Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Jore
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jore » Ti Heinäkuu 22. 21:45:48 2003
Älkää pelästykö, vielä ei kakstonnarissa turboa ole, mutta...
No ei, mutta teoria pohdiskeluna:
Mitä vaikuttaa välijäähdyttimen siirto edestä taakse tai takaalta eteen. Eli vaikkapa ahdetussa keskimoottorisessa jos siirtää välijäähdyttimen "etuluukkuun" niin vaikuttaako huomattavasti toimintaan? Siis vaikuttava tekijä se että ahtoputket venyvät ~50-80cm:stä tonne pariin kolmeen metriin?
Siinä rata (SS?) Audissahan oli välijäähdytin siirretty takaluukkuun ja puhallus sitäkautta. Jos en ihan väärin muista...
T:Jore
-
ckolli
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja ckolli » Ti Heinäkuu 22. 21:57:11 2003
Tuon kyseisen asian kanssa pähkäilee erä clubilainen, tosin kyseessä jäähdyttimen siirto taakse.<br><br>Mitä hyödyt siitä että cooleri tms on siirretty taakse? Mikä on tarkoitusperä.<br><br>Edessä on paras mahdollisuus saada ILMAISTA jäähdytystä.<br><br>Hanki ongelmia itsellesi ja siirrä cooleri & jäähdytin taakse. <br><br>Ps. en enää spekuloi ongelmista joita jäähdyttimen sijoitus takapaksiin tuo, on meinaan kokemusta
-
lauri
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja lauri » Ti Heinäkuu 22. 22:02:14 2003
nohnoh kolli, älä heti oo tyrmäämässä kun kerrankin pitkästä aikaa on alkamassa hyvä spekulaatio.<br><br>Haittana on kasvaneet viiveet, hyötynä tilansaanti, siirrettäessä cooleri takaa eteen saadaan ckollin mainitsemaa jäähdytystehoa ilmavirrasta.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
-
Jore
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jore » Ti Heinäkuu 22. 22:45:13 2003
Ajatus lähti MR2 turbosta... Jos korvaisi minimaalisen vakio välijäähdyttimen isolla eteen sijoitettavalla ja johtaa ilman siitä läpi (siten että virtaa hyvin).<br><br>Esim kyseisessä autossa toimii varmasti paremmin ja näyttää miljoona kertaa paremmalta kuin ne snorkkelit mitä noihin saa.<br><br>Siis turbo viiveet kasvaa? Kasvaako kuinka huomattavasti? Miten paljon vaikuttaa blow offi (vai mikä se nyt taas oli se venttiili jolla saa paineet nopeammin käyttöön vaihdettaessa vaihdetta?) ym. viritelmät eli saako millään käyttökelpoiseksi?<br><br>T:Jore<br><br>PS. en ole ostamassa Toijjotaa, mutta mutta

-
cossuesco
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
Viesti
Kirjoittaja cossuesco » Ti Heinäkuu 22. 22:46:33 2003
Kato, ensiksi isoin ilma/ilma jäähdytin minkä saa ja sen jälkeen tehostetaan vesi/ilma jäähdyttimillä loput pätkät. Kennothan voi vaikka sijoittaa eteen/taakse ja viellä vesiruisku jäähdyttäjän ulkopuolelle ja imusarjaan. Sitten vois rakentaa verkon jäähdyttäjän eteen mihin voi tiputtaa hiilihappojäätä ja sitä tehostamaan viellä hiilihappokaasu..., että sillälailla

No tuohon mr2 kannattaa rakennella RS 200 tyylinen systeemi plus vesi/ilma. Onhan sitten tämä kaiken helpoin ja halvin jäähdytys, aja vain talvipakkasilla

-
Jore
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jore » Ti Heinäkuu 22. 22:56:38 2003
Tarkennuksena vielä se että tosiaan kysyn mielenkiinnosta että mitä tuo tekee turbon toiminnalle.<br><br>Muutin tämän otsikkoa hieman että kaikki tietävät mitä asia koskee. Teen tämän myös aina jatkossa jotta ei tositietäjien tartte kuluttaa viritysaikaa näihin spekulointeihin.<br><br>Olikos RS200:ssa se välijäähdytin nostettu siihen ohjaamon taakse katon reunaan?<br><br>T:Jore
-
cossuesco
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
Viesti
Kirjoittaja cossuesco » Ti Heinäkuu 22. 23:14:40 2003
[quote author=Jore link=board=2;threadid=12822;start=0#97047 date=1058903798]
Olikos RS200:ssa se välijäähdytin nostettu siihen ohjaamon taakse katon reunaan?
T:Jore
[/quote]
Siellähän se möllöttää.
http://www.troll69.supanet.com/dorset2000/show038.jpg taitaa olla vähän hidas linkki. No, jos on taka/keski moottorinen en näe järkeä laittaa välijäähdytintä eteen, olisivat varmaankin B-ryhmän vehkeisiin laittaneet jos olisi ollut hyötyä enemmän kuin haittaa.
-
Jore
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jore » Ti Heinäkuu 22. 23:25:48 2003
OK. Ei siis järkeä, mutta onko tuo järjenpuute noiden turboviiveiden takia vai lähinnä liikaa työtä/hintaa liian pienellä hyödyllä? Rallivehkeissä on varmaan myös se että ahtoputkille pitäisi löytyä melko turvallinen paikka vetää eteen, ettei olisi ekasta tönäsystä putket poikki/kolhuilla.<br><br>T:Jore
-
cossuesco
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
Viesti
Kirjoittaja cossuesco » Ti Heinäkuu 22. 23:29:23 2003
Eiköhän se ole viiveen ja vastuksen takia. Joku nero (ilmanvaihtosuunnittelija) voisi laskea paljonko painehäviö on esimerkiksi 6metrin putkessa verrattuna 1metrin putkeen, ilmaiseksi ilma ei siellä kulje.
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja siipicossu » Ti Heinäkuu 22. 23:56:26 2003
viivettä siinä syntyy ja lisää painoa pitkistä putkista
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
Karmann
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Karmann » Ke Heinäkuu 23. 3:48:37 2003
M=+ =+=220
-
ckolli
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja ckolli » Ke Heinäkuu 23. 6:34:11 2003
En kyllä näe mitään järkeä coolerin siirtämisessä taakse edelleenkään. Etumoottorisista tässä käsittääkseni on puhuttu.
Tilavuus kasvaa, viiveet kasvavat, jäähdytysongelmat eli helvetinmoinen rakentelu scooppien tms kanssa ja se ilma pitää saada vielä poistettua sieltä jotta virtausta syntyy.
Tuon tilavuuden kanssa Raatikainen kerto hyvän esimerkin aikoinaan kun isompaa ahdinta suunnittelin.
Koita pumppaa fillarin pumpulla 200L tynnyriin 1 bar paine ja tee se sitten tehokkaalla kompuralla niin huomaat eron
Joku matematiikkaa hallitseva voi laskea sen paljonko tilavuus kasvaa kun lisätään 3" halkasijalla 5 metriä putkea.
-
lauri
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja lauri » Ke Heinäkuu 23. 8:21:36 2003
MR2:sta puhutaan, eli keskimoottorinen.<br><br>Suuressa maassa tuntuu olevan aika suosittua laittaa MR2:seen cooleri eteen. Mikä sinänsä tuntuu järjettömältä juuri kasvaneiden viiveiden takia, kun saman saa parantelemalla jo olemassa olevaa.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
-
Skorppi
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja Skorppi » Ke Heinäkuu 23. 10:07:15 2003
[quote author=ckolli link=board=2;threadid=12822;start=0#97095 date=1058931251]<br>Joku matematiikkaa hallitseva voi laskea sen paljonko tilavuus kasvaa kun lisätään 3" halkasijalla 5 metriä putkea.<br>[/quote]<br><br>No eipä tossa paljoa matikkaa tartte.... noin 22.8 litraa.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
-
Jore
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jore » Ke Heinäkuu 23. 10:52:12 2003
Paljonkos on jossain T03:ssa tuotto, eli pystyykö laskemaan että kuinka nopeasti saa tuon "ylimääräisen" 28litraa täytettyä?<br><br>T:Jore
-
lauri
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja lauri » Ke Heinäkuu 23. 11:11:23 2003
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
-
Jallu
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Viesti
Kirjoittaja Jallu » To Heinäkuu 31. 22:51:15 2003
Joskus imasin netistä sellaisen ohjelman kuin "turbocalc", siinä on karttoja ja muutakin soopaa.<br>Löytynee googlella jos löytyy, tai saa myös multa jos pyytää kauniisti.
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja siipicossu » La Elokuu 2. 12:52:27 2003
[quote author=Jallu link=board=2;threadid=12822;start=0#99059 date=1059681075]<br>Joskus imasin netistä sellaisen ohjelman kuin "turbocalc", siinä on karttoja ja muutakin soopaa.<br>Löytynee googlella jos löytyy, tai saa myös multa jos pyytää kauniisti.<br>[/quote]
http://www.multi.fi/~alahti/cosworth.html löytyy ohjelma myös tuolta
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.