Kysymys turbosta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Kysymys turbosta
kuinka paksu peltilevy kannattaa tehdä kannen ja lohkon väliin tupla kansipahveja käyttäen ???
ite oon aatellu n. 1.5mm eli osaisko joku laskee paljonko tolla tulee puristukset 1.6 e-max
niin joo puristukset ois tarkoitus saada 7.5-8:1
ite oon aatellu n. 1.5mm eli osaisko joku laskee paljonko tolla tulee puristukset 1.6 e-max
niin joo puristukset ois tarkoitus saada 7.5-8:1
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Re:Kysymys
saatiin laskettua
ei enään hätää

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Kysymys
[quote author=timppaanen link=board=2;threadid=14431;start=0#108235 date=1063380735]<br>kuinka paksu peltilevy kannattaa tehdä kannen ja lohkon väliin tupla kansipahveja käyttäen ???<br><br>ite oon aatellu n. 1.5mm eli osaisko joku laskee paljonko tolla tulee puristukset 1.6 e-max<br><br>niin joo puristukset ois tarkoitus saada 7.5-8:1<br>[/quote]<br><br>Kuinkahan tuollainen viritys sitten turbokäytössä oikeesti toimii...Ainakin jos aiot ajaa reilummalla paineella.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Re:Kysymys
se on sen ajan murhe
<br>aluks koitetaan 0.5 paineilla<br><br>eikös toi peltilevy aja saman asian kuin mäntien sorvaaminen ??? ainaki mun mielestä

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Kysymys
No, tuota ei se nyt ihan sama ole.<br><br>Jo noilla paineilla tulee potentiaalisia vuotokohtia reilusti lisää..<br><br>Itse en lähtisi tuolle tielle vaan laittaisin riittävän matalat männät jo valmiiksi. Halvalla ei saa kuin roppakaupalla ongelmia ja alusta lähtien huonosti toimivan laitteen
<br><br>Laita vaan suosiolla uudet, matalammat männät.<br><br>Joku turbottamisesta paremmin perillä oleva korjannee jos puhun potaskaa.

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re:Kysymys
1.6 E-max Stokka turboissa oli 1mm kuparinen kansipahvi/levy tavallisen kansipahvin lisäksi.<br>Jos pari jotain lötköä vakiopahvia laitetaan päällekkäin ei siitä kyllä tuu kuin murheita jos meinataan oikein Ahtaakkin.<br>Mulla on yksi sellainen levy ylimääräisenä, eiköhän sen voi uudestaan hehkutettuna käyttää. En ole jaksanut laskea kuinka paljon se puristuksia laskee, kun siinä on sellainen samanlainen soikeahko hole kuin e-max pahvissakin.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Re:Kysymys
[quote author=SLEI link=board=2;threadid=14431;start=0#108296 date=1063398115]<br>1.6 E-max Stokka turboissa oli 1mm kuparinen kansipahvi/levy tavallisen kansipahvin lisäksi.<br>Jos pari jotain lötköä vakiopahvia laitetaan päällekkäin ei siitä kyllä tuu kuin murheita jos meinataan oikein Ahtaakkin.<br>Mulla on yksi sellainen levy ylimääräisenä, eiköhän sen voi uudestaan hehkutettuna käyttää. En ole jaksanut laskea kuinka paljon se puristuksia laskee, kun siinä on sellainen samanlainen soikeahko hole kuin e-max pahvissakin.<br>[/quote]<br><br>tosiaan tarkotus on ahtaa se kone. <br>kyllä niitten kahen lötrön pahvin väliin tulee vielä plasmalla poltettu peltilevy
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Kysymys
Njoo, mulla oli juuri tollasessa Stokmann 1.6 vehkeessä toi koroke. Kesti mugavasti 0.3 paineet mutta 0.7 paineissa posahti oitis ensimmäisessä reilummassa otossa.<br><br>Jos konetta haluut availla niin mikäs siinä 

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Re:Kysymys
onko tietoo paljonko noissa stokka turboissa on puristus suhde
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re:Kysymys
Jos levyillä meinaat viritellä niin laita paksumpi kupari ja yksi asiallinen kansipahvi ja molemmat pyöreällä reiällä,<br>tai kuparilevy ja kuparipahvi liimaa.<br>Kyllä toi mun levy + Payen? pahvi on kestänyt entisen omistajansa paineen nostot männän sulamiseen asti
<br>Koneella oli kai ajeltu n. 160tkm ja 3 mäntää kelpasi vielä tohon mun 1.3 koneeseen uusilla renkailla.

4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re:Kysymys
[quote author=timppaanen link=board=2;threadid=14431;start=0#108305 date=1063399516]<br>onko tietoo paljonko noissa stokka turboissa on puristus suhde<br>[/quote]<br><br>En nyt tota muista mutta millisellä levyllä oli puristuksia laskettu ja vakiopahvilta toi näytti ja vakiopahvin siihen lykkäsinkin. Jos meinaat koneesta käyttöpelin tehdä niin tee suosiolla kunnolla. Jos taas pelkän hetken raaserin niin sitten korokkeita ja korkeita paineita peliin.<br><br>Omat kokemukset stokkavehkeistä oli sangen negatiivisia. Kyllä toi 1.6 lähti kivasti yksikurkkuisella kaasarilla mutta ilman välijäähdytintä tuppasi herkästi nakuttamaan. Jos laitat välijäähdyttimen niin asia on aivan eri..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys
Älä nyt ihmeessä ala millään peltilevyhässäköillä leikkimään ellet tosiaan halua ongelmia. Esim Slein mainitsema kuparipahvi toimii.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re:Kysymys
Kannattaa laittaa tohon otsikkoon muutakin kuin "Kysymys"... >:(<br><br>http://www.spinnerilehti.fi/surffaamaan ... r><br>itse kyselin vajaat 2kk sit yleistä tietoa tukkimiehen turboista kans täällä mut on tainut poistua vanhana aiheena?
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: La Joulukuu 22. 21:23:38 2001
- Paikkakunta: lappeen Ranta
Re:Kysymys
Neidit laskee puristuksia..
Payenin kannentiiviste on ollut tän ekan kesän,toistaiseksi on kestänyt,nyt saattaa olla mahdollista että alkaa antautua,viel ainaki laukkaa hyvin.. Mitäs matalia mäntiä suosittelette ohc-koneeseen,sais olla sellaset että varmasti kestää kans. 


Mondeo 2.0 Tdci Limited -07
Mondeo 1.8 Ghia -02
Escort mk4 2.3 b230 Super-Rock
Mondeo 1.8 Ghia -02
Escort mk4 2.3 b230 Super-Rock
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Re:Kysymys
[quote author=ukormi link=board=2;threadid=14431;start=0#108326 date=1063402528]<br>[quote author=timppaanen link=board=2;threadid=14431;start=0#108305 date=1063399516]<br>onko tietoo paljonko noissa stokka turboissa on puristus suhde<br>[/quote]<br><br>En nyt tota muista mutta millisellä levyllä oli puristuksia laskettu ja vakiopahvilta toi näytti ja vakiopahvin siihen lykkäsinkin. Jos meinaat koneesta käyttöpelin tehdä niin tee suosiolla kunnolla. Jos taas pelkän hetken raaserin niin sitten korokkeita ja korkeita paineita peliin.<br><br>Omat kokemukset stokkavehkeistä oli sangen negatiivisia. Kyllä toi 1.6 lähti kivasti yksikurkkuisella kaasarilla mutta ilman välijäähdytintä tuppasi herkästi nakuttamaan. Jos laitat välijäähdyttimen niin asia on aivan eri..<br>[/quote]<br><br><br>cooleri tulee tosin entiedä vielä mikä<br>
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re:Kysymys turbosta
Ukormi oliko se sun kone e-max ja yksikurkkuinen kaasari? 1.6 ja 2.0 koneissa on minun tietääkseni ollut 2-kurkkuinen Weber 32 DAT kaasari, ellei ole 2.0L ruisku.<br>Tosta Spinnerin linkistä tuli mieleen, että tuskin 2.0 kaasari ja ruisku oli saman tehoiset?<br>On toi mun 1.4 tykki jos 1.3 koneesta lähtee 101 ja mulla on vielä reilusti modifiointia pelissä ;D
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Re:Kysymys turbosta
edit:asia kiteytetty ???
kertokaa nytte miksi se plasmalla(300000mk laite) poltettu rosteri levy(insinöörit piirtää kansipahvista muotin syöttää tiedot koneeseen sitte levy poltettais) ei pitäisi. ja se levy tulisi kanden kansipahvin väliin.
niin miksi se ei toimisi/pitäisi ??? ???
vai pitäisikö käyttää rosterin sijasta kuparia ???
kertokaa nytte miksi se plasmalla(300000mk laite) poltettu rosteri levy(insinöörit piirtää kansipahvista muotin syöttää tiedot koneeseen sitte levy poltettais) ei pitäisi. ja se levy tulisi kanden kansipahvin väliin.
niin miksi se ei toimisi/pitäisi ??? ???
vai pitäisikö käyttää rosterin sijasta kuparia ???
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re:Kysymys turbosta
yhtäkkia maalaisjärjellä ajateltuna rosteri on niin saatanan kovaa ettei se muotoudu yhtään, kupari taasen muotoutuu hyvin paikalleen -> pitää.
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Re:Kysymys turbosta
eli jos tekis kuparistä niin pitäis/toimis ???
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys turbosta
jos se pelti tulee kahen perus kansipahvin väliin, niin kyllä toi rosterilevy ajaa siellä asiansa niinkuin mikä tahansa peltilevy!
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Re:Kysymys turbosta
[quote author=laakkius link=board=2;threadid=14431;start=0#108391 date=1063452387]<br>jos se pelti tulee kahen perus kansipahvin väliin, niin kyllä toi rosterilevy ajaa siellä asiansa niinkuin mikä tahansa peltilevy!<br>[/quote]<br><br>kahen vakio pahvin väliin tulee
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re:Kysymys turbosta
Yleensä kun tuommoisia puristuksia laskevia välilevyjä olen nähnynt, niin ei siellä kahta kannentiivistettä ole käytetty. En sitten tiedä, onko parempi vai huonompi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re:Kysymys turbosta
Enpä uskalle luvata ettei se pahvi pelti pahvi paketti toimisi, mutta en tiedä kannattaako sinne rosteria laitta, kun lämpölaajeneminen on erillainen kuin lohkolla ja kannella.<br>Kuparia käytetään siksi, että se hehkutettuna on niin pehmeää ja muotoutuu pinnan mukaan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
- Viesti:
Re:Kysymys turbosta
[quote author=timppaanen link=board=2;threadid=14431;start=0#108385 date=1063448408]<br>edit:asia kiteytetty ???<br><br><br>kertokaa nytte miksi se plasmalla(300000mk laite) poltettu rosteri levy(insinöörit piirtää kansipahvista muotin syöttää tiedot koneeseen sitte levy poltettais) ei pitäisi. ja se levy tulisi kanden kansipahvin väliin.<br><br>niin miksi se ei toimisi/pitäisi ??? ???<br>vai pitäisikö käyttää rosterin sijasta kuparia ???<br>[/quote]<br><br>300 000mk laite ja insinöörit ei sitten takaa yhtään mitään.<br>välttämättä se ei pitäis yhtään paremmin ees vaikka olis dipl.ins ja 500 000mk laite<br><br><br>
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Re:Kysymys turbosta
.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Re:Kysymys turbosta
[quote author=RS2600 link=board=2;threadid=14431;start=0#108446 date=1063477960]<br>[quote author=timppaanen link=board=2;threadid=14431;start=0#108385 date=1063448408]<br>edit:asia kiteytetty ???<br><br><br>kertokaa nytte miksi se plasmalla(300000mk laite) poltettu rosteri levy(insinöörit piirtää kansipahvista muotin syöttää tiedot koneeseen sitte levy poltettais) ei pitäisi. ja se levy tulisi kanden kansipahvin väliin.<br><br>niin miksi se ei toimisi/pitäisi ??? ???<br>vai pitäisikö käyttää rosterin sijasta kuparia ???<br>[/quote]<br><br>300 000mk laite ja insinöörit ei sitten takaa yhtään mitään.<br>välttämättä se ei pitäis yhtään paremmin ees vaikka olis dipl.ins ja 500 000mk laite<br><br><br><br>[/quote]<br><br><br>ainaki tähän asti laitteella tullu hyvää jälkeä 

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys turbosta
tuo kyseinen patentti (pahvi+pelti+pahvi)toimi kaverin autossa ihan mainiosti, alle 1barin paineilla, sit se innostu nostelee ahtoja ja johan patentit petti...Se oli kyllä koko auto varsinainen patentti.... ::)<br><br>Se leikkas sen levyn ihan perus kuviosahalla...Meillä noi leikataan miljoonan euron laitteella, eikä niistä sen kestävempiä patentteja tule.... 

-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys turbosta
Jos teillä on nyt minkäänlaista hajua lämpölaajenemisista erilaisten metallien välillä niin miettikää vähän.<br><br>Miksi sitä kuparitiivistettä käytetään jos käytetään?<br>Miksi se kylmänä vuotaa hieman ja kuumana pitää?<br>Miksi ei käytetä alumiini / valurautakansissa haponkestävää (lue vaikka rosteri) pahveja?<br><br>Kuinka paljon laajenee Fe37 umpijööti 1000mm halkasijaltaan lämmitettynä 100 asteen lämpötilaan?<br>Kuinka paljon vastaava kupari tai ns rosteri.<br>Kuinka paljon lämpölaajenemiset eroavat toisistaan eri lämpötiloissa?<br><br>Amiskysymys Ekalle vuodelle: Miten tehdään ns krymppisovite lyijypronssilaakerille jonka halkasija on 100mm? Miksi se tehdään eri metalleille?<br><br>Miettikääs hetko noita.<br>Tunkekaa mun puolesta vaikka näppylähanskoja kansipahveiks mutta hiukka ajatusta peliin.<br><br>Kun puristetaan eri metalleja vastakkain joiden pitää myös olla tiiviitä pitää ottaa huomioon lämpölaajeneminen ja kuumuudenkestävyys.
-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys turbosta
ajatteleppa sitä että rauta siinä on sen orkkis pahvinkin vastassa, eli jos on kaksi paffia ja niiden välissä levy, niin kyllä se kohtuu paineet pitää! Sullahan ei ilmeisesti ollu ees käytännön kokemusta tollasesta peltilevy virityksestä... ::)
-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys turbosta
Mulla kuule on jo vuodelta -80 käytännön kokemusta moisista kepulikonsteista eikä vaan yhden kaaran osalta vaan tiimissä oli 5 autoa.
Tuli meinaan pelattua kaikenlaisten eri sydeemien kanssa mut laittakaa nyt vaan ne peltilevyt sinne ja kyselkää sit lisää.
Laakkius, mitä teit vuonna -80?
Ei sen puoleen et sillä mitään merkitystä ois.
Tuli meinaan pelattua kaikenlaisten eri sydeemien kanssa mut laittakaa nyt vaan ne peltilevyt sinne ja kyselkää sit lisää.
Laakkius, mitä teit vuonna -80?
Ei sen puoleen et sillä mitään merkitystä ois.
-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys turbosta
luultavasti ajelin neppiksillä hiekkalaatikolla.... ;D
Ei sen iän ole väliä jos on museoajan mies niin sinne se helposti jääkin.... ::)
Ei sen puoleen et sillä mitään merkitystä ois...
Ei sen iän ole väliä jos on museoajan mies niin sinne se helposti jääkin.... ::)
Ei sen puoleen et sillä mitään merkitystä ois...
-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys turbosta
[quote author=laakkius link=board=2;threadid=14431;start=25#108755 date=1063651301]<br>ajatteleppa sitä että rauta siinä on sen orkkis pahvinkin vastassa, eli jos on kaksi paffia ja niiden välissä levy, niin kyllä se kohtuu paineet pitää! Sullahan ei ilmeisesti ollu ees käytännön kokemusta tollasesta peltilevy virityksestä... ::)<br>[/quote]<br>Ajatteleppa, rauta vai rauta, kas siinä kysymys.
-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys turbosta
Jotta tää nyt ei ihan parin idiootin jankuttamiseks menis niin sanoisin että ottakaa hiukan laajemmin selvää siitä miten nää ns välilevyt toimii ja käyttäytyy.<br><br>Tuo lämpölaajemisesimerkki oli ihan vain esimerkki ravistelemaan hieman.<br><br>Omista kokemuksista voin sanoa sen että meillä oli tiimissä -80 luvulla 5 kaaraa joista 2 oli ilokaasutettua ja 3 turbotettua. Kyseisillä autoilla ajettiin aktiivisesti kisaa mm hangon katuautokisoissa useina vuosina.<br><br>Kansipahvi ja puristussuhdeongelmat olivat valtavat kun silloin ei juuri ollut välijäähdyttimiä järkevään hintaan saatavilla. <br>Kokeiltiin muuten vaikka mitä sillä olin helsingin energialaitoksen konepajaosastolla silloin töissä joten materiaalit ja työstökoneet olivat miltei rajattomasti käytettävissä.<br><br>Erilaisia välipaloja eri materiaaleista kokeiltiin ja niistä tehtiin myös kas kummaa lämpölaajenemistestejä. <br>Kaikki ei näin näin vanhalle miehelle eli museokaverille muistu mieleen mutta pääasiat kuitenkin. <br>Nykyiset neppiskundit tietää nää paremmin kuviosahojen kanssa työstettyään.<br><br>Kupari oli silloin paras helpoista vaihtoehdoista ns korottajana ja kansipahvina. Se ei vaan oikein silloisten materiaalien kanssa soveltunut katukäyttöön koska kylmänä kusi ja kuumana piti => opiskele eri aineiden lämpölaajenemisia.<br>Nykyiset kupari / liimaseokset taitaa olla eri luokkaa kuin silloin.<br><br>Ihan vain muistin virkistämiseks soittelin muutamalle muulle museokaverille ja näin homma meni.<br><br>Kansipahvi / teräslevy / kansipahvi kesti 1-2 vetoo 1.0 bar paineilla<br><br>Kansipahvi / rosterilevy (haponkestävä) /kansipahvi sama homma.<br><br>Kuparilevy kesti kyllä mutta ei ollut silloin käyttökelpoinen.<br><br>Mäntien sorvaus / vakiopahvi / liekkirenkaisiin kuparilangat ja vot kesti joka kaarassa kun lisänä oli ns sisäinen vesiruiskutus.<br><br>Kisapaineet oli 1,7-2,5 bar ja toimi.<br><br>Ei kyllä millään 0,5 ym paineilla pahemmin testailtu kun tarkoitus ei ollut sellaisia paineita käyttää.<br><br>Summa summarum. <br>Pankaas nyt niitä kaaroja ja materiaaleja testiin edes lähelle samassa mittakaavassa niin saatte uutta tietoa uusista ja paremmista materiaaleista.<br><br>Lehtimäen Timppa (jos et tiedä kuka on niin ota selvää) voi myös hieman valaista asiaa Raatikaisen ja Harisen kanssa taisteltuaan samalla vuosikymmenellä samoista ongelmista jotka ovat nykyäänkin samoja ongelmia.
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Re:Kysymys turbosta
nojoo siinä on ny semmonen juttu että siellä yks äijä sano että ei pystykkään leikkaan rosterii ko se vetää vinoon :-[
samassa paikassa yks bmw mies on teettämässä 3mm kuparista levyy sinne väliin on kuulemma testannu vaikka minkä laista patenttii mutta vuotanu(kovilla paineilla)
kai tässä on pakko siirtyy tohon kupariin ittekki
myydäänkö kupari levyy normaalissa rauta kaupassa vai pitääkö ettii jostain spesiaali firmasta ???
samassa paikassa yks bmw mies on teettämässä 3mm kuparista levyy sinne väliin on kuulemma testannu vaikka minkä laista patenttii mutta vuotanu(kovilla paineilla)
kai tässä on pakko siirtyy tohon kupariin ittekki

myydäänkö kupari levyy normaalissa rauta kaupassa vai pitääkö ettii jostain spesiaali firmasta ???
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re:Kysymys turbosta
Älä pistä yhtään pahvia vaan paksu kupariplootu johon sitten kupariselle kannentiivisteelle tarkoitettua tiivisteliimaa ja öljykanavien kohdalle O-renkaat.<br>Sitten kun olet riittävästi värkkäillyt noitten pahvien ja levyjen kanssa voit ostaa multa sen 1.8L koneen hatun siihen päälle 

4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys turbosta
[quote author=SLEI link=board=2;threadid=14431;start=25#108862 date=1063702221]<br>Älä pistä yhtään pahvia vaan paksu kupariplootu johon sitten kupariselle kannentiivisteelle tarkoitettua tiivisteliimaa ja öljykanavien kohdalle O-renkaat.<br>Sitten kun olet riittävästi värkkäillyt noitten pahvien ja levyjen kanssa voit ostaa multa sen 1.8L koneen hatun siihen päälle
<br>[/quote]<br><br>Suosittelisin samaa. Saatavilla on hyviä liimoja jotka myös pitää<br><br>>Sitten kun olet riittävästi värkkäillyt noitten pahvien ja levyjen kanssa voit ostaa multa sen 1.8L koneen hatun siihen päälle<<br><br>Näin tuossa ilm käy
<br><br>Ei se pelkkä ahtopaine sitä pahvia riko vaan siihen liittyy muitakin tekijöitä kuten kuumuus. <br>Riittävän kookas cooleri auttaa asiaa. Samaten vesi/metanoliruiskutus joka poistaa myös nakutusta joka tulee olemaan riskitekijä.<br>Pelkästään yhdellä pahvilla on riittävästi ongelmia ns jälkiasennusturboissa joten ongelmat tuplaantuvat kahdella. Jos viittii ajaa 0,5 bar paineilla niin ok, voi kestääkkin.


-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
Re:Kysymys turbosta
[quote author=timppaanen link=board=2;threadid=14431;start=25#108838 date=1063697382]<br>nojoo siinä on ny semmonen juttu että siellä yks äijä sano että ei pystykkään leikkaan rosterii ko se vetää vinoon :-[<br>[/quote]<br><br>Mitä ei onnistu, vaikka on 300 000mk laitteet... ja insinöörit...?
Anteeksi oli pakko.<br><br>Eli, jos kyseisen kansipahvi tekeleen on jo moni kokeillut. Ja todennut vähemmän toimivaksi. Niin ei se auta jos toteuttaa saman vaikka 600 000 mk laitteilla, ja kullasta. 


Jäsen 488
-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys turbosta
joopajoo, tulihan siltä kolliltakin tyhjentävä tietoisku ku vähän potkii....sillälailla.... ;D<br><br>Mäkään en puhunu mistään kilon paineista, eikä alunperinkään ollu kaverin vissiin tarkotus tehä autostaan mitään kilpuria...Vai oliko? ::)<br><br>Oon muuten ihmetelly tota metallista kansipahvia, miten se voi pitää kaikki mehut oikeilla puolilla, ilman mitään liimoja! Siis esim. tollanen Trustin tiiviste kun mullakin on?
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re:Kysymys turbosta
Samaa ihmettelin itsekin kun DOCHiin hain kannentiivisteen ennen vaihtoa.Oliko se "nizmon pahvi" moni kerroksinen ?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys turbosta
Jos ja kun siihen kupariplootuun päädyt niin valitse se mahdollisimman naarmuttomasta plootusta. Ennen asennusta se tulee lisäksi plöijata.<br><br>Kuparilla on muutamia muita huonoja ominaisuuksia eli kun jalot metallit ja epäjalot metallit ovat nesteiden kanssa tekemisissä keskenään. Tuohon aiheeseen en ole perehtynyt eli siitä voi joku jatkaa esim Laurilla taitaa olla tietoa aiheesta?<br><br>Kuten Slei sanoi niin öljykanavien kohdalle o-renkaat eli niiden kohdalta tehdään kupariin hieman isompi reikä ja sopivan paksunen o-rengas tiivistämään.<br><br>Metalliset kansipahvit ovat ns monikerrostiivisteitä jotka toimivat eri lailla kuin umpimetalli. Monikerrospaffeja voi käyttää uudestaan mutta silloin on aina käytettävä erikoisliimaa välissä.
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Re:Kysymys turbosta
[quote author=laakkius link=board=2;threadid=14431;start=25#108880 date=1063708997]<br>joopajoo, tulihan siltä kolliltakin tyhjentävä tietoisku ku vähän potkii....sillälailla.... ;D<br><br>Mäkään en puhunu mistään kilon paineista, eikä alunperinkään ollu kaverin vissiin tarkotus tehä autostaan mitään kilpuria...Vai oliko? ::)<br><br>Oon muuten ihmetelly tota metallista kansipahvia, miten se voi pitää kaikki mehut oikeilla puolilla, ilman mitään liimoja! Siis esim. tollanen Trustin tiiviste kun mullakin on?<br>[/quote]<br><br><br>eipä siitä mitään tykkiä ollu/oo tarkotus tehä
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys turbosta
[quote author=laakkius link=board=2;threadid=14431;start=25#108880 date=1063708997]<br>joopajoo, tulihan siltä kolliltakin tyhjentävä tietoisku ku vähän potkii....sillälailla.... ;D<br>[/quote]<br><br>Tais olla pikku ylläri?<br>On tullu pelattuu vuosien varrella muittenkin kun foordinrämmäleiden kanssa
<br><br>Silloin vain joutui kaiken tiedon hakemaan työllä ja tuskalla + TEKEMÄLLÄ ja kokeilemalla kun kaikki salaili kaiken, nettiä ei meinaan ollut. Silloin oli tapana perustaa useamman auton tiimi jolloin kustannukset alenivat ja tietoa oli enemmän käytössä.<br>Nythän on helppoo kun kaikki tulee tarjottimella ruudulle, jää aikaa neppisharrastuksiinki
<br><br>Ittee kyllä kiinnostaa se että onko ja millälailla materiaalit parantuneet. <br>Olen nähnyt monenlaisia mielenkiintosia korotuspalaratkasuja ja miltei kaikkiin niihin liittyy kupari.<br><br>Kaikkein mielenkiintosin oli meillä se kansipahvisydeemi. Yksinkertanen, halpa ja TOIMI.<br>Tieto haettiin silloin jenkeistä kiihdytyspiireistä.<br><br>Vakio kansipahvi jonka liekkirenkaaseen liimattiin (liima oli vain asennusta varten) ohutta, muistaakseni 0,3mm käämilankaa jonka päät vietiin kierroksen yli. Piti ja toimi 2,5 bar paineitakin. <br>Apuna varmaan oli että meillä oli ns sisäiset vesiruiskut joita itse legendaarinen Järvenpään Autohiomon Arne Erolakin ihmetteli (IHI:n maahatuonti aikanaan). <br>Kyseinen herra kyllä ihmetteli myös miten niillä paineilla saatiin pahvitkin pitämään, kaikkee toki ei kerrottu.


-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Re:Kysymys turbosta
[quote author=ckolli link=board=2;threadid=14431;start=25#108866 date=1063703784]<br>[quote author=SLEI link=board=2;threadid=14431;start=25#108862 date=1063702221]<br>Älä pistä yhtään pahvia vaan paksu kupariplootu johon sitten kupariselle kannentiivisteelle tarkoitettua tiivisteliimaa ja öljykanavien kohdalle O-renkaat.<br>Sitten kun olet riittävästi värkkäillyt noitten pahvien ja levyjen kanssa voit ostaa multa sen 1.8L koneen hatun siihen päälle
<br>[/quote]<br><br>Suosittelisin samaa. Saatavilla on hyviä liimoja jotka myös pitää<br><br>>Sitten kun olet riittävästi värkkäillyt noitten pahvien ja levyjen kanssa voit ostaa multa sen 1.8L koneen hatun siihen päälle<<br><br>Näin tuossa ilm käy
<br><br>Ei se pelkkä ahtopaine sitä pahvia riko vaan siihen liittyy muitakin tekijöitä kuten kuumuus. <br>Riittävän kookas cooleri auttaa asiaa. Samaten vesi/metanoliruiskutus joka poistaa myös nakutusta joka tulee olemaan riskitekijä.<br>Pelkästään yhdellä pahvilla on riittävästi ongelmia ns jälkiasennusturboissa joten ongelmat tuplaantuvat kahdella. Jos viittii ajaa 0,5 bar paineilla niin ok, voi kestääkkin.<br>[/quote]<br><br><br>toi vesi ruisku ois tarkotus yrittää tehdä ::) <br>kaverilla on siihen ohjeet


Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys turbosta
Onnea yritykselle, homma on yksinkertanen kun sen oikein oivaltaa eikä tarvita pumppuja.
-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys turbosta
[quote author=ckolli link=board=2;threadid=14431;start=25#108909 date=1063719148]<br>[quote author=laakkius link=board=2;threadid=14431;start=25#108880 date=1063708997]<br>joopajoo, tulihan siltä kolliltakin tyhjentävä tietoisku ku vähän potkii....sillälailla.... ;D<br>[/quote]<br><br>Tais olla pikku ylläri?<br>On tullu pelattuu vuosien varrella muittenkin kun foordinrämmäleiden kanssa
<br><br>Silloin vain joutui kaiken tiedon hakemaan työllä ja tuskalla + TEKEMÄLLÄ ja kokeilemalla kun kaikki salaili kaiken, nettiä ei meinaan ollut. Silloin oli tapana perustaa useamman auton tiimi jolloin kustannukset alenivat ja tietoa oli enemmän käytössä.<br>Nythän on helppoo kun kaikki tulee tarjottimella ruudulle, jää aikaa neppisharrastuksiinki
<br><br>Ittee kyllä kiinnostaa se että onko ja millälailla materiaalit parantuneet. <br>Olen nähnyt monenlaisia mielenkiintosia korotuspalaratkasuja ja miltei kaikkiin niihin liittyy kupari.<br><br>Kaikkein mielenkiintosin oli meillä se kansipahvisydeemi. Yksinkertanen, halpa ja TOIMI.<br>Tieto haettiin silloin jenkeistä kiihdytyspiireistä.<br><br>Vakio kansipahvi jonka liekkirenkaaseen liimattiin (liima oli vain asennusta varten) ohutta, muistaakseni 0,3mm käämilankaa jonka päät vietiin kierroksen yli. Piti ja toimi 2,5 bar paineitakin. <br>Apuna varmaan oli että meillä oli ns sisäiset vesiruiskut joita itse legendaarinen Järvenpään Autohiomon Arne Erolakin ihmetteli (IHI:n maahatuonti aikanaan). <br>Kyseinen herra kyllä ihmetteli myös miten niillä paineilla saatiin pahvitkin pitämään, kaikkee toki ei kerrottu.<br>[/quote]<br><br>Kolli, ei se ollu ylläri, mutta jos sitä tietoo on kokemuksen kera, niin eikun jakoon vaan, ja kokemuksella ryyditetty tieto on aina turvallisempaa kuin kuulopuheiden perusteella heitetyt arvaukset...Eikö totta?
<br><br>Aksu, kolmikerroksinen se paffi on, ja 2mm paksu...<br>Fin Ranacon ukko sanoi että ei tartte liimoja uudelleen käytettynäkään, sanoi vaan että suositus on että kolme kertaa voi käyttää uudelleen vaikkakin toiset on käyttäny samaa paffia useampaankin kertaan...<br>



-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re:Kysymys turbosta
Jossain Jenkki kansipahveissa(viri) on kupari tai teräslanka siellä liekkirenkaan alla kiristelemässä.<br><br>Mulla on pari Kentin kisapahvia joissa taitaa olla ohut kuparilevy, mössö ja alumiinilevy, liekkirenkaat on käännetty siitä alumiinista. Männä vuosina tuollaisia kansipahveja sai jostain Suomestakin tilaustyönä ja vähän paksumpiakin, mutta eipä niitä tuollaiseen kaksi vakiopahvia + plootu mittoihin voi tehdä.<br><br>Ckolli mainitsit joskus myrkkyruiskun suuttimien olevan vesiruiskuun hyviä, minkähän kokoisia ne mahtaa olla? Ovatko pienempiä kuin öljypolttimen suuttimet joita on kanssa tohon hommaan tarjottu, ne on ainakin vähän iso kokoisia imuputkiin viriteltäviksi?<br>Mulla taitaa olla myrkkyjen levitykseen tarkoitettu 7bar Shurflow pumppu vesi/metanoli-ruiskutusta varten, siihen vois varmaan laittaa suuttimet samaa sarjaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys turbosta
Se mitä tuotteen myyjä sanoo voi usein olla jotain toista käytännössä.<br><br>Se mitä itse olen noista monikerrospahveista kuullut ei ole ollut kovin myönteistä.<br>Puhaltaa ohi niinkuin muutkin.<br><br>Uudelleenasennuksessa aina käytettävä liimaa koska paffissa oleva ns kalvo jää kiinni niin kanteen kuin lohkoon.<br>Huom: Omia kokemuksia ei ole. Sarlinilta saa lisää tietoa ihan käyttökokemuksistakin jos suostuu tietojaan jakamaan 

-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys turbosta
[quote author=ckolli link=board=2;threadid=14431;start=25#109012 date=1063742543]<br>Se mitä tuotteen myyjä sanoo voi usein olla jotain toista käytännössä.<br><br>Se mitä itse olen noista monikerrospahveista kuullut ei ole ollut kovin myönteistä.<br>Puhaltaa ohi niinkuin muutkin.<br><br>Uudelleenasennuksessa aina käytettävä liimaa koska paffissa oleva ns kalvo jää kiinni niin kanteen kuin lohkoon.<br>Huom: Omia kokemuksia ei ole. Sarlinilta saa lisää tietoa ihan käyttökokemuksistakin jos suostuu tietojaan jakamaan
<br>[/quote]<br><br>Tuo myyjä ajaa ite kilpaa Evo lancerilla joten en sitä ala kyseenalaistamaan...Tuossa Evossa on myös metalli paffi, 1.9barin paineilla....<br>Mitään kalvoa en pinnassa havainnu...mutta tuskin liimasta haittaakaan on.... ::)<br>Tässä kaikki tällä erää, enempää en asiasta aio kommentoida, kun ei tässä tuu ku vihaseks...

-
- Ylläpitäjä
Re:Kysymys turbosta
Sarlinin Kalle ajaa myös kilpaa ja myy monikerrospaffeja
<br><br>Kokeilemallahan asiat selviää.
