Kampiakselin nitraus

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja paperman » To Lokakuu 2. 20:52:30 2003

Nyt kun joudun kampiakselista hiotuttamaan laakerikaulat niin kannattaako/tarviiko/pitääkö kaulat nitrata sen jälkeen? Ja missä tällaista tehdään ja mitähän noin suunnilleen maksaa? Ja sit toiseksi: voiko cossun kiertokangissa käyttää esim. Ohc:n laakereita ja männissä vastaavasti jotain muita renkaita? Ihan vaan kun taitaa osissa olla aina pikku cosworth "lisä"! ;D Jos jollain ois tietoo, olisin kiitollinen!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Lokakuu 2. 21:38:33 2003

KK-laakereiksi kävi ohc:n laakerit.Ei ole pakko/tarvitse välttämättä nitrata.Koneistamot lähettävät jonnekin nitrattavaksi,se hinta oli jotenkin kilohinnan mukaan(muistaakseen)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » To Lokakuu 2. 22:39:36 2003

Jos Cosan kampi, on tyhmää jättää nitraamatta. Nitraus eli typetys lisää pinnan kulutuskestävyyttä ja kaulan pintaan syntyy pieni puristusjännitys joka taas parantaa väsymiskestävyyttä. Hinta vanhan 1000mk:n luokkaa, riippuen paikasta ja suhteista.
Laakereiksi kannattaa ostaa OHC:n punametalli liuskat (esim. Lautamäki Motorsport) mutta männän renkaat joutuu hankkimaan Cosan omat, OHC:n ei edes sovi.

Edit: Luonnollisesti koneistettaessa pitää ottaa huomioon mahdollisen nitraus kerroksen paksuus.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Lokakuu 2. 22:54:40 2003

Cossun kampi kannattaa nitrata. Esim. bodycote olikos se vantaalla. Halkaisija ei kasva itse prosessissa. OHC:n kampura on liian pehmeä nitrattavaksi. On kiiru, ei kerkee enempiä :)
Tässähän se menee...

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

ReNULL nitraus

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » To Lokakuu 2. 23:50:10 2003

Mittojen kasvu typetyksessä 2-5 satkua... 8)<br>Täältäkinvoi kysyä.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

ReNULL nitraus

Viesti Kirjoittaja paperman » Pe Lokakuu 3. 0:12:07 2003

[quote author=SiipiCozzu link=board=2;threadid=15091;start=0#112999 date=1065123576]<br>Jos Cosan kampi, on tyhmää jättää nitraamatta.<br><br>[/quote]Joo cossun kampihan se! Jotain sinne kuulumatonta oli pyörähtänyt kk-laakerin välissä. >NULL Samalla sit hoitais uudet renkaat ja laakerit. ;D Eli ilmeisesti kannattaa nitrauttaa.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja Vieras » La Lokakuu 4. 4:53:46 2003

Lähinnä punametallilaakerien takia noita kait nitrataan eli laakerien kestävyyden takia. Punametalli = lyijypronssi muistaakseni?

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja Vieras » La Lokakuu 4. 8:07:55 2003

Totta

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja Walderama » La Lokakuu 4. 10:11:11 2003

Asiasta yhdeksänteen.<br><br>Karmann,miten olet huomioinut eaglen veivin kapeuden kampparin kaulalle.<br>Oletko hitsannut kankeen ohjurit,poistamaan sivuttais välystä?<br>Vai ihan sellaisenaan reilulla sivuttaisvälyksellä asennettu?
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja SHR » La Lokakuu 4. 11:02:12 2003

Näyttäs olevan nitrauksen puolesta ja vastaan, tuskin on haittaakaan, mutta tarvitseeko. Tarvetta ei ole havaittu vaparissa tai ahdetussa. Laakeriliuska antautuu ekana. Jos käyttää punametallia, tulee helposti vaurioita kampeen joten silloin tarvii nitrausta, mutta miksi punametallit, hajoo paineesta siinä kun muutkin, jotta laakeri hajoo paineesta, ei koske kovin montaa. Normiliuska ei yleensä riko kampea. Eiköhän useammalla ole enemmän voitelu kuin laakeriongelma. Vaparin painerasitus on aika kevyttä ahdettuun nähden kun kossuissakin vakioliuska toimii kovillakin tehoilla. Tarvii tiedustella käyttääkö esim. kiihdytys bmw (1000hv) mitä laakereita alakerrassa.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja paperman » Su Lokakuu 5. 17:58:03 2003

Käypikö myös runkolaakerit Ohc:sta? Taidan päätyä tavallisiin laakereihin punametallin sijaan.Minkä merkkiset kannattaa ostaa? Vai onko sillä niin väliä.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Lokakuu 6. 1:46:40 2003

Kun Cosa kampiakseli hiotaan 2" laakerille niin karkaisu taitaa jo pinnasta hävitä ja nitraus olisi varmaan poikaa?<br>Onko Cossun kampiakselilla tapana vääntyä nitratessa? Valuakseli ainakin niin voi tehdä ja vaikka se voidaan oikaista niin tuskin se uuden veroinen enää on.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Lokakuu 6. 4:29:23 2003

Itse en ole nitrauksen puolesta enkä vastaan cossuissa.

Ei nitrauksella saada käsittääkseni lujuutta lisää vaan nimenomaan kulutuskestävyyttä punametallille jonka pintakestävyys on parempi. Näin olen käsittänyt. Eli se laakeriliuska ei ihan heti antaudu.
Omassa katuraaserissa aikoinaan ei kestänyt muu kuin punametalli ja nitrattu kampura, mutta kyse ei ollutkaan cossusta.

Toimiva voitelu + hyvät voiteluaineet taitaa olla tärkeintä cossuissa sillä en pahemmin ole niissä kuullut olevan kampuraongelmia, paitsi kiertokankien voitelussa. Sekin ongelma poistuu kun rakentaa kuivasumpun ja jättää ne donitsit tekemättä.

Cossun voiteluongelma kohdistuu lähinnä yläpäähän jossa se heikoin lenkki on. SHR, Karmann ym kyllä tietävät mitä tarkoitan.

Edit: Jos sitä cossun akselia joutuu hiomaan seuraavaan ylikokoon on käsittääkseni pintakarkaisu tehtävä, kiillotus on eri asia. Korjatkaa jos olen väärässä.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja paperman » Ma Lokakuu 6. 11:42:49 2003

en pahemmin ole niissä kuullut olevan kampuraongelmia, paitsi kiertokankien voitelussa. Sekin ongelma poistuu kun rakentaa kuivasumpun ja jättää ne donitsit tekemättä.<br>
Joo! Eilen illalla alakerran purin atomeiksi ja totesin ettei paljon hionnat auta! Oli kakkos ja kolmos kk-laakerit lähes "sulaneet" pois! ??? Kampiakseli joutaa verkon painoks, samoin voin tehdä niistä kiertokangista vaikka joulukuusen koristeita! ;D Onneks on osat tilalle, muuten vois vähän harmittaa. Onkohan joku ajanu ilman öljyjä? Mitenkäs tän kuivasumpun toteuttas? Öljypumppu varmaan menee ainaskin uusiks. Valaiskaa viisaammat vähän!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Lokakuu 6. 12:04:17 2003

Pystyy tekemään vakiopumpullekkin.<br>Muistaakseni Sarlinin Kallelta saa ostettua.<br><br>Jahman ja Timo ovat rakentaneet kys sydeemin joten oottele jos ne vastailee.<br><br>Tee myös se kannen voitelun parannus!

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Lokakuu 6. 12:07:04 2003

ei ollut power uppia moottorissa kun ei toiminut ilman öljyä<br><br>oliskos sulla yhtä ehjää kiertokankea niistä kangista<br>ja oliko ne cossun?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja paperman » Ma Lokakuu 6. 12:21:34 2003

[quote author=sierra friikki link=board=2;threadid=15091;start=0#113521 date=1065431224]<br>ei ollut power uppia moottorissa kun ei toiminut ilman öljyä<br><br>oliskos sulla yhtä ehjää kiertokankea niistä kangista<br>ja oliko ne cossun?<br>[/quote]No ei ollu pöwer yppiä ei! ;D Kaksi kankee jäi ehjäks. Cossun kanget tottakai! Täytyypä ootella jospa nuo herrat vähän valottas sitä sumppuvoitelua? Koneella tullaan ajamaan kilpaa, joten öljyt saattaa loiskua. Moottori saa uuden kodin Välimalli escon nokalta!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Lokakuu 6. 13:05:06 2003

olisko kanget tai kanki myytävänä...kohtuu hintaan :D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja paperman » Ma Lokakuu 6. 13:22:28 2003

[quote author=sierra friikki link=board=2;threadid=15091;start=0#113550 date=1065434706]<br>olisko kanget tai kanki myytävänä...kohtuu hintaan :D<br>[/quote]Ei noilla oikeen mitään enää tee! :-[ Laakeri pesät sinistyneet ja yhdestä menny ihan reilusti soikeeks! Ovat käyneet aika lämpösinä, joten kelpaavat kyllä enää koristeeks joulukuuseen tai emolle hienot (tosin painavat) korvikset! ;D
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Lokakuu 6. 13:27:03 2003

ok jatkan yhden ehjän metsästämistä vielä
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Re:Kampiakselin nitraus

Viesti Kirjoittaja pylvis » Ma Lokakuu 6. 23:28:52 2003

[quote author=SHR link=board=2;threadid=15091;start=0#113088 date=1065254532]<br>Näyttäs olevan nitrauksen puolesta ja vastaan, tuskin on haittaakaan, mutta tarvitseeko. Tarvetta ei ole havaittu vaparissa tai ahdetussa. Laakeriliuska antautuu ekana. Jos käyttää punametallia, tulee helposti vaurioita kampeen joten silloin tarvii nitrausta, mutta miksi punametallit, hajoo paineesta siinä kun muutkin, jotta laakeri hajoo paineesta, ei koske kovin montaa. Normiliuska ei yleensä riko kampea. Eiköhän useammalla ole enemmän voitelu kuin laakeriongelma. Vaparin painerasitus on aika kevyttä ahdettuun nähden kun kossuissakin vakioliuska toimii kovillakin tehoilla. Tarvii tiedustella käyttääkö esim. kiihdytys bmw (1000hv) mitä laakereita alakerrassa.<br>[/quote]toistaseks ainut 1000hp kiihdytysbemari käyttää orkkis laakereita...terv. Jamppa
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

Vastaa Viestiin