säädettävä yläpää

Tekninen keskustelu liittyen auton koriin, alustan komponentteihin ja jarruihin.

Valvoja: CRSC Hallitus

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

säädettävä yläpää

Viesti Kirjoittaja mk kax » Ti Syyskuu 9. 16:15:12 2014

Ehtoota vaan raatille näin pitkästä aikaa.Kertosko joku viisaampi mulle noitten säädettävien iskarin yläpäitten säädöstä.lähinnä mietityttää että kun se iskari tulee siihen sillai epäkeskosti vakioon verrattuna niin mitä hyötyä/haittaa siitä on jos vaikka kallistaa tolpan yläpäätä suoraan taaksepäin,olisko sille mitään "parasta" asentoa..?? autona ois vanhakoppa.
No eihän se toimi!!!

Takatuuppari

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: säädettävä yläpää

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Syyskuu 9. 23:14:51 2014

mk kax kirjoitti:Ehtoota vaan raatille näin pitkästä aikaa.Kertosko joku viisaampi mulle noitten säädettävien iskarin yläpäitten säädöstä.lähinnä mietityttää että kun se iskari tulee siihen sillai epäkeskosti vakioon verrattuna niin mitä hyötyä/haittaa siitä on jos vaikka kallistaa tolpan yläpäätä suoraan taaksepäin,olisko sille mitään "parasta" asentoa..?? autona ois vanhakoppa.
Suoraan taaksepäin kääntäminen lisää caster -kulmaa, mikä vaikuttaa mm. ratin keskittämiseen (kasvattaa sitä) ja caster muuttuu käännettäessa camberiksi parantaen etupään pitoa.

Negatiivinen puoli rajusta casterista on se, että renkaat kääntyessään nousevat kulmalleen, eli parkkipaikkapyöritykseen tarvitsee lisää voimaa.

Säädettävää yläpäätä käytetään myös camber -kulman lisäämiseen sekä siihen, että auton raideväliä voidaan säätää em. kulmien pysyessä muuttumattomina tai em. muutosten minimoimiseen.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Vastaa Viestiin