Sierran vauhtipyörän sovitus...

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Syyskuu 23. 9:58:50 2003

Eli tuli mieleeni, jos kampuran ottaisi cossusta, niin toimisikohan hyvin, jos sierran vauhtipyörään koneistaisi uuden kiinnityksen ja tasapainottaisi tämän jälkeen... Sitten olisi sellainen hybridi vauhtipyörä, mikä sopisi ohc/cosa heittämällä...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja paperman » Ti Syyskuu 23. 10:16:44 2003

Meneeköhän keskiö liian reikäiseks/heikoks? Ohc 6 pultinreikää ja cosworth 8kpl. Itse en ehkä kokeilis. ;)
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 23. 11:12:28 2003

En menis kokeilemaan.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Syyskuu 23. 11:50:39 2003

No oliskohan kossun vauhtipyörä sit vaikeeta koneistaa t9:n sopivaksi?? Starttikehän nyt ainaski joutuu vaihtaan, mut mitä ihmeellistä siinä muuta on??
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Syyskuu 23. 13:04:06 2003

Ei siihen Cosan limppuun enää saa sopimaan OHC:n jakoa, kun siinä on jo 9 reikää.<br>JJS joskus kertoi, että V6 vauhtiksesta voisi tehdä OHC koneeseen sopivan(240mm kytkin).<br>Itse pohdin joskus saiskos Transitin limpun laitettua Sierran koneen jatkoksi, siinähän on 240mm kykä?<br>Onko Transitissa kuinka monta pultti kampiakselin päässä ja kuinka suuri vauhtipyörä? Sopiiko 9-tyypin vaihteiston kanssa yhteen?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Syyskuu 23. 13:15:22 2003

Mut jos siihen cossun v-pyörään käyttäis kossun asetelmaa, ni onnaisko sitten??
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Syyskuu 23. 13:51:37 2003

Miksi kikkailemaan kaikkea ihmeellistä kun tänäpäivänä saa edullisesti teetettyä teräspyörän mihin vaan, kevyt ja kestää, vai mitä? <br><br>Ps. oikein tehty teräs vp on täysin eri maailma kuin jostain säröisestä valupaskasta nyrhitty kiekko, joillakin kokemuksia kun meinaa vp pyrkiä ohjaamoon ???

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Syyskuu 23. 14:07:38 2003

Ei itsellä henkilökohtaisesti mutta olin lähtösuoralla katsomassa kun opelin pyörä sanoi sopimuksen irti työtehtävistään kakkoselle vaihdettaessa ja oli aikas helinä hetken ilmassa/maassa.6 auton lähdöstä kuului selvästi ylitse lopputilin helinä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Karmann
Ylläpitäjä

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja Karmann » Ti Syyskuu 23. 15:13:00 2003

[quote author=SHR link=board=2;threadid=14744;start=0#110561 date=1064314297]<br>Miksi kikkailemaan kaikkea ihmeellistä kun tänäpäivänä saa edullisesti teetettyä teräspyörän mihin vaan, kevyt ja kestää, vai mitä? <br><br>Ps. oikein tehty teräs vp on täysin eri maailma kuin jostain säröisestä valupaskasta nyrhitty kiekko, joillakin kokemuksia kun meinaa vp pyrkiä ohjaamoon ???<br>[/quote]<br><br>Juuri näin, mutta se kun taas maksaa= säästätkö oikeessa paikassa nim.merk. "kaveri sorvas 6-packin hinnalla", tosin hauska lueskella kun jollakin on vp. tulle silmille ja hajotti mukana kaikkee mikä oikeesti maksaa lavallisen 6-packkeja.<br><br>Kuten on jo kymmeniä kertoja tullu todettua/ nähtyä, pitkässä juoksussa se kallis onkin monta kertaa halvempi vaihtoehto, tekee autoon lähes mitävaan.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 23. 15:30:23 2003

Toi on kyllä totta.<br><br>En lähtis kyllä heikentämään vauhtipyörän kiinnityksiä. Omassa oli hiushalkeemia joka vaihdettiin kuten Karman muistaa.

jive
Ylläpitäjä

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Syyskuu 23. 16:07:42 2003

näissä poikkiteloin asennetuissa koneissa joskus hirvittää just ajatus vauhtipyörän poistumisesta tangentin suuntaan. On aika ikävästi hollilla jos ajattelee kuskin paikkaa.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 23. 16:12:53 2003

[quote author=jive link=board=2;threadid=14744;start=0#110617 date=1064322462]<br>näissä poikkiteloin asennetuissa koneissa joskus hirvittää just ajatus vauhtipyörän poistumisesta tangentin suuntaan. On aika ikävästi hollilla jos ajattelee kuskin paikkaa.<br>[/quote]<br><br>Totta, sieltä meinaan lähtee melkonen sirkkeli tai sit rypälepommi liikkeelle.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Syyskuu 23. 17:47:21 2003

Cossun v-pyörä näytti olevan jotain muuta kuin valurautaa taitaa tulla sitten vähän isompana könttinä läpi T-5:n kytkinkopasta.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Syyskuu 23. 18:14:52 2003

Kossun vp on riittävän hyvä ehjänä ja huolella asennettuna ja tietenkin uusilla pulteilla.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Syyskuu 25. 3:45:04 2003

Kävin sovittamassa eikä se Cossun vauhtipyörä kyllä mahdu kuin T5 kytkinkopan sisään. <br>Paineasetelma tulee ilmeisesti aika lähelle limpun reunoja ei sekään taida t-9 sisään sopia?<br>Mitäs vaihteistoja ja kytkimiä ne rallimiehet muuten käyttää eikös hätäsissä vapareissa käytetä Cossun kampiakselia?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja Walderama » To Syyskuu 25. 10:29:22 2003

Mikäs tämä t-9 laatikko on ??<br>Onkos se sierran 5-vaihteinen,jos on niin sinne ainakin cosan vauhtipyörä sopii kun sovittaa.<br>Eli kytkinkopan reunoista tarvii hieman avartaa,jottei kehä ota kiinni.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja SHR » To Syyskuu 25. 10:36:50 2003

Turbo sierra kun turbo sierra, kossun alakerta ja vaihteisto, saa yhellä iskulla kasan kärpäsiä, piste

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Syyskuu 25. 14:59:45 2003

[quote author=Walderama link=board=2;threadid=14744;start=0#111050 date=1064474962]<br>Mikäs tämä t-9 laatikko on ??<br>Onkos se sierran 5-vaihteinen,jos on niin sinne ainakin cosan vauhtipyörä sopii kun sovittaa.<br>Eli kytkinkopan reunoista tarvii hieman avartaa,jottei kehä ota kiinni.<br>[/quote]<br><br>Eli sopiiko myös cosan p-asetelma???
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja Walderama » To Syyskuu 25. 17:47:43 2003

Sopiihan se,mutta muista kun survot cosan vauhtista ohc:n kytkinkoppaan,niin joudut myös starttia siirtämään.<br>Ei mikään maailman mukavin homma.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Syyskuu 25. 18:20:17 2003

[quote author=SLEI link=board=2;threadid=14744;start=0#111013 date=1064450704]

Mitäs vaihteistoja ja kytkimiä ne rallimiehet muuten käyttää eikös hätäsissä vapareissa käytetä Cossun kampiakselia?
[/quote]
Volvon suorakytkä laatikot on suosittuja laatikoita.
Hätäsestä en tiedä mut mulla on itellä cossun kampiakseli escossa. Kytkin on 215mm.
#6
Escort -75

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Syyskuu 26. 2:48:18 2003

Otetaan nyt nyt sen verran takaisin tosta Cosa limpun sopimisesta, että limppu sopii hammaskehä ei. Cosan limpun halkaisija on yhtä suuri kuin OHC:n hammaskehän kanssa. Hammaskehät on eri kohdalla eli starttia pitää siirtää, jos työkalut löytyy valurautaisen kytkinkopan työstämiseen ja hitsailuun niin niillä varmaan syntyy samalla työmäärällä sopivakin teräsvauhtipyörä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jarcci
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Toukokuu 20. 11:48:54 2003

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja jarcci » Pe Syyskuu 26. 12:47:21 2003

Voihan siihen cossun vauhtipyörään sovittaa ohc:n hammaskehän niinkuin mulla :) Sitten käy vakio 5v loota ja kyllähän se pikkuisen keveneekin ;) ;) ;)

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja Walderama » Pe Syyskuu 26. 18:31:56 2003

Juu kyllä voi,mutta cosan kytkin ei enää sovikkaan.<br>Jos ei ole tarvetta isolle kytkimelle,niin teräspyörällä kannattaa naittaa cosan kamppari ja ohc:laatikko=helpoin tapa
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

jarcci
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Toukokuu 20. 11:48:54 2003

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja jarcci » Ma Syyskuu 29. 12:22:43 2003

Miksi ei käy cossun levy :o Mulla ainakin kävi ja hienosti.Eli cossun vauhtipyörä,kytkin ja asetelma mutta ohc:n hammaskehä.Ja tällä kompinaatiolla on ajettukkin jo :)

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ma Syyskuu 29. 18:27:14 2003

Starttia joutuu siltikin siirtämäänkö??<br>Suoraan jos nakkaa cosan vautipyörän kiinni,niin hammaskehä on n15mm liian edessä verrattuna alkuperäiseen ohc:n hammaskehään.<br>Miten lähelle hammaskehää paineastelman kiinnitysreiät tulevat,kun halkaisijaa joudutaan pienentämään asennettaessa ohc:n kehä??
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Syyskuu 29. 23:25:45 2003

kaveri sorvas ralli escorttiin cossun v-pyörän OHC hammaskehällä ja kyllä siihenkin vielä sopi cossun kytkin.<br>vaihteisto ja kytkinkoppa oli ZF-5-vaihteinen.<br>muistikuva olis että joutuivat tekeen startin alle laipan jotta hammaskehä osui kohdalleen...voin muistaa väärinkin....

jarcci
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Toukokuu 20. 11:48:54 2003

Re:Sierran vauhtipyörän sovitus...

Viesti Kirjoittaja jarcci » Ti Syyskuu 30. 12:30:11 2003

Korotuspalan joutuu tekeen startille.Paksuus 15mm.Lähellähän se hammaskehä paineasetelmaa on mutta ei ota kiini.

Vastaa Viestiin