1.6 zetec ongelmia

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Siert
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Kesäkuu 7. 18:13:48 2010

1.6 zetec ongelmia

Viesti Kirjoittaja Siert » Su Joulukuu 18. 21:40:32 2011

Hei,

Olen CRSC:n kerhon jäsen vaikka itse harrastan ranskalaisia autoja. Olen HarriS:n kaveri ja olen tullut muutaman kertoja kerhon slalom harjoituksille Peugeotilla, se missä on paljon Teekkarien Autokerhon tarroja.

Nyt mulla on vakava ongelma kaverin Focuksen kanssa, ehkä tässä löytyy joku joka tiedä mikä syy voi olla.

Vaihdon jakohihna sen jälkeen kone käy vähän aika ennen kuin kamppiakselin pultti tuli pois ja männät löi ventiilit. Kansiremontti tehty kaikki ventiilit vaihdettu ja nyt uudelleen sama tapahtui :-(

Tässä koko tarina lukee Englaniksi: http://retrorides.proboards.com/index.c ... ead=118751

En usko että ongelma on vain että pultti ei kiristynyt tarpeeksi, ainakin viimeisin kerran olin ihan varma että oli 40Nm + 90°.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: 1.6 zetec ongelmia

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Joulukuu 18. 22:30:21 2011

Kampiakselin pultti kiristetään siten, että 40 nm kiristys tehdään sitä työkalusarjan mustaa lukitustappia vasten ja loput 90 astetta sitten pitämällä hihnapyörästä kiinni erikoistyökalulla.

Toisella tavalla 90 asteen kiristys tehdään piirtämällä merkit pulttiin ja hihnapyörään 90 asteen kulmiin ja sitten pulttikoneella kiristetään 90 astetta kunnes omat merkit ovat kohdakkain. Lukitustappi kestää iskevän pulttikoneen, mutta ei käsityökalulla kääntämistä.

Pultti on ollut löysällä, koska jarrulla ja varsinkin 1. vaihteella joustoa tapahtuu paljon. 5. vaihde mieluummin eikä silti onnistu.

Jakohihnasarjan mukana tulee aina 2 pulttia, pidempiä ei koskaan tarvita ja ne olen säästänyt "voiton merkeiksi" Minulla on niitä 22 kpl...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1.6 zetec ongelmia

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Joulukuu 19. 10:02:02 2011

kun kuvauksesta ei selviä miten se 90 astetta todennettiin, niin se voi olla yksi mahdollinern syy;

mulla on automaatti, eli ei voinu vaihteilla kikkailla, joten tein startin tilalle sellasen lukitusraudan joka piti hammastuksesta kiinni.

toinen mahdollisuus on likaa tai jotain hihnapyörän ja kampuran olakkeen välissä :?: :?: :?:

Vastaa Viestiin