. Miks ei voi kerralla tehdä kunnolla, kysyn vaan.

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Marraskuu 13. 15:34:37 2013

Tehdään budjetilla konetta käyttikseen osittain niistä osista mitä on talliin kertynyt, ei se mitään kikkailua ole. En kylläkään tiedä paljon tuommoisen teettäminen maksaa.

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Marraskuu 13. 19:01:27 2013

Googlettelin aiheesta ihan yleisellä tasolla (ei pelkästään OHC kohtaisesti) ja selvensi edes vähän ajatuksia. Kyselen vähän koneistamoilta paljon tommonen maksaa ja teen päätöksen sitten sen mukaan.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Marraskuu 13. 21:06:52 2013

Olen ymmärtänyt, että tarvii laakeripesien koneistuksen, jos kierrekosketus kangessa muutuu, eli jos on kierre kangen yläpuolessa, kuten vaikka Kent.

OHC vakiokangethan on pultti-mutteri, jolloin ainoa joka muuttuu on kirirstysmonentti, eikä sitäkään tarvii vääntää hirveesti lisää jossei kierrätä 8000

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ke Marraskuu 13. 21:21:37 2013

Mä laitoin 16v Dohciin ARP pultit ilman tuota pesien uudelleen hiomista (kierre kangen yläosassa). katsoin plastigaugella 3:sta eri kohtaa välykset ja olivat tasaiset. Kone ei ole vielä käynyt mutta en epäile etteikö toimisi.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Marraskuu 13. 22:19:58 2013

TAp kirjoitti:Olen ymmärtänyt, että tarvii laakeripesien koneistuksen, jos kierrekosketus kangessa muutuu, eli jos on kierre kangen yläpuolessa, kuten vaikka Kent.

OHC vakiokangethan on pultti-mutteri, jolloin ainoa joka muuttuu on kirirstysmonentti, eikä sitäkään tarvii vääntää hirveesti lisää jossei kierrätä 8000
Ongelmahan näissä on se että ainakin nuo ARP:t ovat ns. "interference fit". Eli kun ne pakotetaan kankiin paikoilleen, niin kanki mahdollisesti hieman samalla muuttaa muotoaan ja sen takia tarvitsisi tehdä uudestaan pyöreäksi.
Cossun kangissa on muuten kanssa kierre kangen yläpuolella, niihin laitoin uudet ARP:t enkä kyllä edes tajunnut ajatella että pyöreyttä olisi tarvinnut mitata! Hyvin on kyllä ainakin kaks kesää vielä pelannut... :D :D
Posmo kirjoitti:Mä laitoin 16v Dohciin ARP pultit ilman tuota pesien uudelleen hiomista (kierre kangen yläosassa). katsoin plastigaugella 3:sta eri kohtaa välykset ja olivat tasaiset. Kone ei ole vielä käynyt mutta en epäile etteikö toimisi.
Tulikin kyllä just sopivasti haettua vähän reilummin tota plastigaugee, niin tääkin vois kyllä olla harkinnan arvoinen mittaustapa. Jos plasti näyttää nätit välykset laakereille 3:sta eri kohtaa, niin silloinhan kaiken järjen mukaan kokoonpanon pitäisi toimia. Mikrometrilläkin mittaamalla varmaan saa ihan kohtuullisen kuvan siitä kuinka pyöreiksi laakerit asettuu.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Marraskuu 13. 23:05:05 2013

En ehkä budjettikoneeseen laittais kyllä kiertokangen pultteja. Se on vähän sama kun ostais kromatut pyöränmutterit... Ei mulla o ainakan koskaan oharin oma pultti pettäny kangesta.
Jäsen #606

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja Posmo » To Marraskuu 14. 3:24:28 2013

olafu kirjoitti:En ehkä budjettikoneeseen laittais kyllä kiertokangen pultteja. Se on vähän sama kun ostais kromatut pyöränmutterit... Ei mulla o ainakan koskaan oharin oma pultti pettäny kangesta.
OHC:ssa asia voi olla näin, mutta todella monessa moottorissa juuri veivin pultti on se ensimmäinen paikka missä napsahtaa. Ohariinhan nuo ARP:t eivät ihan älyttömän hintaisia ole, joten kai ne "budjetti"-koneeseenkin voi olla perusteltavissa.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

bomble
Viestit: 314
Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 11:33:41 2013

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja bomble » To Joulukuu 19. 9:46:00 2013

Lainaan tätä topiccia kun viitti samasta asiasta alotella uusiakaan :D

olis sellanen tilanne että kone olis koneistuksia vaille kasaamista ja kytkin puoli on ihan auki, joten miten jos pelkän kampiakselin tasapainottaa ja lyö kasaan, sitten myöhemmin vauhtipyörä ja asetelma? vaiko onko parempi viedä yhtenä pakettina? ja hihnapyörään kun asennellaan trikkeri niin on varmaan fiksua painottaa?

toinen, tarviiko mäntä/veivi paketteja tasapainotella?

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 19. 11:12:34 2013

Riippuu koneistamosta onko niillä sovitetta saada vauhtipyörää kiinni ilman kampiakselia. Suurimmalla osalla varmaan on, muttei kaikilla. Joka tapauksessa ne kaikki erikseen painotetaan kyllä, että sillai ei ole väliä.

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja Henkku » To Joulukuu 19. 13:45:54 2013


olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: OHC:n tasapainoilua

Viesti Kirjoittaja olafu » La Joulukuu 21. 12:51:06 2013

Voithan sä sen akselin viedä painoon ja valekasata alakerran "sormikireyteen", sitten kun on kytkin+vauhtis, niin otat akselin vaan irti ja painotat sen kanssa sen vauhtipyörä+asetelmapaketin. Tietysti siinä tulee vähän turhaa työtä kun jakopään joutuu avaamaan ja kasaamaan uudelleen, mutta osat näkee kuitenkin heti että kuinka sopii pelaan.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin