Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ma Heinäkuu 16. 13:49:28 2012

Taas on kulutettu kallista työaikaa internettiä tonkiessa, mut ei meinaa ymmärrystä löytyä. Eli 2.0 silvertoppiin pitäis jostain keksiä männät ja kanget turbotukseen (Blacktopin kanget ja männät, parempi kankisuhde?).

Jenkkilästä sais JE:tä ja Eaglea, mut puristussuhde vähän ihmetyttää. JE:n speksien mukaan pitäis olla 9.0:1, mut eikös tuo ole vähän yläkanttiin turbokoneessa? Ja jos nyt sitte oikein ymmärsin, niin toi 9.0 tulee millin kansipahvilla. Vakio Focuksen MLS tiiviste taitaa olla 0.5mm.

Toinen vaihtoehto vois olla Supertechin takomännät ja Eaglen veivit.En sit tiedä miten noi männät istuu Eaglen veiviin, tapin koko voi olla eri.. Mut tekeeköhän noilla Supertecheillä mitään?

Sit ois vielä euroopasta Wössner/P.E.C settiä, mut tota ei saa kun Silvertopin std kangen mitalla. Jos nyt oikein kalkuloin, niin kankisuhde muuttuu 1.54 -> 1.59 pitemmällä Blacktopin kangella, onkohan tuolla mitään merkitystä?

Kommenttia/kokemuksia muilla?

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Heinäkuu 16. 18:46:15 2012

Kun kerran harrastepelistä kyse, niin kannattaa harkita sitä e85 käyttöä, jolloin voit laittaa puristukset 9.5:1. :wink: Eli en alle 9:1 lähtis tekemään, vaikka bensalla tekisitkin.

Ebayn kautta saa siltä yhdeltä myyjältä vaikka blacktopin pec kanget ja silvertopin männän jos haluaa. Tarvii vaan sit ite tietää millasta lakikorkeutta pitäis männässä olla. Yhden satsin ostin ko. myyjältä ebaystä.

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ti Heinäkuu 17. 9:58:32 2012

Mielessä kävi Re85:n käyttö ja varmaan ihan järkevääkin olis. Varmaan sit toi JE + Eagle setti menis hyvin. Toi Eaglen kanki on vaan ihmeellisen mittanen, ku ei ole kummankaan std kangen mitoissa. Muistaakseni se on jotain 139.xx, mut sit vastaavasti JE männissä on puristuskorkeus suurempi vakioihin verrattuna. Oisko jotain jenkkien tuuma juttuja..

Pari tarjouspyytöä laittelin ihan paikallisille toimittajille ja vähän näyttää siltä, että ei nykyisillä kursseilla kannata muualta ottaa. Ei taida montaa kymppiä tulla kalliimmaksi Eagle + Wiseco setti. Mut odotellaan vielä vahvistusta hintoihin..

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Heinäkuu 17. 10:33:21 2012

Eikö tuo puristusten pelkääminen ole perua juuri siitä kun on vakiomoottorista vakio-osilla lähdetty turbopannua tekemään. En usko että esim. 9:1 puristuksilla tulee laatukangilla/männillä mitään ongelmaa.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Heinäkuu 17. 21:23:52 2012

Re:llä jopa taitaa se 9.5:1 olla vielä turvallinen. 10:1 taitaa toimia vielä yhtä hyvin. :)

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ke Heinäkuu 18. 8:57:16 2012

Saahan tohon onneks Cometiciltä paksumpaa tiivistettä jos noilla puristuksilla alkaa jotain ilmetä.

Sit vielä sellanen, että mitäs laakeria tohon kannattas laittaa? Alkuperäistä, tarviketta vai jotain race laatua?

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Heinäkuu 18. 16:49:28 2012

Itelle tuli sillon tohon vaparikoneeseen jotkut muka paremmat englannista. Tiedä sitten olivatko sen kummosemmat kuitenkaan.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Heinäkuu 18. 23:18:14 2012

Maksalaatikko kirjoitti:Saahan tohon onneks Cometiciltä paksumpaa tiivistettä jos noilla puristuksilla alkaa jotain ilmetä.

Sit vielä sellanen, että mitäs laakeria tohon kannattas laittaa? Alkuperäistä, tarviketta vai jotain race laatua?
Pahvina olen omassa Zetecturbossa käyttänyt ST170 Focuksen pahvia, muisataakseni pikkasen vajaa milli kasaan puristettuna. Mittasin käytetystä ST170 pahvista 1,1mm tönärillä.

RS focuksen pahvi käy myös, mutta on ohuempi. Molemmat monikerrosmetallitiivisteitä, kestävät varmasti. Ja edullisempia, merkkiliikkeeestä alta 50€.

Laakereista olen sitä mieltä että ihan normaalit käy kun vaan on oikeissa mitoissa osat, öljykalvo kuitenkin siellä on välissä. Race osat kestää ehkä sen murto-osan pidempään jos on häiriöitä öljynkierrossa... Mitä noita laakereiden pakkaajia nyt on, Vandervell, Federal Mogul, Glygo, ACL, AE, Glacier yms.

Mäntä+kankiyhdistelmänä on ollut jo useamman vuoden tuo JE Pistons/Eagle -setti, hyvältä näytti ainakin männän laki kun kansi oli irti :)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » To Heinäkuu 19. 9:24:59 2012

Hartza kirjoitti:
Pahvina olen omassa Zetecturbossa käyttänyt ST170 Focuksen pahvia, muisataakseni pikkasen vajaa milli kasaan puristettuna. Mittasin käytetystä ST170 pahvista 1,1mm tönärillä.
Ei sulla sattus olemaan varaosanumeroa tolle tiivisteelle? Tuntus olevan niin vaikeeta löytää se tiiviste fordin tiskiltä ku ei ole rekkaria tai runkonumeroa antaa myyjälle..

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja jat-79 » To Heinäkuu 19. 19:14:56 2012

finis 1071744
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Pe Heinäkuu 20. 15:19:29 2012

Ei oikeen meinaa saada hintoja suomalaisilta toimittajilta. Vissiin turhan pientä nappikauppaa ku ei kukaan jaksa kiinnostua..Muutamia tullu kuitenkin.

Futurez: Eagle + Supertech ~1080eur (ongelma vaan, että Supertech ei käy suoraan Eaglen kankeet)
Virtala Racing: Eagle 450eur ja männistä ei ole kuulunut mitään

Sit ulkomailta:

Ebaysta RealStreetPerformance: Eagle + je + ARPin kansi, kampuran runko ja vauhtiksen pultit + rahti 1190$ (melkein sama euroissa tulleineen)

cnc-motorsport (löytyy googlella): Eagle + je + ARPin kansi, kampuran runko ja vauhtiksen pultit + rahti 1080$

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Heinäkuu 21. 0:43:50 2012

Kysäseppäs täältäkin

http://stores.ebay.co.uk/performanceeng ... onentsshop

Tuolta tuli itelle sillon pecin kanget ja cosworthin tekemät takomännät (ne oli todella asialliset!!).


Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Su Heinäkuu 22. 12:49:21 2012

Taisin näidenkin nettisivuilla pyörähtää. Täytyy pyytää tarjous..

Supertechiltä löytyy tämmöset männät: Ford Zetec 2.0 (Svt) takomännät, Supertech
Näille pitäis keksiä kanget jostain. Taitaa olla mitoitettu vakio kangille. Onkohan Supertech laadultaan millainen?
Ihmetyttää vaan toi hinta suomessa. Ebaysta taitaa saada noi samat 300eur. Ja tuskin toikaan 0 katteella on..

hoopee
Viestit: 4927
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja hoopee » Su Heinäkuu 22. 13:09:43 2012

Maksalaatikko kirjoitti:
Supertechiltä löytyy tämmöset männät: Ford Zetec 2.0 (Svt) takomännät, Supertech
Näille pitäis keksiä kanget jostain. Taitaa olla mitoitettu vakio kangille. Onkohan Supertech laadultaan millainen?
Ihmetyttää vaan toi hinta suomessa. Ebaysta taitaa saada noi samat 300eur. Ja tuskin toikaan 0 katteella on..
Niinpä...

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ma Heinäkuu 23. 22:30:05 2012

Kattelin hiukka enempi Cosworthia ja Wössneriä niin kummallakaan ei ole suoraan mäntiä Blacktopin mitoilla. Eli menis mittatilaus hommiks. Wössner/PECiä sais silvertoppiin suoraan.

Kylläpä se varmaan nyt kääntyy tohon JE/Eagle settiin. Odottelen vielä toimitusaika vahvistuksia ameriikan ihmeille..

JE:t ois ollu Suomessa ~800eur + kanget 450eur

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ke Heinäkuu 25. 13:46:01 2012

Dodii, JE:t lähti tilaukseen. 1,5 - 2 viikkoa ni pitäis rojut olla suomessa. Hinta oli mielestäni kohillaan koko paketille, eli 1055$ rahteineen. Eli männät, kanget, ARPin kannen pinnapultit, vauhtiksen pultit ja kampuran runkopukkien pultit..Suomessa ois menny yli 1500 eur.

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Heinäkuu 25. 22:37:19 2012

Toki tullit tuohon päälle :)

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ke Heinäkuu 25. 23:20:48 2012

jep, menee aika lähelle yks yhteen dollareista euroiksi tullit mukaan laskettuna.

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » To Syyskuu 20. 9:54:50 2012

Hartza kirjoitti: Pahvina olen omassa Zetecturbossa käyttänyt ST170 Focuksen pahvia, muisataakseni pikkasen vajaa milli kasaan puristettuna. Mittasin käytetystä ST170 pahvista 1,1mm tönärillä.

RS focuksen pahvi käy myös, mutta on ohuempi. Molemmat monikerrosmetallitiivisteitä, kestävät varmasti. Ja edullisempia, merkkiliikkeeestä alta 50€.
Tilasin Fordilta ST:n pahvin numerolla finis 1071744, mut jotain hämmentävää tässäkin oli. Myyjän mukaan sama pahvi ku RS:n pahvi? Finis koodin mukaan on kuitenkin ST170:n pahvi. Päivän hinta oli jotain 65eur. Voihan tuosta jonkun pennin saada alennusta jos planeettojen asennot sattuu kohilleen ja myyjälle hyvä päivä :D , ei vaineskaan, clubin kortilla aina jotain irtoo vaikka ei taida mitään diiliä ollakkaan..

kemes
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja kemes » To Syyskuu 20. 22:00:13 2012

Ostin omaan projektiini fordin kansipahvin joka on tarkoitettu korjauspahviksi ts. pahvi on tarkoitettu autoihin jossa dekkitasoa/kantta on höylätty -> laskee vakiokuntoisesta moottorista hieman puristuksia.

Pahvin paksuus 1.8mm
Finis code 1361410
Product code XS7G6051ZA
Hinta Automaalla 90€
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: Zeteciin mäntä/kankisettiä?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » To Syyskuu 20. 23:12:32 2012

kemes kirjoitti:Ostin omaan projektiini fordin kansipahvin joka on tarkoitettu korjauspahviksi ts. pahvi on tarkoitettu autoihin jossa dekkitasoa/kantta on höylätty -> laskee vakiokuntoisesta moottorista hieman puristuksia.

Pahvin paksuus 1.8mm
Finis code 1361410
Product code XS7G6051ZA
Hinta Automaalla 90€

Myyjä horis jotain tiivisteestä joka oli tarkoitettu tehdaskunnostettuun kanteen, oisko sit ollu just tuo...

Vastaa Viestiin