bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

SEPIHYDE
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Marraskuu 2. 14:03:07 2005

bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja SEPIHYDE » Su Heinäkuu 12. 20:31:06 2009

eli mitenkä tommonen nokka toimis 2l turbo moottorissa jossa on esco cossun ruisku kertokaa jos on tietoa

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Heinäkuu 13. 12:04:42 2009

Arvatenkin moottorina on OHC.
Jos ruiskua ei voida säätää, niin tuskin toimii yhtään mitenkään, ehkä juuri sen verran että käyntiin lähtee ja käykin jollain lailla.
Tietääkseni joku täällä foorumilla kokeili jotain kohtuu rajua vaparinokkaa turbon kanssa, ilmoittautukoon tässä nyt! :)
Jos se sun ruiskus on L8 tai P8, niin tästä: http://rp-lab.com/map_editor.shtml voi olla apua. Jossain päin suomea on kyllä varmasti pajoja mitkä noita säätelee.
Jäsen #606

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Heinäkuu 13. 15:41:56 2009

bp285 kanssa tuli ongelma itsellä et alipaineet katosi lähes kokonaan tyhjäkäynnillä.Hc arvoja ei toivoakaan ollut saada leimalle(108 overlap).
L8 ohjauksen kanssa kyllä tuo nokka toimi viellä ihan kiitettävästi. Lambda korjaus toimi kohtuu paljon isommilla suuttimilla mitä ohjelmaan oli suunniteltu.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

SEPIHYDE
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Marraskuu 2. 14:03:07 2005

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja SEPIHYDE » Ma Heinäkuu 13. 21:10:54 2009

eli koneena on ohc ja auto on välikkoppa ekkeri -76 eli päästöjen kanssa ei ole ongelma ja ruisku on p8 eli kannattaako laittaa tuota nokkaa vai katto joku muu nokka ja tarjotkee jos jollakin on ylimääräsi miedompia nokkia

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Heinäkuu 13. 21:37:03 2009

Yhteenvetona: BF63 ei ole sama asia kuin BP285, eli kovin suuria toiveita ruiskun toimimiselle ei kannata asettaa, ellet saa sitä säädätettyä jossain. BF63 on huomattavasti BP285:ttä rajumpi nokka.
Millä ahtimella ajattelit?
Jäsen #606

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Heinäkuu 13. 22:00:49 2009

H1E 54/58 16-pesä. Paremmin veti alapäässä kuin nyt, tosin oli 8:1 rutulla kun nyt 7,5:1
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja mettis » Ma Heinäkuu 13. 22:33:59 2009

tarkoitus koittaa tota bf63:sta nokkaa tulevassa ohc turbo ekkerissä..kent camssin fr1 (300astetta/10.4mm ja nokkien välinen kulma 110astetta) ainakin toimii ihan ok cossun ruiskulla (päästöistä tosin ei mene läpi)
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja pablo » Ti Heinäkuu 14. 14:26:54 2009

Kun tässä alkaa hyvin juttua nenäkepeistä muodostua niin mahtaakos olla suuri ero tuolla Piper camssin 134 vs Burtonin Bf134. Ilmoitettuja asteita molemmis saman verran mut Piperissä hitusen enemmän nostoa 12,19 vs 11,68

http://www.rallyracefin.fi/ford-erikois ... %20OHC.pdf
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Elokuu 10. 21:57:43 2009

Kävin tänään kyselemässä nokkaa itselle ja ei suositeltu noita 300 asteisia nokkia jotka on suunniteltu kaasareille jos ajettavuutta haluaa viellä pitää.
Sain samalla käynnillä muutamien nokan tekijöitten numeron ja soitto näille kertoi samaa. Löytyisi jotain 285/11mm profiilia jolla oli jarrutettu ~450 ja ei ollut käytökseltään hengetön alapäästä.
Oli tehty fr1:stä jolla oli ollut huomattavasti heikompi käytökseltään. Nokalla oli ajettu 9kymppiä tekemisen jälkeen, joten ei heikko suoritus hiotulle kepille.
Kun mainitsin et +350 oli jarrutettu 134:lla niin Aaltonen oli sitä mieltä et aletaan jo lähestymään nokan rajoja. Et voisi kuvitella "paplo"lla olevan rajoittava tekijä tällä hetkellä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja pablo » Ma Elokuu 10. 22:57:29 2009

Hyvää tutkimustyötä Aksu.. Joo viime vkloppusen ahtimen kokeilusession jälkeen kans itelle varmistu et nokka menee ahtimen sijasta vaihtoon. Nykysellä ahtimella voi pakopaineiden mukaan EHKÄ nostaa paineet 2 bar? Pitäs varmaan soittaa Poikkimäellekkin ja kysyä millasta se suosittelis kun on kerran kannenki tehny.

Vähän aihetta sivuten ootko Aksu mitannu pakolämpöjä iteltäs. Nokkaa nimittäin käänsin hitusen aikasemmalle niin ei ollu paljo vetoihin apuja mut v***u pakolämmöt nousi. matka ajossa oli 850c :shock: normaalisti pyörii siinä 650-750c tuntumassa ja tuntuu et väähä korkeella sillonki :roll: :?:
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Elokuu 11. 0:09:49 2009

On pakolämpö tosin vain 1/4 kollektorissa.
Motari nopeudessa(120km/h-> 3500rmp) on siinnä 650c paikkeilla,seos 14,5-15,5 välillä.
100km/h paikkeilla pyörii 550c paikkeilla
Molemmat oli sitä mieltä et liian paljon yhtä aikaan auki olevat venat haittaavat toimintaa. Ja saattaa tehdä varsinkin yks nieluisessa turbon kanssa ilmiön jossa 1/4 kaasut saattavat tehdä pulssin sarjassa väärään suuntaa 2/3 putkiin sarjssa.
Ja bensaa saa syöttää entistä enemmän kun tulee "läpi".

Eihän ne kumpikaan täysin tyrmännyt noita suuri arvoisia nokkia mut kun allettiin puhumaan et pitäisi olla edes jotain alapäässä ajettava niin suunta muuttui tuohon 285 rajoille. Jos vartille haluaa niin silloin noita 300 ast nokkia voi käyttää kyllä. Ongelmia saattaa tulla kuitenkin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Elokuu 5. 22:53:23 2015

Jatketaan tänne ikivanhaan ketjuun.
Jos tuolla "63lla" ei päästöihin pääse,oletuksens bensa niin kuinkas re85 kanssa,kukaan kokeillut viellä?
Tai löytyykö jotain reilumpaa keppiä jolla päästöistä olisi läpi menty?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Elokuu 5. 23:05:40 2015

Tiukka nokka ja ahdin niin sekventtaaliruisku vois tuoda helpotusta. Ruiskutusajankohdaksi pakoventtiilin sulkeutuminen. Ei menis mokko suoraan harakoille
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Elokuu 6. 9:47:41 2015

Minkä vuoden rajoista on kyse?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Elokuu 6. 16:17:45 2015

vauhtipete kirjoitti:Minkä vuoden rajoista on kyse?
Ne "perus" 3.5/600(-86,29päivää liian uusi :-( ) ,on itsellä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Elokuu 10. 15:01:44 2015

Aksu kirjoitti:Jatketaan tänne ikivanhaan ketjuun.
Jos tuolla "63lla" ei päästöihin pääse,oletuksens bensa niin kuinkas re85 kanssa,kukaan kokeillut viellä?
Tai löytyykö jotain reilumpaa keppiä jolla päästöistä olisi läpi menty?
Virtasen mauri teki mulle RL32:sta hiomalla BF63:n profiililla turbonokan, joka oli muuten kuin normaali BF63, mutta nokkien välistä kulmaa oli suurennettu. Speksejä en muista. Ainakaan IS:n vakio imusarjalla ei saanut tyhjäkäyntiä sellaiseksi, että olis voinu kuvitellakaan saavansa mistään päästöistä läpi, luultavasti menee HC ja happi yli, vaikka muuten sais kohdalleen. Tuotti 0.7bar paineilla 285hp ja 400nm. Oli kylläkin vakio puristuksilla. Jos käy hörskimällä tyhjää niin yleensä on ongelmia luvassa. Toimiva katalysaattori voi auttaa, yhdellä tutulla oli renussa pakoventtiilistä reuna pois ja katsasti sen kolmella käyvänä kaks kertaa, ennenkun otti kannen ylös. Meni puhtailla lapuilla läpi :D
Jäsen #606

Warro
Viestit: 190
Liittynyt: Pe Maaliskuu 4. 16:21:22 2011

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Warro » Su Syyskuu 13. 23:04:57 2015

Itellä nyt sujahti toi bf63 nokka omaan kanteen. Enskeväänä nähään kuinka se toimii yhteen (mitäluultammin) Holsetin 40superin kanssa.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Syyskuu 13. 23:46:10 2015

Uutta nokkaa odotellessa itselle.
284 in12.03 ex11.95.Katsotaan millainen on(ainakaan suomessa montaa ole ahdettuna ollut)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

cossie82
CRSC jäsen 2015
Viestit: 229
Liittynyt: Su Helmikuu 13. 23:21:45 2005
Paikkakunta: Iisalmi

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja cossie82 » Ti Syyskuu 15. 14:05:49 2015

Aksu kirjoitti:Uutta nokkaa odotellessa itselle.
284 in12.03 ex11.95.Katsotaan millainen on(ainakaan suomessa montaa ole ahdettuna ollut)
Ilmeisesti Newman cams tämä?
Mulle tulee vapariin se miedoin versio ph4...
...I´ts time you met the monster...
Sierra 2,0 ohc
Mondeo mk3 dirty diesel
Mondeo mk3 st farkku
Fiesta mk6 1.3 voimakone

Ex:
Escort xr3i -94
Sierra Cosworth 2wd -89
Focus mk1 1.6 farkku

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Syyskuu 15. 16:10:47 2015

cossie82 kirjoitti:
Aksu kirjoitti:Uutta nokkaa odotellessa itselle.
284 in12.03 ex11.95.Katsotaan millainen on(ainakaan suomessa montaa ole ahdettuna ollut)
Ilmeisesti Newman cams tämä?
Mulle tulee vapariin se miedoin versio ph4...
Juu 4.5:n. Ollut mielessä tuo nokka jo 4-5vuotta sitten kun edellisen oharin tein. Silloin vaan tuli 16v hattu päälle lopulta farkkuun.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

cossie82
CRSC jäsen 2015
Viestit: 229
Liittynyt: Su Helmikuu 13. 23:21:45 2005
Paikkakunta: Iisalmi

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja cossie82 » Ti Syyskuu 15. 18:58:24 2015

Ainakin itellä joutui melko paljon työstämään keinukulmia,2mm jatkot vakio venoihin yms.
12,4mm jäi nosto noin saa nähdä miten pelaa...
...I´ts time you met the monster...
Sierra 2,0 ohc
Mondeo mk3 dirty diesel
Mondeo mk3 st farkku
Fiesta mk6 1.3 voimakone

Ex:
Escort xr3i -94
Sierra Cosworth 2wd -89
Focus mk1 1.6 farkku

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Syyskuu 18. 19:38:52 2015

paljos nokkakortti ilmottaa nostoja?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Syyskuu 18. 22:29:24 2015

VooDoo kirjoitti:paljos nokkakortti ilmottaa nostoja?
ventiililtä imu12.03 / pako11.95
nokalta imu7.94 / pako7.89
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Syyskuu 18. 23:10:08 2015

Sitten 12.4 on liikaa. Lyhennä lashcappeja. ite suosiolla kympän annan olla, mutta neljäkymppiä on liikaa. Ei toimi nokan valmistajan tarkoittamalla tavalla. Tietty jos varmuus että menee parempaan suuntaan kun tarkoitettu niin ei siinä mitään. Muuttaa noston mukana myös asteista. Ajoitus menee pieleen. Ei hjuva tämä. Tässä on yksi isoista syistä "nokkasorvi" termille.


Helvetin pösilö olen. PIDENNÄ lashcappeja.
Viimeksi muokannut VooDoo, La Syyskuu 19. 9:49:59 2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Syyskuu 18. 23:36:36 2015

Täytyypäs pitää mielessä ja mitata mitä tulee kun nokka saapuu ;-)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Syyskuu 19. 0:31:09 2015

semmosta yks kerrallaan hinkkaamistahan se on oharin kanssa jos ei oo seetit ajettu samaan korkoon ja venat samanlaisia.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

cossie82
CRSC jäsen 2015
Viestit: 229
Liittynyt: Su Helmikuu 13. 23:21:45 2005
Paikkakunta: Iisalmi

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja cossie82 » La Syyskuu 19. 9:29:09 2015

Sehän menee juurikin niin että kun venttiiliä lyhennät niin tulee lisää nostoa
Ja ainakin tuossa minun is kannessa loppuu tila jatkaa venaa enemmän..
Sitäpaitsi liukupinta on juuri kohdallaan nyt.
...I´ts time you met the monster...
Sierra 2,0 ohc
Mondeo mk3 dirty diesel
Mondeo mk3 st farkku
Fiesta mk6 1.3 voimakone

Ex:
Escort xr3i -94
Sierra Cosworth 2wd -89
Focus mk1 1.6 farkku

cossie82
CRSC jäsen 2015
Viestit: 229
Liittynyt: Su Helmikuu 13. 23:21:45 2005
Paikkakunta: Iisalmi

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja cossie82 » La Syyskuu 19. 9:31:25 2015

Niin ja tarkennuksena että on kaikki heebelit mitä noille nokille
suositellaan,kovapalat jouset jopa jousen lautasetkin.
Venttiilit vakiot ja 2mm lashcap.
...I´ts time you met the monster...
Sierra 2,0 ohc
Mondeo mk3 dirty diesel
Mondeo mk3 st farkku
Fiesta mk6 1.3 voimakone

Ex:
Escort xr3i -94
Sierra Cosworth 2wd -89
Focus mk1 1.6 farkku

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Syyskuu 19. 9:38:30 2015

Tottajuu, mietin ihan omiani väsyneenä. Hyvä että oikasit. Siis Pidempää lash cappiä tarvis laittaa, tai erilaista keinuvipua.

Helppo testatakkin että mitä esimerkiksi puolenmillin muutos vaikuttaisi, että kuin osuu liukupinnalle. leikkaa palan vaan puolenmillin pellista, rakotulkista tms ja pistää keinun ja venttiilinpään väliin. Tai tässä tapauksessa lashapin ja keinun väliin.


Jos viitsit niin pistä astelevy nokan päähän kiinni ja kato asteet, jos on asteen kahen ero ilmotettuihin niin ei kovin kriittistä merkitystä, mutta enempää en ite "sallisi" tuo geometria kuitenkin vaikuttaa noston lisäksi suoraan myös aukioloihin. Tulee nokasta rajumpi, tai miedompi kun tarkotettu. Jotkut nokat voi olla jopa oikeen kriittisiä toiminnan kannalta tolle, varsinkin jos esim imupuoli on siirtynyt, mutta pakopuoli onkin juuri tarkotetussa kohassaan.. Tai siirtynyt vaikka tasan toiseen suuntaan. Sitten onkin jo imu ja pako välinen nokkakulma mallia jotain ihan muuta kun nokan tekijä on ajatellut.


Oletan että venttiilivälys oli kohallaan nostoja mitatessa. Mutta tolla astelevyllä näkee helposti. Merkkaa tussilla tms levyyn missä lähtee aukeen ja missä menee kokonaan kiinni niin näkee todellisuuden. Tolla kun ei oikeastaan ole merkitystä että mikä venttiili/kuin pitkä se on konaismitaltaan koska se seetin korkeus vaikuttaa siihen niin paljon. Joskus osuu vakiomittasella, joskus pitkällä venttiilillä. Lyhyt siitä mukava että helppo jatkaa lashcapillä, pitkästä ikävä tehdä lyhempää niin että se venttiilinpää kestäisi.



Itse teen taulukon joka venttiilin nostosta minkä mittaan kolmeen kertaan, otan niitten keskiarvon -> tsekkaan isomman ja pienimmän eron ja vaihdan ko venttiilien keinuvivut ristiin ja katon vaikutuksen. Jos ei oo mitattu sarja niin lyön melkein vetoa ettei ole samanlaisia. Kandee tsekata jokatapauksessa joka venttiili, voi olla isojakin eroja. Jos pääsen nostoissa siihen kympän tuntumaan oikealla välyksellä nokkakortin arvoihin verraten niin en mittaile asteita. Laiska kun olen.
Tai jos ei ole lascapit käytössä ja osuu niinpäin että venttiiliä pitäs ihan kymmenys-kaks pidentään niin on melko tekemätön paikka, paitsi ajamalla seetiä syvemmälle mikä ei ole sekään yleensä hyvä. koska lascapillä tulee aina se minimissään milli, alle sen paksuista en laittaisi koska kesto on kysymysmerkki.

Muttajuu, hyvää itse touhuan näin. Enkä ota siitä nokkiini jos joku joku tekee omillaan omalla tavallaan. Ne piirtää kellä on liitua :burn
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja mettis » Pe Lokakuu 16. 22:58:06 2015

-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Lokakuu 17. 13:17:03 2015

mettis kirjoitti:https://onedrive.live.com/?id=6899cada0 ... sU&o=OneUp

siinä bf63:sen tyhjäkäyntiä :lol:
Kuullostaa ihan samalle kun tuo newmans camsin 4.5 mulla nyt :green:
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ti Lokakuu 20. 21:24:31 2015

olafu kirjoitti:Toimiva katalysaattori voi auttaa, yhdellä tutulla oli renussa pakoventtiilistä reuna pois ja katsasti sen kolmella käyvänä kaks kertaa, ennenkun otti kannen ylös. Meni puhtailla lapuilla läpi :D
Onko joku muuten oikeasti kokeillut kuinka hyvin joku toimiva perus katti alentaa HC arvoja koneessa jossa reilusti overlappia? Sinänsä mielenkiintoinen aihe, tulevaan kokoonpanoon on todennäkösesti aika raikas keppi tulossa (mahdollisesti jopa BF63) ja mietin että mikä sitten loppujen lopuksi on se kaikista helpoin tapa kikkailla päästöt alas. Katin asennus väliaikasesti putkeenkaan ei olis mitenkään paha homma jos on vaikkapa hyvät vband liitokset. :) Voi tuommoinen nokka jo vaatia aika rajut venavälykset jos niillä pelkästään koittaa.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Lokakuu 21. 1:47:33 2015

Katti ja re85 voi avustaa jo melko pitkälle.
Pelkällä re85:llä tiedän et on saatu hc1600 tiputettua 1000 rajan alle.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

mikkeee
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 11:30:20 2014

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja mikkeee » Ma Marraskuu 16. 11:28:31 2015

Pitäisi turbosierraan teettää talvella isoventtiilikansi ja vaihtaa nokka, hyllyssä on vakio IS kansi ja BP285 keppi joilla ajattelin sen päivityksen tehdä. Alakerrassa on 92mm 4wd wisecot ja cossun kanget. Ahdin on masterpower R-545 ulkosella hukkaportilla ja 13.6cm3 pakopesällä. Kysymys on että mihin kannattaisi puristussuhde tähdätä tälläsellä kokoonpanolla että olisi käyttöaluetta edes vähän alle 4000rpm? Bensalla ajetaan ainakin vielä ensikesä. Syttyä ja bensaa ohjaa ms2 v3.0.
MS-Koneistuspalvelut
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Marraskuu 16. 12:38:18 2015

mikkeee kirjoitti:Pitäisi turbosierraan teettää talvella isoventtiilikansi ja vaihtaa nokka, hyllyssä on vakio IS kansi ja BP285 keppi joilla ajattelin sen päivityksen tehdä. Alakerrassa on 92mm 4wd wisecot ja cossun kanget. Ahdin on masterpower R-545 ulkosella hukkaportilla ja 13.6cm3 pakopesällä. Kysymys on että mihin kannattaisi puristussuhde tähdätä tälläsellä kokoonpanolla että olisi käyttöaluetta edes vähän alle 4000rpm? Bensalla ajetaan ainakin vielä ensikesä. Syttyä ja bensaa ohjaa ms2 v3.0.
Ainakin omien kokemuksien perusteella tuo nokka toimi jo ihan hyvin 8:1 puristeisena mutta ei siitä isommastakaan haittaa ole. itse tähtäisin 8,5-9:1 bensallakin.
Mulla oli 4,5kg vauhtipyörä ja silläkin selvisi keskusta ajosta kunhan hieman kierroksia antoi paikalta lähdettäessä(n.2000rmp)
Nyt on tuolla 284:lla 8,6:1 ja silläkin ajelee keskusta ajoa ihan hyvin. viellä kaipaa jotain säätöä jotta 2000-2500 kohdalta saa pois rykimisen ihan pinta kaasulla. Vaikuttaa että tyhjäkäynti venttiili tekee jotain kiukkua siinä kohtaa,samaa teki 134:sen kanssakin mutta sai säädettyä sen pois aikaisemmin. Katsotaan tilanne uusiksi kunhan saa imusarjan ensi keväällä toisenlaiseksi 65mm läpän kanssa.
Vaikutti että venttiili antaa periksi ja alkaa vetää ilmaa läpi vaikka ei sähköjä ollut käytössä siinä ollenkaan. samaa teki tyhjäkäynnillä että oli tosi tarkka minne kohtaa läpän asennon laittoi ettei nostanut kierroksia itsekseen tyhjäkäyntiventtiilin läpi.
cossie82 kirjoitti:Niin ja tarkennuksena että on kaikki heebelit mitä noille nokille
suositellaan,kovapalat jouset jopa jousen lautasetkin.
Venttiilit vakiot ja 2mm lashcap.
mulla meni tuo 4,5 newmans ihan sellaisenaan paikoilleen 134:n jälkeen ,ei tarvinut mitään muutoksia.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

mikkeee
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 11:30:20 2014

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja mikkeee » Ma Marraskuu 16. 20:47:10 2015

Jaa eipä se hyllyssä lojunut nokka ollutkaan bp285 vaan KentCamssin P274. http://www.kentcams.com/product-details ... -Fast-Road
Varmaan meikäläisen moottoriin riittävän hyvä nokka. Mutta mitä tuossa timing kohdassa nuo numerot oikein merkkaa? Timing - 35/61 72/45?
MS-Koneistuspalvelut
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Marraskuu 16. 20:55:32 2015

Imu ja pakoventtiilin avautumis-sulkeutumiskohdat asteina :) Yleensä imu aukeaa ennen ykk ja sulkeutuu akk jälkeen. Pako taas ennen akk ja sulkeutuu ykk jälkeen. Voi myös olla imu aukeaa ykk jälkeen ja pako sulkeutuu ennen ykk.

mikkeee
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 11:30:20 2014

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja mikkeee » Ma Marraskuu 16. 21:17:08 2015

Sultzi kirjoitti:Imu ja pakoventtiilin avautumis-sulkeutumiskohdat asteina :) Yleensä imu aukeaa ennen ykk ja sulkeutuu akk jälkeen. Pako taas ennen akk ja sulkeutuu ykk jälkeen. Voi myös olla imu aukeaa ykk jälkeen ja pako sulkeutuu ennen ykk.
Miten tuollaisen ajoittaminen sitten käy? Ymmärsin Isokivijärven ohjeista että imuventtiilin täyden noston ku ajoittaa tuohon 103 astetta ykk:n jälkeen niin se olisi siinä?
MS-Koneistuspalvelut
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Marraskuu 16. 23:25:46 2015

mikkeee kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Imu ja pakoventtiilin avautumis-sulkeutumiskohdat asteina :) Yleensä imu aukeaa ennen ykk ja sulkeutuu akk jälkeen. Pako taas ennen akk ja sulkeutuu ykk jälkeen. Voi myös olla imu aukeaa ykk jälkeen ja pako sulkeutuu ennen ykk.
Miten tuollaisen ajoittaminen sitten käy? Ymmärsin Isokivijärven ohjeista että imuventtiilin täyden noston ku ajoittaa tuohon 103 astetta ykk:n jälkeen niin se olisi siinä?
juurikin noin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

mikkeee
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 11:30:20 2014

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja mikkeee » Ke Tammikuu 20. 13:25:52 2016

Entäs miten tiukat venttiilijouset täytyisi olla tuolla nokalla? Nostoa 10.87 imu ja 11.02 pako. Tulee vakio venttiilikoko ja ahtopainetta 1-1.5bar.
MS-Koneistuspalvelut
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/

mikkeee
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 11:30:20 2014

Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja mikkeee » Ti Tammikuu 26. 20:42:44 2016

mikkeee kirjoitti:Entäs miten tiukat venttiilijouset täytyisi olla tuolla nokalla? Nostoa 10.87 imu ja 11.02 pako. Tulee vakio venttiilikoko ja ahtopainetta 1-1.5bar.
Mittailin kahdet hyllyssä olevat jouset ja tälläisiä tuloksia oli;
48.5kg asennuskorkeudessa ja ~11mm nostolla 85.5kg
Toiset oli löysemmät, eli: 28kg ja 73kg/11mm.
Kannesta ei ole nokkapukkeja vahvistettu, mutta se olisi varmaan aiheellista jos laitan noi 48.5/85.5kg jouset? Vai onko ne riittävän kireät? Nokka on edellä mainittu KC P274 ja venttiilikoko vakio.
MS-Koneistuspalvelut
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/

Vastaa Viestiin