Venttiilivarren kumien vaihto

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

nova
Ylläpitäjä

Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja nova » Pe Heinäkuu 25. 8:20:31 2003

Tekniset ongelmat ruiskun kanssa jatkuvat vieläkin, mutta siirryn tässä jo seuraavaan projektiin..<br><br>Eli, venttiilivarren kumit täytyisi vaihtaa. Homma olisi muuten yksinkertainen, mutta haluaisin hoitaa sen kannen ollessa kiinni autossa, jos se vain on suinkin mahdollista. Olen kuullut, että homma onnistuisi sellaisella vänkyrällä tulpanreikään ruuvattavalla venttiilinnostimella. Onkohan näin, ja jos on, mistähän tuollaisen apuvälineen saisi? Jos ei muuten, niin lainaan, korvausta vastaan tietenkin.. :)

ckolli
Ylläpitäjä

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja ckolli » Pe Heinäkuu 25. 8:35:25 2003

Lue vanhoja viestejä. Tais olla peräti kuvakin siitä "vänkyrästä".

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Tomba » Pe Heinäkuu 25. 8:39:35 2003

Teet sellasen speciaali työkalun jonka toinen pää käy tulpanreikään ja toiseen päähän laitat paineilma kompuran letkun jolla paineet pyttyyn... ja näin ei venttiili tipu palotilaan.<br>Näin vaihdoin CVH:n kumit. :)

sierralaser
Ylläpitäjä

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja sierralaser » Pe Heinäkuu 25. 8:53:02 2003

[quote author=Tomba link=board=2;threadid=12890;start=0#97489 date=1059111575]<br>Teet sellasen speciaali työkalun jonka toinen pää käy tulpanreikään ja toiseen päähän laitat paineilma kompuran letkun jolla paineet pyttyyn... ja näin ei venttiili tipu palotilaan.<br>Näin vaihdoin CVH:n kumit. :)<br>[/quote]<br><br>Sen voit rakentaa vaikka vanhasta sytytystulpasta. Itse tein ainakin näin: rikoin tulpasta sen keraamisen? osan ja poistin sisukset, että jäi vaan se kierre osa. Siihen juotin sellaisen vastakappeleen, johon paineilmaletkun pikaliitin sopii.<br>Sen voi sitten vääntää paikalleen kuin tulpan ikään ja siihen paineilmaletku kiinni, ja homma pelaa.

nova
Ylläpitäjä

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja nova » Pe Heinäkuu 25. 9:10:48 2003

Tuo paineilman käyttö apuna onkin aika ovela konsti, itse asiassa niinkin ovela että ei edes käväissyt mielessäni.. ;D<br><br>Eiköhän tuo työkalun rakentaminen onnistu, ainakin tulee vauhtia kumien vaihtoon kun kompura jyrisee koko ajan vieressä, heh..

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja lauri » Pe Heinäkuu 25. 9:13:18 2003

Jos kone alkaa oleen niin väljä niin kannattaa vaihtaa muutakin kuin kumit ;)
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

nova
Ylläpitäjä

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja nova » Pe Heinäkuu 25. 14:11:33 2003

Hehe, totta kyllä.. :)<br><br>Mutta onneksi siitä ei ole kyse, juuri rakensin koneen ja kaikki on kyllä kunnossa. Paha vaan kun en osannut epäillä noita kumeja silloin kun kansi oli irti.. no, oma virhe.

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja GYRUS » Pe Heinäkuu 25. 16:50:00 2003

itse työnsin narua tulpanreiästä 3 metriä sisään ja sitten nostin männän ylös eipä tippunut venat... näin 1.6 tuli ruuvailtua...
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

Marja
Viestit: 3171
Liittynyt: To Joulukuu 6. 23:12:04 2001
Paikkakunta: Vantaa

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Marja » Pe Heinäkuu 25. 22:07:41 2003

[quote author=GYRUS link=board=2;threadid=12890;start=0#97595 date=1059141000]<br>itse työnsin narua tulpanreiästä 3 metriä sisään ja sitten nostin männän ylös eipä tippunut venat... näin 1.6 tuli ruuvailtua...<br>[/quote]Tuon vinkin voisi lähettää Niksi-Pirkkaan ;D Lupaan kokeilla joskus.
Mondeo 2002 ST220
Persaukiset ajaa dieselillä! :burn

BDG
Viestit: 220
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
Paikkakunta: Jämsä

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja BDG » Pe Heinäkuu 25. 22:37:10 2003

Joo ja esi-isät syötti pajunköyttä kun ei ollut viel narua. Vanha hyvä konsti jos ei saa paineilmaa. ;D
RapajuoppoPutkiMies*469*

nova
Ylläpitäjä

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja nova » Su Heinäkuu 27. 12:23:11 2003

Jumalauta Gurys, tuohon on aivan nerokas niksi! ;D<br><br>Olisikohan täällä kukaan halukas lainaamaan minulle tuollaista apuvälinettä, korvausta vastaan tietysti? Täytynee muuten kokeilla tuota Guryksen niksiä, kun en oikein usko että saisin itse rakennettua toimivaa apuvälinettä..

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Heinäkuu 27. 12:28:21 2003

Ei siinä tarvii välttämättä mitään, mäntä vaan ylös niin ei kovin syvälle tipu.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Latexi » Su Heinäkuu 27. 15:19:17 2003

Mulla oli käytössä fillarin pinna jonka päässä kumitutti, joka oli veistelty niin pieneksi että se mahtui sisälle tulpanreiästä. Tällä tikulla pidettiin venttiili ylhäällä.<br><br>Toinen työvaihe oli painaa "venttiilin jousi" alas "jenkapakankahvalla" (eli se mihin kierreosa kiinnitetään ja millä kiertäminen tapahtuu jenkaa tehdessä) rautalankaa ym. palikoita tukipisteeksi ja niiden varassa painaen. Näin homma kävi ilman nokka-akselin poistoa. <br>En tiedä otetaanko se normaalisti pois mutta kuitenkin tämä vähensi töitä huomattavasti...

nova
Ylläpitäjä

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja nova » Su Heinäkuu 27. 16:34:54 2003

Ok, kun muutkin tuosta ovat selvinneet niin enköhän minäkin jonkin keinon keksi, onhan tässä nyt ainakin paljon hyviä ideoita.. ;D<br><br>Tosiaan, jos vääntää männän yläkuolonkohtaan niin eikös sen pitäisi riittää, kuten siipicossu sanoikin?

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Su Heinäkuu 27. 16:50:13 2003

Jos venttiilien alla ei ole paineilmaa tms. joka estää venttiilien putoamisen, voi olla hankalaa saada lukkokiiloja paikalleen jos venttiili ei ole ihan kiinni.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

nova
Ylläpitäjä

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja nova » Su Heinäkuu 27. 18:42:34 2003

Hmm, millaiset kummit tuohon kanteen kannattaisi laittaa? Ilmeisesti niitä kumeja saa ainakin paria erilaista..? <br><br>Kansi on laskettu/avarrettu 1.6:sen kansi 2.0 venttiileillä ja vakio 2.0 nokalla, kiinni std-koossa olevassa 205-lohkossa.

laakkius
Ylläpitäjä

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja laakkius » Su Heinäkuu 27. 20:32:35 2003

[quote author=nova link=board=2;threadid=12890;start=0#98050 date=1059320554]<br>Hmm, millaiset kummit tuohon kanteen kannattaisi laittaa? Ilmeisesti niitä kumeja saa ainakin paria erilaista..? <br><br>Kansi on laskettu/avarrettu 1.6:sen kansi 2.0 venttiileillä ja vakio 2.0 nokalla, kiinni std-koossa olevassa 205-lohkossa.<br>[/quote]<br><br>Ei anakaan niitä kumi tutteja, vaan ennemminkin ne metallirunkoiset ja hiukan kalliimmat....

nova
Ylläpitäjä

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja nova » Ma Heinäkuu 28. 20:44:41 2003

No niin, nyt on kummit vaihdettu eikä tosiaan ollut mikään hirvittävän iso tai vaikea operaatio. Tässä lyhyt kuvaus operaatiosta, jos joku on tekemässä samaa hommaa:

Täältä saatujen neuvojen perusteella hakkasin vanhasta tulpasta keraamisen osan pois (sai muuten hakata oikein kunnolla) ja hitsasin näin tyhjättyyn tulppaan kompuran letkuun sopivan liittimen (jep, liitin meni mutta niitä saa kaupasta). Sitten ei muuta kuin kompura kiinni uuteen adapteriin, adapteri tulpanreikään, mäntä ylös ja painetta sylinteriin.

Jousten puristamiseen käytin sellaista pallonivelten purkamiseen tarkoitettua kaksihaaraista talttaa, sillä nimittäin saa jousia painettua tarpeeksi käyttämällä nokka-akselia tukena ja toisaalta venan varsi jää näkyviin, jotta lukkokiilat saa irti. Toisen puolen jouset olivat pieni ongelma (en jaksanut irroittaa imusarjaa), mutta väänsin tarkoitukseen sopivan vänkyrän raudanpätkästä. Sittenhän jäljellä oli enää lukkokiilojen irroitus samalla kun painoin jousta, joka olikin suht' helppo mutta tarkkuutta ja kärsivällisyyttä vaativa homma, kun ei ollut kuin kaksi kättä käytettävissä. Uudet kumit saa helposti paikalleen sopivalla hylsyllä varovasti naputtelemalla, lopuksi venttiilinvartta voi lyödä hieman, jotta lukkokiilat asettuvat varmasti paikalleen.

Lisäys: Itse asiassa paineilman käyttö ei ole välttämätöntä, kunhan ei tyri tuon kampiakselin pyörittelyn kanssa. Eli varmistaa, että työn alla olevan sylinterin mäntä on varmasti ylhäällä. Näin toimittuna venttiili ei kyllä pääse tippumaan männän päälle, tai sitten on kyllä jo aika hurja palotila ;D Jos paineilmaa ei käytä, kannattaa varmaan työntää tulpanreiästä esim. tuota aiemmin mainittua aamutakkia hieman sisään, jotta vena ei pääse hakkaamaan mäntää vasten.

Eikä muuten savuta enää! :)

Kiitos ja kumarrus kaikille neuvoja lähettäneille, ilman teitä olisi tämäkin homma luultavasti jäänyt johonkin hamaan tulevaisuuteen!

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Heinäkuu 28. 22:17:58 2003

tuossa paineilman käytössä, kantsii laittaa iso vaihde ja käsijarru päälle, ettei mäntä painu vahingossa alas....

nova
Ylläpitäjä

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja nova » Ma Heinäkuu 28. 22:55:24 2003

[quote author=Brenda link=board=2;threadid=12890;start=0#98306 date=1059419878]<br>tuossa paineilman käytössä, kantsii laittaa iso vaihde ja käsijarru päälle, ettei mäntä painu vahingossa alas....<br>[/quote]<br><br>Jep, tuon tosiaan unohdin mainita. Vanhoissa koneissa tätä ongelmaa ei tosin olekaan.. ;D

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Tomba » Ti Heinäkuu 29. 9:02:40 2003

Tai iskee paineen pyttyyn ja pyöräyttää konetta niin että mäntä on alhaalla.

RubberDuck
Ylläpitäjä

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » To Heinäkuu 31. 22:12:51 2003

toi oli kyl vati idea ;D<br>selvää faq kamaa

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja magelius » Ke Elokuu 20. 21:58:00 2003

No ei tuntunu kauheen pahalta hommalta toi venttiilivarren kumien vaihto! itelläki on sama projekti edessä. Vaihdoitko jossain tietyssä järjestyksessä, esim. eka kaikki pakovenat ja sitten imuvenat, vai aina joka pytty kerrallaan?

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » To Elokuu 21. 9:07:51 2003

[quote author=magelius link=board=2;threadid=12890;start=0#103146 date=1061405880]<br>No ei tuntunu kauheen pahalta hommalta toi venttiilivarren kumien vaihto! itelläki on sama projekti edessä. Vaihdoitko jossain tietyssä järjestyksessä, esim. eka kaikki pakovenat ja sitten imuvenat, vai aina joka pytty kerrallaan?<br>[/quote]<br><br>DOHC koneessa homma menee hiukan erilailla.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

nova
Ylläpitäjä

Re:Venttiilivarren kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja nova » To Elokuu 21. 12:19:13 2003

DOHC:sta en osaa sanoa sen tarkemmin, mutta luulisin että siinäkin kannattaa homma hoitaa turvallisuussyistä yksi pytty kerrallaan, eikä kampea tarvitse koko ajan alla kääntämässä.<br><br>Saapa nähdä joudunko vielä palaamaan asiaan itsekin, pakosarjaa irrottaessani huomasin että nelospytyn pakokanavassa näkyi olevan tuoretta öljyä. Olisikohan kumi luiskahtanut pois paikoiltaan tai sitten on joku pahempi ongelma kyseessä.. ???

Vastaa Viestiin