Moottorin tuenta

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja terae » To Lokakuu 2. 9:31:03 2014

Näin äkkiseltään löysin yllättävän vähän mistään (paitsi Amerikoista) kirjoitteluja moottorin tuennasta, joten alotetaas tästä oma ketjunsa.
Itselläni on tällä hetkellä jäykistetty moottorin ja apurungon välinen tuenta, mikä auttoi huomattavasti kiihdytyksissä ja mahdollisessa pyörien luistossa tapahtuneisiin moottorin pomppimisiin ja metelöintiin iskiessä puslat pohjaan. Lopputuloksena vähän rankemman ajon jälkeen tapahtunut selkeä löystyminen ja vaikuttaisi jopa siltä, että moottorin korvan tuennassa oleva hydraulinen vaimennin liikkuu nyt aikaisempaa enemmän. Eli tuentojen jäykkyys on ilmeisesti hieman epäbalanssissa ja sen takia moottorin oikea (apparin puolinen) kulma liikkuu nyt suhteessa eniten.

Mitenhän näissä eri tyyppisissä toteutuksissa pitäisi tuon tasapainon mennä, jokaiseen kiinnityspisteeseen samaa jäykkyyttä vai kenties joku löysempi kuin toinen? Pitääkö jonkin kohdan moottoria päästä liikkumaan enemmän? Ainakin se on selkee, että joku kohta kun jäykistetään niin joku muu alkaa joustaa turhan paljon pohjaan kun kenkäsee pari kertaa...

Ps. mitähän nestettä noissa hydraulivaimentimissa on sisällä ja voiko sinne puristaa nipasta hieman lisää jotain jäykistykseksi vai toimiiko siten?
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

koskar
Viestit: 2564
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Lokakuu 6. 18:59:04 2014

Mielenkiintoinen aihe, mutta koska sanottavaa ei ole niin tässä vaan nostelen lankaa ylemmäs muidenkin huomion saavuttamiseksi O:).

Tai no, kun tuli aloitettua...
Kai noilla jäykkyyksillä voisi ainakin siten pelata, että yrittää poistaa hieman "vapausasteita" moottorilta ja koittaa saada se kääntymään vain esim. auton pituussuunnassa? Ja sinnekkin toki hieman rajoitetummin esimerkiksi laittamalla vaijeri asettamaan rajaa laatikon kumien venymiselle? Njietron kanssa asiaa joskus pohdittiinkin. Pitäisi vaan tehdä sopivat tukipisteet tulipeltiin ja etupalkkiin. Kiinteät tangot on varmaan vähän turhan rajut?
Escort Mk4 "RS2300i"

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja terae » La Lokakuu 11. 9:58:10 2014

koskar kirjoitti: Kai noilla jäykkyyksillä voisi ainakin siten pelata, että yrittää poistaa hieman "vapausasteita" moottorilta ja koittaa saada se kääntymään vain esim. auton pituussuunnassa? Ja sinnekkin toki hieman rajoitetummin esimerkiksi laittamalla vaijeri asettamaan rajaa laatikon kumien venymiselle? Njietron kanssa asiaa joskus pohdittiinkin. Pitäisi vaan tehdä sopivat tukipisteet tulipeltiin ja etupalkkiin. Kiinteät tangot on varmaan vähän turhan rajut?
Ihan vakionakin noissa tuppaa olemaan rajoitin. Nimittäin eihän kiinnityspisteissä ole kuin parin sentin liikkumavara ja sitten se törmää metalli vasten metallia, tai vaihtoehtoisesti rajumpaa runtua vastaan ottavissa on kevennetty törmäystä noin senttimetrin paksulla kumipinnoitteella (mikä ei kyllä riitä mihinkään jos ensin moottori ottaa vapaammin vauhtia). Nimenomaan tuo liikkeen pysäyttävä rajoitus aiheuttaa ikäviä fiiliksiä ja hirveetä pauketta tietyissä tilanteissa.

Tehtaalta moottorin kiinnitykset ovat tuossa 145-heppasessa vehkeessäkin liian hennot (saati tehtaalta 250-heppasessa missä käytetty lähes verrattavia jäykkyyksiä), nimittäin ne saa ihan pohjaan ja paukkumaan siten että moottori vetää edestakaisin metallien välillä kiinnityspisteen äärilaitoihin. Siksi aloitin omani jäykistelyt ensin sieltä missä oli kaikkein pehmeintä, mikä on esimerkiksi sähkömoottorimallissa jäykistetty huomattavan paljon ja mihin on eniten jäykistysosia saatavilla. Siten vapaa liikkuma äärilaitoihin vähenee huomattavasti, erityisesti siinä suunnassa missä perä liikkuu akseleihin nähden, eli apurungon ja perän välinen liike vähenee tai ainakin on paremmin hallittua (hitaampaa).

Ylemmät kiinnitykset joustavat silti äärilaitoihinsa ja paukuttavat lopulta metallit vastakkain kun liike on äkkinäinen. Se pahin paukehan lähtee nyt sieltä apparin puolelta moottorin korvakkeesta, kun sinne on jätetty ilmaa väliin ja sitten tulee vasta se äärilaitaan paukautuksen vaimenninkumi. Vaihteiston kiinnityspiste on sentään uudessa ST:ssä (muttei muissa vakiomalleissa) suunniteltu uusiksi, aikaisemmin se oli muistaakseni RS-mallissakin yhä sellanen mikä pääsee joustamaan enempi. Mutta moottorin korva vetää siellä yläpäässä sitten senkin edestä tanssien rokkia, nimittäin kun askin puolelta on pisteet jäykemmät niin siellä tapahtuu liikettä vielä enemmän. Moottori heiluu siten enemmän toisesta päästään; ykköspytty sheikkaa ja nelospytty on lähes paikoillaan, vai miten päin noi nyt menikään... No, nuo nyt sit taas saattaa vaikuttaa esimerkiksi moottorinohjaukseen ja muutella parametrejä jonkin verran siinä kohden kun tietyissä tilanteissa iskee metalleja vastakkain tai värisee liikaa, mikä saattaa ottaa nakutustunnistimiin...eikä tee ihan hyvää taas tuokaan liikkuville osille.

Ja nyt jos sitten jäykistän sieltä yläpäästä hieman, niin riittäneekö se, vai onko seuraavaksi vaihteiston päältä kiinnitys pettämässä... Tuntuu et näiden kans menee järki... :D
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Vastaa Viestiin