2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Elokuu 31. 18:42:02 2012

Saataisiinko tähän jonkinlainen ideariihi aikaiseksi. Eli itsellä tulossa Sierraan tuo 2,3 DOHC pannu, jossa termarin aukko kannessa imusarjan puolella kuvan osoittamassa paikassa. http://posmo.1g.fi/kuvat/Auto/DSCI0485.JPG Lisäksi kannesta löytyy etuvetoasennuksessa käytettävä takaosan termostaattilähtö, joka on myös käytettävissä (tukittu peltilapulla) termostaattiratkaisussa.

Vakiona on 2,3 imusarjan laippa niin pitkä, että se ulottuu tuohon termarilähdön päälle, ja siitä sitten kulkee vesi termostaatille, job done. Mulla on kuitenkin tehtynä jo imusarja, jonka pohjana käytetty RS2000 16v:n imusarjan alkupätkää, joka ei ulotu tuohon kohtaan asti. http://posmo.1g.fi/kuvat/Imusarja/DSCI0404.JPG

Imusarjan jatkaminen ei onnistu, sillä sen ja kannen väliin tulee bakeliittilevy joka nostaa kanavaa kanteen nähden. Jos tämän levyn poistaa, tulee kannen ja imusarjan väliin iso kynnys. Tämä bakeliittilevy ei luonnollisesti myöskään jatku tuohon termostaattikoteloon asti.


Eli nähdäkseni vaihtoehtoja on kaksi:

1. Käyttää imukanavien vieressä olevaa vesikanavaa ja tukkia kannen takaosassa oleva reikä (helppo homma).

2. Tukkia (hitsaten?) vesikanava imukanavan vierestä, ja vetää water raililla termarikotelo kannen takaa pois



1:

Vaihtoehdossa 1 pitäisi jotenkin saada joku termostaatti tai laippa riittävän tukevasti kiinni tuohon imukanavien viereen. Ongelmaksi muodostuu se, että käytössä ei ole kuin 1 m8 pultti (muita tarvitaan itse imusarjan kiinnitykseen), jolla en usko luotettavan tiivistyksen onnistuvan. Pitäisi porata uusi kiinnitysreikä, mitä en mielelläni kanteen tekisi. (Löytyy kyllä romukansi mihin tätä testata) Löytyykö jostain autosta todella kevyt/pieni termostaattikotelo joka laippakiinnityksellä? (tai letkujen väliin tuleva?)

2:

Tässä vaihtoehdossa voisi käyttää valmista reikää kannen takaosassa, mutta kannen etuosan aukko pitäisi jokapauksessa tukkia. Muuten käyttäisin tätä keinoa, mutta kannen imupuolelle on tulossa jo nyt TODELLA ahdasta (2 suutintukkia, läppärungot, jne.) joten vesikiskon/vesiletkun tekeminen siististi voisi olla ongelmallista, sekä aukon tukkiminen hitsaamalla arvelluttaa.


Omia ratkaisuehdotuksia/-ajatuksia:

1:
-Vaihtoehto 1. poraa yhden tai 2 m6 reikää kanteen imukanavan viereen ja liimaa niihin pinnapultit. Niihin kiinni raudasta tehty teline, jolla kiinnitetään vaikka kenttiläisen termari.

+Siisti ratkaisu
+Vesiletkut jäisivät lyhyiksi
+Tod näk. hyvä vedenkierto
-Kestääkö kansi ylimääräisen reijän? Onko edes tilaa porata menemättä vesitilaan?
-Kestääkö kansi pitkässä juoksussa teräksisten termarikoteloadapterin painon kahden (M8 ja M6) pultin varassa?


2:
-Vaihtoehto 1. Poraa yhden m6. reijän kanteen, siihen laippa jossa vesiletkulähtö, termari kiinni ylävesiletkun ja syylärin väliin "letkujen varaan"

+Siistihkö ratkaisu
+Tod näk. hyvä vedenkierto
-Kestääkö kansi ylimääräisen reijän?
-Mistä sopiva termostaatti joka kevyt, luotettava & halpa +menee letkujen väliin?


3:
- Vaihtoehto 1. Tekee imusarjan bakeliittilevyn tilalle alumiinisen vastaavan, joka jatkuu termostaatin vesilähdön päälle, siihen sitten termostaatti kiinni vakiotyyliin.

+Todella siisti ratkaisu
+Ei tarvetta kannen hitsaukselle/poraukselle
-Todella suuritöinen
-Imusarjan rroitus johtaa vesien poistamiseen koneesta
-Voisi samantien tehdä toisen imusarjan?? (Ei. :evil: )

4:
- Vaihtoehto 2. Kannen etupään reikä tukitaan hitsaten. Vesikisko kannen takapäästä koneen imupuolelle. Vesikiskon päähän termarikotelo.

+Todettu toimivaksi (RWD Zetec vesikiskot)
-Suuritöinen
-Vaatii kannen hitsausta


Tuleeko muille mieleen mitään nerokasta ratkaisua noiden mainitsemieni lisäksi? Mikä noista miellyttää teitä eniten? Brittifoorumeilla ovat harrastaneet tuota kannen termariaukon hitsausta (ja näin tehnyt myös pari tämän foorumin jäsentä?) Kuitenkin mietityttää, sillä on todella tärkeää tässä tapauksessa että sylinterinkansi ei vaurioituisi. (valmiiksi portattu) Kaikkia ehdotuksia pystyn kuitenkin testaamaan romukannella. Kaikenlaisia ideoita saa heittää ilmaan, niistä ei ainakaan ole haittaa!
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Syyskuu 1. 10:45:55 2012

Unohtaa sen termarin kokonaan sieltä välistä ja iskee sinne davies craigin vesipumpun, kuten mulla tossa tiinassa :wink: Toki joutuu laittamaan vielä ne putket sinne silti, mutta jäis se termarikotelo pois.

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja jat-79 » La Syyskuu 1. 13:46:13 2012

Tämä nyt on lähinnä vaan tälläistä "brainstormausta", mutta tuossa on esimerkki letkujen väliin tulevasta termarista. Joistakin muistakin italia/ranska autoista löytyy vastaavia.
http://www.mister-auto.fi/fi/termostaat ... _g316.html
Yleensä nuo vanhempien fiiattien termarit yhdistää ylä ja alavesiletkun, ja kierrättää sitä kautta vettä koneessa. Kun on liika kuuma niin termari päästää kierron syylärille -> saattaa joutua muokkaamaan niin että kierto säilyy myös kabiinissa.

Minä teettäisin laipan imusarjan väliin johon tulisi myös ylävesiletkun paikka, jos vain tila riittää, ja antaisin kannen takana olevan olla tukossa. Laipan voisi kiinnittää kanteen niin, että imusarjan saisi silti irti niin, ettei nesteitä tarvi ottaa pois.
Sitten termari, tai davies craig.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja hanta » La Syyskuu 1. 23:44:37 2012

Omaan 2,3l DOHC moottoriin hitsautin kannen imusarjen puoleisen reijän umpeen. Hitsailujen jälkeen pinta jyrsimellä suoraksi ja tasopinnan oikaisu. Valinta oli sinänsä helppo tehdä, moottori kun tulee poikittais asennuksena niin eipä tuota imusarjan puoleista kanavaa oikein voisi mitenkään järkevästi käyttää. Hitsari oli kyllä kovin luottavainen ettei tuon aukon tukkiminne aiheuta mitään ongelmia kannelle, vielä kun tasopinta meni jokatapauksessa oikaisuun, poistui kaikki pienetkin kieroudet.

Ääni myös davies craigin pumpulle, pysyypä lämmöt paremmin kontrollissa kuin perinteisellä termarilla & mekaanisella pumpulla.

frozen
Viestit: 155
Liittynyt: To Tammikuu 19. 0:24:40 2012

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja frozen » Ma Syyskuu 3. 13:37:39 2012

Aiemmin jo kattelin tota pakettia, että ahdasta tulee...

-Ostat tuolta sarjan ja eikun veistämään uutta imusettiä http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1185269

-Väsäilet tai sahailet, tosta ed mainitusta sarjasta, irrallisen termarikotelon, madallat tota imusarjan vimosta kiinnike korvallista, että saat siitä puristettua apukäpälällä/isolla prikalla kotelon yläreunan kiinni, ei tarvi porailla lisäkierteitä. Edit: Jos toi 2.3 imusarjan laippa osa on samanlainen ku 2.0:ssa, ni tossa kotelossa olis plussana viel letkulähtö lämppärilla, moottorinlämpöpotikan paikka ja moottorinlämpömittaripotikan paikka....

-Teet tai teetät sen välilaipan alumeetistä ja hitsautat siihen termarikotelon tai letkulähdön.

-Tukit imupuolen kolon ja vedät water roilakkeen pakopuolelle, pistät termarin letkuun/roilakkeeseen vekslaat letkujen kanssa tai se termari pois ja sähkönenpumppu ja vekslailet letkujen kanssa.
Ite kun tekköö, niin suap just sitä, mitä sattuu tulemaan....

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Syyskuu 3. 15:21:50 2012

Hitsaamalla pätkä putkea tohon termarilähdön reikään ja sen päähän laippa, että sopii vaikka oharin termarikotelo, tai minkä nyt haluaa laittaakkaan.


Ja en usko, että kansi tekisi ko hitsauksesta mitään muuta, ku että tasopinta olis hyvä oikasta, mutta sehän nyt kannattaa jokatapauksessa oikasta. ja hitsaa viellä varoks sillain, että nokka-akselit on paikallaan, ettei väännä sitä linijaa.

Teet jonkun laatikon mikä vuorattu villalla, toholla kansi lämpöseks, hitsaus ja villoihin jäähtyyn hitaasti. En jaksa usko että tollanen aiheuttais kannelle mitään erikoista, koska hitsataan tasopintoihinkin (välillä aika helvetisti, kun kantta korjataan)



Heitä vaikka se romukansi joskus mulle, ni koitan onko kuin hitsattavaa tavaraa
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ma Syyskuu 3. 18:03:28 2012

Kiitokset ideoista, tuo hitsaus olisi kyllä se kaikkein "oikeaoppisin" vaihtoehto, mutta keksin vielä yhden, saatte kommentoida. Ideana tehdä 3mm teräksestä laippa johon termarilähtö tulee, ja kiinnittää se kahdella pultilla, joista toinen jaetaan imusarjan kanssa. Pitäisi vain leikata tiiviste-bakeliittilevystä (5mm paksu) tuo uloimman pultin kohta pois, ja madaltaa imusarjasta tuota viimeistä kiinnikekohtaa (todella pitkä pätkä) sen verran, että saa mutterin väliin. Sitten pinnapulttiin ensin termarilähtö kiinni, ja sitten imusarja siihen päälle.

Tyyliin: http://oi48.tinypic.com/2qty5wp.jpg



Ainut ongelma mitä tässä metodissa keksin, on se, että imusarjan viimeinen kiinnityspultti kiristyy ehkä vähän "ilman päälle", mutta uskon kyllä että saa tiiviiksi/hyväksi??
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja hanta » Ma Syyskuu 3. 20:14:08 2012

Posmo kirjoitti:Kiitokset ideoista, tuo hitsaus olisi kyllä se kaikkein "oikeaoppisin" vaihtoehto, mutta keksin vielä yhden, saatte kommentoida. Ideana tehdä 3mm teräksestä laippa johon termarilähtö tulee, ja kiinnittää se kahdella pultilla, joista toinen jaetaan imusarjan kanssa. Pitäisi vain leikata tiiviste-bakeliittilevystä (5mm paksu) tuo uloimman pultin kohta pois, ja madaltaa imusarjasta tuota viimeistä kiinnikekohtaa (todella pitkä pätkä) sen verran, että saa mutterin väliin. Sitten pinnapulttiin ensin termarilähtö kiinni, ja sitten imusarja siihen päälle.

Tyyliin: http://oi48.tinypic.com/2qty5wp.jpg

Ainut ongelma mitä tässä metodissa keksin, on se, että imusarjan viimeinen kiinnityspultti kiristyy ehkä vähän "ilman päälle", mutta uskon kyllä että saa tiiviiksi/hyväksi??
Hitsauta tuo reikä umpeen, poraat siihen sopivan reiän ja kierteet perään. Siihen sitten ruuvaat sopivan letkukaran. Tai suoraan hitsaamalla letkukara kiinni.

Tässä vaihtoehdossa kannattaa vähän laskea että saako tohon tarpeeksi ison letkukaran kiinni, alkuperäinen kanava kun on aika kapea (mutta korkea).

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Syyskuu 5. 9:31:36 2012

Ongelmahan on haastava.

En kyllä hitsailisi ekana vaihtoehtona...

Onko ainepaksuuksissa varaa tehdä kaksi uutta M8 kierrereikää aukon ympärille, ja voiko alkuperäisestä sarjasta sahata termari/vesilähtöosuuden irti ja ruuvata kolmella pultilla oikealle kohdalleen ?
Eli imusarja ja vesihommat olisivat erillään ???

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ke Syyskuu 5. 11:22:18 2012

TAp kirjoitti:Ongelmahan on haastava.

En kyllä hitsailisi ekana vaihtoehtona...

Onko ainepaksuuksissa varaa tehdä kaksi uutta M8 kierrereikää aukon ympärille, ja voiko alkuperäisestä sarjasta sahata termari/vesilähtöosuuden irti ja ruuvata kolmella pultilla oikealle kohdalleen ?
Eli imusarja ja vesihommat olisivat erillään ???
Allkuperäistä imusarjaa ei ole, ja ne ovat muovia, joten en mielelläni niistä mitään tuossa kokoonpanossa käyttäisi. En usko että M8 onnistuu, M6 ehkä.. Kokeilen nyt jakaa tuon yhden pultin termarin ja imusarjan kesken. Voisiko joku antaa Kentin termarin mitat? (kiinnitysreikien etäisyys ja vesireijän koko?)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Syyskuu 5. 15:11:18 2012

Ei ole nyt mittoja tässä, mutta reiät ei ole symmetrisesti, vaan vähän sivussa, eli osta jostain ko. tiiviste tai hae vaikka multa tuo kotelo.

http://www.burtonpower.com/parts-by-fit ... fp706.html

termostaatti on minusta 54 millinen, ja sille tarvii ko. halkaisijaisen syvennyksen adapterin puolelle, termarikannet taitaa kaikki olla sileitä

frozen
Viestit: 155
Liittynyt: To Tammikuu 19. 0:24:40 2012

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja frozen » Ke Syyskuu 5. 18:02:28 2012

Posmo kirjoitti:
TAp kirjoitti:Ongelmahan on haastava.

En kyllä hitsailisi ekana vaihtoehtona...

Onko ainepaksuuksissa varaa tehdä kaksi uutta M8 kierrereikää aukon ympärille, ja voiko alkuperäisestä sarjasta sahata termari/vesilähtöosuuden irti ja ruuvata kolmella pultilla oikealle kohdalleen ?
Eli imusarja ja vesihommat olisivat erillään ???
Allkuperäistä imusarjaa ei ole, ja ne ovat muovia, joten en mielelläni niistä mitään tuossa kokoonpanossa käyttäisi. En usko että M8 onnistuu, M6 ehkä.. Kokeilen nyt jakaa tuon yhden pultin termarin ja imusarjan kesken. Voisiko joku antaa Kentin termarin mitat? (kiinnitysreikien etäisyys ja vesireijän koko?)


Taas tuli uutta infoo. Ihmettelinkin aiemmin, et kuin noita imusarjoja on halkeillu, mut 2.3:ssa onki sit muovinen, kun 2.0:ssa on alumiittinen. Hätäpäissän hitsuutin tukipaloja tohon omaan settiin (hitsari pisti noi vielä väärin päin :roll: ), ku luulin et toi on jotain kutvelo valua. Tossa 2.0 sarjaan veistettynä http://i4.aijaa.com/b/00306/10847128.jpg
Ite kun tekköö, niin suap just sitä, mitä sattuu tulemaan....

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Syyskuu 5. 20:39:27 2012

Pistä vahinko kiertämään ja vaihda se pitempi imusarja siihen :green:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ke Syyskuu 5. 22:27:01 2012

vauhtipete kirjoitti:Pistä vahinko kiertämään ja vaihda se pitempi imusarja siihen :green:
Ei kyllä pysty, kun sovitin tuota nykyistä ja istuu suht. täydellisesti, 20mm mittaa iskaritolppaan suodattimen päästä, vaikka "sokkona" tehty :) Ja pidemmän laipankin kanssa tulisi ongelmia.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Syyskuu 6. 20:13:00 2012

Sopivaa lattaa mikä hitsata jatkoks siihen tehtyyn imusarjaan? Katkasee vaikka pään suoraks että saa kiinni? Teettäis tietty imusarjan tason koneistamisen. Mut sit sais vaikka minkämoisen kotelon tökätä siihen lattaan kiinni ruuveilla.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja hanta » To Syyskuu 6. 20:38:03 2012

VooDoo kirjoitti:Sopivaa lattaa mikä hitsata jatkoks siihen tehtyyn imusarjaan? Katkasee vaikka pään suoraks että saa kiinni? Teettäis tietty imusarjan tason koneistamisen. Mut sit sais vaikka minkämoisen kotelon tökätä siihen lattaan kiinni ruuveilla.
Tossa orkkis rs2000 imusarjan ja kannen välissä on vielä sellanen ~5mm muovi levy välissä, lähinnä kait estämässä lämmön johtumista. Eli jos tota imusarjaa jatkaa, pitäis sitä muovi läpyskääkin jatkaa.

Toki sen muoviläpyskänkin voi heivata meneen ja tiivistää imusarjan vaikka paperitiivisteellä kanteen, ja toivoa että se pitää.

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja Posmo » To Syyskuu 6. 21:19:19 2012

hanta kirjoitti:
VooDoo kirjoitti:Sopivaa lattaa mikä hitsata jatkoks siihen tehtyyn imusarjaan? Katkasee vaikka pään suoraks että saa kiinni? Teettäis tietty imusarjan tason koneistamisen. Mut sit sais vaikka minkämoisen kotelon tökätä siihen lattaan kiinni ruuveilla.
Tossa orkkis rs2000 imusarjan ja kannen välissä on vielä sellanen ~5mm muovi levy välissä, lähinnä kait estämässä lämmön johtumista. Eli jos tota imusarjaa jatkaa, pitäis sitä muovi läpyskääkin jatkaa.

Toki sen muoviläpyskänkin voi heivata meneen ja tiivistää imusarjan vaikka paperitiivisteellä kanteen, ja toivoa että se pitää.
Juurikin se muoviläpyskä on tuossa metodissa ongelmana, kanava jatkuu alaviistosti sen matkalta, joten jos sen poistaa, menee imupuolella kanavien istuvuus pieleen. Imusarjan jatko tuskin sua VooDoo myöskään innostaa kun muistelee minkälainen tappelu tuon alkupätkän kanssa oli muutenkin? :D
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Syyskuu 7. 1:08:58 2012

Jos kannen ja imusarjan hitsaaminen ei käy niin sillonhan ei jää muuta järkevää vaihtoehtoa kuin tehdä se pidempi välikappale alumiinista.
Helppohan sitä on työstää vaikka aikaa meneekin tovi askarrellessa, mutta kun tekee kerralla kunnolla niin ei tarvi tehdä kuin sen kerran.
Vielä kun sen liimaa paikalleen ja imusarjalle pelkkä paperitiiviste niin on hyvät mahikset että saat imusarjan irti ilman vesien tyhjennystä.
Tai tietysti voishan sen lukita vielä parilla 5mm tai 6mm uppokantaruuvilla kanteen niin ei ainakaan irtoa.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Syyskuu 7. 14:09:16 2012

vauhtipete kirjoitti:Jos kannen ja imusarjan hitsaaminen ei käy niin sillonhan ei jää muuta järkevää vaihtoehtoa kuin tehdä se pidempi välikappale alumiinista.
Helppohan sitä on työstää vaikka aikaa meneekin tovi askarrellessa, mutta kun tekee kerralla kunnolla niin ei tarvi tehdä kuin sen kerran.
Vielä kun sen liimaa paikalleen ja imusarjalle pelkkä paperitiiviste niin on hyvät mahikset että saat imusarjan irti ilman vesien tyhjennystä.
Tai tietysti voishan sen lukita vielä parilla 5mm tai 6mm uppokantaruuvilla kanteen niin ei ainakaan irtoa.
Mitä mieltä olet tuosta ratkaisusta:

http://oi48.tinypic.com/2qty5wp.jpg

Tein imusarjan yhteen kiinnitysreikään 10mm upotusta niin pitkälle että saa mutterin ym. piiloon imusarjan sisälle, tulisi ainakin siisti asennus eikä tarvisi vesiä päästää pois. Tuo bakeliittilevykin on muutenkin niin silputtu että olen sen valmis kokeiluun uhraamaan. Ainoa asia mikä itseä tuossa vähän huolestuttaa on termostaattikotelon&sen telineen paino, kestääkö pitkällä tähtäimellä kahden alumiiniin vedetyn m8 pultin painot ja tärinät? Toki muualta kannensta tukeminen on vaihtoehto.. Sovittelin OHC:n termarilla ja saisi ainakin istumaan koon puolesta.

frozen:

Olisi itse pitänyt heti alunalkaen tajuta ostaa 2,3 imusarja. Olisi säästynyt monelta vaivalta.. Laitappa noita sun projektin kuvia jonnekin muuallekin nähtäväksi, aika pro -tason touhulta näyttää :) Ja kokeilin muuten tuon oman imusarjan istuvuutta konehuoneessa "dummy" -koneella, 20mm jää suodattimen reunasta iskaritolppaan, eli täydellisesti istuu ;)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

frozen
Viestit: 155
Liittynyt: To Tammikuu 19. 0:24:40 2012

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja frozen » Pe Syyskuu 7. 19:00:36 2012

Posmo kirjoitti:
vauhtipete kirjoitti:Jos kannen ja imusarjan hitsaaminen ei käy niin sillonhan ei jää muuta järkevää vaihtoehtoa kuin tehdä se pidempi välikappale alumiinista.
Helppohan sitä on työstää vaikka aikaa meneekin tovi askarrellessa, mutta kun tekee kerralla kunnolla niin ei tarvi tehdä kuin sen kerran.
Vielä kun sen liimaa paikalleen ja imusarjalle pelkkä paperitiiviste niin on hyvät mahikset että saat imusarjan irti ilman vesien tyhjennystä.
Tai tietysti voishan sen lukita vielä parilla 5mm tai 6mm uppokantaruuvilla kanteen niin ei ainakaan irtoa.
Mitä mieltä olet tuosta ratkaisusta:

http://oi48.tinypic.com/2qty5wp.jpg

Tein imusarjan yhteen kiinnitysreikään 10mm upotusta niin pitkälle että saa mutterin ym. piiloon imusarjan sisälle, tulisi ainakin siisti asennus eikä tarvisi vesiä päästää pois. Tuo bakeliittilevykin on muutenkin niin silputtu että olen sen valmis kokeiluun uhraamaan. Ainoa asia mikä itseä tuossa vähän huolestuttaa on termostaattikotelon&sen telineen paino, kestääkö pitkällä tähtäimellä kahden alumiiniin vedetyn m8 pultin painot ja tärinät? Toki muualta kannensta tukeminen on vaihtoehto.. Sovittelin OHC:n termarilla ja saisi ainakin istumaan koon puolesta.

frozen:

Olisi itse pitänyt heti alunalkaen tajuta ostaa 2,3 imusarja. Olisi säästynyt monelta vaivalta.. Laitappa noita sun projektin kuvia jonnekin muuallekin nähtäväksi, aika pro -tason touhulta näyttää :) Ja kokeilin muuten tuon oman imusarjan istuvuutta konehuoneessa "dummy" -koneella, 20mm jää suodattimen reunasta iskaritolppaan, eli täydellisesti istuu ;)
Tarkotit varmaan 2.0 sarjaa :roll:

Tuossa jonkun muun tuskailua/pähkäilyä, ei kylläkään rakentelun, vaan ton muovisatsin takia. http://www.fordscorpio.co.uk/cgi-bin/ya ... 1226852611

Aika hiljasta tommosten pro hommien kaa, lue allekirjotus :green: Neljään kuukauteen en omaa "rojektia" oo nykässykkään, ku pitäis kansi kiikuttaa pajalle ja sit hommata moottorinohjaus ja noihin molempiin pitäis kait euroja pistää jonoon... Ei tätä uskalla vielä enemmälti mainostaa, ku nää on näitä yritys/erehdys/vitt.... Sitten joskus ku on, edes jotenki, pyörivä pata pihassa/pukissa, ni voi jotain omaa topikkia järkkäillä, on vähän liian monta rautaa aina tulessa. Oma imupuoli tais mennä jo vähän mehtään, ku piperin suodatin "turposi" postissa, ilmotetusta mitasta 20mm ni todennäkösesti tehdään etutolppakoteloon kolo... Mielenkiinnolla vaan seurannu (koittaa jeesata minkä osaa/pystyy) tota sun rakentelua, ku tästä ei oo paljoa kuulunu viewtopic.php?f=21&t=131480, jos sitten joku päivä sais samanmoisen paketin (vähemmällä vaivalla) esortin keulaan istuttaa...

Edit: Rupesin tossa miettimään samaa, jos tarvii itekki imusarja irrotta, ni nesteet on kentällä...
Ite kun tekköö, niin suap just sitä, mitä sattuu tulemaan....

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja hanta » La Syyskuu 8. 11:45:40 2012

frozen kirjoitti:ku tästä ei oo paljoa kuulunu viewtopic.php?f=21&t=131480, jos sitten joku päivä sais samanmoisen paketin (vähemmällä vaivalla) esortin keulaan istuttaa...
Hitaasti hyvä tulee, vai miten se oli? :lol:

Mutta joo, toi oma projekti koki pienen (vuoden mittaisen) tauon, ja nyt on taas homma käynnissä, tosin ensin kori kuntoon niin mukavampi rakennella tekniikkaa. Jos ens keväänä pääsis ajamaankin.

Vielä noista vesikanavista, mielestäni etuveto asennuksiin ainut järkevä keino on tukkia tuo ylimääräinen imusarjan puoleinen reikä ja käyttää kannen pään kanavaa. Näin ei tarvi viritellä mitään erikoisuuksia vaan tohon käy suoraan esim. RS2000 imusarja.

frozen
Viestit: 155
Liittynyt: To Tammikuu 19. 0:24:40 2012

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja frozen » La Syyskuu 8. 21:43:31 2012

hanta kirjoitti:
frozen kirjoitti:ku tästä ei oo paljoa kuulunu viewtopic.php?f=21&t=131480, jos sitten joku päivä sais samanmoisen paketin (vähemmällä vaivalla) esortin keulaan istuttaa...
Hitaasti hyvä tulee, vai miten se oli? :lol:

Mutta joo, toi oma projekti koki pienen (vuoden mittaisen) tauon, ja nyt on taas homma käynnissä, tosin ensin kori kuntoon niin mukavampi rakennella tekniikkaa. Jos ens keväänä pääsis ajamaankin.

Vielä noista vesikanavista, mielestäni etuveto asennuksiin ainut järkevä keino on tukkia tuo ylimääräinen imusarjan puoleinen reikä ja käyttää kannen pään kanavaa. Näin ei tarvi viritellä mitään erikoisuuksia vaan tohon käy suoraan esim. RS2000 imusarja.
Joo hitaasti tupaa etiä itelläki, enkä kyllä hyvästäkään tiiä, tulee mitä tulee. Yhdyn tohon edelliseen kommenttiin, mut perästä työntävään oon ite tota suunnitellu.
Ite kun tekköö, niin suap just sitä, mitä sattuu tulemaan....

koskar
Viestit: 2564
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Syyskuu 9. 18:35:00 2012

Posmo kirjoitti:Kiitokset ideoista, tuo hitsaus olisi kyllä se kaikkein "oikeaoppisin" vaihtoehto, mutta keksin vielä yhden, saatte kommentoida. Ideana tehdä 3mm teräksestä laippa johon termarilähtö tulee, ja kiinnittää se kahdella pultilla, joista toinen jaetaan imusarjan kanssa. Pitäisi vain leikata tiiviste-bakeliittilevystä (5mm paksu) tuo uloimman pultin kohta pois, ja madaltaa imusarjasta tuota viimeistä kiinnikekohtaa (todella pitkä pätkä) sen verran, että saa mutterin väliin. Sitten pinnapulttiin ensin termarilähtö kiinni, ja sitten imusarja siihen päälle.

Tyyliin: http://oi48.tinypic.com/2qty5wp.jpg

Ainut ongelma mitä tässä metodissa keksin, on se, että imusarjan viimeinen kiinnityspultti kiristyy ehkä vähän "ilman päälle", mutta uskon kyllä että saa tiiviiksi/hyväksi??
Mun etuvetomopoprojektissa on hieman vastaava toteutus ja kyllä siinä on mehut pysyneet siellä missä kuuluukin. Imusarjan "pulttitorneista" piti vähän ottaa tästä kohtaa materiaalia pois, että tuon peitelapun kiristettyä paikalleen. Luulis toimivan letku-/termarilähdönkin kanssa? Onhan tämä toki vähä tällänen köyhänmiehen DIY-juttu, mutta toistaiseksi on ajanut asiansa.
Escort Mk4 "RS2300i"

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 2,3 Dohc Termostaatti probleema. Ideoita!

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ma Syyskuu 10. 14:32:13 2012

koskar kirjoitti:
Posmo kirjoitti:Kiitokset ideoista, tuo hitsaus olisi kyllä se kaikkein "oikeaoppisin" vaihtoehto, mutta keksin vielä yhden, saatte kommentoida. Ideana tehdä 3mm teräksestä laippa johon termarilähtö tulee, ja kiinnittää se kahdella pultilla, joista toinen jaetaan imusarjan kanssa. Pitäisi vain leikata tiiviste-bakeliittilevystä (5mm paksu) tuo uloimman pultin kohta pois, ja madaltaa imusarjasta tuota viimeistä kiinnikekohtaa (todella pitkä pätkä) sen verran, että saa mutterin väliin. Sitten pinnapulttiin ensin termarilähtö kiinni, ja sitten imusarja siihen päälle.

Tyyliin: http://oi48.tinypic.com/2qty5wp.jpg

Ainut ongelma mitä tässä metodissa keksin, on se, että imusarjan viimeinen kiinnityspultti kiristyy ehkä vähän "ilman päälle", mutta uskon kyllä että saa tiiviiksi/hyväksi??
Mun etuvetomopoprojektissa on hieman vastaava toteutus ja kyllä siinä on mehut pysyneet siellä missä kuuluukin. Imusarjan "pulttitorneista" piti vähän ottaa tästä kohtaa materiaalia pois, että tuon peitelapun kiristettyä paikalleen. Luulis toimivan letku-/termarilähdönkin kanssa? Onhan tämä toki vähä tällänen köyhänmiehen DIY-juttu, mutta toistaiseksi on ajanut asiansa.
Noniin, hienoa, kiitokset, tuli varmistus siihen miten teen ainakin aluksi. Eli tuo ratkaisu ja joku kevyt termarikotelo kaveriksi. Porasin oman pultti"tornin" jollain 15mm poranterällä niin isoksi kannen puolelta että mahtuu m8x13 mutteri "uppoamaan" sen sisälle :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Vastaa Viestiin