mikä ohc nokka + laakerit

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ilkka_H
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

mikä ohc nokka + laakerit

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ma Syyskuu 1. 18:26:33 2008

Onko kellään tietoa mikä nokka on kyseessä. Kepistä löytyy seuraavat tekstit.

EP26
D.1 ja C.1
HC17 (todennäköisesti, vähän huonosti stanssattu)
CWC
I.5
VP8 nokan päädyssä.
Made in USA

Samoin yleisesti kysymys nokan laakereista, onko montaa erikokoa laakereissa ohc koneisiin. Vanhoissa laakereissa lukee 53-2991/std,
53-2990/std ja 53-2989/std. Uudet laakerit hommasin kannen tietojen perusteella ja ne on väljät kun kokeilee nokkaan. luvut ovat GS2517 std/2518 std ja 2519 std . kansi on 1600cc aihiosta tehty.
#6
Escort -75

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Syyskuu 1. 23:13:46 2008

On ainakin kahden kokoisia laakereita.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Syyskuu 2. 10:20:03 2008

Mielenkiintoista, jos sisähalkaisijoissa on eroa, niin pitäisi kai olla kahta erikokoa nokka-akseleitakin ?

TVR
Viestit: 1472
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Syyskuu 2. 11:16:54 2008

Laakereita on erikokoisia, mutta ne on ulkohalkaisialtaan erikokoisia.
Mulla on ollu sellanen OHC kansi missä oli ulkohalkaisia isompi laakereissa.
Ilmeisesti valussa niukasti tavaraa et joutuneet koneistaa tehtaalla pesät isommax ettei jää "mehtää"

Toi että sä Ilkka kokeilit sitä laakeria nokkaan ja se on väljä, laakerit on ilmeisesti sulla kädessä?
Kun laitat ne nokkapukkeihin paikalleen niin ne kyllä krymppääntyy pikkasen pienemmäx koska ne laakerit on niihin nokkapukkien reikiin pikkasen isot.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Syyskuu 2. 11:25:18 2008

TAp kirjoitti:Mielenkiintoista, jos sisähalkaisijoissa on eroa, niin pitäisi kai olla kahta erikokoa nokka-akseleitakin ?
Toiset vaan on paksumpia kuin toiset.
Sisähalkaisija on kuitenkin kaikissa sama.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Ilkka_H
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ti Syyskuu 2. 15:24:25 2008

Tuota epäilinkin mistä TVR puhui, mutta jotenkin tuntuu oudolta että ympyrän muotoinen palikka voisi "kutistua". Noh kokeilemallahan se selviää.

Onko mun mahdollista mittaa tuosta nokasta jotenkin ns. perusarvot, esim heittokellolla. Jos on niin miten?
Noston varmaan saa heittokellolla mutta miten esim asteet saisi mitattua?

edit. löytyi jotain...
http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... 4-1012.pdf
#6
Escort -75

Ilkka_H
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: mikä ohc nokka + laakerit

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Marraskuu 6. 19:29:06 2008

Ilkka_H kirjoitti:Onko kellään tietoa mikä nokka on kyseessä. Kepistä löytyy seuraavat tekstit.

EP26
D.1 ja C.1
HC17 (todennäköisesti, vähän huonosti stanssattu)
CWC
I.5
VP8 nokan päädyssä.
Made in USA
Sen verran selvisi että nokka on Joensuun moottorikoneistamon valmistama ja kuulemma cosworthin nokasta veistetty.
Vähän kuulostaa oudolta kun on jenkkivalmisteinen keppi. Soita huomenna tuonne, TammerDieselhän se nykyään on mutta kuulemma ovat valmistaneet noita enemmänkin kisakäyttöön aikanaan. Toivotaan että joku siellä muistaa/tietäisi.
#6
Escort -75

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: mikä ohc nokka + laakerit

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » To Marraskuu 6. 19:55:29 2008

Ilkka_H kirjoitti:
Ilkka_H kirjoitti:Onko kellään tietoa mikä nokka on kyseessä. Kepistä löytyy seuraavat tekstit.

EP26
D.1 ja C.1
HC17 (todennäköisesti, vähän huonosti stanssattu)
CWC
I.5
VP8 nokan päädyssä.
Made in USA
Sen verran selvisi että nokka on Joensuun moottorikoneistamon valmistama ja kuulemma cosworthin nokasta veistetty.
Vähän kuulostaa oudolta kun on jenkkivalmisteinen keppi. Soita huomenna tuonne, TammerDieselhän se nykyään on mutta kuulemma ovat valmistaneet noita enemmänkin kisakäyttöön aikanaan. Toivotaan että joku siellä muistaa/tietäisi.
:shock: Joensuun moottorikoneistamon? Käsittääkseni siellä ei koskaan ole ollutkaan nokkien hionta toimintaa, ei ainakaan nykyään ole. Tämän käsityksen sain, kun kyselin sieltä nokan hiontaa.
Luulisin, että se on hiottu Joensuun vauhtipyörällä ja lähtenyt eteenpäin koneistamon kautta.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Ilkka_H
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: mikä ohc nokka + laakerit

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Pe Marraskuu 7. 9:18:54 2008

tony the tiger kirjoitti:
Ilkka_H kirjoitti:
Ilkka_H kirjoitti:Onko kellään tietoa mikä nokka on kyseessä. Kepistä löytyy seuraavat tekstit.

EP26
D.1 ja C.1
HC17 (todennäköisesti, vähän huonosti stanssattu)
CWC
I.5
VP8 nokan päädyssä.
Made in USA
Sen verran selvisi että nokka on Joensuun moottorikoneistamon valmistama ja kuulemma cosworthin nokasta veistetty.
Vähän kuulostaa oudolta kun on jenkkivalmisteinen keppi. Soita huomenna tuonne, TammerDieselhän se nykyään on mutta kuulemma ovat valmistaneet noita enemmänkin kisakäyttöön aikanaan. Toivotaan että joku siellä muistaa/tietäisi.
:shock: Joensuun moottorikoneistamon? Käsittääkseni siellä ei koskaan ole ollutkaan nokkien hionta toimintaa, ei ainakaan nykyään ole. Tämän käsityksen sain, kun kyselin sieltä nokan hiontaa.
Luulisin, että se on hiottu Joensuun vauhtipyörällä ja lähtenyt eteenpäin koneistamon kautta.
Joensuun vauhtipyörä tunnisti omakseen.
Nyt pääsee laittaan hattua paikalleen :)

306 astetta
12.7 nostoa, 0 välyksellä
104 astetta nokkien väli
4.6mm imuauki 11 puristuksella
venavälys 0.2 kylmänä
#6
Escort -75

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: mikä ohc nokka + laakerit

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Syyskuu 15. 23:56:17 2009

mikä nokka? akselissa tekstit
C.W.C
K-355
h11
fm
S732F

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: mikä ohc nokka + laakerit

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Syyskuu 16. 0:31:53 2009

Mikitic kirjoitti:mikä nokka? akselissa tekstit
C.W.C
Enempää en nopeesti kuumehöyryissä löytäny ku et valmistaja on ilmesiseti Kautex Textron.
http://www.kautex.de/index.php?id=435
Lisäks jossain keskustelussa oli juttua et saataa olla jopa fossiili tuolla nimellä kulkeva nokka, ilmeisesti jenkkipiireissä enemmän tunnettu.

Vastaa Viestiin