Tupanjohtojen vastus

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Tupanjohtojen vastus

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Tammikuu 31. 8:06:00 2013

Pitäisi vaihtaa tulpanjohtoihin oikeanlaiset tulpanhatut, jotta sopii normaali isopäinen tulppa, eikä tarvisi sorvata tulpan kantaa. Voiko tuon 5k ohmin hatun korvata 0 ohmisella? Monessa paikassa puhutaan vain radiohäiriöistä, mutta joskus on ollut mainintaa että vastus olisi sovitettu puolan kanssa oikeaksi tai vastuksella olisi tekemistä kipinän paloajan kansa. Onko täälä kaveria joka pystyisi avamaan faktat?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Tupanjohtojen vastus

Viesti Kirjoittaja TAp » To Tammikuu 31. 9:51:02 2013

Tuohan riippuu siitä, millaset johdot on käytössä,
onko niissä vastusta ja kuinka paljon ?

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Tupanjohtojen vastus

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Tammikuu 31. 10:26:05 2013

Kupariydin johdot, eli johdoissa ei ole itsessään yhtään vastusta. Tai siis tottakai kaikissa mailman asioissa on jotain vastusta, mutta nämä johdot ei ole vastukselliset hiilijohdot. Ainoat vastukset on puolanjohdon jakajan päässä 1k-omh, pyörijä 1k-ohm, tulpanjohtojen jakajan pää 1k-ohm ja tulpanhattu 5k-ohm. Ja tulpat on 1k-ohmin NGK:t. Eli kokonais vastus puolalta tulppaan noin 10k ohmia ja jos korvaan tulpanhatun vastuksettomalla niin se puolittuisi 5k ohmiin.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Tupanjohtojen vastus

Viesti Kirjoittaja Arska » To Tammikuu 31. 11:49:49 2013

Eikai tuossa mitään ongelmaa tule jos toisiopuolen vastus pienenee. Toisinpäin voisi sitten tullakin. Minkä enemmän vastusta sen enemmän rasittaa puolaa, koska tarvitaan suurempi energia että mälli irtoaa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Tupanjohtojen vastus

Viesti Kirjoittaja TAp » To Tammikuu 31. 15:11:12 2013

Jotkut sofistikoidut sytytysjärjestelmäthän mitta valokaaren kestoa, ja sellaisissa voi vastuksen muutos vaikuttaakin, koska jännite nousee tulpassa nopeammin pienemmällä vastuksella

Onhan niitä erimallisia vastuksellisiakin hattuja, toisin riippuu käyttöpaikasta kuinka helppo niitä on saada. Lähinnä jos radio alkaa sätkättää....

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Tupanjohtojen vastus

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Helmikuu 1. 19:10:12 2013

Arska kirjoitti:Eikai tuossa mitään ongelmaa tule jos toisiopuolen vastus pienenee. Toisinpäin voisi sitten tullakin. Minkä enemmän vastusta sen enemmän rasittaa puolaa, koska tarvitaan suurempi energia että mälli irtoaa.
Mutta pienemmällä vastuksella puolan läpi menevä virta kasvaa ja se voi esim. lämmetä enemmän.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Tupanjohtojen vastus

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Helmikuu 1. 19:48:36 2013

Ensiövirta puolan lämmittää ja se on rajoitettu ohjainlaitteen toimesta.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Tupanjohtojen vastus

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Helmikuu 4. 20:38:33 2013

Kävin ostamassa Berun 1kohmin vastuksella ja metallisella suojarungolla olevan hatun, ihan kokeeksi. Ei näytä olevan mitenkään purettavissa. Miten hitossa tuohon johto liitetään?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Tupanjohtojen vastus

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Helmikuu 5. 9:49:23 2013

onko johdonrei'ässä sisällä kierretappi, johon johto kierretään ?
Tai tulpan puolella messinkiholkissa ura ruuvaria varten ???

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Tupanjohtojen vastus

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Helmikuu 5. 10:09:01 2013

Näkyy olevan johdon puolella siellä syvällä M3 sisäkierre. Pienen googgeloinnin jälkeen tajusin että johtoon puristetaan kuparinen pääte, jossa samainen M3 kierre ulkopinnassa.

Eikö saatana näitä irrallisia hattuja voi olla helpompiakin!?!?!
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Vastaa Viestiin