Sierra 4x4 Olka-akselin sorvaus (laakeripesän suurennus)

Tekninen keskustelu liittyen auton koriin, alustan komponentteihin ja jarruihin.

Valvoja: CRSC Hallitus

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Sierra 4x4 Olka-akselin sorvaus (laakeripesän suurennus)

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Huhtikuu 6. 18:03:04 2015

Joku oli vaihtanut pyöränlaakereita ja hakannut sen välikannaksen paskaks, joka määrittää laakerivälyksen. Lisäksi laakeripesä oli muutenkin kolhittu taltan päällä, joten tuli mieleen, että sorvaisi nuo olka-akselit seuraavaan sopivaan kokoon, mihin saa laakereita. Lisäksi laakerin sisäkooli oli sutinut pyörännavan piloille, joten sekin pitää vaihtaa. Meinasin laittaa takavedosta nuo navat, koska 4x4-ominaisuus poistuu autosta muutenkin, mutta alustan muitten osien takia haluaisin nuo 4x4 olka-akselit säilyttää. (Ei tarvitsisi ostaa uusia tukivarsia ja sopisi 4x4 cossun kynät eteen)

Vaihtoehdoiksi nousee kahden kokoista laakeria, mitkä käy perus pappamallin napaan (35mm): Eka vaihtoehto on alkujaan tarkoitettu esim. Fiat Ritmoon, Seat Malagaan tai Volvo 440/460 malleihin. Jos joku kauhistui, niin sama laakeri käy myös Lancia delta integraleen. :lol: Samoilla mitoilla mutta eri numerolla löytyy myös laakeri Skoda Favoritiin ja 1997-2000 vuoden Caddyyn. Näissä on sama 68mm ulkohalkaisija kuin tuossa olka-akselissa vakionakin, joten lisäämällä vain seekeriurat ja sorvaamalla tuo pilattu välikannas kokonaan pois, voisi noihin kevyellä kullimirkelin käytöllä saada vielä laakerit sopimaan. Toinen 35mm akselille sopiva laakerivaihtoehto olisi saab 99 / 900 alkupään mallit, mutta sitä varten pitäisi tuo olka-akselin pesä sorvata 72mm mittaan. Mahtaakohan tuo olka-akseli heikentyä liikaa, jos sen pesän suurentaa 4mm suuremmaksi? 72mm ulkohalkaisijaa löytyy myös kolmoskoppa golfista, mutta siinä on akselin halkaisija 40mm (Sama kuin mulkosilmäscorpion etunavassa, joten otetaan ne sitten siitä).

Arvelin itse, että tuo olka-akseli ei heikkene liikaa vaikka sen täräyttäisi suoraan 72mm:iin, koska noi kaikki laakerit on 2-rivisiä viistokuulalaakereita ja niissä on yhtenäinen ulkokooli. Ulkokooli itsessään tukee jonkin verran tuota olka-akselia verrattuna alkuperäiseen, jossa on kaksi kartiolaakeria painettuna tuota kannasta vasten.

Mielipiteitä tosta laakeripesän suurennuksesta? Lähinnä jos joku olisi sattumalta jotain tollasia kotkauksia johonkin tehnyt, niin kiinnostaisi kuulla.
Jäsen #606

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierra 4x4 Olka-akselin sorvaus (laakeripesän suurennus)

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Huhtikuu 8. 23:37:27 2015

Ostin kokeeks tollasen ritmon "kompaktilaakerin" ja tein vähän kokeiluja - ehjiin olka-akseleihin olis aika passelit ollu tolla pykälän pois sorvaamisella ja lukkorengasurien tekemisellä. Sopi hyvin maukkaasti tohon pappamallin takavedon napaankin. Ei noista silti kalua saa, niin pahasti ne pesät on väljistyneet. Sovitus olis kyllä kohdallaan ollut muuten.
Jäsen #606

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierra 4x4 Olka-akselin sorvaus (laakeripesän suurennus)

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Huhtikuu 20. 1:23:14 2015

Laitoinkin 32008 laakerit noihin ehjiin olka-akseleihin, mulkkarin navat ja sorvailin laakerin koolien väliin säätölevyn. Rakenne vastaava kuin vakiossa, säätölevyn paksuus ainakin tohon ekaan pakettiin oli semmonen kun 4.40mm. Mielenkiintoinen ja aikaavievä rojekti, en suosittele kellekkään. Napaa vastapäätä piti tehdä vielä suojakupitkin kun niitä ei tietenkään saanut sovellettua mistään muusta.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin