Välijäähdyttimen siirto

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jore
Ylläpitäjä

Välijäähdyttimen siirto (spekulointia)

Viesti Kirjoittaja Jore » Ti Heinäkuu 22. 21:45:48 2003

Älkää pelästykö, vielä ei kakstonnarissa turboa ole, mutta... :)

No ei, mutta teoria pohdiskeluna:

Mitä vaikuttaa välijäähdyttimen siirto edestä taakse tai takaalta eteen. Eli vaikkapa ahdetussa keskimoottorisessa jos siirtää välijäähdyttimen "etuluukkuun" niin vaikuttaako huomattavasti toimintaan? Siis vaikuttava tekijä se että ahtoputket venyvät ~50-80cm:stä tonne pariin kolmeen metriin?

Siinä rata (SS?) Audissahan oli välijäähdytin siirretty takaluukkuun ja puhallus sitäkautta. Jos en ihan väärin muista...

T:Jore

ckolli
Ylläpitäjä

Re:Välijäähdyttimen siirto

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Heinäkuu 22. 21:57:11 2003

Tuon kyseisen asian kanssa pähkäilee erä clubilainen, tosin kyseessä jäähdyttimen siirto taakse.<br><br>Mitä hyödyt siitä että cooleri tms on siirretty taakse? Mikä on tarkoitusperä.<br><br>Edessä on paras mahdollisuus saada ILMAISTA jäähdytystä.<br><br>Hanki ongelmia itsellesi ja siirrä cooleri & jäähdytin taakse. <br><br>Ps. en enää spekuloi ongelmista joita jäähdyttimen sijoitus takapaksiin tuo, on meinaan kokemusta

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:Välijäähdyttimen siirto

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Heinäkuu 22. 22:02:14 2003

nohnoh kolli, älä heti oo tyrmäämässä kun kerrankin pitkästä aikaa on alkamassa hyvä spekulaatio.<br><br>Haittana on kasvaneet viiveet, hyötynä tilansaanti, siirrettäessä cooleri takaa eteen saadaan ckollin mainitsemaa jäähdytystehoa ilmavirrasta.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

Jore
Ylläpitäjä

Re:Välijäähdyttimen siirto

Viesti Kirjoittaja Jore » Ti Heinäkuu 22. 22:45:13 2003

Ajatus lähti MR2 turbosta... Jos korvaisi minimaalisen vakio välijäähdyttimen isolla eteen sijoitettavalla ja johtaa ilman siitä läpi (siten että virtaa hyvin).<br><br>Esim kyseisessä autossa toimii varmasti paremmin ja näyttää miljoona kertaa paremmalta kuin ne snorkkelit mitä noihin saa.<br><br>Siis turbo viiveet kasvaa? Kasvaako kuinka huomattavasti? Miten paljon vaikuttaa blow offi (vai mikä se nyt taas oli se venttiili jolla saa paineet nopeammin käyttöön vaihdettaessa vaihdetta?) ym. viritelmät eli saako millään käyttökelpoiseksi?<br><br>T:Jore<br><br>PS. en ole ostamassa Toijjotaa, mutta mutta :)

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Re:Välijäähdyttimen siirto

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Heinäkuu 22. 22:46:33 2003

Kato, ensiksi isoin ilma/ilma jäähdytin minkä saa ja sen jälkeen tehostetaan vesi/ilma jäähdyttimillä loput pätkät. Kennothan voi vaikka sijoittaa eteen/taakse ja viellä vesiruisku jäähdyttäjän ulkopuolelle ja imusarjaan. Sitten vois rakentaa verkon jäähdyttäjän eteen mihin voi tiputtaa hiilihappojäätä ja sitä tehostamaan viellä hiilihappokaasu..., että sillälailla ;) No tuohon mr2 kannattaa rakennella RS 200 tyylinen systeemi plus vesi/ilma. Onhan sitten tämä kaiken helpoin ja halvin jäähdytys, aja vain talvipakkasilla :D

Jore
Ylläpitäjä

Re:Välijäähdyttimen siirto

Viesti Kirjoittaja Jore » Ti Heinäkuu 22. 22:56:38 2003

Tarkennuksena vielä se että tosiaan kysyn mielenkiinnosta että mitä tuo tekee turbon toiminnalle.<br><br>Muutin tämän otsikkoa hieman että kaikki tietävät mitä asia koskee. Teen tämän myös aina jatkossa jotta ei tositietäjien tartte kuluttaa viritysaikaa näihin spekulointeihin.<br><br>Olikos RS200:ssa se välijäähdytin nostettu siihen ohjaamon taakse katon reunaan?<br><br>T:Jore

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Re:Välijäähdyttimen siirto

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Heinäkuu 22. 23:14:40 2003

[quote author=Jore link=board=2;threadid=12822;start=0#97047 date=1058903798]
Olikos RS200:ssa se välijäähdytin nostettu siihen ohjaamon taakse katon reunaan?

T:Jore
[/quote]
Siellähän se möllöttää. http://www.troll69.supanet.com/dorset2000/show038.jpg taitaa olla vähän hidas linkki. No, jos on taka/keski moottorinen en näe järkeä laittaa välijäähdytintä eteen, olisivat varmaankin B-ryhmän vehkeisiin laittaneet jos olisi ollut hyötyä enemmän kuin haittaa.

Jore
Ylläpitäjä

Re:Välijäähdyttimen siirto (spekulointia)

Viesti Kirjoittaja Jore » Ti Heinäkuu 22. 23:25:48 2003

OK. Ei siis järkeä, mutta onko tuo järjenpuute noiden turboviiveiden takia vai lähinnä liikaa työtä/hintaa liian pienellä hyödyllä? Rallivehkeissä on varmaan myös se että ahtoputkille pitäisi löytyä melko turvallinen paikka vetää eteen, ettei olisi ekasta tönäsystä putket poikki/kolhuilla.<br><br>T:Jore

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Re:Välijäähdyttimen siirto (spekulointia)

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Heinäkuu 22. 23:29:23 2003

Eiköhän se ole viiveen ja vastuksen takia. Joku nero (ilmanvaihtosuunnittelija) voisi laskea paljonko painehäviö on esimerkiksi 6metrin putkessa verrattuna 1metrin putkeen, ilmaiseksi ilma ei siellä kulje.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re:Välijäähdyttimen siirto (spekulointia)

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Heinäkuu 22. 23:56:26 2003

viivettä siinä syntyy ja lisää painoa pitkistä putkista
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Karmann
Ylläpitäjä

Re:Välijäähdyttimen siirto (spekulointia)

Viesti Kirjoittaja Karmann » Ke Heinäkuu 23. 3:48:37 2003

M=+ =+=220

ckolli
Ylläpitäjä

Re:Välijäähdyttimen siirto (spekulointia)

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ke Heinäkuu 23. 6:34:11 2003

En kyllä näe mitään järkeä coolerin siirtämisessä taakse edelleenkään. Etumoottorisista tässä käsittääkseni on puhuttu.
Tilavuus kasvaa, viiveet kasvavat, jäähdytysongelmat eli helvetinmoinen rakentelu scooppien tms kanssa ja se ilma pitää saada vielä poistettua sieltä jotta virtausta syntyy.

Tuon tilavuuden kanssa Raatikainen kerto hyvän esimerkin aikoinaan kun isompaa ahdinta suunnittelin.
Koita pumppaa fillarin pumpulla 200L tynnyriin 1 bar paine ja tee se sitten tehokkaalla kompuralla niin huomaat eron :)

Joku matematiikkaa hallitseva voi laskea sen paljonko tilavuus kasvaa kun lisätään 3" halkasijalla 5 metriä putkea.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:Välijäähdyttimen siirto (spekulointia)

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Heinäkuu 23. 8:21:36 2003

MR2:sta puhutaan, eli keskimoottorinen.<br><br>Suuressa maassa tuntuu olevan aika suosittua laittaa MR2:seen cooleri eteen. Mikä sinänsä tuntuu järjettömältä juuri kasvaneiden viiveiden takia, kun saman saa parantelemalla jo olemassa olevaa.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Re:Välijäähdyttimen siirto (spekulointia)

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Heinäkuu 23. 10:07:15 2003

[quote author=ckolli link=board=2;threadid=12822;start=0#97095 date=1058931251]<br>Joku matematiikkaa hallitseva voi laskea sen paljonko tilavuus kasvaa kun lisätään 3" halkasijalla 5 metriä putkea.<br>[/quote]<br><br>No eipä tossa paljoa matikkaa tartte.... noin 22.8 litraa.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Jore
Ylläpitäjä

Re:Välijäähdyttimen siirto (spekulointia)

Viesti Kirjoittaja Jore » Ke Heinäkuu 23. 10:52:12 2003

Paljonkos on jossain T03:ssa tuotto, eli pystyykö laskemaan että kuinka nopeasti saa tuon "ylimääräisen" 28litraa täytettyä?<br><br>T:Jore

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:Välijäähdyttimen siirto (spekulointia)

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Heinäkuu 23. 11:11:23 2003

-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:Välijäähdyttimen siirto (spekulointia)

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Heinäkuu 31. 22:51:15 2003

Joskus imasin netistä sellaisen ohjelman kuin "turbocalc", siinä on karttoja ja muutakin soopaa.<br>Löytynee googlella jos löytyy, tai saa myös multa jos pyytää kauniisti.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re:Välijäähdyttimen siirto (spekulointia)

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Elokuu 2. 12:52:27 2003

[quote author=Jallu link=board=2;threadid=12822;start=0#99059 date=1059681075]<br>Joskus imasin netistä sellaisen ohjelman kuin "turbocalc", siinä on karttoja ja muutakin soopaa.<br>Löytynee googlella jos löytyy, tai saa myös multa jos pyytää kauniisti.<br>[/quote]http://www.multi.fi/~alahti/cosworth.html löytyy ohjelma myös tuolta
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vastaa Viestiin