Ford Sierra Dohc jakopää

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Ford Sierra Dohc jakopää

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ma Heinäkuu 20. 19:26:46 2015

Kertokaapa miten on mahdollista, että laitoin otsikon auton jakopään viimeisen päälle oikein ja nyt se on eri asennossa :twisted:

Ohjeen mukaan kyseisen vehkeen imupuoli n. 2.2 astetta viistoon ja pakopuoli n. 2.9 astetta viistoon. (uudet laahaimet, kiristin ja ketju)

Tämän jälkeen tarkistin vamaan 100x, että jako on oikein ennen kuin laukaisin kiristimen. Moottoria pyöriteltiin tämän jälkeen arviolta 5 kertaa ja merkit olivat viistossa.

Autolla ajettu tämän jälkeen noin 800km ja nyt merkit ovat kannen tasalla suorassa!!! Lisäksi jakoketju näyttäisi olevan löysällä nokkapyörien välissä. Välillä meinaa kyllä mennä hermot näiden kanssa.

Onko viisaita vinkkejä seuravaan yritykseen? Se nimittäin tulee olemaan tämän auton viimeinen mahdollisuus, muuten paali kutsuu PRKL :evil:

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ford Sierra Dohc jakopää

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Heinäkuu 20. 20:28:29 2015

Siellähän ei ole niin hyvää alamerkkiä (pyörässä pieni lovi ylöspäin, vastamerkki puuttuu), että tarkan ykk:n saa selville ellei sellaista itse tee. Eli nokkien välinen löysä osuus voi kääntää ne pyörät kannen tasalle, vaikka ajoitus olisikin oikein. Onko siinä joku oire miksi se piti avata? Kun ketjun pakottaa kiristimen puolelta kireälle niin sen pitäisi vetää se myös pyörien välistä kireälle, jolloin merkit pitäisi jäädä alaviistoon. Toimiiko kiristinpanos oikein? Kiristimen pitäisi lukkiutua kun sitä painaa löysälle päin, eli ketjua ei pitäisi saada määrättömän löysälle kiristin paikallan. Jos ketju menee aivan löysälle, niin kiristimessä voi olla ne lukkorenkaat jotenkin väärin.
Jäsen #606

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ford Sierra Dohc jakopää

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Heinäkuu 20. 22:30:12 2015

Mulla joskus aikanaan meni jostain syystä se pellihäkkyrä missä on ratas kiinni, mitä se kiristin painaa, mutkalle, ja ketju löystyi..
Pedal tu tö metal!

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Ford Sierra Dohc jakopää

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ma Heinäkuu 20. 22:48:22 2015

Syy miksi avasin kopan uudelleen on se, että moottori käy nyt kuin diesel tyhjäkäynnillä. Kierroksilla käynti on parempi.

Kiristin on lukkiutunut hyvin eikä sitä pysty painamaan takaisinpäin. Täytyy varmaan ottaa uusinta kierros. Onhan siitä jo 2pv, kun ton kasasin :lol:

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Ford Sierra Dohc jakopää

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ke Elokuu 26. 8:11:43 2015

Jakopää laitettu uusiksi. Jako oli tosiaan yhden hampaan verran väärin. Huomasin, että jakoa ei saa oikein ns. suoraan, vaan nokkia joutuu hieman pakottamaan eri asentoon, jotta oikea kohta löytyy.
Meinasi olla vähän haastavaa saada pysymään nokka oikeassa kohdassa.
Onko muilla vastaavasta kokemusta?

Muutoksen jälkeen "diesel" rallatus katosi, mutta nostajista kuuluu edelleen kilinää :?
Olen ajanut autolla nyt viikon ja havaitsin, että auto käy kylmänä hyvin ilman nostajien kilinää. Moottorin lämmetessä nostajat alkavat pitämään ääntä. Sama toistuu joka kerta. Voiko tämä johtua öljyistä? Autossa on nyt käytössä Mobil 5W/50, jonka tyyppisillä öljyillä olen ajanut ilman ongelmia useita vuosia.
Nostajat on myös vaihdettu uusiin ja se öljypumpun paine"ruuvi" kiristetty kiinni, kun oli auennut itsestään. Muuten tehot on tallessa ja moottori käyttäytyy hyvin. Apuja kaivataan :-s

Aiheesta hieman poiketen, miten cossussa on jaon laiton kanssa, joutuuko nokkaa ns. pakottamaan oikeaan asentoon?

Vastaa Viestiin