Vakiona on 2,3 imusarjan laippa niin pitkä, että se ulottuu tuohon termarilähdön päälle, ja siitä sitten kulkee vesi termostaatille, job done. Mulla on kuitenkin tehtynä jo imusarja, jonka pohjana käytetty RS2000 16v:n imusarjan alkupätkää, joka ei ulotu tuohon kohtaan asti. http://posmo.1g.fi/kuvat/Imusarja/DSCI0404.JPG
Imusarjan jatkaminen ei onnistu, sillä sen ja kannen väliin tulee bakeliittilevy joka nostaa kanavaa kanteen nähden. Jos tämän levyn poistaa, tulee kannen ja imusarjan väliin iso kynnys. Tämä bakeliittilevy ei luonnollisesti myöskään jatku tuohon termostaattikoteloon asti.
Eli nähdäkseni vaihtoehtoja on kaksi:
1. Käyttää imukanavien vieressä olevaa vesikanavaa ja tukkia kannen takaosassa oleva reikä (helppo homma).
2. Tukkia (hitsaten?) vesikanava imukanavan vierestä, ja vetää water raililla termarikotelo kannen takaa pois
1:
Vaihtoehdossa 1 pitäisi jotenkin saada joku termostaatti tai laippa riittävän tukevasti kiinni tuohon imukanavien viereen. Ongelmaksi muodostuu se, että käytössä ei ole kuin 1 m8 pultti (muita tarvitaan itse imusarjan kiinnitykseen), jolla en usko luotettavan tiivistyksen onnistuvan. Pitäisi porata uusi kiinnitysreikä, mitä en mielelläni kanteen tekisi. (Löytyy kyllä romukansi mihin tätä testata) Löytyykö jostain autosta todella kevyt/pieni termostaattikotelo joka laippakiinnityksellä? (tai letkujen väliin tuleva?)
2:
Tässä vaihtoehdossa voisi käyttää valmista reikää kannen takaosassa, mutta kannen etuosan aukko pitäisi jokapauksessa tukkia. Muuten käyttäisin tätä keinoa, mutta kannen imupuolelle on tulossa jo nyt TODELLA ahdasta (2 suutintukkia, läppärungot, jne.) joten vesikiskon/vesiletkun tekeminen siististi voisi olla ongelmallista, sekä aukon tukkiminen hitsaamalla arvelluttaa.
Omia ratkaisuehdotuksia/-ajatuksia:
1:
-Vaihtoehto 1. poraa yhden tai 2 m6 reikää kanteen imukanavan viereen ja liimaa niihin pinnapultit. Niihin kiinni raudasta tehty teline, jolla kiinnitetään vaikka kenttiläisen termari.
+Siisti ratkaisu
+Vesiletkut jäisivät lyhyiksi
+Tod näk. hyvä vedenkierto
-Kestääkö kansi ylimääräisen reijän? Onko edes tilaa porata menemättä vesitilaan?
-Kestääkö kansi pitkässä juoksussa teräksisten termarikoteloadapterin painon kahden (M8 ja M6) pultin varassa?
2:
-Vaihtoehto 1. Poraa yhden m6. reijän kanteen, siihen laippa jossa vesiletkulähtö, termari kiinni ylävesiletkun ja syylärin väliin "letkujen varaan"
+Siistihkö ratkaisu
+Tod näk. hyvä vedenkierto
-Kestääkö kansi ylimääräisen reijän?
-Mistä sopiva termostaatti joka kevyt, luotettava & halpa +menee letkujen väliin?
3:
- Vaihtoehto 1. Tekee imusarjan bakeliittilevyn tilalle alumiinisen vastaavan, joka jatkuu termostaatin vesilähdön päälle, siihen sitten termostaatti kiinni vakiotyyliin.
+Todella siisti ratkaisu
+Ei tarvetta kannen hitsaukselle/poraukselle
-Todella suuritöinen
-Imusarjan rroitus johtaa vesien poistamiseen koneesta
-Voisi samantien tehdä toisen imusarjan?? (Ei.

4:
- Vaihtoehto 2. Kannen etupään reikä tukitaan hitsaten. Vesikisko kannen takapäästä koneen imupuolelle. Vesikiskon päähän termarikotelo.
+Todettu toimivaksi (RWD Zetec vesikiskot)
-Suuritöinen
-Vaatii kannen hitsausta
Tuleeko muille mieleen mitään nerokasta ratkaisua noiden mainitsemieni lisäksi? Mikä noista miellyttää teitä eniten? Brittifoorumeilla ovat harrastaneet tuota kannen termariaukon hitsausta (ja näin tehnyt myös pari tämän foorumin jäsentä?) Kuitenkin mietityttää, sillä on todella tärkeää tässä tapauksessa että sylinterinkansi ei vaurioituisi. (valmiiksi portattu) Kaikkia ehdotuksia pystyn kuitenkin testaamaan romukannella. Kaikenlaisia ideoita saa heittää ilmaan, niistä ei ainakaan ole haittaa!