weber dat 32/32
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
weber dat 32/32
Nyt olisi hieman kysymyksiä tästä turbokaasarista. Hieman tutkiskelin sitä niin tulin siihen tulokseen että sen ryyppy/peruskaasu olisi paineilmalla/nesteellä säätyvä ?! Voiko tämä olla oikein?
http://koti.mbnet.fi/~hawkki/ford/tbo/w ... t_32_2.jpg
Kuvasta käy ilmi kaksi letkuliitintä, mihin niitä käytetään? Ovatko nämä ryypyn/tyhjäkäynnin säätöön ?
http://koti.mbnet.fi/~hawkki/ford/tbo/w ... t_32_4.jpg
näihin tuodaan luultavasti bensatulo, mutta miksi niitä on kaksi? Bensan läpivienti? Entä kuvassa alhaalla näkyvä yksinäinen liitin? Mikä siihen on tarkoitus liittää? Ja minkä anturien sähköjohto tuossa kuvassa näkyy oikealla? Siinä on kaksi johtoa jotka liittyvät samaan liittimeen.
http://koti.mbnet.fi/~hawkki/ford/tbo/w ... t_32_2.jpg
Kuvasta käy ilmi kaksi letkuliitintä, mihin niitä käytetään? Ovatko nämä ryypyn/tyhjäkäynnin säätöön ?
http://koti.mbnet.fi/~hawkki/ford/tbo/w ... t_32_4.jpg
näihin tuodaan luultavasti bensatulo, mutta miksi niitä on kaksi? Bensan läpivienti? Entä kuvassa alhaalla näkyvä yksinäinen liitin? Mikä siihen on tarkoitus liittää? Ja minkä anturien sähköjohto tuossa kuvassa näkyy oikealla? Siinä on kaksi johtoa jotka liittyvät samaan liittimeen.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
ekassa kuvassa on vesikierto ryyppyyn. Alipaine liitos on vissiin se yksinäinen liitos .
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 18:55:58 2003
- Paikkakunta: Pohjois-Satakunta
jos noita laittais kaks niin saisko siitä toisesta vedettyä suoraan letkun sille toiselle?hawkki kirjoitti:Entäs sitten nämä kaksi muuta? Onko bensan tulo/meno ?
tai jotain

#540
Ford Sierra Cosworth 2wd -88
Ford Sierra 2.3 Lima TIC -84
Ford Focus STW -00
Suzuki GSX-R1000 K3
Lynx RE 600 H.O -07
Ford Sierra Cosworth 2wd -88
Ford Sierra 2.3 Lima TIC -84
Ford Focus STW -00
Suzuki GSX-R1000 K3
Lynx RE 600 H.O -07
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 4. 13:23:00 2003
http://koti.mbnet.fi/~hawkki/ford/tbo/w ... t_32_4.jpg
Mulla menee bensa sisään tost vasemmanpuoleisest liittimestä(ruuvi yläpuolella), ja oikeasta tulee vain "huohotusputki" joka taipuu alas,eli mahdolliset nesteet tippuu maahan-en ole nähny kyseisestä putkesta kyl koskaan tulevan mitään pihalle...
noista antureista ei ole tarkempaa tietoa mut jonkin sortin solenoidejahan ne tais olla.
Mulla menee bensa sisään tost vasemmanpuoleisest liittimestä(ruuvi yläpuolella), ja oikeasta tulee vain "huohotusputki" joka taipuu alas,eli mahdolliset nesteet tippuu maahan-en ole nähny kyseisestä putkesta kyl koskaan tulevan mitään pihalle...
noista antureista ei ole tarkempaa tietoa mut jonkin sortin solenoidejahan ne tais olla.
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Juu,eli vesikiertoinen ryyppy.Tee 2 t-haaraa lämppärille menevälle letkuun ja kytke ryypyn kello siihen väliin.
Kuvassa näkyvät johdot +:n taakse.esim virtalukkoon.
Toinen niistä on kohokammion tuuletus ja vaikuttaa lähinnä kuumana käynnistyvyyteen,toinen estää jälkikäyntiä muistaakseni,eli bensa vasemmasta sisään ja toisen voit kytkeä vaikka imusarjaan,koska auton käydessä solenoidi on kiinni tai sitten putki alas huohotuksena.
Se yksinäinen lähtö kaasuläppien kohdalla on tarkoitettu virranjakajan alipaine kellolle,mut jos sulla ei ole kakstoimista kelloa,niin tulppaa se lähtö.
Miten muuten aiot hoitaa sytytyksen??
Kuvassa näkyvät johdot +:n taakse.esim virtalukkoon.
Toinen niistä on kohokammion tuuletus ja vaikuttaa lähinnä kuumana käynnistyvyyteen,toinen estää jälkikäyntiä muistaakseni,eli bensa vasemmasta sisään ja toisen voit kytkeä vaikka imusarjaan,koska auton käydessä solenoidi on kiinni tai sitten putki alas huohotuksena.
Se yksinäinen lähtö kaasuläppien kohdalla on tarkoitettu virranjakajan alipaine kellolle,mut jos sulla ei ole kakstoimista kelloa,niin tulppaa se lähtö.
Miten muuten aiot hoitaa sytytyksen??
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Siihen kaasarin alareunassa olevaan nippaan saa kanssa dumpin ohjauksen, bensanpaineensäätimen ja ahtopainemittarin.
Se kohokammion tuuletusputki kannattaa varmaankin laittaa kiinni imusarjaan tai ahtoputkeen ettei se syleksi mitään ulos jos ahdot nousee liian korkeiksi.
Se kohokammion tuuletusputki kannattaa varmaankin laittaa kiinni imusarjaan tai ahtoputkeen ettei se syleksi mitään ulos jos ahdot nousee liian korkeiksi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Kakstoiminen kello toimii sekä ali- että ylipaineella.
Sytytystä olisi syytä muokata,koska se boksin vakio käyrä ei ole kovin optimaalinen,eikä pysy mukana paineilla.Riippuu niin monesta tekijästä,esim. ahtopaineista,nokasta ja kannesta,kuinka paljon sytkää pitää muokata.
Yks ratkaisu voisi olla,että käytät tota boksia ja poistat sen alipaineohjauksen käytöstä.Menet penkkiin toteamaan mitä muutoksia sytkä vaatii ja muutat sitten sen mukaan.
Noin se ei ainakaan hyvä ole,rikotat koneesi ahdoilla.
Ja kuten SLEI kertoi,niin siihen alareunan nippaan saa myös dumpin tai ahtopainemittarin.Bensapaineen säädintä siihen en laittaisi,koska on läppien jälkeen,niin on periaatteessa jo hiukan myöhässä.
Käytä bensan paineen nostoon,sitä paikkaa ahtoputkessa enne kaasaria.
Sytytystä olisi syytä muokata,koska se boksin vakio käyrä ei ole kovin optimaalinen,eikä pysy mukana paineilla.Riippuu niin monesta tekijästä,esim. ahtopaineista,nokasta ja kannesta,kuinka paljon sytkää pitää muokata.
Yks ratkaisu voisi olla,että käytät tota boksia ja poistat sen alipaineohjauksen käytöstä.Menet penkkiin toteamaan mitä muutoksia sytkä vaatii ja muutat sitten sen mukaan.
Noin se ei ainakaan hyvä ole,rikotat koneesi ahdoilla.
Ja kuten SLEI kertoi,niin siihen alareunan nippaan saa myös dumpin tai ahtopainemittarin.Bensapaineen säädintä siihen en laittaisi,koska on läppien jälkeen,niin on periaatteessa jo hiukan myöhässä.
Käytä bensan paineen nostoon,sitä paikkaa ahtoputkessa enne kaasaria.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Kun se paine ei sinne tule minään klönttinä niin ei se kyllä mielestäni voi olla "myöhässä", jos kaasuläppä ei ole levällään ei ole myöskään ahtoja. Jos koneessa ei ole dumppia niin miten se sitten vaikuttaa, kun ennen läppää on painetta ja imusarjassa alipaine?Walderama kirjoitti:
Ja kuten SLEI kertoi,niin siihen alareunan nippaan saa myös dumpin tai ahtopainemittarin.Bensapaineen säädintä siihen en laittaisi,koska on läppien jälkeen,niin on periaatteessa jo hiukan myöhässä.
Käytä bensan paineen nostoon,sitä paikkaa ahtoputkessa enne kaasaria.
Tarvitseeko kaasarikoneen paineensäädin alipainetietoa, läpän ja turbon välistä se ei sitä ainakaan saa?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Ei tarvitse bensanpaineen säädin alipainetta.
Eikä paineen säätimimen tarvitseman paineen otto paikalla varmaan käytännössä ole merkitystä,mutta kun sen ottaa ennen imusarjaa,niin paineet on varmasti jo ylhäällä kun paine menee imusarjaan.
Ja olisko paine sitten tasaisempaa ennen kaasaria?
Tiedä siitäkään,mutta jäi vaan mieleen,kun penkittäjä sitä joskus puheli,että kannattaa muuttaa kaasarin eteen,jotain perusteluja kertoi,eipä jääny mieleen.
Käytänön merkitys on kuitenkin vähäinen.
Eikä paineen säätimimen tarvitseman paineen otto paikalla varmaan käytännössä ole merkitystä,mutta kun sen ottaa ennen imusarjaa,niin paineet on varmasti jo ylhäällä kun paine menee imusarjaan.
Ja olisko paine sitten tasaisempaa ennen kaasaria?
Tiedä siitäkään,mutta jäi vaan mieleen,kun penkittäjä sitä joskus puheli,että kannattaa muuttaa kaasarin eteen,jotain perusteluja kertoi,eipä jääny mieleen.
Käytänön merkitys on kuitenkin vähäinen.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Se painehan pitäisi ottaa nimenomaan paikasta läppien jälkeen. Eihän ennen läppää tiedä optimaalisesta pensanpaineesta mitään.Walderama kirjoitti:Ei tarvitse bensanpaineen säädin alipainetta.
Eikä paineen säätimimen tarvitseman paineen otto paikalla varmaan käytännössä ole merkitystä,mutta kun sen ottaa ennen imusarjaa,niin paineet on varmasti jo ylhäällä kun paine menee imusarjaan.
Ja olisko paine sitten tasaisempaa ennen kaasaria?
Tiedä siitäkään,mutta jäi vaan mieleen,kun penkittäjä sitä joskus puheli,että kannattaa muuttaa kaasarin eteen,jotain perusteluja kertoi,eipä jääny mieleen.
Käytänön merkitys on kuitenkin vähäinen.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Vai niin,tässä taas nähdään,että versioita löytyy
Mulle on ihan sama ,mistä sen otatte,ite olen koittanut molempia.
Loogisesti ajatellen,mitä aikasemmin ahtopaine menee bensapaineen säätimelle,sen aikaisemmin paineet nousee..
Mutta mä en sitä alipaineeseen paikkaan tunkisi,vaikka siellä toimisikin.
No joo se siitä,varmasti molemmat toimivat.

Mulle on ihan sama ,mistä sen otatte,ite olen koittanut molempia.
Loogisesti ajatellen,mitä aikasemmin ahtopaine menee bensapaineen säätimelle,sen aikaisemmin paineet nousee..
Mutta mä en sitä alipaineeseen paikkaan tunkisi,vaikka siellä toimisikin.
No joo se siitä,varmasti molemmat toimivat.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Ahtopaineella säätyvä pensan paine pitää nimenomaan ottaa läpän jälkeen, seuraavassa faktaa..Walderama kirjoitti:Vai niin,tässä taas nähdään,että versioita löytyy![]()
Mulle on ihan sama ,mistä sen otatte,ite olen koittanut molempia.
Loogisesti ajatellen,mitä aikasemmin ahtopaine menee bensapaineen säätimelle,sen aikaisemmin paineet nousee..
Mutta mä en sitä alipaineeseen paikkaan tunkisi,vaikka siellä toimisikin.
No joo se siitä,varmasti molemmat toimivat.
Mitä tapahtuu, kun läppä lyödään kiinni kiihdytyksen jälkeen?? Ehkäpä ennen läppää paine nousee kenties, ja kakkua menee koneeseen enemmän, vaikka nimenomaan pitäisi mennä vähemmän.
Toisekseen, osakaasulla ajettaessa imusarjan alipaine ei vaikuta ennen läppää, joten seokset jälleen perseellään.
Tämä vain dynossa kokeiltua...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Kaasutin moottorissa seos muodostetetaan seosputkilla !Toisekseen, osakaasulla ajettaessa imusarjan alipaine ei vaikuta ennen läppää, joten seokset jälleen perseellään
Jos otat säätimen tarvitsevan painetiedon ennen kaasaria,niin on aivan sama mikä imusarjassa vallitsee,koska säädin pitää bensanpaineen oikeassa arvossa(n0,2bar) ja vasta kun ahdot astuu peliin niin bensanpaine nousee ahdon verran korkeamalle esim 1bar+0,2bar.
Eli ilman ahtoa kaasarin bensanpaine on kokoajan vakio ja seos muodostetaan seosputkilla ja suuttimilla.
Pienensikö sulla alipaine siis kaasuttimen bensanpainetta ja tätä kautta laihensi seosta??
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: Su Maaliskuu 20. 22:14:36 2005
- Paikkakunta: jkl
nostetaas vanhaa aihetta ylös...proturbolta tuli tämmönen (yhdelle) kaasarille tarkotettu paineensäädin...
osaisko joku sanoo onko noi mun oletukset tossa kuvassa nyt oikein?
ja tässä kun on käyty tota vääntöö mistä se paine otetaan säätimelle,ennen vai jälkeen kaasuläppien? ite laittasin ennen...
osaisko joku sanoo onko noi mun oletukset tossa kuvassa nyt oikein?
ja tässä kun on käyty tota vääntöö mistä se paine otetaan säätimelle,ennen vai jälkeen kaasuläppien? ite laittasin ennen...
#1040
2600T
2600T
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Ihan oikein paineensäätimen putket, mutta toi on tuplien säädin eli se "lisärikastus" on toiselle kaasarille menevä putki, sen voi tukkia, laittaa siihen painemittarin tai rakentaa vaikka jonkun lisärikastus jutun.Larppa kirjoitti:nostetaas vanhaa aihetta ylös...proturbolta tuli tämmönen (yhdelle) kaasarille tarkotettu paineensäädin...
osaisko joku sanoo onko noi mun oletukset tossa kuvassa nyt oikein?
ja tässä kun on käyty tota vääntöö mistä se paine otetaan säätimelle,ennen vai jälkeen kaasuläppien? ite laittasin ennen...
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 13:33:13 2008
Re:
Nostetaampa ylös aihe ja kysytään:
Onko datin painekotelossa alunperin reikä yhdessä kyljessä, kuten kuvassa: http://koti.mbnet.fi/vtormane/datti/painekotelo.jpg ja jos on niin mikä tehtävä sillä alunperin on?
Toinen kysymys. Nyt kun tuossa on reikä ja siihen on laitettu pultti ja pätkä reikäpeltiä joka on mutkalla ja se pelti on sähkötoimisen ryypyn ryyppyakselin väliviennin kohdalla jossa on musta muovitulppa. Kuva: http://koti.mbnet.fi/vtormane/datti/dat_kansi.jpg Tämä muovitulppa estää käsittääkseni ahtopaineen katoamisen siitä ryyppyakselin reiästä. Luultavasti tuo reikä ja pelti painekotelossa on jonkun oma viritys? Mutta miksi se on laitettu, en käsitä? Kun kumminkin se musta tulppa on ehyt ja aika tukevasti kiinni.
Toivottavasti joku ymmärsi tekstin, en oo mikään selittämisen maailmanmestari
Onko datin painekotelossa alunperin reikä yhdessä kyljessä, kuten kuvassa: http://koti.mbnet.fi/vtormane/datti/painekotelo.jpg ja jos on niin mikä tehtävä sillä alunperin on?
Toinen kysymys. Nyt kun tuossa on reikä ja siihen on laitettu pultti ja pätkä reikäpeltiä joka on mutkalla ja se pelti on sähkötoimisen ryypyn ryyppyakselin väliviennin kohdalla jossa on musta muovitulppa. Kuva: http://koti.mbnet.fi/vtormane/datti/dat_kansi.jpg Tämä muovitulppa estää käsittääkseni ahtopaineen katoamisen siitä ryyppyakselin reiästä. Luultavasti tuo reikä ja pelti painekotelossa on jonkun oma viritys? Mutta miksi se on laitettu, en käsitä? Kun kumminkin se musta tulppa on ehyt ja aika tukevasti kiinni.
Toivottavasti joku ymmärsi tekstin, en oo mikään selittämisen maailmanmestari

-
- Viestit: 270
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007
Re: weber dat 32/32
pitää vielä oma kommentti laitaa toho bensan paineeseen, itellä oli enisin ohjaus säätimelle imusarjasta, niin ei pelannut osakaasulla kunnolla, kun läppä vähän auki, niin painekotelossa on vähän ylipainetta ja imusarjassa ei,
rupesi nykimään kun meni laihalle, sitten muutin sen siihen painekoteloon niin rupesi toimimaan hyvin ja seokset pysyi kohdallaan. mut tiedä sit onko vähän kompinaatiosta kiinni et mikä ahdin on yms...

sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...
Mb "st" 560hv/800nm...
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: weber dat 32/32
Oman kokemuksen mukaan kaasarista loppuu bensa jos ohjaus on imusarjassa, alipaine vetää säätimen kokonaan kiinni eikä tule bensaa.pontsei kirjoitti:pitää vielä oma kommentti laitaa toho bensan paineeseen, itellä oli enisin ohjaus säätimelle imusarjasta, niin ei pelannut osakaasulla kunnolla, kun läppä vähän auki, niin painekotelossa on vähän ylipainetta ja imusarjassa ei,rupesi nykimään kun meni laihalle, sitten muutin sen siihen painekoteloon niin rupesi toimimaan hyvin ja seokset pysyi kohdallaan. mut tiedä sit onko vähän kompinaatiosta kiinni et mikä ahdin on yms...
Ja myös painemittarilla todettu.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: weber dat 32/32
Kaasarien kanssa paineensäätimen ohjaus painekoteloon, ei imusarjaan. Tarkoituksena on pitää paine-ero neulaventtiilin yli vakiona, joten paineensäädin pistetään vahtimaan silloin painekotelon painetta, joka on sama kohokammiossakin.
Sama juttu ruiskujen kanssa, suuttimen yli olevaa painetta yritetään pitää vakiona, jolloin painetieto säätimelle otetaan sieltä missä suuttimen pääkin on. Jos suuttimet on esim läppärunkojen kanssa ennen läppää, niin painetietokin otetaan ennen läppää, jos läppien tai läpän jälkeen, niin painetieto myös läpän jälkeen.
Sama juttu ruiskujen kanssa, suuttimen yli olevaa painetta yritetään pitää vakiona, jolloin painetieto säätimelle otetaan sieltä missä suuttimen pääkin on. Jos suuttimet on esim läppärunkojen kanssa ennen läppää, niin painetietokin otetaan ennen läppää, jos läppien tai läpän jälkeen, niin painetieto myös läpän jälkeen.
Jäsen #606