Megaruiskis

Tekninen keskustelu liittyen auton sähköihin sekä moottorin ohjainlaitteisiin (alkuperäiset ja jälkiasenteiset)

Valvoja: CRSC Hallitus

Vastaa Viestiin
dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja dudek » Pe Joulukuu 5. 10:49:52 2003

Ilmeisesti kaikki vanhat megaruiskiskeskustelut on hävinneet jonnekin, en ainakaan löytänyt mistään enää, tosin tuolla aika paljon noita otsikottomia topicceja...
Olisi mielenkiintoista virittää uutta keskutelua lähinnä käyttökokemuksista ja ratkaisuista mitä ihmiset on viritelleet ko. laitteen ympärille ja eri kokoonpanoista. Itsellä on megaruiskisprojekti menossa ja talven aikana pitäis saada homma toimimaan.

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Pe Joulukuu 5. 11:03:42 2003

Samanlainen ruiskis projekti menossa myös täällä. Valmiina en ole hommannut mitään, edes piirilevyä. Ohjelma pitäis prommata siihen motorolan lätkään vielä ja muuta kivaa.
Eriasia kannattaako sitä tohon esco vainaaseen laittaa..Mutta jos sen tekis ihan mielenkiinnosta hyllyyn.
JesseT:eellä on ruiskis rojekti muistaakseni aika hyvällä mallilla!
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

Hartzza
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Hartzza » Pe Joulukuu 5. 12:15:22 2003

itsellä on kans tommonen projekti suunnitteilla mut viel on niin paljon aukkoja tiedossa niin ei ole oikein päässyt aloittaa tota. koulussa vois rakentaa ja rommata luultavasti. vähän huononlaisesti löytyy suomenkielellä tietoa ja kun englanti ei ole kovin hyvin hallussa. oma esco on sen verran uus että siitä puuttuu toi edis yksikkö niin ensin pitäis se saada hommattua ja muuta pientä osaa. jospa täs talven aikana sais edes jotain aikaseksi ja sit jos kesällä sais sen jonkinlaiseen kuntoon ja pääsis testaamaan. mul saattaa olla koneel tallennettuna aikasemmat keskustelut niin voisin laittaa sieltä jotain jos on hävinnyt ne aikasemmat.

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Pe Joulukuu 5. 13:21:53 2003

Muistaakseni niissä vanhoissa keskusteluissa oli ihan asiallista juttua.
Taitaa tosiaan olla et ne on siirtynyt bittitaivaaseen..Erityisempiä ongelmia ei ole toistaiseksi tullut vastaan paitsi ton piirilevyn kanssa..Asuu täälä
niin mettäs ettei täälä ole piirilevyistä koskaan kuultukaan.
Mömmöillä ei jaksaisi kakspuoli levyä rivitalos ruveta tekemään, syöpyy muutakin kuin piirilevy.
Seinäjoen suunnalla on yks tuttu virma missä voisi onnistua.
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Joulukuu 5. 13:32:49 2003

Eihän kaksipuoleinen ole sen vaikeampi tehdä kun yksipuoleinenkaan kotona.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Pe Joulukuu 5. 13:41:47 2003

No ei periaatteessa, inhottavaa hommaa vaan se kohdistaminen.
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Joulukuu 5. 15:29:35 2003

Kohdistaminen onnistuu parhaiten siten, että teippaat ne kaksi kalvoa reunoista kohdakkain ja sitten sujautat sen piirilevyn sinne väliin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » La Joulukuu 6. 12:16:44 2003

Aivan, minä vielä lisäsin pienet tipat pikaliimaa väliin, jotta varmasti pysyy paikallaan, kääntövaiheessa.
Aluksi kokeilin itse ruiskutettavaa lakkaa levyn pintaan, mutta siitä ei tullut mitään, pinnasta ei saa tasaista sitten kirveelläkään ja lisäksi se on täynnä pölyä. No kekeiluiden jälkeen päädyin valmiiksi lakattuun piirilevyyn, joita saa ainakin bebekistä. Valotuksessa käytin kirppikseltä kolmella eurolla ostamaani naaman kärvennyslaitetta (lue pöytäsolarium), jolla valotin 6min. per puoli. No muutama levy meni, testaillessa, mutta lopullinen versio onnistui yli odotusten.
Komponentteja juottaessa hankalinta oli saattaa paikoilleen 37pinninen d-liitin, jonka yläpuolinen juottaminen oli kohtuullisen mahdotonta. No reijät pitää olla tarpeeksi isot, ja jalkojen ja reikien ympäristöjen etukäteistinaaminen edesauttoi sitä, että alapuolelta juotettaessa tina valuu toiselle puolelle asti.
Toinen juttu olikin sitten löytää sopivat piirien jalat, jotka on mahdollista juottaa molemmin puolin, ts. sellaiset joissa muoviosuus ei ylety piirilevyn pintaan asti.
Muutamia osia (microkontrolleri ym. ) tilasin jenkeistä, joka ei ollut järkevää, koska postikulut nousivat hirvittäviksi, toisaalta yleiselektroniikan (rs components) kautta olisi saanut vastaavat tuotteet.
No läppärungot on valmiina odottamassa asennusta, jatketaan harjoituksia!

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 24560.jpeg
http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 47431.jpeg
Viimeksi muokannut dudek, La Joulukuu 6. 12:22:20 2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » La Joulukuu 6. 12:19:01 2003

Kannattaa käyttää issikoiden kantana tavallista holkkirimaa, se on helppo juottaa molemmilta puolilta.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Joulukuu 6. 12:28:37 2003

JesseT kirjoitti:Kohdistaminen onnistuu parhaiten siten, että teippaat ne kaksi kalvoa reunoista kohdakkain ja sitten sujautat sen piirilevyn sinne väliin.
tai poraa muutama reikä valmiiksi
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Joulukuu 6. 12:54:08 2003

Jos joku löytää Suomesta sopivia koteloita, niin saa hihkaista.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » Ti Joulukuu 9. 11:48:53 2003

Kukas se olikaan kun puhui joskus, että vois pukkaa tuon ensimmäisen koodin tonne controlleriin? Mulla olis tässä tarvis...

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Ti Joulukuu 9. 12:07:58 2003

Ite olen ruvennut käyttämään issikoiden kantana ainoastaan holkkirimaa se on tosiaan helppo tinata kummaltakin puolelta.
Toi oli muuten hyvä ehdotus et sujauttaa se piirilevy sinne väliin! Kahku
ei oo välähtänyt! Itse olen menetellyt siten että reijät joihinkin kohtiin ja sitten tähtäilemään..Ei hjuva.

Hyllyssä olis se Motorolan 68HC908GP32 mikrokontrolleri odottamassa prommausta. Edelleen on muuten hakuses prommeri sille??? Ei viittiisi ostaa semmosta prommeria mikä osaa prommata suurinpiirtein koko maailman issikat, hinta aika tähtitieteellinen. Näin kyllä kuvatuksen pelkästään tuolle HC08 sarjan piirille soveltuvasta prommerista ja kuten arvata saattaa niin ei siinä montaa palikkaa ollut.

-Löytyisikö joltain prommeria/kytkistä tolle lätkälle?? Guukkelillakaan
ei oikeen löytynyt..

-Löytyy kyllä PIC sarjan sydeemeille iteltä mutta ei oikeen lämmitä :roll:
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Joulukuu 9. 12:44:45 2003

Tonne:
http://groups.yahoo.com/group/68hc908pgm/
ja sitten FILES, niin löytyy kytkentäkaaviot prommeriin. Joskus tuota katselin, niin tuo kide oli jotenkin harvinainen.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Ti Joulukuu 9. 13:17:33 2003

Sama kapine! Niinhän se tosiaan oli et se
kide oli aika erikoinen, pitää koittaa katella
jos sen jostai löytäs. Pahus tuonne
yahuun systeemin joutuu vissiin kirjautumaan..
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Joulukuu 9. 18:05:50 2003

Jaahas, tästä tulikin seuraava ikuisuusprojekti ;) Pitää alkaa haalia osia kasaan noista nippelikaupoista.

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Ke Joulukuu 10. 9:46:56 2003

Ikuisuus projektit on just hyviä :D Pohjois suomen sähköstä seinäjoelta muuten löytyy aika kattava valikoima koteloita! muovisia/metallisia, saa jopa thyyning koteloita läpinäkyvinä/värillisinä.
Kyseisessä ruiskiksessa ei mitään ihmeellisiä palikoita ole joten eiköhän ne löydy melkeen mistä vaan elektroniikka myymälästä.
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili » Ke Joulukuu 10. 9:47:00 2003

ei tää se edellinen keskustelu ole.?

http://212.182.218.44/foorumi/viewtopic.php?t=7335

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Ke Joulukuu 10. 9:49:20 2003

wili kirjoitti:ei tää se edellinen keskustelu ole.?

http://212.182.218.44/foorumi/viewtopic.php?t=7335
Toi on yksi niistä keskusteluista.
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Joulukuu 10. 10:04:37 2003

olafu: Jos jotakin komponentteja ei löydy, niin voin sitten suositella korvaavia. Itse sain kaikki komponentit YleisElektroniikasta, mutta suuri osa on juuri korvaavia --> eri valmistaja, paremmat arvot, ...
Escort mk3 + 2x Focus mk1

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili » To Joulukuu 11. 11:59:58 2003

sori taas tietämättömyyten ja huono englannin kielen taitoni mutta voitteko kertoa suurinpiirtein mikä on megasquirt.. siis mite se toimii, kaikissa ruiskuissa.? todellinen hyöty ja se hinta.?

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

Hartzza
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Hartzza » To Joulukuu 11. 12:18:06 2003

Ei kellään sattuis olemaan ylimääräistä piirilevyä? tai olis innokas semmosen tekemään? niin alkais paremmin toi ikuisuus projekti etenemään..Ny o vähän jäissä..

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » To Joulukuu 11. 12:18:46 2003

Elikkä sehän on EFI ruiskis jossa saa säädettyä vähän niinkuin kaiken!
Ei tarvi lastua, käy kaikkiin autoihin, turbollisiin jne.

Jos hintaa vertaa "oikeeseen" ohjelmoitavaan ruiskuun niin hinta jää roimasti alle.

Tuossa todella lyhyt selostus.
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili » To Joulukuu 11. 12:25:39 2003

-Terppa- kirjoitti:Elikkä sehän on EFI ruiskis jossa saa säädettyä vähän niinkuin kaiken!
Ei tarvi lastua, käy kaikkiin autoihin, turbollisiin jne.

Jos hintaa vertaa "oikeeseen" ohjelmoitavaan ruiskuun niin hinta jää roimasti alle.

Tuossa todella lyhyt selostus.
eli se sopii kaikiin ruiskuihin.? yms.. no sano hinta pyöreesti.?
20e, 50e, 100e, 200e vai enemmän..?

ja hyötyjä on tuossa säädettävyys, lisä tehoi ja vääntöi tulee yms..

sori viel kerrä että olen tyhmä :?

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » To Joulukuu 11. 12:47:07 2003

Sitä vartenhan tämäkin topikki on olemassa että
voi kysellä ja ihmetellä.

Elikkä ruiskis tulee auton oman polttoaine järjestelmän
tilalle, eli käy myös kaasutinmalleihin mutta hommaa
"hiukan" enempi.
Jos laitos asennetaan esmes ruiskuautoon niin auton
oma boksi käy tarpeettomaksi..

Jos laitteen rakentaa kokonaan itse niin hinta pyörinee
noin 150-200 euroa. Tuo hinta arvio on todella mutua!
Prosessori (motorola 68HC908GP32) kustantaa noin
20 euroa. Piirilevy nostaa hintaa aika paljon jos sen
joutuu teettämään. Piirilevyn jos tekee itse niin säästöä
syntyy aika paljon.
Siihen sitten lisäksi liittimet kotelot ja jne.
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Joulukuu 11. 13:07:19 2003

Jos joku hommaan ryhtyy, niin edelleen suosittelen tilaamaan MS kotisivuilta paketin, jossa on piirilevy, valmiiksiohjelmoitu prosessori, MAP anturi ja fetti ajuri. Maksaa varmasti vähemmän kuin itse tekeminen.

Megasquirt on siis efi ruiskun ruiskuboksi, jonka voi rakentaa itse. Jos autossa on ennestään soveltuva tankki, pumppu, suuttimet, paineensäädin, jne. niin homma on erittäin yksinkertainen. Valmista Windows pohjaista softaa löytää, jolla läppärillä pystyy ruiskua mappaamaan ajossa ja suorittamaan tiedon keruuta.
Toiminta perustuu kahteen (riippuu ohjelmaversiosta) interpoloituvaan 8x8 karttaan joissa MAP ja kierrosluku pisteet voi itse määrittää. Toisella kartalla säädetään polttoaina ja toisella sytytysennakko. MAP on 2.5 bar anturi, joten homma soveltuu hyvin turboautoihin.
Uusimmissa koodiverioissa on tuki fordin suorasytkään ja ylimääräisiä input ja output kanavia on lisätty. Esim Amal venttiliä, flektiä, jne voi ohjata samalla boksilla. MS tukee myös lambda anturia, myös WB.
Uusia ja erilaisia koodiversioita julkistetaan vähän väliä, jotka pystyy syöttämään vanhaan boksiin nopeasti läpärillä.
Kysykää vaan jos kiinnostaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » To Joulukuu 11. 13:16:56 2003

Helpointa homma on tosiaan kun tilaa valmiin paketin.
Harmaita hiuksia on itelle kereenny kasvamaan jo
ihan riittävästi.

JesseT Mikäs sulla on ruiskiksen tilanne tällä hetkellä?
Joko on moottori käynnissä :D Olikos sulla mitään ongelmia
sen simulaattorin kanssa?
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Joulukuu 11. 14:54:47 2003

Ei ollut ongelmia simulaattorin kanssa. Vähän on ollut hidasta ton projektin kanssa kun koko valoisan ajan joutuu olemaan töissä. IC on saatu istutettua keulille ja hirveästi mekaanista hommaa ei enää pitäisi olla. Pitäisi vaan ruuvata kaikki valmiit palikat kiinni ja kokeilla miten toimii. Vähän on kanssa hidastanut kun on toi toinenkin projekti nyt...
Escort mk3 + 2x Focus mk1

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 11. 18:53:16 2003

Millä tavalla toi sytytyssysteemi olis tarkotus laittaa tohon MS:iin kiinni? Pitääkö sinne ympätä jotain lisää, vai onko sille tullu jotain uutta kytkentää missä olis ne lähdöt sytkälle? Kun alunperinhän MS on vaan ruiskun ohjain, ei sytytyksen. Joku on kyllä tehny semmosen EDIS-modin mutta sitäkään en tiedä miten se kytketään :)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Joulukuu 11. 19:54:04 2003

Totta on, että alunperin MS oli pelkästään bensansyöttöön, mutta kun laitteessa riitti resursseja, niin ohjelmaa kehitettiin eteenpäin.

Ensin kun menee tonne:
http://members.shaw.ca/megasquirt/MS%20FAQ.htm
ja sieltä sitten katsoo "Ignition Options" alta, niin näkee mitä eri koodiversioita on tehty. Siis laite on aina Megasquirt, mutta kun sinne lataa uuden softan, niin saa ominaisuudet vaihdettua. Lähinnä tuo Megasquirt'n'spark on helpoin vaihtoehto, jossa voi käyttä esim. vanhaa virranjakajaa triggerinä ja sitten Megasquirtillä ohjata jotakin sytytysmodulia. Toinen on sitten väsätä Fordin 36-1 hampainen triggeripyörä, jos ei sellaista jo koneessa ole, ja käyttää Megasquirt'n'edis softaversiota. Tämä versio osaa kommunikoida Fordin EDIS yksikön kanssa, joka hoitaa ennakon ja ohjaa Waisted Spark peruaatteella tuplapuolaa. Tällöin koko virranjakajan voi heittää mäkeen.
Itse kallistuin jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Triggauksen hoitaa EFI CVHn vauhtipyörä jossa on kääntöpuolella nuo 36-1 pykälää ja lohkoon orkkispaikalle laitettu orkkis Hall-anturi. EDIS yksikkö ja tuplapuola on myös EFIstä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 11. 22:46:54 2003

Mielenkiintoista. Megaboksista tulikin kertalaakista lopputyö. Pitää huomenna mennä mettästään noita pikkuosia ja ihan hyvä jos löytäs noita issukoita ja trankkujakin.

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Pe Joulukuu 12. 9:54:40 2003

Yhden kytkiksen löysin tuolle HC08 piirille, ei ole kyllä sama kuin
mistä oli aiemmin puhe. Tossa
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Joulukuu 12. 10:37:43 2003

No ei ole kovin erilainen ja tuossa on tuo sama hiton 19.xxx MHz kide taas...
Escort mk3 + 2x Focus mk1

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Pe Joulukuu 12. 10:56:19 2003

Joo ero aika minimaalinen. Lisäksi tuossa näkyy olevan
joku jumpperointi lienee jollekin eri Motorolan piirille valinta?
Ei nyt äkkii keksi mikä muukaan se voisi olla.

Oliski niin helpoksi tehty kuin PIC sarjan kontrollerit niin ei
prommeri nostaisi pahemmin hiuksia pystyyn..
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

Hartzza
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Hartzza » Pe Joulukuu 12. 14:12:34 2003

Tänään yheltä opelta tuol koulussa kysyin niin sano että siel koulussa on joku prommeri jolla sais rommata mut ku ei ollu matkassa sen piirin numeroa niin ei tiennyt varmaksi sanoo että onnistuuko se sillä prommerilla. täytyy kysästä seuraavalla kerralla kuhan muistais ottaa sen piirin numeron mukaan..

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Pe Joulukuu 12. 14:19:08 2003

Noilla super kalliilla prommereilla luultavimmin onnistuu.
Kontrolleri on siis Motorola 68HC908GP32
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

Hartzza
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Hartzza » Pe Joulukuu 12. 14:32:37 2003

Täytyy tosiaan kysyä seuraavalla tunnilla, se veikkasi että sil onnistuu, muistin et se on motorolan piiri niin se sanoi et motorolalle löytyy aika laajalti tukia siitä prommerista. Millainen operaatio se muuten on? itsellä ei ole oikeestaan siitä tietoa paljoa. onkohan kuinka vaikee? täytyy opettajalta kyl kysyä neuvoa, se saattais osata neuvoa.

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Pe Joulukuu 12. 14:41:20 2003

Hommahan on aika simppeli.
Laitetaan kontrolleri prommeriin kiinni
ja sopivalla ohjelmalla syötetään
heksa tiedosto kontrolleriin ja avot
se on siinä! Aikaa menee muutamia
minuutteja.

PIC sarjan kontrollereilla käytän
icprog nimistä softaa. Prommerin
nimeä en muista..icprogilla ei
pysty prommaamaan kyseistä
HC08 sarjan piiriä.

EDIT:

Lisätäänpä vielä et jos koodi on esmes Assembleri muodossa
niin se pitää jollain sopivalla kääntäjällä vääntää
heksa muotoon..Tiedosto pitää aina olla muodossa
nön-nön-nöö.HEX
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Joulukuu 16. 8:37:10 2003

Tällä hemmolla on tosta ruutasta jonni verran tietoa kans.

Opelfoorumissa on kans puhetta samasta aiheesta.

Hmm tää aihe alko kiinnostaa tosissaan. Jos vaikka cossuun tollasen hankkis jossain vaiheessa.
Koska säätömahdollisuuksia tuntuu olevan niin onko mahdollista sytkää myöhästää kun jalka nostetaan lapulta ja samalla syöttää lisää kakkua? OK antilagia eli paukkua ajoin takaa :)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Joulukuu 16. 12:27:05 2003

Kun jalka nostetaan kaasulta, ja kaasuläppä menee kiinni, niin millä hapella se polttoaine poltetaan? Pitääkö ilmaakin ohjata jostakin lisää läpän ohi?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ti Joulukuu 16. 12:29:17 2003

Pystyykö tässä hyödyntämään cosassa yleensäkäytettyä 3-bar mappia? Ajattelin vaan kun kokoajan puhutaan Motorolan MPX4250/4115 Sensorista ja GM:n 3-barin mapista... :?:

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Joulukuu 16. 12:53:13 2003

JesseT
Haltechissa lisäilmaa ohjataan tyhjäkäyntivenan kautta eli solenoidivenan.

GM:n 3 bar map ei ainakaan käy cossun boksille (L6)

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Joulukuu 16. 12:56:31 2003

Miksi ei käy? Samoja arvoja sieltä ulos tulee kuin muistakin map antureista.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Joulukuu 16. 12:58:10 2003

Testasin eikä toiminut. Käyntiin lähti mutta toimii ilm väärinpäin. Olisiko jännite-eroja.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Joulukuu 16. 12:59:25 2003

lauri kirjoitti:Miksi ei käy? Samoja arvoja sieltä ulos tulee kuin muistakin map antureista.
Tässä olen laurin kanssa samoilla linjoilla, tiedän toki että ckolli koitti ja ei toiminut. Mutta silti en usko tuota ennenkuin olen itse kokeillut koska GM:n ja Weber Marellin 3bar mappien ominaiskäyrät ovat identtiset.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Joulukuu 16. 13:04:35 2003

Testissä veti tyhjäkäynti ja alapää helvetin rikkaalle ja heti kun kaasua anto meni laihalle.
Vanha map takas ja taas pelitti.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Joulukuu 16. 13:12:24 2003

Laurin kanssa ircissä jutellessa tuli mieleen se että kääntääkö 2wd:n johtosarja nastajärjestyksen päinvastoin läppäanturissa? Nelikon anturi toimii toistepäin jolloin selittyisi tuo.

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Ti Joulukuu 16. 13:16:14 2003

Ja siinä vielä yksi vanha keskustelu.
Jäsen 488

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Joulukuu 16. 13:46:55 2003

No kyllä toi antilag periaatteessa toimis, mutta ei sitä nyt ihan varmasti voi sanoa, ennenkuin joku on kokeillut. Voi vaatia pientä modaamista.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Joulukuu 17. 22:29:10 2003

JesseT kirjoitti: Toinen on sitten väsätä Fordin 36-1 hampainen triggeripyörä, jos ei sellaista jo koneessa ole, ja käyttää Megasquirt'n'edis softaversiota. Tämä versio osaa kommunikoida Fordin EDIS yksikön kanssa, joka hoitaa ennakon ja ohjaa Waisted Spark peruaatteella tuplapuolaa. Tällöin koko virranjakajan voi heittää mäkeen.
Itse kallistuin jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Triggauksen hoitaa EFI CVHn vauhtipyörä jossa on kääntöpuolella nuo 36-1 pykälää ja lohkoon orkkispaikalle laitettu orkkis Hall-anturi. EDIS yksikkö ja tuplapuola on myös EFIstä.
Eikös tohon alkuperäiseen MS piirilevyyn tällöin tarvii tehdä pari modausta, ennenkuin Megasquirt'n'edis softaversio toimii?

http://www.jsm-net.demon.co.uk/megasqui ... stall.html

nyt alkaa minuakin kiinnostaa :)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Vastaa Viestiin