RS2300 budjettiversio?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
RS2300 budjettiversio?
Brittifoorumeita lueskellessa näyttää olevan niin että ihan vakio EEC-V pystyy ohjaamaan Y5A/Y5B konetta (DOHC 2.3 16v) aikalailla ongelmitta jos siihen vaihtaa nokat N3A koneesta (DOHC 2.0 16v). Kuulemma tulee miellyttävämpi ajaa ja vastaa paremmin kaasuun, mutta tiedä sitten häntä...
Taustana kerrottakoon, että meinasin hankkia yhden Galaxyn pois kuleksimasta, mistä sitten rakennella 4x4 8v DOHC Sierraan voimanlähde. Ajatus olisi myös ohjata sitä mukana tulevalla EEC-V boksilla kaikkine PATSeineen päivineen. Ei oikein innostaisi nostaa projektin kulmakerrointa (ja hintaa) kunnollisella ohjelmoitavalla ruiskulla, vaikkakin varmasti hirmuinen homma erottaa moottorinpiuhat Galaxyn omasta johtosarjasta... Tälläisen projektin jos "oikeasti" tekisi, niin vaparina puristuksia pitäisi saada lisää, viinaa polttoaineeksi, säädettävät nokat ja kunnon boksi, mutta näin pitkälle en ajatellut lähteä tässä projektissa modaamaan.
Kysymys kuuluukin, että onko täällä pohjolassa kukaan testannut moista, eli vaihtanut pelkät nokat ja that's it? Lähinnä päästöjen suhteen kiinnostaisi, että kestääkö vielä vähäpäästöisen rajoissa? Jos joku olisi kokeillut, niin olisi kiva tietää että alkaako tekemään, vai unohtaako nokkien vaihdon suosiolla.
Toinen kysymys voisi olla, että jos alan työstämään 260tkm ajettua konetta, niin mitä suosittelisitte sille tehtävän? Kansipahvihan menee uusiksi joka tapauksessa kun nesteen kiertosuunta muuttuu pitkittäin asennuksessa... Ja dokeissa alakerta taitaa olla melkoisen vahva vakiotehoilla ainakin, kun näkee 500tkm ajettuja autoja myynnissä. Mutta mitä kuluvia osia suosittelisitte tälläisessä "rempassa" vaihtaa, kun ei olla kuitenkaan tehopuoleen juurikaan muutoksia tekemässä, vaan pikku konversio 4x4 malliksi?
Taustana kerrottakoon, että meinasin hankkia yhden Galaxyn pois kuleksimasta, mistä sitten rakennella 4x4 8v DOHC Sierraan voimanlähde. Ajatus olisi myös ohjata sitä mukana tulevalla EEC-V boksilla kaikkine PATSeineen päivineen. Ei oikein innostaisi nostaa projektin kulmakerrointa (ja hintaa) kunnollisella ohjelmoitavalla ruiskulla, vaikkakin varmasti hirmuinen homma erottaa moottorinpiuhat Galaxyn omasta johtosarjasta... Tälläisen projektin jos "oikeasti" tekisi, niin vaparina puristuksia pitäisi saada lisää, viinaa polttoaineeksi, säädettävät nokat ja kunnon boksi, mutta näin pitkälle en ajatellut lähteä tässä projektissa modaamaan.
Kysymys kuuluukin, että onko täällä pohjolassa kukaan testannut moista, eli vaihtanut pelkät nokat ja that's it? Lähinnä päästöjen suhteen kiinnostaisi, että kestääkö vielä vähäpäästöisen rajoissa? Jos joku olisi kokeillut, niin olisi kiva tietää että alkaako tekemään, vai unohtaako nokkien vaihdon suosiolla.
Toinen kysymys voisi olla, että jos alan työstämään 260tkm ajettua konetta, niin mitä suosittelisitte sille tehtävän? Kansipahvihan menee uusiksi joka tapauksessa kun nesteen kiertosuunta muuttuu pitkittäin asennuksessa... Ja dokeissa alakerta taitaa olla melkoisen vahva vakiotehoilla ainakin, kun näkee 500tkm ajettuja autoja myynnissä. Mutta mitä kuluvia osia suosittelisitte tälläisessä "rempassa" vaihtaa, kun ei olla kuitenkaan tehopuoleen juurikaan muutoksia tekemässä, vaan pikku konversio 4x4 malliksi?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: RS2300 budjettiversio?
Vetää kyllä aika raikkaasti ihan vakionokillakin, kokeile ensin ja vaihda nokat sitten jos vielä tarvii..
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Re: RS2300 budjettiversio?
Se voinee olla järkevintä kyllä... Ajattelin vaan, että kannen kun joutuu purkamaan ja koneen avaamaan, niin siinä samalla olisi mennyt toi nokkien vaihtokin.Ville K kirjoitti:Vetää kyllä aika raikkaasti ihan vakionokillakin, kokeile ensin ja vaihda nokat sitten jos vielä tarvii..
Mutta jos jollakulla on kertoa mitä 2,3 litraisesta dokista yleensä hajoaa 260tkm tietämillä tai sen jälkeen, niin sellainen tieto olisi ihan kiva saada kanssa.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: To Maaliskuu 15. 22:11:17 2012
Re: RS2300 budjettiversio?
Öljypohja pitänee melkeen vaihtaa jos sierraan haaveilee laittaa, onnistuu se sillä tasapainopohjallakin jos vähän sitä sorvailee, mutta huomattavasti mukavemmin menee 2.0 öpohjalla. Nokat tuossa 2.0 koneessa on aika huomattavasti jyrkemmät ne nokat, enkä yhtään ihmettele jos vetäis paremmin niillä. 2.0 koneen imusarja on alumiininen ja kahella kaasuläpällä ja 2.3 muovia ja yhellä läpällä. 2.3 termariosuus imusarjasta vissiinki murtuu helposti hajalle, näin olen ainakin antanut itteni ymmärtään.
ite oon uhen noin 300tkm ajetun automaattilaatikolla olleen galaxyn koneen purkanu ja aika lailla priimakunnossa on kaikin päin, että taitavat kestää vähän paremmin kuin 8v sierran koneet
ite oon uhen noin 300tkm ajetun automaattilaatikolla olleen galaxyn koneen purkanu ja aika lailla priimakunnossa on kaikin päin, että taitavat kestää vähän paremmin kuin 8v sierran koneet

-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: RS2300 budjettiversio?
Mutta ei onnistu nelikkoon tasapainoakseleilla, kun vetari menee öljypohjan läpi.. Oli mullakin aikanaan tasapainoakselit paikallaan 2WD:ssä.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Re: RS2300 budjettiversio?
Juu, nelikkoon pitää ottaa tasapainoakselinen öljypohja veks ja korvata Sierran omalla. Jos oisin takatuupparia tekemässä, niin ilman muuta säilyttäsin tasapainoakselinkin siellä ja käyttäsin vakio öljypohjaa vaikka sitä joutuukin hienosäätämään.
Hittolainen kun tietäis että millaisia päästöarvoja tulis 2.0 nokilla ja orkkis boksilla + imusatsilla... Yks vaihtoehto vois olla että laittais 2.0 imusatsin ja ohjais 2.0:n boksilla (kun 2.0 imusatsissa on se VIS systeemi), mutta jos koittais tuolla muovisella imusatsilla pärjätä. Pitää tutkia jos saisi vaikka 8v dokin imusatsista termarikotelon erottaneeksi ja käymään 2.3:n kylkeen jollain tapaa. Eli olisi muovinen modattu imusatsi, josta termarikotelo poistettu ja korvattu alumiinisellä.
Hittolainen kun tietäis että millaisia päästöarvoja tulis 2.0 nokilla ja orkkis boksilla + imusatsilla... Yks vaihtoehto vois olla että laittais 2.0 imusatsin ja ohjais 2.0:n boksilla (kun 2.0 imusatsissa on se VIS systeemi), mutta jos koittais tuolla muovisella imusatsilla pärjätä. Pitää tutkia jos saisi vaikka 8v dokin imusatsista termarikotelon erottaneeksi ja käymään 2.3:n kylkeen jollain tapaa. Eli olisi muovinen modattu imusatsi, josta termarikotelo poistettu ja korvattu alumiinisellä.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: To Maaliskuu 15. 22:11:17 2012
Re: RS2300 budjettiversio?
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: To Maaliskuu 15. 22:11:17 2012
Re: RS2300 budjettiversio?
http://twyggy.wz.cz/DOHC/dohchybrid.pdf
tuollasen aika kattavan jutun löysin, aika mielenkiintonen yhdistelmä
tuollasen aika kattavan jutun löysin, aika mielenkiintonen yhdistelmä
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Re: RS2300 budjettiversio?
Tää projekti on joskus itselläkin tullut vastaan, mutta lähtökohtaisesti muokata 16v kone 8v koneeksi tuntuu vähän pöljältä... Toki tuossa on monta itse rakentamiseen liittyvää asiaa jotka hyödyllisiä ja mielenkiintoisia.TheJuippi kirjoitti:http://twyggy.wz.cz/DOHC/dohchybrid.pdf
tuollasen aika kattavan jutun löysin, aika mielenkiintonen yhdistelmä
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Re: RS2300 budjettiversio?
Tuli hankittua '99 Galaxy osakasaksi, joten jossain välissä nyt sitten tämäkin projekti pääsee aluilleen. 
Sattuisiko kellään olemaan Galaxyn kytkiksiä, eli wiring diagrammia tallessa? Myös jos jollakulla on ylimääräinen Haynesin kirja, saattaisin olla kiinnostunut ostamaan sen pois.

Sattuisiko kellään olemaan Galaxyn kytkiksiä, eli wiring diagrammia tallessa? Myös jos jollakulla on ylimääräinen Haynesin kirja, saattaisin olla kiinnostunut ostamaan sen pois.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: To Maaliskuu 15. 22:11:17 2012
Re: RS2300 budjettiversio?
http://www.fordscorpio.co.uk/23looms.htm tuolla on jotaki
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Re: RS2300 budjettiversio?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: Su Tammikuu 26. 19:36:14 2014
Re: RS2300 budjettiversio?
Alkaa ehkä olla vähän vanha juttu mutta kerrotaampa tänne, että ite laitoin 2.3 16v scorpion motin 4x4 8v dohc sierraan. Öljypohjan muutoshommat löytyy varmaan muualta, mutta vakio moottorinohjauksella, 2.0 16v nokilla ja omilla 2.3 suuttimilla seokset tuntuisi olevan kohillaan kun katti auton saa leimattua. Ja talvella tuli leikittyä(eli talla pohjassa on menty), kun tuntu meno ihan reippaalta.