Kunnon kytkin OHC:hen

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vastaa Viestiin
Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Toukokuu 24. 20:55:33 2009

Löytyy tuollainen transun vp (cossun asetelma päällä kuvassa) jos sellaisesta haluaa tehdä löytyy jouden (vaatii startin kehän jostain v6/cossu startin mukaan)
SS:llä penkitettynä 386hv/431Nm ja motocraftin asetelma+massalevy.
Yhden ainoan kerran teki paikaltaan lähdettäessä (1:llä käsijarruavasten kytkintä kiusaten hieman liian kauan) sen ettei tarttunut kun 2:lle repäisi.
"siipicossu"lla taitaa olla massalevyllä se Ap:n jäykempi asetelma ja viimeisin mitä ilmoitellut on+400hv/+450Nm.
Toisaalta se M:läisen asetelma ja siihen massa niin saataisi olla viellä käyttö kelpoinen kylälläkin enemmän ajellessa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja KIP » Su Toukokuu 24. 21:18:26 2009

Sait privaa
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Syyskuu 15. 14:56:32 2009

Jatketaanpa aihetta: Tarkoituksena laittaa cossun vauhtipyörä OHC:n hammaskehällä. Kyseessä 4v loota kiinteällä kopalla, joten ei jaksa sorvailla. Kysymys kuuluukin, mahtuuko 228mm kytkinpaketti tuonne kytkinkopan sisään? Ja mikäli mahtuu, niin kumpi on parempi, RallyRacen myymä M3:n Saffa asetelma vai 2.8i:n vakio asetelma?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Syyskuu 15. 16:04:18 2009

Jallu kirjoitti:Jatketaanpa aihetta: Tarkoituksena laittaa cossun vauhtipyörä OHC:n hammaskehällä. Kyseessä 4v loota kiinteällä kopalla, joten ei jaksa sorvailla. Kysymys kuuluukin, mahtuuko 228mm kytkinpaketti tuonne kytkinkopan sisään? Ja mikäli mahtuu, niin kumpi on parempi, RallyRacen myymä M3:n Saffa asetelma vai 2.8i:n vakio asetelma?
Cossun alkup. v.pyörästä tota ei saa tehtyä ja blankostakin aihiosta tekemällä menee niin patentiksi että rahat menee hukkaan...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Syyskuu 15. 16:48:26 2009

tumppe kirjoitti:
Jallu kirjoitti:Jatketaanpa aihetta: Tarkoituksena laittaa cossun vauhtipyörä OHC:n hammaskehällä. Kyseessä 4v loota kiinteällä kopalla, joten ei jaksa sorvailla. Kysymys kuuluukin, mahtuuko 228mm kytkinpaketti tuonne kytkinkopan sisään? Ja mikäli mahtuu, niin kumpi on parempi, RallyRacen myymä M3:n Saffa asetelma vai 2.8i:n vakio asetelma?
Cossun alkup. v.pyörästä tota ei saa tehtyä ja blankostakin aihiosta tekemällä menee niin patentiksi että rahat menee hukkaan...
hmm... miksi ei saa tehty? Tuossa lattialla tuo makaa, enkä näe mitään estettä sille.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja KIP » Ti Syyskuu 15. 17:20:43 2009

Jallu kirjoitti:
tumppe kirjoitti:
Jallu kirjoitti:Jatketaanpa aihetta: Tarkoituksena laittaa cossun vauhtipyörä OHC:n hammaskehällä. Kyseessä 4v loota kiinteällä kopalla, joten ei jaksa sorvailla. Kysymys kuuluukin, mahtuuko 228mm kytkinpaketti tuonne kytkinkopan sisään? Ja mikäli mahtuu, niin kumpi on parempi, RallyRacen myymä M3:n Saffa asetelma vai 2.8i:n vakio asetelma?
Cossun alkup. v.pyörästä tota ei saa tehtyä ja blankostakin aihiosta tekemällä menee niin patentiksi että rahat menee hukkaan...
hmm... miksi ei saa tehty? Tuossa lattialla tuo makaa, enkä näe mitään estettä sille.
Kyllä M3:sen 228mm asetelma ainakin mahtuu sierran laatikoiden sisään, sellaisenaan cossun vp ei mahdu ilman sorvaamista.
Sitä en ymmärrä jos tyhjästä limpusta sorvaa niin miksi siinä rahat hukkaan menee..?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Syyskuu 15. 18:10:30 2009

KIP & Jallu & tumppe kirjoitti:Jatketaanpa aihetta: Tarkoituksena laittaa cossun vauhtipyörä OHC:n hammaskehällä. Kyseessä 4v loota kiinteällä kopalla, joten ei jaksa sorvailla. Kysymys kuuluukin, mahtuuko 228mm kytkinpaketti tuonne kytkinkopan sisään? Ja mikäli mahtuu, niin kumpi on parempi, RallyRacen myymä M3:n Saffa asetelma vai 2.8i:n vakio asetelma?

Cossun alkup. v.pyörästä tota ei saa tehtyä ja blankostakin aihiosta tekemällä menee niin patentiksi että rahat menee hukkaan...

hmm... miksi ei saa tehty? Tuossa lattialla tuo makaa, enkä näe mitään estettä sille.

Kyllä M3:sen 228mm asetelma ainakin mahtuu sierran laatikoiden sisään, sellaisenaan cossun vp ei mahdu ilman sorvaamista.
Sitä en ymmärrä jos tyhjästä limpusta sorvaa niin miksi siinä rahat hukkaan menee..?
Cossun omaan vauhtipyörään kun tinttaat ohc hammaskehän, niin ainakin hammaskehän offset on ihan päin vittua, sitten riittääkö sorvaus vara on toinen juttu yms. murheita...
Voi sijottaa ne koneistus rahat kunnolliseen ohc kytkimeen, niin ei mee rahat hukkaan, eikä tarvi patentoida.
Jos on ihan pakko tehä viritelmiä ja jos ohc kytkin ei kelpaa, niin ite laittasin 7.25" 2 tai 3-levy kytkimen, joita ehkä joka viides jo käyttää kilpakäytössäkin.
Pyörää ei kannata keksiä uudestaan... O:)
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja KIP » Ti Syyskuu 15. 18:36:06 2009

Mä keksisin pyörän uudestaan ja teetin vauhtipyörän Bmw:n asetelmalle ja tuli vitun hyvä :lol:
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Syyskuu 15. 19:04:23 2009

Niin siis ei nyt keksitä pyörää uudelleen, vaan käytetään cossun kampuraa, jolloin cossun vauhtipyörä on melko luonnollinen valinta. OHC:n hammaskehä sitten menee cossun pyörään sorvissa ja startin kohdistus ei liene ydinfysiikkaa. Ilkalla on tietääkseni tällainen kombinaatio. Itse vaan haluaisin 228mm kytkimen 215mm sijaan.

Kysyn siis uudelleen: Onko Saffa M3 asetelmassa järkeä vai laitanko 2.8i asetelman? Muita järkihintaisia vaihtoehtoja?

Kyseessä on vapaastihengittävä 2,3 OHC.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Syyskuu 16. 9:37:34 2009

tumppe kirjoitti:Cossun omaan vauhtipyörään kun tinttaat ohc hammaskehän, niin ainakin hammaskehän offset on ihan päin vittua, sitten riittääkö sorvaus vara on toinen juttu yms. murheita...
Ja sä et varmaan ole ennen nähnyt OHC tomaatin/dokin starttia? Tuppaa käymään suoraan oharinkin laatikkoon ja siirtää tota ottokohtaa suoraan noin 20mm taaksepäin eikä vaadi mitään patentteja.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Syyskuu 16. 15:58:34 2009

MikkoT kirjoitti:
tumppe kirjoitti:Cossun omaan vauhtipyörään kun tinttaat ohc hammaskehän, niin ainakin hammaskehän offset on ihan päin vittua, sitten riittääkö sorvaus vara on toinen juttu yms. murheita...
Ja sä et varmaan ole ennen nähnyt OHC tomaatin/dokin starttia? Tuppaa käymään suoraan oharinkin laatikkoon ja siirtää tota ottokohtaa suoraan noin 20mm taaksepäin eikä vaadi mitään patentteja.
Mietin vaan että ottaako se startin kärki (runko osa) ohc hammaskehällä siihen Cossun vauhtipyörän tai paineasetelman reunaan, kun en enää muista?
Jos ei ota, niin ei kai siinä oo sit muuta ku lastua pois vp.stä ja startin sovittelua... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja paperman » Su Syyskuu 20. 1:57:13 2009

Eihän se mitenkään voi ottaa, kun vp on sorvattu pienemmäksi! Ei se muuten mahtuisi tuonne 4-lovisen kytkinkoppaan. On noita tehty ja tullaan tekemään. Yhden itsekin tehneenä! Meinaan on vähän pakko jos ei halua ostaa sitten suoraan Englannista valmista vauhtipyörää jossa Cossun 9-pulttinen keskiö, mutta Ohc:n kytkimelle. Ei tainnut ihan hunajaa maksaa?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Syyskuu 20. 16:38:28 2009

paperman kirjoitti:Eihän se mitenkään voi ottaa, kun vp on sorvattu pienemmäksi! Ei se muuten mahtuisi tuonne 4-lovisen kytkinkoppaan. On noita tehty ja tullaan tekemään. Yhden itsekin tehneenä! Meinaan on vähän pakko jos ei halua ostaa sitten suoraan Englannista valmista vauhtipyörää jossa Cossun 9-pulttinen keskiö, mutta Ohc:n kytkimelle. Ei tainnut ihan hunajaa maksaa?
http://www.lautamakimotorsport.fi/
Teräsvauhtipyörät
- Vauhtipyörät toimitetaan ilman hammaskehää. Se on helppo siirtää vanhasta vauhtipyörästä.
Painot ilmoitettuna ilman hammaskehää.
- Vauhtipyörät OHC:n 6 pulttiseen vakiokampiakseliin
- vakiokokoiselle asetelmalle, paino 3,9kg 210 €
- AP Racingin 184mm asetelmalle, paino 4,3kg 220 €
- Vauhtipyörät Cossun 9 pulttiseen vakiokampiakseliin
- OHC:n vakiokokoiselle asetelmalle (215mm), paino 4,2kg 210 €
- AP Racingin 184mm asetelmalle (ei varastoitava tuote) 220 €

Itekkin oon kyl kuullu et muokataan ohc tms. kytkin ja hammaskehä cossun v.pyörään, mut en oo kyl ennen kuullu et kyseinen kokoonpano onnistuis Cossun omalla kytkimellä ja ohc hammaskehällä, mut jos ootte niitä tehny,niin kai se sit sopii.
Ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä kuvan kyseisen laisesta virityksestä, jos jollain löytyy?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja heka » Su Syyskuu 20. 16:49:58 2009

Eikös tuola ylempänä ollut puhe että bemarin 228mm asetelmaa olis tulossa..
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja KIP » Su Syyskuu 20. 20:09:19 2009

heka kirjoitti:Eikös tuola ylempänä ollut puhe että bemarin 228mm asetelmaa olis tulossa..
Oli kyllä ja toi 228mm alkaa olemaan mun mielestä maksimi ainakin silleen ettei tarvitse muokata mitään muuta. Huomatkaa kuinka lähellä hammaskehä on asetelman kiinnitys tasoa. Startin nokkaan ei jää juurikaan tilaa..0,5mm voi olla liikaa. http://i4.photobucket.com/albums/y109/R ... 009564.jpg

Edit: Tämä siis Ohc:n perässä type9:n tai Mt-75 kanssa
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

ylimark
Viestit: 915
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja ylimark » Su Syyskuu 20. 20:14:14 2009

KIP kirjoitti: Kyllä M3:sen 228mm asetelma ainakin mahtuu sierran laatikoiden sisään, sellaisenaan cossun vp ei mahdu ilman sorvaamista.
Ite just viime viikonloppuna sovittelin cossun vp+kytkinpaketin Type9 lootan kytkinkoppaan ihan rälläkällä. Varmasti helpompi ja halvempi ku sorvailla cossun vauhtipyörää pienemmälle kytkimelle.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja KIP » Su Syyskuu 20. 22:09:59 2009

ylimark kirjoitti:
KIP kirjoitti: Kyllä M3:sen 228mm asetelma ainakin mahtuu sierran laatikoiden sisään, sellaisenaan cossun vp ei mahdu ilman sorvaamista.
Ite just viime viikonloppuna sovittelin cossun vp+kytkinpaketin Type9 lootan kytkinkoppaan ihan rälläkällä. Varmasti helpompi ja halvempi ku sorvailla cossun vauhtipyörää pienemmälle kytkimelle.

Menee se noinkin, jompaa kumpaa joutuu kaivertaa..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Syyskuu 21. 19:41:35 2009

Jossain oon nähny myytävän cossun vauhtipyöriä ohc:n pulttijaolla, mutta missä? En yrityksistä huolimatta löytänyt ko. puljua...vinkkejä???
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

ylimark
Viestit: 915
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ma Syyskuu 21. 20:13:37 2009

Mulla on cossun vauhtis, johon on porattu oharin pulttijako. Näköjään tarttee porata vaan kolme uutta reikää. Tuli auton mukana, ei siis mun tekele. Meinasin kuiteski laittaa sen paikalleen tässä syksyllä...
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Syyskuu 21. 20:37:01 2009

dohc koneen startti niin saa siirrettyä hammaskehää eteenpäin. Startin pää voi silti osua jos pyörä on isompi mitä hammaskehä.
Jäsen #606

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja heka » Ti Syyskuu 22. 12:13:09 2009

ylimark kirjoitti:Mulla on cossun vauhtis, johon on porattu oharin pulttijako. Näköjään tarttee porata vaan kolme uutta reikää. Tuli auton mukana, ei siis mun tekele. Meinasin kuiteski laittaa sen paikalleen tässä syksyllä...
onkos muita reikiä täytetty (esim. hitsaamalla) vai onko vain porattu väleihin? itelle tarvis soveltaa juurikin noin eli cossun pyörä oharin akseliin
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Syyskuu 22. 12:21:54 2009

heka kirjoitti:
ylimark kirjoitti:Mulla on cossun vauhtis, johon on porattu oharin pulttijako. Näköjään tarttee porata vaan kolme uutta reikää. Tuli auton mukana, ei siis mun tekele. Meinasin kuiteski laittaa sen paikalleen tässä syksyllä...
onkos muita reikiä täytetty (esim. hitsaamalla) vai onko vain porattu väleihin? itelle tarvis soveltaa juurikin noin eli cossun pyörä oharin akseliin
Meillä vähän sama projekti menossa ja noi ylim. rei`ät täytetään puristussovitteisilla tapeilla tässä tapauksessa. Itse en laittais kiinni tollaista ratkaisua, jos noita reikiä ei ole täytetty.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Syyskuu 22. 12:52:34 2009

Kannattaa vielä muistaa miksi Cossun kampura on 9-pultin kiinnityksellä... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Mikko R.
CRSC jäsen 2015
Viestit: 160
Liittynyt: La Lokakuu 8. 11:40:51 2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja Mikko R. » Ti Syyskuu 22. 13:10:15 2009

Jos on huolissaan kiinni pysymisestä, niin voihan kampuraan laittaa sokkatapit, niin voipi huoletta leikellä varpaankynsiään jatkossakin. No ei vaan, eiköhän nuo yleensä jostain muusta syystä kiertoradalle lähde kuin siitä, etteikö kuusi pulttia riittäisi. Ei siellä kuitenkaan niin hervottomat voimat näissä virivehkeissäkään vaikuta :)
#1193

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Syyskuu 22. 13:47:51 2009

Mä oon saanu rempatussa vakio 20 Taunuksen koneessa vauhtipyörän löysälle, kierrättämällä vaan paikallaan n.6500-7000rpm, niin et melki irtos jo ja vauhtipyörä ym. oli ohjearvoihin kiristetty eikä missään ollu muutenkaan mitään vikaa, kone oli jokusen tuhat kilometriä ajettu... :roll:
Kyllä noissa "kovemmissa" ohareissa tapaa aika usein olla jo 2x tapeilla lukittu vauhtipyörä kiinni (näin itelläkin yks turbo kellari) tai Cossun kampura...
Rallimiehet vois tästä aiheesta kans hieman kertoa omia kokemuksia...?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

ylimark
Viestit: 915
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ti Syyskuu 22. 17:23:58 2009

heka kirjoitti:
ylimark kirjoitti:Mulla on cossun vauhtis, johon on porattu oharin pulttijako. Näköjään tarttee porata vaan kolme uutta reikää. Tuli auton mukana, ei siis mun tekele. Meinasin kuiteski laittaa sen paikalleen tässä syksyllä...
onkos muita reikiä täytetty (esim. hitsaamalla) vai onko vain porattu väleihin? itelle tarvis soveltaa juurikin noin eli cossun pyörä oharin akseliin
Tossa olis kuva aiheesta. Kuten näkyy, on tolla ajettu. Enkä mä kiinnityksen kestävyydestä hirveän huolissaan ole, vaikka reikäjuustolta näyttääkin...
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja adh » Ti Syyskuu 22. 18:19:49 2009

tumppe kirjoitti:Mä oon saanu rempatussa vakio 20 Taunuksen koneessa vauhtipyörän löysälle, kierrättämällä vaan paikallaan n.6500-7000rpm, niin et melki irtos jo ja vauhtipyörä ym. oli ohjearvoihin kiristetty eikä missään ollu muutenkaan mitään vikaa, kone oli jokusen tuhat kilometriä ajettu... :roll:
Kyllä noissa "kovemmissa" ohareissa tapaa aika usein olla jo 2x tapeilla lukittu vauhtipyörä kiinni (näin itelläkin yks turbo kellari) tai Cossun kampura...
Rallimiehet vois tästä aiheesta kans hieman kertoa omia kokemuksia...?

kyllä siinä jossain sillon oli vikaa kun tolleen irtos.. Eräs nimeltä mainitsematon moottorin tekijä oli sitä mieltä et kyllä se vauhtipyörä pysyy kiinni ilman tappejakikn, kun pinnat on koneistettu ja kaikki liimalla kasassa. tosin omissa kampuroissa on kaiken varalta 8mm tapit. :D
ford escort´79 tic

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Syyskuu 22. 19:55:45 2009

Eihän ne vakiokoneestakaan tehtaan jäljiltä irti lähde vaikka 6500rpm kierrättää ?

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja mettis » Ti Syyskuu 22. 20:39:38 2009

tuttava rakentanut/ajanut reilu kymmenenvuotta jokkista escorteilla eikä kertaakaan ole vielä vauhtipyörä irronnut ajossa, omilla pulteilla kiinni ja ilman tappeja.
(tosin omaani kyllä tapittaisin..varuksi)
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

ylimark
Viestit: 915
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ti Syyskuu 22. 22:08:28 2009

Kertokaas nyt joku viisaampi, mikä yhteys sillä tapittamisella on ruuvien irtoamisen kanssa?
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Syyskuu 22. 22:59:57 2009

ylimark kirjoitti:Kertokaas nyt joku viisaampi, mikä yhteys sillä tapittamisella on ruuvien irtoamisen kanssa?
Ei periaatteessa mikään. Tappien tarkoitus on lisätä leikkausvoimia vastaanottavaa pinta-alaa. Tossa sinun tapauksessa voi käydä niin, että materiaali antaa periksi noiden turhien reikien kohdalta nopeammin kuin itse pultti, jolloin leikkausvoimat siirtyy pelkästään noiden kolmen "vahvan" rei`än pultteihin, jotka napsahtavat ensin poikki ja sen jälkeen pyörä hakkaa itsensä irti lopuista pulteista, kun pääsee liikkumaan.
Jos pultit löystyvät ihan omia aikojaan niin silloin leikkausvoimilla ei ole asiassa tekemistä, mutta jos jokin muu antaa ensin periksi niin se voi taas johtaa sitten pulttien löystymiseen.

Sitä on tullut itse mietittyä, että onko toi kevennysura cossun vp:ssä kiinnityspinnalla sitä varten, että liitokseen saataisiin enemmän pintapainetta, josta taas seuraa lisää kitkavoimia leikkaussuuntaan vai onko se vaan joku ylimääräisen kierrelukitteen jemma.

turbopower
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Heinäkuu 4. 10:10:54 2007

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja turbopower » Ke Lokakuu 14. 18:23:27 2009

nyt olis turbo sieraa muutama veto ajettu ja kytkin tottakai anto periks...sintteri levy tietysti tulee 3 tai 4-lapanen mut onko kukaan saanu mitää "budjetti" paineasetelmaa pitämään? Ei nyt lama aikaan kehtais älyttömiä sijottaa...Niin, koneen jatkeena 4-vaiht. loota. Vielä..

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ke Lokakuu 14. 18:28:50 2009

Paljoko on voimaa?

Itellä vaa 4 lapanen jousittamaton sintteri ja hyvä vakio asetelma, voimaa tosin ei ole ku 170heppaa. Tuon vielä just pitää, tuntuu tosin ku rykäsee kunnolla et vähä antas jo myöten...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

turbopower
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Heinäkuu 4. 10:10:54 2007

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja turbopower » Ke Lokakuu 14. 20:18:11 2009

ei vielä tietoa...kone aikavakio, switcherin s2 puhallin ja mega ohjaa kaikkee. heti kun menee yli 0.4 ni alkaa luistaa ku hyeena!!!

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Lokakuu 14. 21:04:56 2009

aika outoa että noin pienillä paineilla luistaa jo. Mahtaako olla shimmattu ihan kohalleen? Onko asetelman ja levyn pinnan paikassa kovin suuri ero?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Lokakuu 14. 21:21:35 2009

Niinno, itsellä oli vakio kaasarin kannella ja 0.6bar paineella ja about 8.5:1 puristuksilla jo 340Nm vääntöä niin onhan siellä varmaan "vakiokytkimille" pienemmälläkin paineella jo tekemistä, ehkä

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ke Lokakuu 14. 21:24:17 2009

Sintterillä saa pitoa varmasti lisää, mutta jostain jääny korvan taakse tieto et jos pääsee luistaan niin kerta riittää ja sintterin palat on entisiä. Siksi ehkä kannattaa harkita järeempää asetelmaakin...ei tarvi maksaa oppirahoja :lol:
Ap:n 4-lapanen levy ja asetelma tuntus kestävältä ratkaisulta...tiedä sitten kauanko jaksan tota oharia enää hioa parempaan kuosiin että sais kytkimen antautuun :roll:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Lokakuu 14. 21:28:09 2009

VooDoo kirjoitti:aika outoa että noin pienillä paineilla luistaa jo. Mahtaako olla shimmattu ihan kohalleen? Onko asetelman ja levyn pinnan paikassa kovin suuri ero?
Vai onko peräti vanha vakio kytkin viellä paikoillaan.
4-lapanen sintteri+ohc:n vakio astelma kesti vakio "cossun koneen" jatkeena hyvin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

turbopower
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Heinäkuu 4. 10:10:54 2007

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja turbopower » Ke Lokakuu 14. 21:46:02 2009

eli vakio on vielä paikallaan, kunhan sais päätettyä minkä asetelman hommaan niin sitten puran ja kasaan samantien. Hukkaportti aukee 0.9bar. Siihe asti ku kytkin piti eli max. 10 repäsyä ni tuntu vetelevän suht hyvin :D

turbopower
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Heinäkuu 4. 10:10:54 2007

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja turbopower » To Lokakuu 15. 11:12:43 2009

Entäs Saab 9000 turbon paineasetelma? Onkos moni laittanu semmosta? Jos on niin tietoa vois jakaa tännekkin... :D ja mitä pitää soveltaa ja kuvatkin ois ihan hyvä homma.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Lokakuu 15. 12:42:06 2009

turbopower kirjoitti:Entäs Saab 9000 turbon paineasetelma? Onkos moni laittanu semmosta? Jos on niin tietoa vois jakaa tännekkin... :D ja mitä pitää soveltaa ja kuvatkin ois ihan hyvä homma.
Saa sovellettua paikalleen ja kokeilut on.
Tosin selvää kestoa ei tiedossa kun luista massalla/sinterin kanssa(koneesta penkissä irtosi 285hv/490nm )
Kaikki kiinnitys/keskitystapit joutu muokkaamaan kohdalleen.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

turbopower
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Heinäkuu 4. 10:10:54 2007

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja turbopower » To Lokakuu 15. 22:23:21 2009

Eli luistaa massalevyllä ja sintterilevyllä? Oliko 3 vai 4-lapanen? Ja tarvisko kytkinkäpälälle tai painelaakerille tehdä mitään vai kävikö omat osat? Voihan sitä paineasetelman kiinnityskohtaa sorvata kympin tai pari matalemmaks jotta pitäis tiukemmin ja vielä jaksais irrottaa? Mitäs puhetta oli aikasemmin tässä topicissa et jossain taunuksissa ollu "samannäköinen" asetelma kuin AP? Tuskin pitää samalla tavalla :D

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Lokakuu 15. 23:31:39 2009

turbopower kirjoitti:Eli luistaa massalevyllä ja sintterilevyllä? Oliko 3 vai 4-lapanen? Ja tarvisko kytkinkäpälälle tai painelaakerille tehdä mitään vai kävikö omat osat? Voihan sitä paineasetelman kiinnityskohtaa sorvata kympin tai pari matalemmaks jotta pitäis tiukemmin ja vielä jaksais irrottaa? Mitäs puhetta oli aikasemmin tässä topicissa et jossain taunuksissa ollu "samannäköinen" asetelma kuin AP? Tuskin pitää samalla tavalla :D
4-lapanen sintteri oli. Tuo vääntö sen kytkimen tappoi,tuli jo ennen 4000rmp ja tehoa oli samassa kohdassa 250hv.
Käpälä/laakeri samoilla osilla ohc/saabin kanssa
Mulla meni lähes käpy tuon koneen kanssa kytkiä vaihtaessa. Alkuun oli tarkoitus et 200 hv oli saada mut kun vasta 3:lla variaatiolla alkoi pitää niin jonkun verran tuota jumppaa konehuoneen kimpussa tuli tehtyä.
Massa levy+saabin asetelma alkoi luistamaan jo kuivalla/kovalla savitiellä.
Sintteri ja saabin asetelma asfaltilla kesti 1,1bar->1,2 luisti.
Sintteri ja AP:n asetelma kesti sitten tuon penkissä käynnin(1,2bar) ja tiellä myös 1,7 piikkauksen väännön kohdalle.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

turbopower
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Heinäkuu 4. 10:10:54 2007

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja turbopower » Pe Lokakuu 16. 19:31:01 2009

tuntuu että ei taida "budjetilla" asetelmaa saada, ainakaan pitävää...Oliha se arvattavissa :) No pitää varmaa ostaa AP tai sahcs, mistähän niitä vois kysellä? Ja kumpiko on parempi/halvempi? :D

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Lokakuu 19. 0:04:05 2009

Mulla oli yhdessä kokoonpanossa ensin lukin asetelma sintterilevyllä, ei shimmattu mitenkään, luisti helvetisti. Laitoin vanhan vakio sachsin asetelman enkä kajonnu mihinkään muuhun niin luistaminen loppu.
Sitten oli yks toinen kokoonpano sellanen, että käytetty vakio sachs + 4-lapanen sintterilevy ja shimmattu, niin kesti ainakin 430nm. Loppuaikana, ennenkun laatikko hajos ja hermot meni, niin lipsahteli kun räväkästi vaihto. 8)
Jäsen #606

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Lokakuu 19. 10:11:33 2009

Kysytääs nyt vähän aiheeseen liittyvästä tekniikasta eli miten toi kytkimen shimmaus virallisesti tehdään? Itse olen mieltänyt, että painetaan vaikka prässissä asetelmaa painelaakerin kohdalta ja kun "vastusarvo" lähtee laskemaan huippuarvosta niin siinä kohdin olisi levyn optimipaksuus. Meneekö jotenkin näin?

Toinen homma mitä tässä on tullut mietittyä on tuo väännönkeston mittaaminen tai arvioiminen, kun ei toi shimmaus vielä anna muuta tietoa kuin asetelman jäykkyyden. Eli jos rakentas penkin, johon sais vp:n kiinni, siihen perään pulttais levyn/asetelman ja sen jälkeen kytkinakselin pätkää hyväksi käyttäen aiheuttaisi väännön levylle niin sais jonkun näköisiä lukuarvoja ihan Newtonmetreinä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Lokakuu 19. 19:06:37 2009

itte oon painanu suoraan sitä asetelmaa, jos painelaakerin kohdalta painelee niin mun prässissä ei ainakaan mittari edes liikahda.
Jäsen #606

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ma Lokakuu 19. 19:10:12 2009

eikös sen voi juuri noin tehdä, eli vp kiinni ja momentti avaimella rupeaa vääntämää ja niinhä sen saa shimmattua kohdillee. Näin ainaki yks jäärataa ajava sanoi, oli kuulemma saanu huomattavia eroja väännön kestävyydessä..
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Lokakuu 19. 22:09:47 2009

Painelaakerista painoin ja henkilövaan kun laittoi paketin alle niin sai järkeviä lukemia. Perus sierran asetelma notkahti jossain 90kg kohdalla ja tuo AP "jäykempi" (ei muista mallia) alkoi notkahtaa jossain 160kg jälkeen kun numerot loppu 150kg

Tuossa täytyy jättää varaa levyn kulumisellekkin ettei ole ihan notkahtamisen reunalla, sellanen kultanen keskitie

Pylväsporakoneella kun painoi niin sen notkahtamisen tuntee käsinkin ilman vaakaa kun jaksaa useamman kerran kokeilla ja kattelee porakoneen "syvyysmittaa" niin löytyy ns jäykkä alue

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ma Lokakuu 19. 22:29:30 2009

ylimark kirjoitti:
heka kirjoitti:
ylimark kirjoitti:Mulla on cossun vauhtis, johon on porattu oharin pulttijako. Näköjään tarttee porata vaan kolme uutta reikää. Tuli auton mukana, ei siis mun tekele. Meinasin kuiteski laittaa sen paikalleen tässä syksyllä...
onkos muita reikiä täytetty (esim. hitsaamalla) vai onko vain porattu väleihin? itelle tarvis soveltaa juurikin noin eli cossun pyörä oharin akseliin
Tossa olis kuva aiheesta. Kuten näkyy, on tolla ajettu. Enkä mä kiinnityksen kestävyydestä hirveän huolissaan ole, vaikka reikäjuustolta näyttääkin...
Nonii, tää onkin helpoin ratkaisu tohon mun jäärata-autoon.. Kattelin tallilla eri vaihtoehtoja ja tuo cossun vp käy helpoiten.
V6, DOHC/RS2000, TD kaikissa kiinnitys heittää liikaa.
#350

Vastaa Viestiin