Öljypohja kilpakäyttöön OHC
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ti Marraskuu 18. 10:23:47 2008
Öljypohja kilpakäyttöön OHC
Eli aloittelin tuossa jo tekemään öljypohjaa tulevaan koneeseen. Ei olisi vara särkeä konettaa vääränlaisen öljypohjan vuoksi, etenkin kun ei tule itselle... Eli leikkasin vakio pohjasta sen patin pois ja tein siihen tilalle umpisäiliön jonka tilavuus noin 3,7 litraa. Öljysihdille tein reiän ja sen ympärille 30mm korkean loiskelevyn. Sihdin ja pohjan välissä on nyt 10mm rako. Öljytikulle pitää tehdä reikä. Mutta mihin ja minkälaiset reiät kannaattaa tehdä palaavalle öljylle? Oma käsitykseni öljyn palaamisesta öljypohjaan on valumalla laakereista ja pääasiassa valumalla lohkon seinämiä pitkin. Eli kannataisiko loiskelevyn reunoille tehdä soikeita reikiä, kuten esim Sultzin tekemässä pohjassa. http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/Ford+Corti ... medium.jpg
Entä tulisiko öljysihdillä olla samanlainen kuppi/kerääjäsäiliö kuten edellisessä kuvassa? Itseäni epäilyttää tuon kupin täyttyminen.
Mikä on OHC moottorissa oikea öljynpinnan taso moottorin olessa kylmä ja sammuksissa. Onko se nyt tuon tekemäni loiskelevyn reuna vai jopa hivenen sen yli?
Kuvia helpottamaan sekavaa selitystä... Linkki ekaan kuvaan ja siitä voi selailla eteenpäin.
https://www.dropbox.com/s/57nj7e6dhodsc ... 9.jpg?dl=0
Mielipiteitä ja näkemyksiä saa ja pitää esittää vapaasti!
Entä tulisiko öljysihdillä olla samanlainen kuppi/kerääjäsäiliö kuten edellisessä kuvassa? Itseäni epäilyttää tuon kupin täyttyminen.
Mikä on OHC moottorissa oikea öljynpinnan taso moottorin olessa kylmä ja sammuksissa. Onko se nyt tuon tekemäni loiskelevyn reuna vai jopa hivenen sen yli?
Kuvia helpottamaan sekavaa selitystä... Linkki ekaan kuvaan ja siitä voi selailla eteenpäin.
https://www.dropbox.com/s/57nj7e6dhodsc ... 9.jpg?dl=0
Mielipiteitä ja näkemyksiä saa ja pitää esittää vapaasti!
-
- Viestit: 4852
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Öljypohja kilpakäyttöön OHC
Mun voi olla semmonen varoittava esimerkki että ei näin
Tossa omassa pohjassa öljynpinta on ton levyn päälipuolella kyllä, joten en tiedä miten toimii noi reiät yms.. Googleen kun laittaa oil pan baffle niin tulee läjä kuvia mitä voi kattella ja miettiä

Tossa omassa pohjassa öljynpinta on ton levyn päälipuolella kyllä, joten en tiedä miten toimii noi reiät yms.. Googleen kun laittaa oil pan baffle niin tulee läjä kuvia mitä voi kattella ja miettiä

-
- Viestit: 1522
- Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009
Re: Öljypohja kilpakäyttöön OHC
Mulla on omassa pohjassa vaan toi suora levy sumpun päällä missä sihdin reikä. Ei oo mitään kuppia ollenkaan. Reunoille on tehty jotain pieniä reikiä, mutta kyllä ne siitä sihdin reiästäkin sinne kai valuu.
Toi on ainakin toiminu ratakäytössä kai kohta kymmenen vuotta, ei ainakaan sen takia oo tullu vaurioita.
Toi on ainakin toiminu ratakäytössä kai kohta kymmenen vuotta, ei ainakaan sen takia oo tullu vaurioita.

Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Öljypohja kilpakäyttöön OHC
Muutama juttu;
öljypinnan taso on se mitä koneessa pysyy, kovemmassa ajossa kaikki ylimääränen tulee kyllä huohottimesta ulos. Eli mulla Escort Mk1 Alupuhjalla siinä hiukka yli tason.
Öljyä tulee alas runsaanlaisesti myös kannen valumareikien kautta, vasenetu / oikeatakakulmat
Mulla on sihti 4 mm pohjasta, olennaisempaa on kuitenkin se, miten kaukana imuputken pää on siellä sihdin sisällä
Useimmat tasolevyt yms viritykset ja niiden reijitykset on tehty joko yleiskäyttöön tai rallihommiin,
rata- ja kiihdytysautoilu vaatii omat juttunsa.
Tuolla Escortin alupohjalla suurin ongelma on se vasemman puolen patti, jonne öljy pakenee oikealle kaartaessa, ja pumppu imee ilmaa/vaahtoa. Radalla olisi parempi ilman sitä, tilavuuden pienenneminen vaan pitäisi kompensoida tarpeeksi suurella lauhduttajalla
Myös öljyjen siirtyminen pohjan etuosaa jarrutuksessa on jonkinlainen ongelma.
Jossei mulla olis museoauto, olisin ja aikaa sitten laittanut kuivasumpun....
öljypinnan taso on se mitä koneessa pysyy, kovemmassa ajossa kaikki ylimääränen tulee kyllä huohottimesta ulos. Eli mulla Escort Mk1 Alupuhjalla siinä hiukka yli tason.
Öljyä tulee alas runsaanlaisesti myös kannen valumareikien kautta, vasenetu / oikeatakakulmat
Mulla on sihti 4 mm pohjasta, olennaisempaa on kuitenkin se, miten kaukana imuputken pää on siellä sihdin sisällä
Useimmat tasolevyt yms viritykset ja niiden reijitykset on tehty joko yleiskäyttöön tai rallihommiin,
rata- ja kiihdytysautoilu vaatii omat juttunsa.
Tuolla Escortin alupohjalla suurin ongelma on se vasemman puolen patti, jonne öljy pakenee oikealle kaartaessa, ja pumppu imee ilmaa/vaahtoa. Radalla olisi parempi ilman sitä, tilavuuden pienenneminen vaan pitäisi kompensoida tarpeeksi suurella lauhduttajalla

Myös öljyjen siirtyminen pohjan etuosaa jarrutuksessa on jonkinlainen ongelma.
Jossei mulla olis museoauto, olisin ja aikaa sitten laittanut kuivasumpun....
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ti Marraskuu 18. 10:23:47 2008
Re: Öljypohja kilpakäyttöön OHC
Hyvä huomio tuo putken sijainti tuolla sihdin sisällä. Nostin öljypohjan pohjaa lähemmäs sihtiä. Nyt noin 5mm. Lisäksi porasin muutaman valumareiän takaosaan. Muuten luotan että tuosta sihdin reiästä öljyvaluu sihdille. Aika näyttää tuliko toimiva. Kiitos kaikista neuvoista. Muutama kuva loppuun.
https://www.dropbox.com/s/g1t4pjxzsnx1w ... 0.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/wr60188j569rf ... 5.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/g1t4pjxzsnx1w ... 0.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/wr60188j569rf ... 5.jpg?dl=0
-
- Viestit: 0
- Liittynyt: Ke Elokuu 9. 18:21:16 2017
Re: Öljypohja kilpakäyttöön OHC
Mahtaakohan toimia tollanen ohc moottorin muokkaamaton öljypohja koneessa mihin tulee coswortin kansi,takomännät, h profiili veivit ja korkeapaine öljypumppu