Vaihteistojen eroavaisuuksia?

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

Vaihteistojen eroavaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja ParDe » To Heinäkuu 24. 16:31:44 2003

Mitä eroa on tavallisella 1,6 cvh koneen 5v lootalla verrattuna XR3 I:n laatikkoon?<br><br><br>Eikö välityssuhde ole XR3i:n lootassa 3,58:1?
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

a.l
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002

Re:Vaihteistojen eroavaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja a.l » To Heinäkuu 24. 21:16:57 2003

Eipä niissä taida muuta eroa olla kuin eri perävlitys joka on Xr3i:ssä 4,29:1, tavan 1.6:ssa tuo 3,58:1.<br>Korjatkaa jos olen väärässä.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Vaihteistojen eroavaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Heinäkuu 28. 13:19:29 2003

Escort mk3 + 2x Focus mk1

Karmann
Ylläpitäjä

Re:Vaihteistojen eroavaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja Karmann » Ma Heinäkuu 28. 14:03:43 2003

[quote author=JesseT link=board=2;threadid=12869;start=0#98210 date=1059387569]<br>Sadannen kerran:<br>http://www.kolumbus.fi/ilpok/escort3_4.htm<br>[/quote]<br><br>Ja huomanna tulee tod.näk. 101:s kerta.. jos vanhat merkit pitää kutiinsa.. :P

ckolli
Ylläpitäjä

Re:Vaihteistojen eroavaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ma Heinäkuu 28. 15:57:32 2003

Eeh tätä tää on :)

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:Vaihteistojen eroavaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja lauri » Ma Heinäkuu 28. 16:44:55 2003

Muutta sitähän varten tämä foorumi on olemassa että kysytään ja autetaan.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Vaihteistojen eroavaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Heinäkuu 29. 11:11:49 2003

Kerrotaas hieman yleisimmin vielä. Eli Escort mk3,mk4 ja mk5 vaihteistoissa on vain muutamia olennaisia eroja:<br><br>mk3 malleissa on lyhyempi ja muutenkin erilainen kytkimen käyttövipu. Myös synkrot ovat erilaiset, mutta ovat ilmeisesti vaihtokelpoiset. Myös H-kaavio laatta puuttuu laatikon sisästä, joka ohjaa vivustoa. S1 RST:ssä viskolukko tasauspyörästössä ja tasauspyörästön ratas kiinni kuudella pultilla.<br><br>mk4 malleissa puuttuu nelipulttinen etukiinni, joka tarvitaan mk3 ja mk5 malleihin. Optio lyhyelle ja pitkälle kytkinvivulle. S2 RST:ssä jälleen viskolukko, mutta kiinni kahdeksalla pultilla.<br><br>mk5 malleissa ainakin diesel ja 1.8 zetec moottoreihin asennetuissa versioissa on kahdeksan pulttinen tasauspyörästön ratas, joten nämä ovat hyviä ehdokkaita hajonneen RST laatikon korvaajaksi. RST:n lukko menee heittämällä vakiotasauspyörästön paikalle.<br><br>Uudemmassa IB5 vaihteistossa on uudistetut kuoret ja vahvistettu laakerointi, mutta sisäkalut ovat vaihtokelpoisia.<br><br>Perävälityksiä on 4.29 - 3.33 väliltä lukuisia erilaisia.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Re:Vaihteistojen eroavaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » La Elokuu 2. 11:59:07 2003

[quote author=lauri link=board=2;threadid=12869;start=0#98242 date=1059399895]<br>Muutta sitähän varten tämä foorumi on olemassa että kysytään ja autetaan.<br>[/quote]<br><br>Jep, näinhän se on. Hyvä vaan jos aiheesta on käyty keskustelua aiemmin, saapahan sitten nopeammin vastauksen.
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

Re:Vaihteistojen eroavaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja ParDe » La Elokuu 2. 22:53:30 2003

Pikku huomautus tulevasta fiestan tekniikasta.<br><br><br>1,6 cvh turbo ei ole mikään ärrässä tai cossie, mutta kyse on nyt kuitenkin siitä että teemme kaverini Jonnen (johnny) kanssa melko ripeä kulkuista siestaa joten se 1,1 vakio 4v loota ei oikein toimi.<br><br><br><br><br>Kuka on asentanut fiestaan (mk2) escortin 5v lootan?<br><br>Sinä kuka sen olet tehnyt niin kerroppas että mikä loota sinne menee. <br><br>Stocman auton mukaan esimerkiksi mk3 escon lloota ei mee kakkos fiestaan, mutta tietyt mk4 escorttien laatikot sopivat.<br><br>Miten katsastus suhtautuu siihen että autoon on asennettu 5v loota mutta siinä on eri välitykset kuin esim xr2 fiestan laatikossa?
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Re:Vaihteistojen eroavaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ti Elokuu 5. 18:07:22 2003

-1.6 cvh moottorin perään voit laittaa käytännössä minkä tahansa siihen kuuluvan vaihteiston, siis kytkinakseli sopii vaihteistoon. Joissakin 1.0/tms. mopomalleissa saattaa olla myös pienempiä kytkinakseleita.<br>- Fiestan vetoakselit käyvät mihin tahansa mk3/mk4, fiesta mk1/2/3 jne... vaihteistoon. Varsinainen vetoakseli voi olla ohuempi tai paksumpi riippuen mallista, mutta laatikkoon kiinnittyvässä murrosnivelessä vaihteiston pää on kaikissa samanlainen.<br>- Vaihteensiirtovivusto pitää ottaa etuvetoisesta fiestasta ja vieläpä oikeasta vuosimallista.<br><br>Laitan lisää skannattua infoa aiheesta... Ehkä jo tänään...

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Re:Vaihteistojen eroavaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ti Elokuu 5. 22:15:35 2003

Noniin. Jos ei tällä selviä niin ei millään ;)<br><br>image3.gif<br>image4.gif<br>image5.gif<br>image6.gif<br>image7.gif<br>image8.gif<br><br><br><br>

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

ReNULL eroavaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Elokuu 6. 11:35:25 2003

Syy miksi ei suositella eri vuosmallien vivustojen ja laatikoiden sekoittamista johtuu seuraavasta seikasta. Jos katsoo pasin lähettämän kuvan nro 6<br>[urlNULL]http://www.kolumbus.fi/pal/Ford/pics/se ... Image6.gif[/urlNULL]<br>ylälaidassa olevaa pientä kuvaa ja sen kuvatekstiä niin voi huomata vanhemmissa malleissa "kaavion" olevan vivustossa. Uudemmissa taas kyseinen vivustoa ohjaava rakenne<br>[urlNULL]http://www.hut.fi/~jttuomi2/boxcaseright.jpg[/urlNULL]<br>löytyy laatikosta.<br>Tärkeää on, että kyseinen vivustoa ohjaava rakennelma löytyy edes jommasta kummasta päästä. Itselläni tuo on kummassakin päässä, eikä se ole menoa haitannnut. Väljällä vivustolla voi kyllä varmaankin tulla vivuston säätöongelmia helpommin.<br>Jos nyt olette tekniikkaa rakentamassa turboautoon, niin laittakaa nyt ihmeessä lukko myös sinne keulille. Voin lämpimästi suositella. Ero etupyörien pidossa on uskomattoman suuri.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Re:Vaihteistojen eroavaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ke Elokuu 6. 18:50:06 2003

Saattaisi olla "ehkä" yksi ylimääräinen s2 rst:n lukko ylimääräisenä....
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Re:Vaihteistojen eroavaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ke Elokuu 6. 18:50:45 2003

Saattaisi olla "ehkä" yksi ylimääräinen s2 rst:n lukko ylimääräisenä.... ilmaiseksi se ei kuitenkaan lähde ;)
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

AkiS
Viestit: 2040
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Vaihteistojen eroavaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Toukokuu 7. 1:05:56 2011

Olen tässä koittanu opiskella fiestan vaihdelaatikkoja kun kummitädin ruppanasta poiki loota.
Eli jos on -86 fiesta 1.4? cvh koneella ja 5v-lootalla niin käykö sinne 89 kentti? koneisen 5v-loota tilalle kun semmonen olisi tarjolla?
Käykö ton vanhemman fiestan vetoakselit tämän uudemman laatikkoon koska tämän uudemman ei ainakaan käy tähän vanhempaan kun pyörännavan puolella booritus/kierreosa liian lyhyt eli ei saa mutteria kiinni.
Tässä vanhemmassa on pulttimallin vetarit ja apparinpuoli on sillä kannatinlaakerilla ilmeisesti.
Ja käykö ton kannatinlaakerilla varustetun vetoakselin tilalle semmonen yhtenäinen akseli koska ilmeisesti alkuperäinen vetari on rikki ja yhtenäisiä akseleita olis paremmin saatavilla.
Ja tosiaan itsehän en fiestoista mitään tiedä enkä ole liannut käsiäni tähän rojektiin enkä aikonutkaan mutta tuossa yllä suurinpiirtein ongelmat mitä autoa ropaava henkilö on mulle yrittänyt selittää :lol:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Vaihteistojen eroavaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Toukokuu 8. 11:41:01 2011

CVH, Kentti (vanhemmat tikkukoneet) ja Valencia (uudemmat 1.3 tikkukoneet) on ainakin samalla kehäpulttien jaolla.
En tiedä miten fiestan laatikko tulee koriin kiinni, mutta jos se vaatii ne neljällä pultilla kiinni tulevat korvat, niin niitä ei yleisesti ottaen ole kaikissa laatikon kuorissa. Sen eron kyllä näkee kaukaa. Jos korvia ei autossa ole, mutta laatikossa on niille paikat, niin se ei aiheuta mitään toimenpiteitä, laatikko sopii silti täysin.

Vetarit sopii sisäpäiltään kaikki ristiin, paitsi MTX, mutta MTX onkin täysin eri laatikko.
Jäsen #606

AkiS
Viestit: 2040
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Vaihteistojen eroavaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Toukokuu 8. 14:25:30 2011

Ookoo, kiitoksia. Tätä mieltä mä oon kokoajan ollutkin piti vaan saada varmistus.
Se apparinpuolen vetari on vielä vähän kysymysmerkki että sopiiko sen kannatinlaakerillisen tilalle suora keppi?
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Vastaa Viestiin