Kampiakselin nitraus
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Kampiakselin nitraus
Nyt kun joudun kampiakselista hiotuttamaan laakerikaulat niin kannattaako/tarviiko/pitääkö kaulat nitrata sen jälkeen? Ja missä tällaista tehdään ja mitähän noin suunnilleen maksaa? Ja sit toiseksi: voiko cossun kiertokangissa käyttää esim. Ohc:n laakereita ja männissä vastaavasti jotain muita renkaita? Ihan vaan kun taitaa osissa olla aina pikku cosworth "lisä"! ;D Jos jollain ois tietoo, olisin kiitollinen!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re:Kampiakselin nitraus
KK-laakereiksi kävi ohc:n laakerit.Ei ole pakko/tarvitse välttämättä nitrata.Koneistamot lähettävät jonnekin nitrattavaksi,se hinta oli jotenkin kilohinnan mukaan(muistaakseen)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
Re:Kampiakselin nitraus
Jos Cosan kampi, on tyhmää jättää nitraamatta. Nitraus eli typetys lisää pinnan kulutuskestävyyttä ja kaulan pintaan syntyy pieni puristusjännitys joka taas parantaa väsymiskestävyyttä. Hinta vanhan 1000mk:n luokkaa, riippuen paikasta ja suhteista.
Laakereiksi kannattaa ostaa OHC:n punametalli liuskat (esim. Lautamäki Motorsport) mutta männän renkaat joutuu hankkimaan Cosan omat, OHC:n ei edes sovi.
Edit: Luonnollisesti koneistettaessa pitää ottaa huomioon mahdollisen nitraus kerroksen paksuus.
Laakereiksi kannattaa ostaa OHC:n punametalli liuskat (esim. Lautamäki Motorsport) mutta männän renkaat joutuu hankkimaan Cosan omat, OHC:n ei edes sovi.
Edit: Luonnollisesti koneistettaessa pitää ottaa huomioon mahdollisen nitraus kerroksen paksuus.
-
- Viestit: 1269
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
- Paikkakunta: Suomen Turku
Re:Kampiakselin nitraus
Cossun kampi kannattaa nitrata. Esim. bodycote olikos se vantaalla. Halkaisija ei kasva itse prosessissa. OHC:n kampura on liian pehmeä nitrattavaksi. On kiiru, ei kerkee enempiä 

Tässähän se menee...
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
ReNULL nitraus
Mittojen kasvu typetyksessä 2-5 satkua...
<br>Täältäkinvoi kysyä.

-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
ReNULL nitraus
[quote author=SiipiCozzu link=board=2;threadid=15091;start=0#112999 date=1065123576]<br>Jos Cosan kampi, on tyhmää jättää nitraamatta.<br><br>[/quote]Joo cossun kampihan se! Jotain sinne kuulumatonta oli pyörähtänyt kk-laakerin välissä. >NULL Samalla sit hoitais uudet renkaat ja laakerit. ;D Eli ilmeisesti kannattaa nitrauttaa.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Ylläpitäjä
Re:Kampiakselin nitraus
Lähinnä punametallilaakerien takia noita kait nitrataan eli laakerien kestävyyden takia. Punametalli = lyijypronssi muistaakseni?
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Re:Kampiakselin nitraus
Asiasta yhdeksänteen.<br><br>Karmann,miten olet huomioinut eaglen veivin kapeuden kampparin kaulalle.<br>Oletko hitsannut kankeen ohjurit,poistamaan sivuttais välystä?<br>Vai ihan sellaisenaan reilulla sivuttaisvälyksellä asennettu?
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Re:Kampiakselin nitraus
Näyttäs olevan nitrauksen puolesta ja vastaan, tuskin on haittaakaan, mutta tarvitseeko. Tarvetta ei ole havaittu vaparissa tai ahdetussa. Laakeriliuska antautuu ekana. Jos käyttää punametallia, tulee helposti vaurioita kampeen joten silloin tarvii nitrausta, mutta miksi punametallit, hajoo paineesta siinä kun muutkin, jotta laakeri hajoo paineesta, ei koske kovin montaa. Normiliuska ei yleensä riko kampea. Eiköhän useammalla ole enemmän voitelu kuin laakeriongelma. Vaparin painerasitus on aika kevyttä ahdettuun nähden kun kossuissakin vakioliuska toimii kovillakin tehoilla. Tarvii tiedustella käyttääkö esim. kiihdytys bmw (1000hv) mitä laakereita alakerrassa.
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Re:Kampiakselin nitraus
Käypikö myös runkolaakerit Ohc:sta? Taidan päätyä tavallisiin laakereihin punametallin sijaan.Minkä merkkiset kannattaa ostaa? Vai onko sillä niin väliä.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re:Kampiakselin nitraus
Kun Cosa kampiakseli hiotaan 2" laakerille niin karkaisu taitaa jo pinnasta hävitä ja nitraus olisi varmaan poikaa?<br>Onko Cossun kampiakselilla tapana vääntyä nitratessa? Valuakseli ainakin niin voi tehdä ja vaikka se voidaan oikaista niin tuskin se uuden veroinen enää on.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
Re:Kampiakselin nitraus
Itse en ole nitrauksen puolesta enkä vastaan cossuissa.
Ei nitrauksella saada käsittääkseni lujuutta lisää vaan nimenomaan kulutuskestävyyttä punametallille jonka pintakestävyys on parempi. Näin olen käsittänyt. Eli se laakeriliuska ei ihan heti antaudu.
Omassa katuraaserissa aikoinaan ei kestänyt muu kuin punametalli ja nitrattu kampura, mutta kyse ei ollutkaan cossusta.
Toimiva voitelu + hyvät voiteluaineet taitaa olla tärkeintä cossuissa sillä en pahemmin ole niissä kuullut olevan kampuraongelmia, paitsi kiertokankien voitelussa. Sekin ongelma poistuu kun rakentaa kuivasumpun ja jättää ne donitsit tekemättä.
Cossun voiteluongelma kohdistuu lähinnä yläpäähän jossa se heikoin lenkki on. SHR, Karmann ym kyllä tietävät mitä tarkoitan.
Edit: Jos sitä cossun akselia joutuu hiomaan seuraavaan ylikokoon on käsittääkseni pintakarkaisu tehtävä, kiillotus on eri asia. Korjatkaa jos olen väärässä.
Ei nitrauksella saada käsittääkseni lujuutta lisää vaan nimenomaan kulutuskestävyyttä punametallille jonka pintakestävyys on parempi. Näin olen käsittänyt. Eli se laakeriliuska ei ihan heti antaudu.
Omassa katuraaserissa aikoinaan ei kestänyt muu kuin punametalli ja nitrattu kampura, mutta kyse ei ollutkaan cossusta.
Toimiva voitelu + hyvät voiteluaineet taitaa olla tärkeintä cossuissa sillä en pahemmin ole niissä kuullut olevan kampuraongelmia, paitsi kiertokankien voitelussa. Sekin ongelma poistuu kun rakentaa kuivasumpun ja jättää ne donitsit tekemättä.
Cossun voiteluongelma kohdistuu lähinnä yläpäähän jossa se heikoin lenkki on. SHR, Karmann ym kyllä tietävät mitä tarkoitan.
Edit: Jos sitä cossun akselia joutuu hiomaan seuraavaan ylikokoon on käsittääkseni pintakarkaisu tehtävä, kiillotus on eri asia. Korjatkaa jos olen väärässä.
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Re:Kampiakselin nitraus
Joo! Eilen illalla alakerran purin atomeiksi ja totesin ettei paljon hionnat auta! Oli kakkos ja kolmos kk-laakerit lähes "sulaneet" pois! ??? Kampiakseli joutaa verkon painoks, samoin voin tehdä niistä kiertokangista vaikka joulukuusen koristeita! ;D Onneks on osat tilalle, muuten vois vähän harmittaa. Onkohan joku ajanu ilman öljyjä? Mitenkäs tän kuivasumpun toteuttas? Öljypumppu varmaan menee ainaskin uusiks. Valaiskaa viisaammat vähän!en pahemmin ole niissä kuullut olevan kampuraongelmia, paitsi kiertokankien voitelussa. Sekin ongelma poistuu kun rakentaa kuivasumpun ja jättää ne donitsit tekemättä.<br>
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Ylläpitäjä
Re:Kampiakselin nitraus
Pystyy tekemään vakiopumpullekkin.<br>Muistaakseni Sarlinin Kallelta saa ostettua.<br><br>Jahman ja Timo ovat rakentaneet kys sydeemin joten oottele jos ne vastailee.<br><br>Tee myös se kannen voitelun parannus!
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Re:Kampiakselin nitraus
ei ollut power uppia moottorissa kun ei toiminut ilman öljyä<br><br>oliskos sulla yhtä ehjää kiertokankea niistä kangista<br>ja oliko ne cossun?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Re:Kampiakselin nitraus
[quote author=sierra friikki link=board=2;threadid=15091;start=0#113521 date=1065431224]<br>ei ollut power uppia moottorissa kun ei toiminut ilman öljyä<br><br>oliskos sulla yhtä ehjää kiertokankea niistä kangista<br>ja oliko ne cossun?<br>[/quote]No ei ollu pöwer yppiä ei! ;D Kaksi kankee jäi ehjäks. Cossun kanget tottakai! Täytyypä ootella jospa nuo herrat vähän valottas sitä sumppuvoitelua? Koneella tullaan ajamaan kilpaa, joten öljyt saattaa loiskua. Moottori saa uuden kodin Välimalli escon nokalta!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Re:Kampiakselin nitraus
olisko kanget tai kanki myytävänä...kohtuu hintaan 

Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Re:Kampiakselin nitraus
[quote author=sierra friikki link=board=2;threadid=15091;start=0#113550 date=1065434706]<br>olisko kanget tai kanki myytävänä...kohtuu hintaan
<br>[/quote]Ei noilla oikeen mitään enää tee! :-[ Laakeri pesät sinistyneet ja yhdestä menny ihan reilusti soikeeks! Ovat käyneet aika lämpösinä, joten kelpaavat kyllä enää koristeeks joulukuuseen tai emolle hienot (tosin painavat) korvikset! ;D

Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Re:Kampiakselin nitraus
ok jatkan yhden ehjän metsästämistä vielä
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
- Paikkakunta: Lahti
Re:Kampiakselin nitraus
[quote author=SHR link=board=2;threadid=15091;start=0#113088 date=1065254532]<br>Näyttäs olevan nitrauksen puolesta ja vastaan, tuskin on haittaakaan, mutta tarvitseeko. Tarvetta ei ole havaittu vaparissa tai ahdetussa. Laakeriliuska antautuu ekana. Jos käyttää punametallia, tulee helposti vaurioita kampeen joten silloin tarvii nitrausta, mutta miksi punametallit, hajoo paineesta siinä kun muutkin, jotta laakeri hajoo paineesta, ei koske kovin montaa. Normiliuska ei yleensä riko kampea. Eiköhän useammalla ole enemmän voitelu kuin laakeriongelma. Vaparin painerasitus on aika kevyttä ahdettuun nähden kun kossuissakin vakioliuska toimii kovillakin tehoilla. Tarvii tiedustella käyttääkö esim. kiihdytys bmw (1000hv) mitä laakereita alakerrassa.<br>[/quote]toistaseks ainut 1000hp kiihdytysbemari käyttää orkkis laakereita...terv. Jamppa