bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: Ke Marraskuu 2. 14:03:07 2005
bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
eli mitenkä tommonen nokka toimis 2l turbo moottorissa jossa on esco cossun ruisku kertokaa jos on tietoa
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Arvatenkin moottorina on OHC.
Jos ruiskua ei voida säätää, niin tuskin toimii yhtään mitenkään, ehkä juuri sen verran että käyntiin lähtee ja käykin jollain lailla.
Tietääkseni joku täällä foorumilla kokeili jotain kohtuu rajua vaparinokkaa turbon kanssa, ilmoittautukoon tässä nyt!
Jos se sun ruiskus on L8 tai P8, niin tästä: http://rp-lab.com/map_editor.shtml voi olla apua. Jossain päin suomea on kyllä varmasti pajoja mitkä noita säätelee.
Jos ruiskua ei voida säätää, niin tuskin toimii yhtään mitenkään, ehkä juuri sen verran että käyntiin lähtee ja käykin jollain lailla.
Tietääkseni joku täällä foorumilla kokeili jotain kohtuu rajua vaparinokkaa turbon kanssa, ilmoittautukoon tässä nyt!

Jos se sun ruiskus on L8 tai P8, niin tästä: http://rp-lab.com/map_editor.shtml voi olla apua. Jossain päin suomea on kyllä varmasti pajoja mitkä noita säätelee.
Jäsen #606
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
bp285 kanssa tuli ongelma itsellä et alipaineet katosi lähes kokonaan tyhjäkäynnillä.Hc arvoja ei toivoakaan ollut saada leimalle(108 overlap).
L8 ohjauksen kanssa kyllä tuo nokka toimi viellä ihan kiitettävästi. Lambda korjaus toimi kohtuu paljon isommilla suuttimilla mitä ohjelmaan oli suunniteltu.
L8 ohjauksen kanssa kyllä tuo nokka toimi viellä ihan kiitettävästi. Lambda korjaus toimi kohtuu paljon isommilla suuttimilla mitä ohjelmaan oli suunniteltu.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: Ke Marraskuu 2. 14:03:07 2005
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
eli koneena on ohc ja auto on välikkoppa ekkeri -76 eli päästöjen kanssa ei ole ongelma ja ruisku on p8 eli kannattaako laittaa tuota nokkaa vai katto joku muu nokka ja tarjotkee jos jollakin on ylimääräsi miedompia nokkia
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Yhteenvetona: BF63 ei ole sama asia kuin BP285, eli kovin suuria toiveita ruiskun toimimiselle ei kannata asettaa, ellet saa sitä säädätettyä jossain. BF63 on huomattavasti BP285:ttä rajumpi nokka.
Millä ahtimella ajattelit?
Millä ahtimella ajattelit?
Jäsen #606
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
H1E 54/58 16-pesä. Paremmin veti alapäässä kuin nyt, tosin oli 8:1 rutulla kun nyt 7,5:1
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 837
- Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
- Paikkakunta: täällä jossain..
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
tarkoitus koittaa tota bf63:sta nokkaa tulevassa ohc turbo ekkerissä..kent camssin fr1 (300astetta/10.4mm ja nokkien välinen kulma 110astetta) ainakin toimii ihan ok cossun ruiskulla (päästöistä tosin ei mene läpi)
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.
-
- Viestit: 1948
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
- Paikkakunta: Nokia
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Kun tässä alkaa hyvin juttua nenäkepeistä muodostua niin mahtaakos olla suuri ero tuolla Piper camssin 134 vs Burtonin Bf134. Ilmoitettuja asteita molemmis saman verran mut Piperissä hitusen enemmän nostoa 12,19 vs 11,68
http://www.rallyracefin.fi/ford-erikois ... %20OHC.pdf
http://www.rallyracefin.fi/ford-erikois ... %20OHC.pdf
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..
Opel Kadett ja seiskytluku..
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Kävin tänään kyselemässä nokkaa itselle ja ei suositeltu noita 300 asteisia nokkia jotka on suunniteltu kaasareille jos ajettavuutta haluaa viellä pitää.
Sain samalla käynnillä muutamien nokan tekijöitten numeron ja soitto näille kertoi samaa. Löytyisi jotain 285/11mm profiilia jolla oli jarrutettu ~450 ja ei ollut käytökseltään hengetön alapäästä.
Oli tehty fr1:stä jolla oli ollut huomattavasti heikompi käytökseltään. Nokalla oli ajettu 9kymppiä tekemisen jälkeen, joten ei heikko suoritus hiotulle kepille.
Kun mainitsin et +350 oli jarrutettu 134:lla niin Aaltonen oli sitä mieltä et aletaan jo lähestymään nokan rajoja. Et voisi kuvitella "paplo"lla olevan rajoittava tekijä tällä hetkellä.
Sain samalla käynnillä muutamien nokan tekijöitten numeron ja soitto näille kertoi samaa. Löytyisi jotain 285/11mm profiilia jolla oli jarrutettu ~450 ja ei ollut käytökseltään hengetön alapäästä.
Oli tehty fr1:stä jolla oli ollut huomattavasti heikompi käytökseltään. Nokalla oli ajettu 9kymppiä tekemisen jälkeen, joten ei heikko suoritus hiotulle kepille.
Kun mainitsin et +350 oli jarrutettu 134:lla niin Aaltonen oli sitä mieltä et aletaan jo lähestymään nokan rajoja. Et voisi kuvitella "paplo"lla olevan rajoittava tekijä tällä hetkellä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 1948
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
- Paikkakunta: Nokia
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Hyvää tutkimustyötä Aksu.. Joo viime vkloppusen ahtimen kokeilusession jälkeen kans itelle varmistu et nokka menee ahtimen sijasta vaihtoon. Nykysellä ahtimella voi pakopaineiden mukaan EHKÄ nostaa paineet 2 bar? Pitäs varmaan soittaa Poikkimäellekkin ja kysyä millasta se suosittelis kun on kerran kannenki tehny.
Vähän aihetta sivuten ootko Aksu mitannu pakolämpöjä iteltäs. Nokkaa nimittäin käänsin hitusen aikasemmalle niin ei ollu paljo vetoihin apuja mut v***u pakolämmöt nousi. matka ajossa oli 850c
normaalisti pyörii siinä 650-750c tuntumassa ja tuntuu et väähä korkeella sillonki

Vähän aihetta sivuten ootko Aksu mitannu pakolämpöjä iteltäs. Nokkaa nimittäin käänsin hitusen aikasemmalle niin ei ollu paljo vetoihin apuja mut v***u pakolämmöt nousi. matka ajossa oli 850c



Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..
Opel Kadett ja seiskytluku..
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
On pakolämpö tosin vain 1/4 kollektorissa.
Motari nopeudessa(120km/h-> 3500rmp) on siinnä 650c paikkeilla,seos 14,5-15,5 välillä.
100km/h paikkeilla pyörii 550c paikkeilla
Molemmat oli sitä mieltä et liian paljon yhtä aikaan auki olevat venat haittaavat toimintaa. Ja saattaa tehdä varsinkin yks nieluisessa turbon kanssa ilmiön jossa 1/4 kaasut saattavat tehdä pulssin sarjassa väärään suuntaa 2/3 putkiin sarjssa.
Ja bensaa saa syöttää entistä enemmän kun tulee "läpi".
Eihän ne kumpikaan täysin tyrmännyt noita suuri arvoisia nokkia mut kun allettiin puhumaan et pitäisi olla edes jotain alapäässä ajettava niin suunta muuttui tuohon 285 rajoille. Jos vartille haluaa niin silloin noita 300 ast nokkia voi käyttää kyllä. Ongelmia saattaa tulla kuitenkin.
Motari nopeudessa(120km/h-> 3500rmp) on siinnä 650c paikkeilla,seos 14,5-15,5 välillä.
100km/h paikkeilla pyörii 550c paikkeilla
Molemmat oli sitä mieltä et liian paljon yhtä aikaan auki olevat venat haittaavat toimintaa. Ja saattaa tehdä varsinkin yks nieluisessa turbon kanssa ilmiön jossa 1/4 kaasut saattavat tehdä pulssin sarjassa väärään suuntaa 2/3 putkiin sarjssa.
Ja bensaa saa syöttää entistä enemmän kun tulee "läpi".
Eihän ne kumpikaan täysin tyrmännyt noita suuri arvoisia nokkia mut kun allettiin puhumaan et pitäisi olla edes jotain alapäässä ajettava niin suunta muuttui tuohon 285 rajoille. Jos vartille haluaa niin silloin noita 300 ast nokkia voi käyttää kyllä. Ongelmia saattaa tulla kuitenkin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Jatketaan tänne ikivanhaan ketjuun.
Jos tuolla "63lla" ei päästöihin pääse,oletuksens bensa niin kuinkas re85 kanssa,kukaan kokeillut viellä?
Tai löytyykö jotain reilumpaa keppiä jolla päästöistä olisi läpi menty?
Jos tuolla "63lla" ei päästöihin pääse,oletuksens bensa niin kuinkas re85 kanssa,kukaan kokeillut viellä?
Tai löytyykö jotain reilumpaa keppiä jolla päästöistä olisi läpi menty?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Tiukka nokka ja ahdin niin sekventtaaliruisku vois tuoda helpotusta. Ruiskutusajankohdaksi pakoventtiilin sulkeutuminen. Ei menis mokko suoraan harakoille
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Minkä vuoden rajoista on kyse?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Ne "perus" 3.5/600(-86,29päivää liian uusivauhtipete kirjoitti:Minkä vuoden rajoista on kyse?

Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Virtasen mauri teki mulle RL32:sta hiomalla BF63:n profiililla turbonokan, joka oli muuten kuin normaali BF63, mutta nokkien välistä kulmaa oli suurennettu. Speksejä en muista. Ainakaan IS:n vakio imusarjalla ei saanut tyhjäkäyntiä sellaiseksi, että olis voinu kuvitellakaan saavansa mistään päästöistä läpi, luultavasti menee HC ja happi yli, vaikka muuten sais kohdalleen. Tuotti 0.7bar paineilla 285hp ja 400nm. Oli kylläkin vakio puristuksilla. Jos käy hörskimällä tyhjää niin yleensä on ongelmia luvassa. Toimiva katalysaattori voi auttaa, yhdellä tutulla oli renussa pakoventtiilistä reuna pois ja katsasti sen kolmella käyvänä kaks kertaa, ennenkun otti kannen ylös. Meni puhtailla lapuilla läpiAksu kirjoitti:Jatketaan tänne ikivanhaan ketjuun.
Jos tuolla "63lla" ei päästöihin pääse,oletuksens bensa niin kuinkas re85 kanssa,kukaan kokeillut viellä?
Tai löytyykö jotain reilumpaa keppiä jolla päästöistä olisi läpi menty?

Jäsen #606
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 4. 16:21:22 2011
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Itellä nyt sujahti toi bf63 nokka omaan kanteen. Enskeväänä nähään kuinka se toimii yhteen (mitäluultammin) Holsetin 40superin kanssa.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Uutta nokkaa odotellessa itselle.
284 in12.03 ex11.95.Katsotaan millainen on(ainakaan suomessa montaa ole ahdettuna ollut)
284 in12.03 ex11.95.Katsotaan millainen on(ainakaan suomessa montaa ole ahdettuna ollut)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 229
- Liittynyt: Su Helmikuu 13. 23:21:45 2005
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Ilmeisesti Newman cams tämä?Aksu kirjoitti:Uutta nokkaa odotellessa itselle.
284 in12.03 ex11.95.Katsotaan millainen on(ainakaan suomessa montaa ole ahdettuna ollut)
Mulle tulee vapariin se miedoin versio ph4...
...I´ts time you met the monster...
Sierra 2,0 ohc
Mondeo mk3 dirty diesel
Mondeo mk3 st farkku
Fiesta mk6 1.3 voimakone
Ex:
Escort xr3i -94
Sierra Cosworth 2wd -89
Focus mk1 1.6 farkku
Sierra 2,0 ohc
Mondeo mk3 dirty diesel
Mondeo mk3 st farkku
Fiesta mk6 1.3 voimakone
Ex:
Escort xr3i -94
Sierra Cosworth 2wd -89
Focus mk1 1.6 farkku
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Juu 4.5:n. Ollut mielessä tuo nokka jo 4-5vuotta sitten kun edellisen oharin tein. Silloin vaan tuli 16v hattu päälle lopulta farkkuun.cossie82 kirjoitti:Ilmeisesti Newman cams tämä?Aksu kirjoitti:Uutta nokkaa odotellessa itselle.
284 in12.03 ex11.95.Katsotaan millainen on(ainakaan suomessa montaa ole ahdettuna ollut)
Mulle tulee vapariin se miedoin versio ph4...
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 229
- Liittynyt: Su Helmikuu 13. 23:21:45 2005
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Ainakin itellä joutui melko paljon työstämään keinukulmia,2mm jatkot vakio venoihin yms.
12,4mm jäi nosto noin saa nähdä miten pelaa...
12,4mm jäi nosto noin saa nähdä miten pelaa...
...I´ts time you met the monster...
Sierra 2,0 ohc
Mondeo mk3 dirty diesel
Mondeo mk3 st farkku
Fiesta mk6 1.3 voimakone
Ex:
Escort xr3i -94
Sierra Cosworth 2wd -89
Focus mk1 1.6 farkku
Sierra 2,0 ohc
Mondeo mk3 dirty diesel
Mondeo mk3 st farkku
Fiesta mk6 1.3 voimakone
Ex:
Escort xr3i -94
Sierra Cosworth 2wd -89
Focus mk1 1.6 farkku
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
paljos nokkakortti ilmottaa nostoja?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
ventiililtä imu12.03 / pako11.95VooDoo kirjoitti:paljos nokkakortti ilmottaa nostoja?
nokalta imu7.94 / pako7.89
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Sitten 12.4 on liikaa. Lyhennä lashcappeja. ite suosiolla kympän annan olla, mutta neljäkymppiä on liikaa. Ei toimi nokan valmistajan tarkoittamalla tavalla. Tietty jos varmuus että menee parempaan suuntaan kun tarkoitettu niin ei siinä mitään. Muuttaa noston mukana myös asteista. Ajoitus menee pieleen. Ei hjuva tämä. Tässä on yksi isoista syistä "nokkasorvi" termille.
Helvetin pösilö olen. PIDENNÄ lashcappeja.
Helvetin pösilö olen. PIDENNÄ lashcappeja.
Viimeksi muokannut VooDoo, La Syyskuu 19. 9:49:59 2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Täytyypäs pitää mielessä ja mitata mitä tulee kun nokka saapuu 

Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
semmosta yks kerrallaan hinkkaamistahan se on oharin kanssa jos ei oo seetit ajettu samaan korkoon ja venat samanlaisia.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 229
- Liittynyt: Su Helmikuu 13. 23:21:45 2005
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Sehän menee juurikin niin että kun venttiiliä lyhennät niin tulee lisää nostoa
Ja ainakin tuossa minun is kannessa loppuu tila jatkaa venaa enemmän..
Sitäpaitsi liukupinta on juuri kohdallaan nyt.
Ja ainakin tuossa minun is kannessa loppuu tila jatkaa venaa enemmän..
Sitäpaitsi liukupinta on juuri kohdallaan nyt.
...I´ts time you met the monster...
Sierra 2,0 ohc
Mondeo mk3 dirty diesel
Mondeo mk3 st farkku
Fiesta mk6 1.3 voimakone
Ex:
Escort xr3i -94
Sierra Cosworth 2wd -89
Focus mk1 1.6 farkku
Sierra 2,0 ohc
Mondeo mk3 dirty diesel
Mondeo mk3 st farkku
Fiesta mk6 1.3 voimakone
Ex:
Escort xr3i -94
Sierra Cosworth 2wd -89
Focus mk1 1.6 farkku
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 229
- Liittynyt: Su Helmikuu 13. 23:21:45 2005
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Niin ja tarkennuksena että on kaikki heebelit mitä noille nokille
suositellaan,kovapalat jouset jopa jousen lautasetkin.
Venttiilit vakiot ja 2mm lashcap.
suositellaan,kovapalat jouset jopa jousen lautasetkin.
Venttiilit vakiot ja 2mm lashcap.
...I´ts time you met the monster...
Sierra 2,0 ohc
Mondeo mk3 dirty diesel
Mondeo mk3 st farkku
Fiesta mk6 1.3 voimakone
Ex:
Escort xr3i -94
Sierra Cosworth 2wd -89
Focus mk1 1.6 farkku
Sierra 2,0 ohc
Mondeo mk3 dirty diesel
Mondeo mk3 st farkku
Fiesta mk6 1.3 voimakone
Ex:
Escort xr3i -94
Sierra Cosworth 2wd -89
Focus mk1 1.6 farkku
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Tottajuu, mietin ihan omiani väsyneenä. Hyvä että oikasit. Siis Pidempää lash cappiä tarvis laittaa, tai erilaista keinuvipua.
Helppo testatakkin että mitä esimerkiksi puolenmillin muutos vaikuttaisi, että kuin osuu liukupinnalle. leikkaa palan vaan puolenmillin pellista, rakotulkista tms ja pistää keinun ja venttiilinpään väliin. Tai tässä tapauksessa lashapin ja keinun väliin.
Jos viitsit niin pistä astelevy nokan päähän kiinni ja kato asteet, jos on asteen kahen ero ilmotettuihin niin ei kovin kriittistä merkitystä, mutta enempää en ite "sallisi" tuo geometria kuitenkin vaikuttaa noston lisäksi suoraan myös aukioloihin. Tulee nokasta rajumpi, tai miedompi kun tarkotettu. Jotkut nokat voi olla jopa oikeen kriittisiä toiminnan kannalta tolle, varsinkin jos esim imupuoli on siirtynyt, mutta pakopuoli onkin juuri tarkotetussa kohassaan.. Tai siirtynyt vaikka tasan toiseen suuntaan. Sitten onkin jo imu ja pako välinen nokkakulma mallia jotain ihan muuta kun nokan tekijä on ajatellut.
Oletan että venttiilivälys oli kohallaan nostoja mitatessa. Mutta tolla astelevyllä näkee helposti. Merkkaa tussilla tms levyyn missä lähtee aukeen ja missä menee kokonaan kiinni niin näkee todellisuuden. Tolla kun ei oikeastaan ole merkitystä että mikä venttiili/kuin pitkä se on konaismitaltaan koska se seetin korkeus vaikuttaa siihen niin paljon. Joskus osuu vakiomittasella, joskus pitkällä venttiilillä. Lyhyt siitä mukava että helppo jatkaa lashcapillä, pitkästä ikävä tehdä lyhempää niin että se venttiilinpää kestäisi.
Itse teen taulukon joka venttiilin nostosta minkä mittaan kolmeen kertaan, otan niitten keskiarvon -> tsekkaan isomman ja pienimmän eron ja vaihdan ko venttiilien keinuvivut ristiin ja katon vaikutuksen. Jos ei oo mitattu sarja niin lyön melkein vetoa ettei ole samanlaisia. Kandee tsekata jokatapauksessa joka venttiili, voi olla isojakin eroja. Jos pääsen nostoissa siihen kympän tuntumaan oikealla välyksellä nokkakortin arvoihin verraten niin en mittaile asteita. Laiska kun olen.
Tai jos ei ole lascapit käytössä ja osuu niinpäin että venttiiliä pitäs ihan kymmenys-kaks pidentään niin on melko tekemätön paikka, paitsi ajamalla seetiä syvemmälle mikä ei ole sekään yleensä hyvä. koska lascapillä tulee aina se minimissään milli, alle sen paksuista en laittaisi koska kesto on kysymysmerkki.
Muttajuu, hyvää itse touhuan näin. Enkä ota siitä nokkiini jos joku joku tekee omillaan omalla tavallaan. Ne piirtää kellä on liitua
Helppo testatakkin että mitä esimerkiksi puolenmillin muutos vaikuttaisi, että kuin osuu liukupinnalle. leikkaa palan vaan puolenmillin pellista, rakotulkista tms ja pistää keinun ja venttiilinpään väliin. Tai tässä tapauksessa lashapin ja keinun väliin.
Jos viitsit niin pistä astelevy nokan päähän kiinni ja kato asteet, jos on asteen kahen ero ilmotettuihin niin ei kovin kriittistä merkitystä, mutta enempää en ite "sallisi" tuo geometria kuitenkin vaikuttaa noston lisäksi suoraan myös aukioloihin. Tulee nokasta rajumpi, tai miedompi kun tarkotettu. Jotkut nokat voi olla jopa oikeen kriittisiä toiminnan kannalta tolle, varsinkin jos esim imupuoli on siirtynyt, mutta pakopuoli onkin juuri tarkotetussa kohassaan.. Tai siirtynyt vaikka tasan toiseen suuntaan. Sitten onkin jo imu ja pako välinen nokkakulma mallia jotain ihan muuta kun nokan tekijä on ajatellut.
Oletan että venttiilivälys oli kohallaan nostoja mitatessa. Mutta tolla astelevyllä näkee helposti. Merkkaa tussilla tms levyyn missä lähtee aukeen ja missä menee kokonaan kiinni niin näkee todellisuuden. Tolla kun ei oikeastaan ole merkitystä että mikä venttiili/kuin pitkä se on konaismitaltaan koska se seetin korkeus vaikuttaa siihen niin paljon. Joskus osuu vakiomittasella, joskus pitkällä venttiilillä. Lyhyt siitä mukava että helppo jatkaa lashcapillä, pitkästä ikävä tehdä lyhempää niin että se venttiilinpää kestäisi.
Itse teen taulukon joka venttiilin nostosta minkä mittaan kolmeen kertaan, otan niitten keskiarvon -> tsekkaan isomman ja pienimmän eron ja vaihdan ko venttiilien keinuvivut ristiin ja katon vaikutuksen. Jos ei oo mitattu sarja niin lyön melkein vetoa ettei ole samanlaisia. Kandee tsekata jokatapauksessa joka venttiili, voi olla isojakin eroja. Jos pääsen nostoissa siihen kympän tuntumaan oikealla välyksellä nokkakortin arvoihin verraten niin en mittaile asteita. Laiska kun olen.
Tai jos ei ole lascapit käytössä ja osuu niinpäin että venttiiliä pitäs ihan kymmenys-kaks pidentään niin on melko tekemätön paikka, paitsi ajamalla seetiä syvemmälle mikä ei ole sekään yleensä hyvä. koska lascapillä tulee aina se minimissään milli, alle sen paksuista en laittaisi koska kesto on kysymysmerkki.
Muttajuu, hyvää itse touhuan näin. Enkä ota siitä nokkiini jos joku joku tekee omillaan omalla tavallaan. Ne piirtää kellä on liitua

Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 837
- Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
- Paikkakunta: täällä jossain..
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Kuullostaa ihan samalle kun tuo newmans camsin 4.5 mulla nyt

Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 4022
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Onko joku muuten oikeasti kokeillut kuinka hyvin joku toimiva perus katti alentaa HC arvoja koneessa jossa reilusti overlappia? Sinänsä mielenkiintoinen aihe, tulevaan kokoonpanoon on todennäkösesti aika raikas keppi tulossa (mahdollisesti jopa BF63) ja mietin että mikä sitten loppujen lopuksi on se kaikista helpoin tapa kikkailla päästöt alas. Katin asennus väliaikasesti putkeenkaan ei olis mitenkään paha homma jos on vaikkapa hyvät vband liitokset.olafu kirjoitti:Toimiva katalysaattori voi auttaa, yhdellä tutulla oli renussa pakoventtiilistä reuna pois ja katsasti sen kolmella käyvänä kaks kertaa, ennenkun otti kannen ylös. Meni puhtailla lapuilla läpi

-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Katti ja re85 voi avustaa jo melko pitkälle.
Pelkällä re85:llä tiedän et on saatu hc1600 tiputettua 1000 rajan alle.
Pelkällä re85:llä tiedän et on saatu hc1600 tiputettua 1000 rajan alle.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 11:30:20 2014
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Pitäisi turbosierraan teettää talvella isoventtiilikansi ja vaihtaa nokka, hyllyssä on vakio IS kansi ja BP285 keppi joilla ajattelin sen päivityksen tehdä. Alakerrassa on 92mm 4wd wisecot ja cossun kanget. Ahdin on masterpower R-545 ulkosella hukkaportilla ja 13.6cm3 pakopesällä. Kysymys on että mihin kannattaisi puristussuhde tähdätä tälläsellä kokoonpanolla että olisi käyttöaluetta edes vähän alle 4000rpm? Bensalla ajetaan ainakin vielä ensikesä. Syttyä ja bensaa ohjaa ms2 v3.0.
MS-Koneistuspalvelut
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Ainakin omien kokemuksien perusteella tuo nokka toimi jo ihan hyvin 8:1 puristeisena mutta ei siitä isommastakaan haittaa ole. itse tähtäisin 8,5-9:1 bensallakin.mikkeee kirjoitti:Pitäisi turbosierraan teettää talvella isoventtiilikansi ja vaihtaa nokka, hyllyssä on vakio IS kansi ja BP285 keppi joilla ajattelin sen päivityksen tehdä. Alakerrassa on 92mm 4wd wisecot ja cossun kanget. Ahdin on masterpower R-545 ulkosella hukkaportilla ja 13.6cm3 pakopesällä. Kysymys on että mihin kannattaisi puristussuhde tähdätä tälläsellä kokoonpanolla että olisi käyttöaluetta edes vähän alle 4000rpm? Bensalla ajetaan ainakin vielä ensikesä. Syttyä ja bensaa ohjaa ms2 v3.0.
Mulla oli 4,5kg vauhtipyörä ja silläkin selvisi keskusta ajosta kunhan hieman kierroksia antoi paikalta lähdettäessä(n.2000rmp)
Nyt on tuolla 284:lla 8,6:1 ja silläkin ajelee keskusta ajoa ihan hyvin. viellä kaipaa jotain säätöä jotta 2000-2500 kohdalta saa pois rykimisen ihan pinta kaasulla. Vaikuttaa että tyhjäkäynti venttiili tekee jotain kiukkua siinä kohtaa,samaa teki 134:sen kanssakin mutta sai säädettyä sen pois aikaisemmin. Katsotaan tilanne uusiksi kunhan saa imusarjan ensi keväällä toisenlaiseksi 65mm läpän kanssa.
Vaikutti että venttiili antaa periksi ja alkaa vetää ilmaa läpi vaikka ei sähköjä ollut käytössä siinä ollenkaan. samaa teki tyhjäkäynnillä että oli tosi tarkka minne kohtaa läpän asennon laittoi ettei nostanut kierroksia itsekseen tyhjäkäyntiventtiilin läpi.
mulla meni tuo 4,5 newmans ihan sellaisenaan paikoilleen 134:n jälkeen ,ei tarvinut mitään muutoksia.cossie82 kirjoitti:Niin ja tarkennuksena että on kaikki heebelit mitä noille nokille
suositellaan,kovapalat jouset jopa jousen lautasetkin.
Venttiilit vakiot ja 2mm lashcap.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 11:30:20 2014
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Jaa eipä se hyllyssä lojunut nokka ollutkaan bp285 vaan KentCamssin P274. http://www.kentcams.com/product-details ... -Fast-Road
Varmaan meikäläisen moottoriin riittävän hyvä nokka. Mutta mitä tuossa timing kohdassa nuo numerot oikein merkkaa? Timing - 35/61 72/45?
Varmaan meikäläisen moottoriin riittävän hyvä nokka. Mutta mitä tuossa timing kohdassa nuo numerot oikein merkkaa? Timing - 35/61 72/45?
MS-Koneistuspalvelut
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/
-
- Viestit: 4852
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Imu ja pakoventtiilin avautumis-sulkeutumiskohdat asteina
Yleensä imu aukeaa ennen ykk ja sulkeutuu akk jälkeen. Pako taas ennen akk ja sulkeutuu ykk jälkeen. Voi myös olla imu aukeaa ykk jälkeen ja pako sulkeutuu ennen ykk.

-
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 11:30:20 2014
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Miten tuollaisen ajoittaminen sitten käy? Ymmärsin Isokivijärven ohjeista että imuventtiilin täyden noston ku ajoittaa tuohon 103 astetta ykk:n jälkeen niin se olisi siinä?Sultzi kirjoitti:Imu ja pakoventtiilin avautumis-sulkeutumiskohdat asteinaYleensä imu aukeaa ennen ykk ja sulkeutuu akk jälkeen. Pako taas ennen akk ja sulkeutuu ykk jälkeen. Voi myös olla imu aukeaa ykk jälkeen ja pako sulkeutuu ennen ykk.
MS-Koneistuspalvelut
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
juurikin noin.mikkeee kirjoitti:Miten tuollaisen ajoittaminen sitten käy? Ymmärsin Isokivijärven ohjeista että imuventtiilin täyden noston ku ajoittaa tuohon 103 astetta ykk:n jälkeen niin se olisi siinä?Sultzi kirjoitti:Imu ja pakoventtiilin avautumis-sulkeutumiskohdat asteinaYleensä imu aukeaa ennen ykk ja sulkeutuu akk jälkeen. Pako taas ennen akk ja sulkeutuu ykk jälkeen. Voi myös olla imu aukeaa ykk jälkeen ja pako sulkeutuu ennen ykk.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 11:30:20 2014
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Entäs miten tiukat venttiilijouset täytyisi olla tuolla nokalla? Nostoa 10.87 imu ja 11.02 pako. Tulee vakio venttiilikoko ja ahtopainetta 1-1.5bar.
MS-Koneistuspalvelut
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/
-
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 11:30:20 2014
Re: bf63 nokka miten toimis turbo koneessa
Mittailin kahdet hyllyssä olevat jouset ja tälläisiä tuloksia oli;mikkeee kirjoitti:Entäs miten tiukat venttiilijouset täytyisi olla tuolla nokalla? Nostoa 10.87 imu ja 11.02 pako. Tulee vakio venttiilikoko ja ahtopainetta 1-1.5bar.
48.5kg asennuskorkeudessa ja ~11mm nostolla 85.5kg
Toiset oli löysemmät, eli: 28kg ja 73kg/11mm.
Kannesta ei ole nokkapukkeja vahvistettu, mutta se olisi varmaan aiheellista jos laitan noi 48.5/85.5kg jouset? Vai onko ne riittävän kireät? Nokka on edellä mainittu KC P274 ja venttiilikoko vakio.
MS-Koneistuspalvelut
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/