Uusi hoonikulma...

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Uusi hoonikulma...

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ke Heinäkuu 29. 17:13:26 2015

Mitä hyötyä tälläisestä pystymallista on verrattuna normaaliin kulmaan?
https://onedrive.live.com/redir?resid=8 ... hoto%2cjpg
Tuohan on vastoin kaikkea opetettua...
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Uusi hoonikulma...

Viesti Kirjoittaja terae » To Elokuu 6. 10:59:00 2015

Hoonauksista en mitään tiedä (paitsi ettei uusiin moottoreihin taideta jättää juurikaan näkyvää jälkeä, vaan niin ultrafineä kuin mahdollista), mutta tulee mieleen sellanen kuin pienempi ylimääräinen vastus. Tuossahan on sen verran loivempi kulma, että jälki vastustaa mahdollisimman vähän. Joku vois valaista yleensä ottaen hoonauksen saloista?
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Uusi hoonikulma...

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Elokuu 6. 11:37:48 2015

Kyllähän esim. Vag-konserni on jättäny hoonijäljen aika karkeaksi, mistä johtuu suurehko öljynkulutus ennenkuin se tasaantuu (jos tasaantuu) kun paikat hioutuvat toisiinsa.
Pedal tu tö metal!

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Uusi hoonikulma...

Viesti Kirjoittaja jat-79 » To Elokuu 6. 22:12:08 2015

Toi on vag konsernin 1.8tsi. 99000km, longlife vaihdoilla (3kpl), ja öljynkulutus karvan vajaa 2litraa/1000km.
Toi alkuperäinen kulma on näin silmällä kattoen varmaan lähemmäs 135 astetta, ja aika karkea on kyllä. Tälläiseen kulmaan kun on tottunu, ja kurssillakin opetettiin että noin 60 astetta. Kurssista on toki aikaa reipas 10v.
https://onedrive.live.com/redir?resid=8 ... hoto%2cjpg
(2.0 Duratec)
Viimeksi muokannut jat-79, To Elokuu 6. 22:14:21 2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Uusi hoonikulma...

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Elokuu 6. 22:13:53 2015

jat-79 kirjoitti:Toi on vag konsernin 1.8tsi. 99000km, longlife vaihdoilla (3kpl), ja öljynkulutus karvan vajaa 2litraa/1000km.
Toi alkuperäinen kulma on näin silmällä kattoen varmaan lähemmäs 135 astetta, ja aika karkea on kyllä. Tälläiseen kulmaan kun on tottunu, ja kurssillakin näin opetettu. Kurssista on toki aikaa reipas 10v.https://onedrive.live.com/redir?resid=8 ... hoto%2cjpg
(2.0 Duratec)
jumaleissön mikä öljypoltin :-&

litra öljyä ja tankillinen bensaa,ei käy mun ymmärrykseen...

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Uusi hoonikulma...

Viesti Kirjoittaja jat-79 » To Elokuu 6. 22:19:22 2015

Ja niitä tuntuu riittävän... Niinku huonoilla mineraaliöljyillä ajettuja kaikki longlifet. Ei vanhat kenttikkää oo niin karstaisia.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Uusi hoonikulma...

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Elokuu 6. 22:21:02 2015

hyvä tietää mitä 100varmasti välttää...tosin vaggi ei muutenkaan oo ykkös-suosikki tsi-longlife-dsg-ruoste-hässäköiden johdosta.

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Uusi hoonikulma...

Viesti Kirjoittaja terae » To Elokuu 6. 23:15:44 2015

Ehkä toi hoonikulmakin on yksi tapa piilottaa (long life) ongelmia...jos siten nesteet vaihtuu ilman vaihtoa. :roll:

Ymmärsinköhän nyt oikein, että tuollasella kulmalla eivät olleet seinämät tasoittuneet riittävästi ja saavuttaneet toivottua tiiviystasoa vielä 99000 ajoilla, vaikka käytetty mielestäni järkyttävän pitkää öljyn vaihtoväliä? Millä tapaa oli sisäänajettu, liekö sillä tuollaisessa isompi vai pienempi rooli?
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Uusi hoonikulma...

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Elokuu 6. 23:58:43 2015

Muistan kun kaverit eivät viitsineet männänrenkaita vaihtaessa hoonata pyttyjä aikoinaan ollenkaan, kun tuo hoonikulma oli jokseenkin samaa tasoa kuin kuvassa. Auto oli Ooppelin 16v ecotecci 90-luvulta, myös silloin hyvin tunnettu siitä että öljy maistui... :)

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Uusi hoonikulma...

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Pe Elokuu 7. 7:16:43 2015

Ekotekot on korjaantunu yleensä sillä että vaihtaa varrenkummit ja laittaa ne niin ettei ne lähde irti :) Toinen on se putsarilta kaasuläpälle menevä haitariputki, jos se on ollu tarpeeksi kauan rikki, niin 1.pytty voi olla niin kulunu ettei eka ylikokokaa vielä riitä. Jostain syystä se maantiepöly osajaa siinä pääasias vain 1.pyttyyn...

Hoonikulmalla on oma juttunsa öljynsyönnin ja kulumisen kanssa, mutta näis öljynsyönti johtuu lähinnä karstasta. Kukaa ei oo mullekkaa vielä osannu antaa tyhjentävää vastausta siihen.
Paras selitys tähän mennes on että liian jyrkkä syö öljyä, ja liian loiva ei kulu tasaisesti. Mutta en ihan täysin ymmärrä että miksi liian jyrkkä sitten söis öljyä...

10-15tkm välein ku vaihtais öljyt niin säästyis monelta harmilta. Olkoot öljyt vaikka nestemäistä kultaa, niin eihän se ohivuodosta tuleva noki ja paska millää öljyn parantamisella voi vähentyä. Eikä pakokaasunkierrätys sitten taas sitä ohivuotavaa nokia yms. vähennä.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Uusi hoonikulma...

Viesti Kirjoittaja terae » Pe Elokuu 7. 9:32:57 2015

jat-79 kirjoitti:10-15tkm välein ku vaihtais öljyt niin säästyis monelta harmilta. Olkoot öljyt vaikka nestemäistä kultaa, niin eihän se ohivuodosta tuleva noki ja paska millää öljyn parantamisella voi vähentyä. Eikä pakokaasunkierrätys sitten taas sitä ohivuotavaa nokia yms. vähennä.
Hurrasin jo EGR puutetta Ti-VCT kanssa, mutta nuohan toteuttaakin sen suoraan takaisinvirtausta lisäämällä tietyillä rasitusalueilla...eli normaalisti kun tulee tavaraa takaisin päin imusarjaan pytyistä pieniä määriä ja estää hyvän hyötysuhteen, niin siinä kohden käännetään nokkia optimaalisempaan, mutta sitten taas osakaasulla rullaten puhdin tarpeen ollessa vähäistä tehdäänkin hyötysuhteen heikentämistä ja päästetään karstat suoraan pytyistä takaisin imusarjaan. Se on nykyaikaa.

Nyt on siis entistä tärkeämpää pitää uusissa öljyn päätyminen pyttyyn mahdollisimman vähäisenä ja öljyt puhtaina. Muutenhan asioilla on tapana kasaantua ja aiheuttaa ongelmia nopeutuvalla tahdilla... bensakoneella se on nopeasti lisääntynyttä itsesyttymistä väärissä kohden ja pahimmillaan reikä alumiinimännässä tai lohjennut reuna.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Vastaa Viestiin