Escort/sierra hybridi??

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

power control
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Heinäkuu 20. 14:25:34 2004
Paikkakunta: Jämsä

Escort/sierra hybridi??

Viesti Kirjoittaja power control » To Helmikuu 1. 17:42:54 2007

Joo elikä onko kenelläkään tietoa onko mahdollista asentaa sierran tolpat ja navat mk2 escorttiin? Kun on vähän hinnoissaan nuo isot tolpat... :?
Onko sierran tolppa esim. korkeampi kuin escortin?

Jari H
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » To Helmikuu 1. 18:28:46 2007

Kun käyt heittämässä ton saman kysymyksen Suomen Caprit foorumille saat tod.näk. seikkaperäisen selvityksen siitä miten homma tehdään.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

power control
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Heinäkuu 20. 14:25:34 2004
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja power control » To Helmikuu 1. 19:07:57 2007

Eli siis on tehtävissä.. Täytynee siis perehtyä asiaan!

raimo
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 600
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » La Helmikuu 3. 12:13:55 2007

Jep. ei mitenkään mahdoton tehtävä.

Luvassa ainakin lisää leveyttä keulaan.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

power control
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Heinäkuu 20. 14:25:34 2004
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja power control » La Helmikuu 3. 12:43:19 2007

Ei kai ne konttorillakaan asiasta tykkää kyttyrää? Kun vaan sais kopan siihen kuntoon että pääsis sovittelemaan..

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Helmikuu 3. 14:37:33 2007

RaimoS kirjoitti:Jep. ei mitenkään mahdoton tehtävä.

Luvassa ainakin lisää leveyttä keulaan.
Todellakin, eikä puhuta milleistä. :wink:

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » To Helmikuu 8. 21:38:35 2007

eikös monet ole soveltanut myös 200 srj volvon tolppia niissä olisi kunnon jarrutkin suoraan,kiinnostaisi hieman itseänikin miten noi volen tolpat saa sopimaan
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

Cosesc
Viestit: 1601
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Helmikuu 20. 20:46:40 2007

Yhdessä escort mk2 oon nähny laitetun sierran etutolpat, kyseisessä vehkeessä oli käytetty etuveto mk4 escon alatukivartta. Yläpäät oli omavalmisteet.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ti Helmikuu 20. 20:51:14 2007

mk2 normaali etupalkki, sierran navat, säädettävä yläpää,säädettävä alatukivarsi. on ihan ok paketti.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 20. 23:02:14 2007

Cosesc kirjoitti:Yhdessä escort mk2 oon nähny laitetun sierran etutolpat, kyseisessä vehkeessä oli käytetty etuveto mk4 escon alatukivartta. Yläpäät oli omavalmisteet.
Kyseessä oli varmaan jonkun cossun olkatuki?

Mk3/4 tukivarsien alapalloissahan on kiinnitys uralla ja läpipultilla, ei siis kartiolla.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Cosesc
Viestit: 1601
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Helmikuu 20. 23:11:49 2007

Saattoi olla jonkun 2wd:n olka-akseli.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ke Helmikuu 21. 0:12:38 2007

Jari H kirjoitti:Kun käyt heittämässä ton saman kysymyksen Suomen Caprit foorumille saat tod.näk. seikkaperäisen selvityksen siitä miten homma tehdään.
sama auto oli myös mulla :wink:

sierran alatukivarret, jyrsitty kapeemmiksi sisäpäistä että mahtuu palkkiin, sierran tolpat ja omavalmiste yläpäät, säädettävät. muistaakseni caprin vakaaja. :roll:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

power control
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Heinäkuu 20. 14:25:34 2004
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja power control » To Helmikuu 22. 16:00:48 2007

Tupi kirjoitti:eikös monet ole soveltanut myös 200 srj volvon tolppia niissä olisi kunnon jarrutkin suoraan,kiinnostaisi hieman itseänikin miten noi volen tolpat saa sopimaan
Käytiin bdg:n kanssa katsomassa yhden volvon tolppia. Siinähän on alapallo kolmella pultilla kiinni.
Eli taitaa olla järkevämpää sovittaa sierrasta tai sit hommata ihan ne isot tolpat..

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » To Helmikuu 22. 17:27:43 2007

Velipoika teki noista Volvon tolpista vanhakoppaiseen! Ihan hyvin istuuvat, vaivaa tosin joutuu hiukan näkemään.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

VAK-86
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulukuu 12. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Jurva

Re:

Viesti Kirjoittaja VAK-86 » Ti Kesäkuu 16. 20:40:53 2009

paperman kirjoitti:Velipoika teki noista Volvon tolpista vanhakoppaiseen! Ihan hyvin istuuvat, vaivaa tosin joutuu hiukan näkemään.
Kuin suurista modauksista olis kyse, jos tommoset sovittais escortiin? Olis vain tuommoset tolpat, jäähdytetyillä satuloilla ylimääräisenä veljen purku volvossa. Aattelin laittaa ne jos sovitustyö ei oo mahdoton. Taka-akselikin tulee volvosta niin ei tarttis pulttijakoa muuttaa ja jarrut ois valmiina. Paljonkohan raideväli kasvaa noilla volvon tolpilla? Jos tekis sen palikan uuden mihin alapallo tulee kiinni, niin että escortin alapallon kartio sopis siihen.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen!

Ford escort mk2 tic
Ford escort mk2 1.3 L
Ei mikään Aunus vaan Taunus!(Myyty)
työkalu
Käyttis " Uusi Öljypoltin"
Suzuki sv 650

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Escort/sierra hybridi??

Viesti Kirjoittaja Fomococars » To Kesäkuu 18. 18:17:57 2009

Kuulostaa hyvältä lisää volovo asiaa 200 tolppa rojektista takapotku eskoon.


noita tolppia on pihat pullollaan pitkin maakuntia.

joten sen puolesta tämä kannattaa selvittää.

tietysti voi käyttää myös etureaktio tankoja jos kallistuksenvakaajan patentointi on vaikeaa.
-ne eivät vaadi muutoslupaa akelta
-säädettävä alatukivarsi viimeistelee paketin

mutta tietysti kilpa RS Mk1 etuvakaaja ois siihen hyvä.

sorvari tekee alunavat jos hifistelee ja volvon vanteita on mistä valita 15"/16" peltisiä.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

VAK-86
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulukuu 12. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Jurva

Re: Escort/sierra hybridi??

Viesti Kirjoittaja VAK-86 » Su Kesäkuu 21. 22:49:49 2009

Ittelle aattelin sovittaa escortin omat tukivarret, niin ei tuu ongelmia vakaajan kanssa. Jos sorvais holkin alapalloniveleen tai sitten tekis uuden sen palikan mihin volvossa alapallo tulee kiinni.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen!

Ford escort mk2 tic
Ford escort mk2 1.3 L
Ei mikään Aunus vaan Taunus!(Myyty)
työkalu
Käyttis " Uusi Öljypoltin"
Suzuki sv 650

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Escort/sierra hybridi??

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Kesäkuu 24. 11:05:46 2009

sorvaustaitoiselle harrastajalle

tehkää muutos satsi bolt on vaik mk1 eskoon. eskon orkkis alatukivarrella.

240 tolppa sit heittämällä kiinni. yläpää oman maun mukaan.

varaan heti yhden sarjan.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Escort/sierra hybridi??

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ti Elokuu 18. 20:04:33 2009

Mites tämä Volvosta tolppa mietintä etenee.

ralli netistä lainattua tekstiä volvo 240 tolppa escorttiin MK1 ja MK2

joka osia pääsee vertaamaan saa varmaan selvää tästä.

Jahka tästä olis jotain apuja.

Olen laittanut yhteen MK2 escorttiin Selholmin tekemät Volvon tolpat.
Siirsin hammastankoa hiukan alaspäin ja eteenpäin.
Hammastangon päihin porasin sorvissa reijät, sinne sisäkierteet ja tikkarit sierrasta alatukivarret ( sierran johon vanttipultit väliin hiukan eri kulmaan kuin alunperin) pitää teettää uusiksi koska alatukivarren ulkopäät tulee alemmas kuin esen omat.
Myos alatukivarren kartio oli pienempi sierrassa kuin Volvon reikä joten väliin tehtiin kartioholkki, lisäksi Volvon tolpat pidemmät kuin esen joten joudut myös tekemään laakeroidut yläpäät korkeemmalle(noin 6-8-cm)... Näin mä ainakin tein.
Hyvin pelas ainakin mulla ja varmasti kestävämmät kuin esen omat...

Edessä 740:n etunapa.(vakiona 285mm levy) Olka-akseli kuitenki ihan vakio, oli vaan navassa sisäpuolella holkki että kävi eskortin laakeri, ulkopuolen laakeri käy suoraan. (jos nyt oikein muistan)






Jaa miksikö ! :shock:

itsellä on kaksi alkuperäistä ns. isoa Bilstein tolppasarjaa sininen tolppa isolla jousella. jonka ostin uutena rosvorasingistä (nykyään ei enää saa)

toinen täydellinen sarja on aito Gr.4 keltainen tolppa kynäjousella jotka ostin käytettynä mut konnoltaan virheettömät.
(ei taida enää saada ainakaan samalla rahalla)

Näitä tolppia ei enää saa mistään ellei ole ajettu tierumpuun tai johonkin.
myöskin RS kääntövarret on lujan takana.

tuollaisten tolppien rakentaminen maksaa helposti 1000 ekeä mut onhan ne ainoat oikeat.

moro enssinnäkin se on vahvempi kuin eskon kisatolppa
se on paljon vahvempi kuin se itse tehty tolppa jolla on jo 20-30 vuotta koluttu ojanpohjia

volvon tolppia saa nyt joka kylästä kun 240 alkaa lahoamaan käsiin niistä jää etutolpat ja taka-akseli meille harrastajille käyttöön. osat saadaan todennäköisesti ilmaiseksi. virheettömät siviiliajon osat.

oikeestaan ainoa mikä voi eskon tolpasta voi hajota on mihin napa tulee kiinni onko nyt olka-akseli viisaammat korjaa.

itse ollut livenä paikalla kun kun ns. iso tolppa petti rengas napoineen lähti omille teille.
levityspaloja ei ollut mutta jonkin asteisen väsymykseen piikkiin kai se menee.

jotain tollasta jos ja kun volvo tolpista on olemassa toimiva ratkaisu niin en yö unia menettäisi jos omaan Rs:ssään laittaisin. oikeestaan ainoa joka tossa häviäisi olisi jokin ralli kauppias.

volvon vakio iskari vois olla ihan hyvä eskoon sen kerran keveenpi auto.
tietysti volvon tolppaan hitsataan kierre säätö kynäjouselle.
Viimeksi muokannut Fomococars, To Syyskuu 3. 16:35:20 2009. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Cord
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammikuu 14. 9:54:26 2003

Re: Escort/sierra hybridi??

Viesti Kirjoittaja Cord » Ke Elokuu 19. 7:44:23 2009

Itseä nyt näin hirveästi kiinnostaa että mitä etua saavutetaan noilla volvon tolpilla verrattuna fordin omiin tolppiin?
Vai onko jutun pointti että halvalla "toimiva" alusta escorttiin..?

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: Escort/sierra hybridi??

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » To Elokuu 20. 12:15:36 2009

Cord kirjoitti:Itseä nyt näin hirveästi kiinnostaa että mitä etua saavutetaan noilla volvon tolpilla verrattuna fordin omiin tolppiin?
Vai onko jutun pointti että halvalla "toimiva" alusta escorttiin..?
mulle ainakin tuli hyvinkin selväksi kun vaan luin tekstin, ja perusteluja löytyy melkein joka postauksesta.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Escort/sierra hybridi??

Viesti Kirjoittaja Fomococars » To Elokuu 20. 17:39:00 2009

:burn
Viimeksi muokannut Fomococars, To Elokuu 20. 21:02:13 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Escort/sierra hybridi??

Viesti Kirjoittaja adh » To Elokuu 20. 18:12:39 2009

Fomococars kirjoitti:Mites tämä Volvosta tolppa mietintä etenee.

ralli netistä lainattua tekstiä volvo 240 tolppa escorttiin MK1 ja MK2

joka osia pääsee vertaamaan saa varmaan selvää tästä.

Jahka tästä olis jotain apuja.

Olen laittanut yhteen MK2 escorttiin Selholmin tekemät Volvon tolpat.
Siirsin hammastankoa hiukan alaspäin ja eteenpäin.
Hammastangon päihin porasin sorvissa reijät, sinne sisäkierteet ja tikkarit sierrasta alatukivarret ( sierran johon vanttipultit väliin hiukan eri kulmaan kuin alunperin) pitää teettää uusiksi koska alatukivarren ulkopäät tulee alemmas kuin esen omat.
Myos alatukivarren kartio oli pienempi sierrassa kuin Volvon reikä joten väliin tehtiin kartioholkki, lisäksi Volvon tolpat pidemmät kuin esen joten joudut myös tekemään laakeroidut yläpäät korkeemmalle(noin 6-8-cm)... Näin mä ainakin tein.
Hyvin pelas ainakin mulla ja varmasti kestävämmät kuin esen omat...

Edessä 740:n etunapa.(vakiona 285mm levy) Olka-akseli kuitenki ihan vakio, oli vaan navassa sisäpuolella holkki että kävi eskortin laakeri, ulkopuolen laakeri käy suoraan. (jos nyt oikein muistan)






Jaa miksikö ! :shock:

itsellä on kaksi alkuperäistä ns. isoa Bilstein tolppasarjaa sininen tolppa isolla jousella. jonka ostin uutena rosvorasingistä (nykyään ei enää saa)

toinen täydellinen sarja on aito Gr.4 keltainen tolppa kynäjousella jotka ostin käytettynä mut konnoltaan virheettömät.
(ei taida enää saada ainakaan samalla rahalla)

Näitä tolppia ei enää saa mistään ellei ole ajettu tierumpuun tai johonkin.
myöskin RS kääntövarret on lujan takana.

tuollaisten tolppien rakentaminen maksaa helposti 1000 ekeä mut onhan ne ainoat oikeat.

moro enssinnäkin se on vahvempi kuin eskon kisatolppa
se on paljon vahvempi kuin se itse tehty tolppa jolla on jo 20-30 vuotta koluttu ojanpohjia

volvon tolppia saa nyt joka kylästä kun 240 alkaa lahoamaan käsiin niistä jää etutolpat ja taka-akseli meille harrastajille käyttöön. osat saadaan todennäköisesti ilmaiseksi. virheettömät siviiliajon osat.

oikeestaan ainoa mikä voi hajota on mihin napa tulee kiinni onko nyt olka-akseli viisaammat korjaa.

itse ollut livenä paikalla kun kun ns. iso tolppa petti rengas napoineen lähti omille teille.
levityspaloja ei ollut mutta jonkin asteisen väsymykseen piikkiin kai se menee.

jotain tollasta jos ja kun volvo tolpista on olemassa toimiva ratkaisu niin en yö unia menettäisi jos omaan Rs:ssään laittaisin. oikeestaan ainoa joka tossa häviäisi olisi jokin ralli kauppias.

volvon vakio iskari vois olla ihan hyvä eskoon sen kerran keveenpi auto.
tietysti volvon tolppaan hitsataan kierre säätö kynäjouselle.



ei ne isot tolpat ja kääntövarret vielä yhtä harvinaisia ole kuin keinuhevosen paska :D . englannista saa uusia kääntövarsia 70£ pari ja tolppiakin löytyy uusilla olka-akselelilla ja kunnostettuja käytettyjä.
ford escort´79 tic

Vastaa Viestiin