weber dat 32/32

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

hawkki
Ylläpitäjä

weber dat 32/32

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ma Heinäkuu 19. 18:25:41 2004

Nyt olisi hieman kysymyksiä tästä turbokaasarista. Hieman tutkiskelin sitä niin tulin siihen tulokseen että sen ryyppy/peruskaasu olisi paineilmalla/nesteellä säätyvä ?! Voiko tämä olla oikein?

http://koti.mbnet.fi/~hawkki/ford/tbo/w ... t_32_2.jpg
Kuvasta käy ilmi kaksi letkuliitintä, mihin niitä käytetään? Ovatko nämä ryypyn/tyhjäkäynnin säätöön ?

http://koti.mbnet.fi/~hawkki/ford/tbo/w ... t_32_4.jpg
näihin tuodaan luultavasti bensatulo, mutta miksi niitä on kaksi? Bensan läpivienti? Entä kuvassa alhaalla näkyvä yksinäinen liitin? Mikä siihen on tarkoitus liittää? Ja minkä anturien sähköjohto tuossa kuvassa näkyy oikealla? Siinä on kaksi johtoa jotka liittyvät samaan liittimeen.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Heinäkuu 19. 18:47:00 2004

ekassa kuvassa on vesikierto ryyppyyn. Alipaine liitos on vissiin se yksinäinen liitos .
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ma Heinäkuu 19. 18:49:53 2004

eli veden lämpötilan mukaan ohjautuu ryyppy?
Ja imusarjasta alipaine sinne yksinäiselle liittimelle.

Entäs sitten nämä kaksi muuta? Onko bensan tulo/meno ?

-Teme-
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 18:55:58 2003
Paikkakunta: Pohjois-Satakunta

Viesti Kirjoittaja -Teme- » Ma Heinäkuu 19. 19:09:51 2004

hawkki kirjoitti:Entäs sitten nämä kaksi muuta? Onko bensan tulo/meno ?
jos noita laittais kaks niin saisko siitä toisesta vedettyä suoraan letkun sille toiselle?
tai jotain :lol:
#540
Ford Sierra Cosworth 2wd -88
Ford Sierra 2.3 Lima TIC -84
Ford Focus STW -00
Suzuki GSX-R1000 K3
Lynx RE 600 H.O -07

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ma Heinäkuu 19. 19:12:43 2004

tuommosta mahdollisuutta mäkin vähän ajattelin, mutta näyttäs siltä kun noi kaks menis eri paikkoihin, ja tätä teoriaa tukee sekin että kun puhalsin toieen ni ilma kulkeutuu ylös ja ulos, toiseen kun puhalksin niin oli vastusta.. ?

cos1
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Maaliskuu 4. 13:23:00 2003

Viesti Kirjoittaja cos1 » Ma Heinäkuu 19. 19:38:37 2004

http://koti.mbnet.fi/~hawkki/ford/tbo/w ... t_32_4.jpg
Mulla menee bensa sisään tost vasemmanpuoleisest liittimestä(ruuvi yläpuolella), ja oikeasta tulee vain "huohotusputki" joka taipuu alas,eli mahdolliset nesteet tippuu maahan-en ole nähny kyseisestä putkesta kyl koskaan tulevan mitään pihalle...
noista antureista ei ole tarkempaa tietoa mut jonkin sortin solenoidejahan ne tais olla.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ma Heinäkuu 19. 20:56:46 2004

Juu,eli vesikiertoinen ryyppy.Tee 2 t-haaraa lämppärille menevälle letkuun ja kytke ryypyn kello siihen väliin.

Kuvassa näkyvät johdot +:n taakse.esim virtalukkoon.
Toinen niistä on kohokammion tuuletus ja vaikuttaa lähinnä kuumana käynnistyvyyteen,toinen estää jälkikäyntiä muistaakseni,eli bensa vasemmasta sisään ja toisen voit kytkeä vaikka imusarjaan,koska auton käydessä solenoidi on kiinni tai sitten putki alas huohotuksena.

Se yksinäinen lähtö kaasuläppien kohdalla on tarkoitettu virranjakajan alipaine kellolle,mut jos sulla ei ole kakstoimista kelloa,niin tulppaa se lähtö.
Miten muuten aiot hoitaa sytytyksen??
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ma Heinäkuu 19. 22:07:44 2004

mikäs tää kakstoiminen kello on?
En mä sytytykseen aatellu mitenkään kajota, mut näin jälkeenpäin kai siihen pitäs jotain hoitaa?

Jos hankkii kakstoimisen jutskelin niin silläkö pääsee eroon tietsaboksista ?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Heinäkuu 19. 23:05:58 2004

Siihen kaasarin alareunassa olevaan nippaan saa kanssa dumpin ohjauksen, bensanpaineensäätimen ja ahtopainemittarin.
Se kohokammion tuuletusputki kannattaa varmaankin laittaa kiinni imusarjaan tai ahtoputkeen ettei se syleksi mitään ulos jos ahdot nousee liian korkeiksi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ti Heinäkuu 20. 9:10:38 2004

Kakstoiminen kello toimii sekä ali- että ylipaineella.
Sytytystä olisi syytä muokata,koska se boksin vakio käyrä ei ole kovin optimaalinen,eikä pysy mukana paineilla.Riippuu niin monesta tekijästä,esim. ahtopaineista,nokasta ja kannesta,kuinka paljon sytkää pitää muokata.

Yks ratkaisu voisi olla,että käytät tota boksia ja poistat sen alipaineohjauksen käytöstä.Menet penkkiin toteamaan mitä muutoksia sytkä vaatii ja muutat sitten sen mukaan.
Noin se ei ainakaan hyvä ole,rikotat koneesi ahdoilla.

Ja kuten SLEI kertoi,niin siihen alareunan nippaan saa myös dumpin tai ahtopainemittarin.Bensapaineen säädintä siihen en laittaisi,koska on läppien jälkeen,niin on periaatteessa jo hiukan myöhässä.
Käytä bensan paineen nostoon,sitä paikkaa ahtoputkessa enne kaasaria.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Heinäkuu 21. 12:05:49 2004

Walderama kirjoitti:
Ja kuten SLEI kertoi,niin siihen alareunan nippaan saa myös dumpin tai ahtopainemittarin.Bensapaineen säädintä siihen en laittaisi,koska on läppien jälkeen,niin on periaatteessa jo hiukan myöhässä.
Käytä bensan paineen nostoon,sitä paikkaa ahtoputkessa enne kaasaria.
Kun se paine ei sinne tule minään klönttinä niin ei se kyllä mielestäni voi olla "myöhässä", jos kaasuläppä ei ole levällään ei ole myöskään ahtoja. Jos koneessa ei ole dumppia niin miten se sitten vaikuttaa, kun ennen läppää on painetta ja imusarjassa alipaine?
Tarvitseeko kaasarikoneen paineensäädin alipainetietoa, läpän ja turbon välistä se ei sitä ainakaan saa?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ke Heinäkuu 21. 14:36:53 2004

Ei tarvitse bensanpaineen säädin alipainetta.
Eikä paineen säätimimen tarvitseman paineen otto paikalla varmaan käytännössä ole merkitystä,mutta kun sen ottaa ennen imusarjaa,niin paineet on varmasti jo ylhäällä kun paine menee imusarjaan.
Ja olisko paine sitten tasaisempaa ennen kaasaria?

Tiedä siitäkään,mutta jäi vaan mieleen,kun penkittäjä sitä joskus puheli,että kannattaa muuttaa kaasarin eteen,jotain perusteluja kertoi,eipä jääny mieleen.
Käytänön merkitys on kuitenkin vähäinen.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Heinäkuu 21. 15:33:29 2004

Walderama kirjoitti:Ei tarvitse bensanpaineen säädin alipainetta.
Eikä paineen säätimimen tarvitseman paineen otto paikalla varmaan käytännössä ole merkitystä,mutta kun sen ottaa ennen imusarjaa,niin paineet on varmasti jo ylhäällä kun paine menee imusarjaan.
Ja olisko paine sitten tasaisempaa ennen kaasaria?

Tiedä siitäkään,mutta jäi vaan mieleen,kun penkittäjä sitä joskus puheli,että kannattaa muuttaa kaasarin eteen,jotain perusteluja kertoi,eipä jääny mieleen.
Käytänön merkitys on kuitenkin vähäinen.
Se painehan pitäisi ottaa nimenomaan paikasta läppien jälkeen. Eihän ennen läppää tiedä optimaalisesta pensanpaineesta mitään.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ke Heinäkuu 21. 16:35:33 2004

Vai niin,tässä taas nähdään,että versioita löytyy :lol:
Mulle on ihan sama ,mistä sen otatte,ite olen koittanut molempia.
Loogisesti ajatellen,mitä aikasemmin ahtopaine menee bensapaineen säätimelle,sen aikaisemmin paineet nousee..
Mutta mä en sitä alipaineeseen paikkaan tunkisi,vaikka siellä toimisikin.
No joo se siitä,varmasti molemmat toimivat.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Heinäkuu 21. 17:59:46 2004

Walderama kirjoitti:Vai niin,tässä taas nähdään,että versioita löytyy :lol:
Mulle on ihan sama ,mistä sen otatte,ite olen koittanut molempia.
Loogisesti ajatellen,mitä aikasemmin ahtopaine menee bensapaineen säätimelle,sen aikaisemmin paineet nousee..
Mutta mä en sitä alipaineeseen paikkaan tunkisi,vaikka siellä toimisikin.
No joo se siitä,varmasti molemmat toimivat.
Ahtopaineella säätyvä pensan paine pitää nimenomaan ottaa läpän jälkeen, seuraavassa faktaa..

Mitä tapahtuu, kun läppä lyödään kiinni kiihdytyksen jälkeen?? Ehkäpä ennen läppää paine nousee kenties, ja kakkua menee koneeseen enemmän, vaikka nimenomaan pitäisi mennä vähemmän.

Toisekseen, osakaasulla ajettaessa imusarjan alipaine ei vaikuta ennen läppää, joten seokset jälleen perseellään.

Tämä vain dynossa kokeiltua...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ke Heinäkuu 21. 21:03:17 2004

Toisekseen, osakaasulla ajettaessa imusarjan alipaine ei vaikuta ennen läppää, joten seokset jälleen perseellään
Kaasutin moottorissa seos muodostetetaan seosputkilla !

Jos otat säätimen tarvitsevan painetiedon ennen kaasaria,niin on aivan sama mikä imusarjassa vallitsee,koska säädin pitää bensanpaineen oikeassa arvossa(n0,2bar) ja vasta kun ahdot astuu peliin niin bensanpaine nousee ahdon verran korkeamalle esim 1bar+0,2bar.

Eli ilman ahtoa kaasarin bensanpaine on kokoajan vakio ja seos muodostetaan seosputkilla ja suuttimilla.

Pienensikö sulla alipaine siis kaasuttimen bensanpainetta ja tätä kautta laihensi seosta??
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Larppa
Viestit: 63
Liittynyt: Su Maaliskuu 20. 22:14:36 2005
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Larppa » Ma Toukokuu 2. 14:32:23 2005

nostetaas vanhaa aihetta ylös...proturbolta tuli tämmönen (yhdelle) kaasarille tarkotettu paineensäädin...
osaisko joku sanoo onko noi mun oletukset tossa kuvassa nyt oikein?

ja tässä kun on käyty tota vääntöö mistä se paine otetaan säätimelle,ennen vai jälkeen kaasuläppien? ite laittasin ennen...
#1040
2600T

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Toukokuu 2. 18:50:21 2005

Larppa kirjoitti:nostetaas vanhaa aihetta ylös...proturbolta tuli tämmönen (yhdelle) kaasarille tarkotettu paineensäädin...
osaisko joku sanoo onko noi mun oletukset tossa kuvassa nyt oikein?

ja tässä kun on käyty tota vääntöö mistä se paine otetaan säätimelle,ennen vai jälkeen kaasuläppien? ite laittasin ennen...
Ihan oikein paineensäätimen putket, mutta toi on tuplien säädin eli se "lisärikastus" on toiselle kaasarille menevä putki, sen voi tukkia, laittaa siihen painemittarin tai rakentaa vaikka jonkun lisärikastus jutun.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

vtormane
Viestit: 11
Liittynyt: La Helmikuu 2. 13:33:13 2008

Re:

Viesti Kirjoittaja vtormane » Ma Elokuu 22. 17:42:15 2011

Nostetaampa ylös aihe ja kysytään:
Onko datin painekotelossa alunperin reikä yhdessä kyljessä, kuten kuvassa: http://koti.mbnet.fi/vtormane/datti/painekotelo.jpg ja jos on niin mikä tehtävä sillä alunperin on?
Toinen kysymys. Nyt kun tuossa on reikä ja siihen on laitettu pultti ja pätkä reikäpeltiä joka on mutkalla ja se pelti on sähkötoimisen ryypyn ryyppyakselin väliviennin kohdalla jossa on musta muovitulppa. Kuva: http://koti.mbnet.fi/vtormane/datti/dat_kansi.jpg Tämä muovitulppa estää käsittääkseni ahtopaineen katoamisen siitä ryyppyakselin reiästä. Luultavasti tuo reikä ja pelti painekotelossa on jonkun oma viritys? Mutta miksi se on laitettu, en käsitä? Kun kumminkin se musta tulppa on ehyt ja aika tukevasti kiinni.

Toivottavasti joku ymmärsi tekstin, en oo mikään selittämisen maailmanmestari :lol:

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: weber dat 32/32

Viesti Kirjoittaja pontsei » Pe Joulukuu 16. 17:06:54 2011

pitää vielä oma kommentti laitaa toho bensan paineeseen, itellä oli enisin ohjaus säätimelle imusarjasta, niin ei pelannut osakaasulla kunnolla, kun läppä vähän auki, niin painekotelossa on vähän ylipainetta ja imusarjassa ei, :arrow: rupesi nykimään kun meni laihalle, sitten muutin sen siihen painekoteloon niin rupesi toimimaan hyvin ja seokset pysyi kohdallaan. mut tiedä sit onko vähän kompinaatiosta kiinni et mikä ahdin on yms...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: weber dat 32/32

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Joulukuu 16. 17:42:54 2011

pontsei kirjoitti:pitää vielä oma kommentti laitaa toho bensan paineeseen, itellä oli enisin ohjaus säätimelle imusarjasta, niin ei pelannut osakaasulla kunnolla, kun läppä vähän auki, niin painekotelossa on vähän ylipainetta ja imusarjassa ei, :arrow: rupesi nykimään kun meni laihalle, sitten muutin sen siihen painekoteloon niin rupesi toimimaan hyvin ja seokset pysyi kohdallaan. mut tiedä sit onko vähän kompinaatiosta kiinni et mikä ahdin on yms...
Oman kokemuksen mukaan kaasarista loppuu bensa jos ohjaus on imusarjassa, alipaine vetää säätimen kokonaan kiinni eikä tule bensaa.
Ja myös painemittarilla todettu.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: weber dat 32/32

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Joulukuu 16. 19:13:05 2011

Kaasarien kanssa paineensäätimen ohjaus painekoteloon, ei imusarjaan. Tarkoituksena on pitää paine-ero neulaventtiilin yli vakiona, joten paineensäädin pistetään vahtimaan silloin painekotelon painetta, joka on sama kohokammiossakin.

Sama juttu ruiskujen kanssa, suuttimen yli olevaa painetta yritetään pitää vakiona, jolloin painetieto säätimelle otetaan sieltä missä suuttimen pääkin on. Jos suuttimet on esim läppärunkojen kanssa ennen läppää, niin painetietokin otetaan ennen läppää, jos läppien tai läpän jälkeen, niin painetieto myös läpän jälkeen.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin