Keskustelua pakolämmöistä

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Kesäkuu 24. 14:42:59 2012

Eli tämmöstä, osa ehkä muistaakin että oon taistellut tuon cortinan kanssa koko ajan korkeiden pakolämpöjen takia.

Vaihdettu nokka-akseleita, polttoaine (e85 nykyään). Ykk merkki varmistettu, on kohdallaan. Ennakko on kohdallaan tyhjäkäynnillä ainakin, hieman kun kaasuttaa lähtee vaeltamaan myöhäselle ja kun pitää kierrokset tasaisena sitten palaa siihen säädettyyn ennakkoon. Tällä hetkellä testasin 35asteen ennakkoa, jolla antaa 1000rpm n. 550astetta lämpöä ja 5800rpm samalla ennakolla n. 880-900astetta. Seokset molemmissa rikkaalla, tyhjis siinä 12-13 välissä ja samaa luokkaa tuolla ylhäälläkin. Lämmöt nousee kun laihentaa.

Eli mitähän sitä sitten keksis? koneessa rutut n. 8.5:1, männissä laessa keraaminen pinnoite, kannet portattu ja isommat venat, tasalakiset männät, paljealuetta tais olla aika reilusti (millin ja kahden välissä jos muistan enään oikein).

Koitin tossa säätää myös haltechista suuttimen sulkeutumisajankohtaa asteina. Siihen löysin ohjeen että haetaan se kohta jolloin seos menee rikkaimmalle. Ei silläkään ollut oikein vaikutusta, orkkis arvot oli aika kohdillaan jo. Pikaisesti testasin myös muuttaa seqventiaali ruiskutuksen semi-seqventiaaliin. Olisko vähän laskenut tyhjäkäynnillä lämmöt.

Trigger edge ja home edge on ollut koko ajan falling edgessä. Mutta pitäiskö niiden olla rising molemmat, kun ovat hall antureita (se perus honeywell)? Mut niitä en saa testattua, kun ajotus muuttuu niin paljon et tarvis olla kaveri kattelemassa lampulla et saa kohdilleen. Mutta tämähän ei aiheuta tietääkseni muuta kuin kierroksilla ennakko voi heittelehtiä jos lukee väärää reunaa. Mutta esim. tyhjiksellä se pysyy just siinä 35 asteessa joka on kiinteäksi asetettu :roll:

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Hena » Su Kesäkuu 24. 15:16:38 2012

Rising ja Falling edge riippuu ihan anturin toimintatavasta ja siitä mitä niillä luetaan. Ootko lampulla kattonu ajotusta kierroksilla ettei lähe se triggeröinti vaeltamaan?
Toyota Supra TT

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Kesäkuu 24. 20:06:46 2012

Sultzi kirjoitti:Ykk merkki varmistettu, on kohdallaan. Ennakko on kohdallaan tyhjäkäynnillä ainakin, hieman kun kaasuttaa lähtee vaeltamaan myöhäselle ja kun pitää kierrokset tasaisena sitten palaa siihen säädettyyn ennakkoon.
Eli vaeltaa sillä hetkellä myöhäselle kun kaasuttaa, mutta kun kierrokset tasaantuu sit on taas se lukittu ennakko toiminnassa.

Anturit on molemmat Honeywell 1GT101DC perus halleja. Kampiakselilla lukee 12 hampaista triggeripyörää ja virranjakajan sisällä lukee m6 pultin kantaa joka antaa tiedon tulevasta ykkösen sytytyksestä.

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ma Kesäkuu 25. 0:31:21 2012

v jakajasta lukittu alipaine ja keskipako ennakko kiinteäksi ?
Timppa 24V

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Kesäkuu 25. 10:16:11 2012

Jakajassa ei ole muuta enään kuin akselin pää johon hitsattu m6 pultti kiinni.

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ma Kesäkuu 25. 10:35:30 2012

Sultzi kirjoitti:Anturit on molemmat Honeywell 1GT101DC perus halleja. Kampiakselilla lukee 12 hampaista triggeripyörää ja virranjakajan sisällä lukee m6 pultin kantaa joka antaa tiedon tulevasta ykkösen sytytyksestä.
Ootko kokeillu porakoneella? Epäilen että tuo pultin kanta ei toimi, eli ei kunnon "hampaita". Ja ootko koittanut toisilla antureilla? Ite kun oon noita Honeywellejä käyttänyt, on varmaan joka kolmannessa ollut vikaa.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ma Kesäkuu 25. 20:39:11 2012

luulis vaan äkkiä ajateltuna et jos anturi häikkää olis, niin alkaa pätkimään kunnolla, eikä aiheuta tuota ennakon vaeltamista... minkäslainen sytkä siinä?
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Kesäkuu 25. 20:53:36 2012

Pitäis nyt ihan mielenkiinnosta testata rising reunoilla tota syttyä. Tos äskön testailin taas, niin myöhäselle se heittää sitä sillon kun kierrokset ei pysy tasan, esim. kaasuttessa. Sit tasaantuu taas kun kierrokset pitää tasassa. Kaasun kun päästää menee aikaselle. Eikä tuo nyt tota lämpöä aiheuta kuiteskaan, pysyy kuitenkin esim. tyhjiksellä just siinä missä pitää. 6000rpm kun äskön huudatti ja ennakko oli kartassa n.37 ja seos n. 12.5 niin ei noussut yli 900 vaikka huudatti sitä 6000. Nyt on tyhjäkäynnillä seos jotain 12.5 ja ennakko 27 niin 600 pyörii lämpö. Mittasin kaverilta mielenkiinnosta sen mersusta pintalämpöä putkesta, niin kuumana oli liki 500. Tosin siinä tyhjäkäynti hoidetaan puhtaasti ennakolla, eli pyörii nollan tuntumassa tyhjiksellä. Seos siinä oli 14. Molemmat on siis etskulla.

Mitäs toi sit vaatis, jos toi m6 pultin kanta ei toimi tossa home triggerissä? :roll:

Kuinka ne lämmöt sitten ahdoilla alkaa nousemaan tosta paikallaan huudatuksesta? Kun ei ajo kokemusta ole tosta vielä. Kunhan saan takarenkaat, tarvii varmaan kokeeksi päiväksi hakea siirtolaput ja ihmetellä vähän tien päällä mitä tekee ahdoilla esim lämmöille.

Sytty on suorasytkä ls2 puolilla. Tulpat jotkut cossun motocraftit.

Pakosarjoissa nauhat päällä, kai sekin osansa tekee? Ja anturit joka pakoreiässä, heti kannesta 3-4cm ulospäin.

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ma Kesäkuu 25. 20:58:07 2012

Asiasta mitään tiedä, mutta nuo sun ennakot tuntuu kovin suurilta.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Kesäkuu 25. 21:02:02 2012

Joo, mutta matalemmilla ennakoilla ei puhettakaan et olis noin alhaalla lämmöt. Käsittääkseni tämmösellä suht matalalla (8,5:1) puristuksella ja suuri nostoisella?? nokalla vaaditaan isompaa ennakkoa. On kuitenkin vanhaa tekniikkaa kannet, joten palonopeudet ei ole sitä mitä jossain 4venttiilisessä boassa tai vastaavaa?

Mutta ehkä noi on kuitenkin ihan normaalit lämmöt tämmöseen läjään, mistä minä tiedän. Ei ainakaan tunnu millään laskevan alemmas tuosta..

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ma Kesäkuu 25. 23:19:01 2012

Jasu kirjoitti:Asiasta mitään tiedä, mutta nuo sun ennakot tuntuu kovin suurilta.
Veikkaan että vapari alueella menee ennakot yli 40 ennenkuin alkaa kunnolla toimia. Voi olla likempänä 50..
Kuten sanottu, nuukasti ruttua, laiska palotila ja ärree..
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Kesäkuu 26. 2:56:25 2012

Tyhmä kysymys, mutta miten isolla kuormituksella noi pakolämmöt on mitattu?
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Kesäkuu 26. 11:25:22 2012

Paikoillaan vaan kierrättämällä. Vielä en ole päässyt kokeilemaan tielle miten kuormalla käyttäytyvät.

Hommahan parantuis varmasti jos rutut nostais 9.5:1 tolla re:llä.

Jari H sitä mieltä että lisää vaan ennakkoa alipainealueelle vieläkin? Nyt taitaa olla 37 suurin ennakko vaparialueella ylhäällä.

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Kesäkuu 26. 18:13:39 2012

Toi 37 taitaa olla vähän alle vakio 2.8:n max ennakon, vähän ruttua pois ja ärreetä tankkiin niin vaatiikin jo 45.. Eikä välttämättä riitäkään.
Saattaa jäädä paineillakin ennakot prätkä lukemiin eli +30..
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Kesäkuu 26. 21:59:45 2012

Nyt taitaa painealueella olla ennakot 30 ja 20 välissä. Niillä varmaan uskaltaa testailla ahdoillakin ajoa kunhan saan ne prkl takarenkaat.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ke Kesäkuu 27. 7:27:03 2012

täytyy varmaan pistää cossuun kanssa pakolämpö nippa, ku se on kans re:llä ja tyhjäkäynti ennakko 16, alipainealueella vähä yli 30 ja 1,5bar ahdoilla reilu 20. minusta se käy todella viileänä, ku moottoritiellä ei edes termari aukea... mut kansihan on ihan erilainen jo, et kyllä varmaan sellainen vanhempi tarttee sitä ennakko reilusti. et varmaan vaan lyötävä enemmän siihen niitä ennakoita, niin voi lämmöt laskea.
siitä home anturista vielä, niin eikös toi honeywell oo aika tarkaa, millainen hammas pitää olla et se lukee kunnolla.. tosin luulis 6mm pulti riittävän, ku ohan se jo 10mm kanttiinsa. mulla on cossun jakajassa, 4mm ruuvikannalla oleva pultti ja se pelaa sillä, anturi tais olla haltecin jotain omia.
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Kesäkuu 27. 19:47:25 2012

VPV äijältä kyselin, niin sanoi että pitäis toimia kyllä tuolla m6 pultin kannalla ja falling edgellä.

Mutta tarvis jostain skooppi saada lainaan, niin vois ihmetellä tota signaalia molemmilta antureilta. Todennäköisesti ongelmaa aiheuttanee tuo virranjakajassa oleva jos jossain probleemaa on.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja pontsei » Pe Kesäkuu 29. 17:50:01 2012

niin, mulla aiheutti kyllä se jakajan huono signaali sitä et heti pintakaasulla meni laihalle ja ku vedätti niin rupes paukkumaan heti...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Kesäkuu 30. 19:58:07 2012

Jep, vähän kävin tiellä testaamassa muutaman kerran, mitä nopeasti kerkesin katsomaan ahdoilla, niin ei ne lämmöt kauheesti noussut.. Hirveästi en viittinyt testailla, kun säädöt melko sinnepäin. Laitoin vaan turvallisesti reilusti rikkaalle testiä varten.

Tarvis tuo ennakon liikkuminen korjata jollain, skoopillakin yritin katsella, mutta siitä mitään ymmärrä niin paha sanoa sen enempää. Onko ajatusta kumpi sen aiheuttaisi, kampiakseli vai home signaali että kierrosten muuttuessa ennakko vaeltaa. Kierrosten noustessa myöhästyy aika paljon ja kun kierrokset laskee niin aikaistuu. Tasaantuu kuitenkin kun pitää tasakierroksia..

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja pontsei » La Kesäkuu 30. 20:30:50 2012

saisko mitään logia otettua, missä näkyy molempien anturien signaali? ...mutta itsellä home anturin huono signaali aiheutti heti pätkimistä...
muuten mikäs boksi siinä on?
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Heinäkuu 1. 1:23:50 2012

Haltech sport 2000 on boxi. En tiedä saako semmosta logia otettua jossa näkyis noi signaalit, en ole niin tarkkaan tutkinut. Laitoin samaa kysymystä myös haltechin omalle foorumille, jos jollakulla olis vinkkiä. Ei tuo juurikaan pätki, sitä tekee kun kaasua nopeesti polkasee että miettii ja vähän pätkii kun lyö sen sytyn niin myöhäselle siks aikaa kun kierrokset tosiaan liikkuu.

Scoopilla katoin molempia signaaleja, mutta niistä en tosiaan ymmärrä mitään.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja pontsei » Su Heinäkuu 1. 15:28:00 2012

seuraako se siis kuitenkin sytkäkarttaa? ku polkasee, niin boksi pysyy "kartalla", vai siinäkö se just lähtee omille teilleen? ...tuleehan se nokan signaali riittävän ajoissa, ettei ole niin lähellä että boksi ei pysy perässä? muistaakseni itsellä se home anturi niin että kone ykk, niin anturi noin 90 astetta liipasu kohdan edellä...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Heinäkuu 1. 16:28:14 2012

Tossa ihmettelin taas tota hommaa, eli se pysyy muuten kartalla kyllä, mutta just sillon kun kierrokset nousee tai laskee kaasuttaessa niin vaeltaa.

Kattelin noita asetuksia ja ihmettelin miten se voi oikein toimia noilla oikein? Kun trigger angle on 100astetta + 1hammas tooth offsettiä, eli yhteensä 60astetta offsettiä siitäkin (12hampainen pyörä, 30astetta per hammas). Ja tossa kun home antaa liipasun, on enään 60astetta ykk kohtaan? Siis mitähän vittua? :D Eli ohjeissa lukee että home liipasun jälkeen tulee tooth offset ja sitten vielä trigger angle. Eli mulla ollut 160astetta yhteensä tuota, ja kone tosiaan 60astetta ennakossa nyt kun homesta tulossa liipasu kun katsoin. Jos laitan tooth offsetin 0 ja trigger anglen 60asteeseen, eikös se pitäis olla sillonkin kohdillaan?

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Heinäkuu 1. 18:24:59 2012

Noniin. Selvis se vaeltaminen!

Syyllinen jälleen kerran työkalut, eli halpa ebayn ajotuslamppu sekoili. Lamppuun kun iski 0 ennakoks, niin pysyy kohdillaan eikä vaeltele erikoisesti.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja pontsei » Su Heinäkuu 1. 19:13:07 2012

no hyvä et selvis! :)
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Heinäkuu 1. 19:19:54 2012

Jos siinä on hukkakipinä niin se ajoituslamppu vaeltaa, koska se mittaa kierrosluvun väärin.
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Heinäkuu 1. 20:05:23 2012

Ei oo hukkakipinä, ls2 puolat joka pytyllä joita ohjataan jokaista erikseen. Kierrosluvun lamppu näyttää oikein ainakin tyhjiksellä. Mutta jotain se sekoilee kun nappailee ennakkoa lamppuun.

vordson
Viestit: 1756
Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
Paikkakunta: Hesa - stadika

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja vordson » Ma Heinäkuu 2. 9:32:23 2012

Btw. minkä merkkinen sytkän ajoituslamppu ?
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Heinäkuu 2. 21:49:01 2012

Accuspark ebaystä :)

Ens viikon torstaina Sporttiautoon säätöön tämä laite, katsotaan saadaanko mitään aikaan :lol:

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ma Heinäkuu 2. 21:57:52 2012

Sultzi kirjoitti:Accuspark ebaystä :)

Ens viikon torstaina Sporttiautoon säätöön tämä laite, katsotaan saadaanko mitään aikaan :lol:
Jahas eli jtn puolentoista viikon päästä...olis melkein klubi tapahtuman paikka... :D
Timppa 24V

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ti Heinäkuu 3. 20:55:40 2012

Onko pakolämmöissä tapahtunut jotain muutosta ?
Timppa 24V

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Keskustelua pakolämmöistä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Heinäkuu 3. 22:08:34 2012

Nyt kun reilusti ennakkoa tyhjäkäynnillä, niin pyörii 450-500 välissä. Janne tosin sano että pitäis olla kunnossa 0 ennakollakin, mutta ihmetellään sitten paikan päällä asiaa enempi..

Vastaa Viestiin