Venttiilinohjaimen vaihto.

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

frozen
Viestit: 155
Liittynyt: To Tammikuu 19. 0:24:40 2012

Venttiilinohjaimen vaihto.

Viesti Kirjoittaja frozen » Ma Huhtikuu 23. 10:04:44 2012

Kuin irrotetaan oikeaoppisesti venttiilin ohjurit? Lähteekö noi jos virittelee kierretangosta/holkeista ulosvetimen ja onko väliä kummallepuolen noi vetää, venakoneiston vai seetin puolelle, että onko noi ohjurit yleensä ihan suoria? Tartteeko kantta lämmittää kuumavesi sisälle, kuumailma puhallin vai ihan kylmiltään? Mistähän passais aihiot 16v dokki kanteen, kun turha tohon on varmaan stanu mittaista laittaa, tai jos tekis ihan normi teräksestä tai alumiitistä ja polettais noihin K-linerit ja paljonko noissa on normi krymppi 3-5satkua?? Oli tarkotus jonkin moinen seeger ym. varmistus tehä yläpäähän...
Ite kun tekköö, niin suap just sitä, mitä sattuu tulemaan....

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Venttiilinohjaimen vaihto.

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ti Huhtikuu 24. 21:43:29 2012

frozen kirjoitti:Kuin irrotetaan oikeaoppisesti venttiilin ohjurit? Lähteekö noi jos virittelee kierretangosta/holkeista ulosvetimen
Ihan tuurnalla ja vasaralla niitä on hakattu pois. Tuurnassa sellainen olake että sen pää menee vähän ohjurin sisälle niin pysyy paikallaan. Lähtee varmaan kuvailemallasi tavalla myös, kunhan jenkatanko ei ole mitään huonekalu tankoa.
Mittaa venakoneiston puolelta korkeus ennenkö otat vanhat pois.
frozen kirjoitti:onko väliä kummallepuolen noi vetää, venakoneiston vai seetin puolelle, että onko noi ohjurit yleensä ihan suoria?
Suunnasta ollaan kahta mieltä. Toiset meinaa että venakoneiston puolelta pois, siksi että on lyhkäisempi matka, ja myös siksi että jos ohjuri on eri paksuinen, sokalla kiinni tmv. niin haitta on venakoneiston puolella.
Toiset taas ottaa seetin puolelta siksi ettei kanavan puolella ohjurissa oleva karsta yms. naarmuta pesää. Minä oon ottanu jälkimmäisen mukaan eli venakoneistosta seetiin päin jos vain mahdollista.
frozen kirjoitti:Tartteeko kantta lämmittää kuumavesi sisälle, kuumailma puhallin vai ihan kylmiltään?
Joistakin kansista lähtee kylmiltään, joitain pitää lämmittää. Sen kyllä tuntee onko ohjuri yhtä puuta vai alkaako antamaan periksi. Kosaanilla oon lämmittäny.
frozen kirjoitti:Mistähän passais aihiot 16v dokki kanteen, kun turha tohon on varmaan stanu mittaista laittaa, tai jos tekis ihan normi teräksestä tai alumiitistä ja polettais noihin K-linerit
Onko 16V:ssäkin samaa tippumis ongelmaa kuin 8V:ssä? Mä en oo huomannu..

Alumiinisia holkkeja on aika vaikeaa yrittää saada tiukkuudella alumiiniseen kanteen ilman ettei jompikumpi mene pskaks. Normi teräs vois kestää k-linen kanssa.
Parhaimman aihion saat jonkun muun auton ohjurista jos ei omat ohjurit jostain syystä kelpaa.
K-linet saa kyllä laitettua niihin vanhoihin ohjureihinkin ilman että niitä tarvii ottaa edes pois.
frozen kirjoitti:ja paljonko noissa on normi krymppi 3-5satkua?? Oli tarkotus jonkin moinen seeger ym. varmistus tehä yläpäähän...
Uskoisin että 5 satkua riittää varsinkin jos seekerin laitat. Valurautaiseen kanteen 5 satkua on hyvä.

Seetit joutuu koneistaa kun vaihtaa ohjurit. Venttiili osuu tosi harvoin enää samaan kohtaan.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Venttiilinohjaimen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Huhtikuu 24. 22:37:57 2012

Ja eräässä Lappeenrantalaisessa koneistamossa kun laitattaa ohjurin valurautakanteen, niin ei enää osu venttiili toiselta laidaltaan koko seetiin, sen verran vinoon menee. Kaupan päälle se koko holkki sitten tipahtaa pois sieltä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

frozen
Viestit: 155
Liittynyt: To Tammikuu 19. 0:24:40 2012

Re: Venttiilinohjaimen vaihto.

Viesti Kirjoittaja frozen » Ke Huhtikuu 25. 2:17:16 2012

Arska kirjoitti:Ja eräässä Lappeenrantalaisessa koneistamossa kun laitattaa ohjurin valurautakanteen, niin ei enää osu venttiili toiselta laidaltaan koko seetiin, sen verran vinoon menee. Kaupan päälle se koko holkki sitten tipahtaa pois sieltä.
:green: :green: Ja takuu oli, ku persvalot häipyy??

Joo kolme on lähteny pakopuolelta luistelee, yks puonnu n.5mm, näyttäs niinku ois venavarren kumi tota jarruttanu ja varren välys kaikissa riittävä :roll: Joo ton yhen eniten pudonneen irrotin, lähti ihan pikku vasaralla naputtelemalla, ei tosiaankaan tarvinnu hakata ja just tommosella tuurna hommelilla ja ilman lämmittämistä. Kanavan puolelle ton pistin läpi, just ton karstan nirhaamisen pelossa.
Taas suunnitelmat muuttu, jos hommaiski alumiini,tina tai fosfori pronssia(mikä ny liekkään paras, ku kaikkia taittu käyttää) ja tekis kokonaan uudet olakkeella olevat. Taitaa punametalli olla tohon liika pehmyttä? Rupes tuntuu aika idiootimaiselta pistää holkkia holkin sisään :lol: Kait ne pajalla noihinki saa, k-lineri työkaluilla, reiän tehtyä mittaansa, ku eikös toi linerin reikä tehdä mittaansa vasta asennuksen jälkeen??
Ite kun tekköö, niin suap just sitä, mitä sattuu tulemaan....

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Venttiilinohjaimen vaihto.

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ke Huhtikuu 25. 7:10:58 2012

eikös niihin vakio ohjureihinki saa tehtyä lukkorengas urat, niin ei tipahda...? ainaki 8v sai tehtyä.
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

frozen
Viestit: 155
Liittynyt: To Tammikuu 19. 0:24:40 2012

Re: Venttiilinohjaimen vaihto.

Viesti Kirjoittaja frozen » Ke Huhtikuu 25. 15:14:56 2012

pontsei kirjoitti:eikös niihin vakio ohjureihinki saa tehtyä lukkorengas urat, niin ei tipahda...? ainaki 8v sai tehtyä.

Kyllähän noihin näkyy mahtuvan. Just venapajalla kävin venttilitöiden hintaa arvuuttamassa, ni vilkasi kuvaputkelta noita ohjureita, niin samat ohjurit 8v ja 16v. Lötyykö lukkorenkaita, pelkkiä jousikiekuroita, jostain irtaallaan? Ku taitaa aika ahdasta tulla normi seegerillä...
Ite kun tekköö, niin suap just sitä, mitä sattuu tulemaan....

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Venttiilinohjaimen vaihto.

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ke Huhtikuu 25. 17:14:13 2012

frozen kirjoitti:Kait ne pajalla noihinki saa, k-lineri työkaluilla, reiän tehtyä mittaansa, ku eikös toi linerin reikä tehdä mittaansa vasta asennuksen jälkeen??
Sille on oma rotsinsa millä ohjuri suurennetaan kanteen päin, sitten naputellaan k-lineri paikoilleen, katkaistaan ylimääräiset pois ja sitten sen läpi naputellaan eripaksuisia tappeja jotka mankeloi reikää suuremmaksi.
frozen kirjoitti:Lötyykö lukkorenkaita, pelkkiä jousikiekuroita, jostain irtaallaan? Ku taitaa aika ahdasta tulla normi seegerillä...
Ite oon käyttäny 8 tappisessa mersun om601-603 ohjurien sokkia vanhoista ohjureista... Laitoin sulle yv:n
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Vastaa Viestiin