4 syl. Läppärungot 2.9i kaasuläppäpareista?

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

4 syl. Läppärungot 2.9i kaasuläppäpareista?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ke Maaliskuu 9. 7:14:50 2011

Tuli norjalaiselta Ford foorumilta bongattua tällainen idea:

http://img.photobucket.com/albums/v622/ ... G_0792.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v622/ ... G_0791.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v622/ ... G_0793.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v622/ ... G_0795.jpg


Eli kahdesta 2.9i V6 kaasuläppäparista läppärungoiksi 4 syl moottoriin. Kysyisinkin, että onko jollekin tullut vastaavaa ideaa mieleen, ja minkälaisia käytännön ongelmia tuollainen ratkaisu voisi aiheuttaa? Suutinten sijoitus on tietysti 1 asia, mutta ne saisi imusarjaan.. Kaasuläpät ovat kuitenkin helposti yhdistettävissä, eikä kaasuvaijerin/mekanismi tekeminen tuollaiseen konstruktioon todennäköisesti olisi mikään ameriikan temppu 2.9i osilla. Tuleeko jollekin muulle mieleen ongelmia konstruktion kanssa, ja onko jollain muulla ollut vastaavaa mielessä? :)

En nyt varsinaisesti mitään kysymystä ole tässä esittämässä, vaan herättämässä keskustelua, heräsi omakin mielenkiinto aiheeseen.. pari 2.9i kaasuläppää voi löytyä muutamalla kympillä, siihen päälle suuttimet ja vähän muuta, niin onko kasassa periaatteessa toimiva läppärunkopaketti..? hinta houkuttaa, ja tee-se-itse henkisyys pakottaa herättämään keskustelua. :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: 4 syl. Läppärungot 2.9i kaasuläppäpareista?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Maaliskuu 9. 13:05:39 2011

Toimii varmasti nollabudjetin virityksessä, miksei muissakin?
Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen idea.
Noita läppiähän löytyy sit muistakin kun Fordin koneista, esim V6 Omega.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 4 syl. Läppärungot 2.9i kaasuläppäpareista?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Maaliskuu 9. 23:17:56 2011

Noissa kuvissa pistää silmään tuo läppien jako, joka tuskin osuu ihan tuolla asettelulla kohdalleen. Itse tekisin tuon niin, että runkojen päällä olis akseli, missä on kaasuvaijerille pyörä ja kummallekkin läppärungolle oma vipu, jommassa kummassa tai kummassakin vivussa säätömahdollisuus. Vastaavaa ratkaisua käyttää ainakin BMW noissa ///M jutuissa :)
Mikäs tuon V6 läpän halkaisija on ja millä jaolla läpät on siinä rungossa? Sopisko esim. tuplakaasareitten imusarjan jatkoks?
Jäsen #606

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: 4 syl. Läppärungot 2.9i kaasuläppäpareista?

Viesti Kirjoittaja matsu » La Maaliskuu 12. 0:13:23 2011

olafu kirjoitti: Mikäs tuon V6 läpän halkaisija on ja millä jaolla läpät on siinä rungossa? Sopisko esim. tuplakaasareitten imusarjan jatkoks?
Läppien jako 76 mm, läppärungon reiän halkaisia 54 mm reunasta, supistuu läpälle jotakuinkin 10 mm. Nuin äkkiä mitattuna...

Vastaa Viestiin