RS2300 budjettiversio?

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC aktiivi

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

RS2300 budjettiversio?

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Marraskuu 2. 0:18:23 2016

Brittifoorumeita lueskellessa näyttää olevan niin että ihan vakio EEC-V pystyy ohjaamaan Y5A/Y5B konetta (DOHC 2.3 16v) aikalailla ongelmitta jos siihen vaihtaa nokat N3A koneesta (DOHC 2.0 16v). Kuulemma tulee miellyttävämpi ajaa ja vastaa paremmin kaasuun, mutta tiedä sitten häntä...

Taustana kerrottakoon, että meinasin hankkia yhden Galaxyn pois kuleksimasta, mistä sitten rakennella 4x4 8v DOHC Sierraan voimanlähde. Ajatus olisi myös ohjata sitä mukana tulevalla EEC-V boksilla kaikkine PATSeineen päivineen. Ei oikein innostaisi nostaa projektin kulmakerrointa (ja hintaa) kunnollisella ohjelmoitavalla ruiskulla, vaikkakin varmasti hirmuinen homma erottaa moottorinpiuhat Galaxyn omasta johtosarjasta... Tälläisen projektin jos "oikeasti" tekisi, niin vaparina puristuksia pitäisi saada lisää, viinaa polttoaineeksi, säädettävät nokat ja kunnon boksi, mutta näin pitkälle en ajatellut lähteä tässä projektissa modaamaan.

Kysymys kuuluukin, että onko täällä pohjolassa kukaan testannut moista, eli vaihtanut pelkät nokat ja that's it? Lähinnä päästöjen suhteen kiinnostaisi, että kestääkö vielä vähäpäästöisen rajoissa? Jos joku olisi kokeillut, niin olisi kiva tietää että alkaako tekemään, vai unohtaako nokkien vaihdon suosiolla.

Toinen kysymys voisi olla, että jos alan työstämään 260tkm ajettua konetta, niin mitä suosittelisitte sille tehtävän? Kansipahvihan menee uusiksi joka tapauksessa kun nesteen kiertosuunta muuttuu pitkittäin asennuksessa... Ja dokeissa alakerta taitaa olla melkoisen vahva vakiotehoilla ainakin, kun näkee 500tkm ajettuja autoja myynnissä. Mutta mitä kuluvia osia suosittelisitte tälläisessä "rempassa" vaihtaa, kun ei olla kuitenkaan tehopuoleen juurikaan muutoksia tekemässä, vaan pikku konversio 4x4 malliksi?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Ville K
CRSC jäsen 2019
Viestit: 9078
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: RS2300 budjettiversio?

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Marraskuu 2. 22:11:58 2016

Vetää kyllä aika raikkaasti ihan vakionokillakin, kokeile ensin ja vaihda nokat sitten jos vielä tarvii..
Pedal tu tö metal!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: RS2300 budjettiversio?

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Marraskuu 2. 23:59:42 2016

Ville K kirjoitti:Vetää kyllä aika raikkaasti ihan vakionokillakin, kokeile ensin ja vaihda nokat sitten jos vielä tarvii..
Se voinee olla järkevintä kyllä... Ajattelin vaan, että kannen kun joutuu purkamaan ja koneen avaamaan, niin siinä samalla olisi mennyt toi nokkien vaihtokin.

Mutta jos jollakulla on kertoa mitä 2,3 litraisesta dokista yleensä hajoaa 260tkm tietämillä tai sen jälkeen, niin sellainen tieto olisi ihan kiva saada kanssa.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

TheJuippi
CRSC jäsen 2019
Viestit: 143
Liittynyt: To Maaliskuu 15. 22:11:17 2012

Re: RS2300 budjettiversio?

Viesti Kirjoittaja TheJuippi » La Marraskuu 5. 11:54:00 2016

Öljypohja pitänee melkeen vaihtaa jos sierraan haaveilee laittaa, onnistuu se sillä tasapainopohjallakin jos vähän sitä sorvailee, mutta huomattavasti mukavemmin menee 2.0 öpohjalla. Nokat tuossa 2.0 koneessa on aika huomattavasti jyrkemmät ne nokat, enkä yhtään ihmettele jos vetäis paremmin niillä. 2.0 koneen imusarja on alumiininen ja kahella kaasuläpällä ja 2.3 muovia ja yhellä läpällä. 2.3 termariosuus imusarjasta vissiinki murtuu helposti hajalle, näin olen ainakin antanut itteni ymmärtään.

ite oon uhen noin 300tkm ajetun automaattilaatikolla olleen galaxyn koneen purkanu ja aika lailla priimakunnossa on kaikin päin, että taitavat kestää vähän paremmin kuin 8v sierran koneet :D
Ford sierra 90' 2.0i -> 2.3i DOHC RS2300
ig: sierrars2300_project
Kuveja

Ville K
CRSC jäsen 2019
Viestit: 9078
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: RS2300 budjettiversio?

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Marraskuu 5. 12:09:22 2016

Mutta ei onnistu nelikkoon tasapainoakseleilla, kun vetari menee öljypohjan läpi.. Oli mullakin aikanaan tasapainoakselit paikallaan 2WD:ssä.
Pedal tu tö metal!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: RS2300 budjettiversio?

Viesti Kirjoittaja Zipi » La Marraskuu 5. 15:24:07 2016

Juu, nelikkoon pitää ottaa tasapainoakselinen öljypohja veks ja korvata Sierran omalla. Jos oisin takatuupparia tekemässä, niin ilman muuta säilyttäsin tasapainoakselinkin siellä ja käyttäsin vakio öljypohjaa vaikka sitä joutuukin hienosäätämään.

Hittolainen kun tietäis että millaisia päästöarvoja tulis 2.0 nokilla ja orkkis boksilla + imusatsilla... Yks vaihtoehto vois olla että laittais 2.0 imusatsin ja ohjais 2.0:n boksilla (kun 2.0 imusatsissa on se VIS systeemi), mutta jos koittais tuolla muovisella imusatsilla pärjätä. Pitää tutkia jos saisi vaikka 8v dokin imusatsista termarikotelon erottaneeksi ja käymään 2.3:n kylkeen jollain tapaa. Eli olisi muovinen modattu imusatsi, josta termarikotelo poistettu ja korvattu alumiinisellä.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

TheJuippi
CRSC jäsen 2019
Viestit: 143
Liittynyt: To Maaliskuu 15. 22:11:17 2012

Re: RS2300 budjettiversio?

Viesti Kirjoittaja TheJuippi » La Marraskuu 5. 16:09:42 2016

tossa 16v kannen ja 8v kannen termarinpaikat
Kuva
Kuva
2.3 imusarjasta ei parempaa kuvaa löytyny, voin huomenna kävästä nappaas.
Kuva
Kuva
alempana siis 2.0 imusarja 2.3 koneen kyljessä kiinni :D
Ford sierra 90' 2.0i -> 2.3i DOHC RS2300
ig: sierrars2300_project
Kuveja

TheJuippi
CRSC jäsen 2019
Viestit: 143
Liittynyt: To Maaliskuu 15. 22:11:17 2012

Re: RS2300 budjettiversio?

Viesti Kirjoittaja TheJuippi » To Marraskuu 10. 19:01:32 2016

http://twyggy.wz.cz/DOHC/dohchybrid.pdf
tuollasen aika kattavan jutun löysin, aika mielenkiintonen yhdistelmä
Ford sierra 90' 2.0i -> 2.3i DOHC RS2300
ig: sierrars2300_project
Kuveja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: RS2300 budjettiversio?

Viesti Kirjoittaja Zipi » La Marraskuu 12. 16:42:41 2016

TheJuippi kirjoitti:http://twyggy.wz.cz/DOHC/dohchybrid.pdf
tuollasen aika kattavan jutun löysin, aika mielenkiintonen yhdistelmä
Tää projekti on joskus itselläkin tullut vastaan, mutta lähtökohtaisesti muokata 16v kone 8v koneeksi tuntuu vähän pöljältä... Toki tuossa on monta itse rakentamiseen liittyvää asiaa jotka hyödyllisiä ja mielenkiintoisia.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: RS2300 budjettiversio?

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Marraskuu 29. 10:16:03 2016

Tuli hankittua '99 Galaxy osakasaksi, joten jossain välissä nyt sitten tämäkin projekti pääsee aluilleen. :)

Sattuisiko kellään olemaan Galaxyn kytkiksiä, eli wiring diagrammia tallessa? Myös jos jollakulla on ylimääräinen Haynesin kirja, saattaisin olla kiinnostunut ostamaan sen pois.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

TheJuippi
CRSC jäsen 2019
Viestit: 143
Liittynyt: To Maaliskuu 15. 22:11:17 2012

Re: RS2300 budjettiversio?

Viesti Kirjoittaja TheJuippi » Ti Marraskuu 29. 18:33:55 2016

Ford sierra 90' 2.0i -> 2.3i DOHC RS2300
ig: sierrars2300_project
Kuveja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: RS2300 budjettiversio?

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Marraskuu 30. 12:49:40 2016

Tällänen tuli vastaan kun aikani Googlettelin:

http://docslide.us/download/link/3984-galaxypdf
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Alpo
CRSC jäsen 2019
Viestit: 65
Liittynyt: Su Tammikuu 26. 19:36:14 2014

Re: RS2300 budjettiversio?

Viesti Kirjoittaja Alpo » La Toukokuu 4. 23:59:06 2019

Alkaa ehkä olla vähän vanha juttu mutta kerrotaampa tänne, että ite laitoin 2.3 16v scorpion motin 4x4 8v dohc sierraan. Öljypohjan muutoshommat löytyy varmaan muualta, mutta vakio moottorinohjauksella, 2.0 16v nokilla ja omilla 2.3 suuttimilla seokset tuntuisi olevan kohillaan kun katti auton saa leimattua. Ja talvella tuli leikittyä(eli talla pohjassa on menty), kun tuntu meno ihan reippaalta.
Mondeo TD stw -94 "wide citrine" +770tkm :D
Sierra 2.0 GL -86
Sierra 2.3T -86
Sierra 2.0i 4x4 -90 ->2.3 16v
Sierra Cosworth 4x4 -90
Scorpio Cosworth stw -94
Mondeo 2.2tdci stw -08 230hv/+500nm
Mondeo 2.2 tdci stw -08 tit x

Vastaa Viestiin