Venttiilivika/kannentiiviste vai jotain ihan muuta

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Venttiilivika/kannentiiviste vai jotain ihan muuta

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Huhtikuu 3. 10:28:13 2012

Heitellään nyt kysymyksiä/ajatuksia kun taas tuota OHC:tä ihmettelen

Eli käy kylmänä ok, rikkaalla tosin mutta käy kuitenkin tasaiseen, kuumana käynti on huonoa, kierrokset seilaa 800-1000rpm, yskii putkeen, käynti on lähes samanlaista kun olisi imuvuoto tai kaasarissa tosi väljä läppäakseli ja yrittää sitä saada käymään kunnolla, imuvuotoja ei ole, päästö HC600 CO4.5 (kun käy nätisti HC jossain alle sadan, tasaisella afr 14:1 seoksella), pysyy kyllä käynnissä, seoksen säätö ei oikeen vaikuta, huomaa kyllä käynnistä että muuttuu mutta käy huonosti silti. Kierroksilla käy nätisti samoin kierroksilla ajossa, pienillä kierroksilla ajossa (1000-~1300rpm) nykii ja on voimaton (johtuen käynnistä)

Ennakko ei vaikuta juurikaan tyhjäkäyntiin (5-35 kokeiltu, yli 20 alkaa sammuilla kun sopivati yskäisee), ennakko pysyy tasaisena, kiinteällä ennakolla käynti vaeltaa myös, bensakartan kun säätää täysin tasaiseksi vaeltaa edelleen, alipaine pysyy tasaisena, muuttuu toki käynnin vaeltaessa vähän

Vähän kaikki on kokeiltu ja viimeksi tuli mieleen paperia pitää pakoputken päässä kun käynti on huonoa lämpimänä. Vetää paperia putken sisään melko voimakkaasti ja läpättää edestakaisin.

Voiko tuosta paperin liikehdinnästä päätellä/rajata vikaa mihinkään, yksi sierra josta oli kannentiiviste mennyt kahden pytyn välistä teki paperin kanssa kokeiltaessa samoin ja käynti oli samanlaista vaeltavaa, tosin ajossa kierroksilla rötäsi ja ravisti mahdottomasti ja voima oli tosi vähissä, yksi Fiiatti mistä oli nokka mennyt sileäksi ettei venttiili auennut kunnolla teki samaa

Vähän sekavaa kun kiireessä taas kirjoittelee mutta tarkennetaan myöhemmin jos tarvis
Kiitos :D

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Venttiilivika/kannentiiviste vai jotain ihan muuta

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ti Huhtikuu 3. 18:34:58 2012

Tuo paperi hommahan on vanha konsti kattoa onko pakoventtiili palanu. Tosin varmiten sen kuulee siitä puputtavasta käynnistä.
Se että se vetää sitä paperia putkeen voi johtua myös siitä että joku pytty ei sillä hetkellä jostain syystä sytytä. Ei välttämättä oo venttiili vikaa.

Ootkos venttiilinvälyksiä mitannu milloin viimeksi?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Venttiilivika/kannentiiviste vai jotain ihan muuta

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Huhtikuu 3. 18:48:56 2012

Välykset vastikään säädetty ja nokan ajoitus tarkistettu samalla. Näkyykö venttiilivika kuinka helposti puristuspainemittarilla (pitäisi kai ?), sen voisin kokeilla vielä mitata.

Tuota itsekkin epäilen että jää pyttyjä välistä mutta ei pysty paikantamaan onko yksi ja sama vai miten sattuu. Tulpat samannäköisiä, useita eri tulppia kokeiltu sekä tulpan johtoja. Teki eri puolalla ja EDIS:n kanssa samaa sekä nyt toisella puolalla ja erilaisella ohjauksella

Miten suutinvika olisi kaikkein helpoin poissulkea, vaihtamalla toisia ?. Irrallaan kun olivat niin kaikki ruikkivat silmällä katsoen samalla lailla. Kuinka helposti silmällä huomaa sellaisen eron joka häiritsee käyntiä

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Venttiilivika/kannentiiviste vai jotain ihan muuta

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Huhtikuu 3. 19:14:12 2012

Venttiilithän toteaa helposti laittamalla paineen pyttyyn ja kuuntelemalla, terve kone ei suhise imusarjaan eikä pakoputkeen.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Venttiilivika/kannentiiviste vai jotain ihan muuta

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Huhtikuu 6. 11:21:42 2012

Eikö tuo nyt kannata selvittää yksinkertaisella ohivuotomittauksella. Jos ok ---> vika on konehuoneen näkyvällä osalla. Jos ei ok ---> vika on moottorin sisällä sekä ehkä lisäksi näkyvällä osalla.
Pelkkä paine pyttyyn voi johtaa pienissä vielä normaaleissa vuodoissa virhearviointiin. Kun näät suuntaa antavan prosenttilukeman voit tällöin rajaa normaalit vuodot pois. Normaalia vuotoa (ei vielä vaikuta juuri mihkään) on alle 10% mittarista riippuen.
Toki jos oikeesti rikki sen huomaa pelkällä paine pyttyyn testissä. Tämän saa nopeasti tehtyä tallissa riko tulppa ja hitsaa paineliitin runkoon.

Vastaa Viestiin