Taunukseen jarrut

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

henu
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Taunukseen jarrut

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Joulukuu 23. 18:03:15 2008

Haulla löytyy kaiken näköstä juttua tanikan jarruista ja niiden muutoksista muta ei oikeestaan yhtään pulttaa kiinni rojektia.
Eli pitäs saaha tanariin alkuperästä tehokkaammat jarrut eteen, muistelen et esim hesus rakenteli jotain volvon jarruja mut niisäkii tais jotain ongelmia olla.

Onko jossain vehkeessä suoraan käypäset satulat ja levyt ?
Käykö 2.8 granadan satulat/levyt ?

Ideoita kehiin jos joku on toteuttanu jotain mielenkiintosta.
Sit vielä lisäks, onkos joku soveltanu scorpion sähköstä tehostinta taunukseen ?

Sultzi
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 4722
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Taunukseen jarrut

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Joulukuu 23. 18:30:45 2008

Itselle tulossa 283mm cossun levyt ja mondeon satulat eteen. Vaatii enää adapterilevyn että saa satulan kiinni.
#1432

Cologne 12v turbo, how hard can it be?
Ford Cortina -71 2D "boakiller"
Ford Escort mk1 Duratec N/A

henu
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Taunukseen jarrut

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Joulukuu 23. 21:08:27 2008

Sultzi kirjoitti:Itselle tulossa 283mm cossun levyt ja mondeon satulat eteen. Vaatii enää adapterilevyn että saa satulan kiinni.
Minkä mondeon, MK3 ?
Ihanko suorasta raudasta tehty adapteri riitää vai pitääkö olla joku hitec ?

Sultzi
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 4722
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Taunukseen jarrut

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Joulukuu 23. 21:25:38 2008

mk1 tai mk2 kelpaa käsittääkseni, kunhan ei ole V6 mallista. Adapteri on kuvien mukaan ihan suora lättänä ja itsekin kun asiaa tutkin sen pitäisi riittää. En ole tarkkoja mittauksia vielä tehnyt. Tässä pieni kuva missä näkyy nuo sovituspalat. Kysyin siis neuvoa minkälaisia jarruja laittaisin cortinaan tuolta caprisportilta ja tuollaista etujarru konversiota ehdottivat. Taakse tilasin mondeon 253mm jäähdytetyt levyt ja satuloiksi tulee luultavasti sierra/scorpio. Tuo caprisport lupasi myydä nuo adapterilevyt+uudet pultit hintaan 50£ ilmeisesti parilta, laitoin vielä kyselyn varmistukseksi ovatko parilta tuo 50puntaa. Voi olla että tyydyn tilaamaan enkä rupea itse väkästämään.

Edit: Levyt tilasin ebaystä, ovat molemmat uritetut/rei'itetyt.
#1432

Cologne 12v turbo, how hard can it be?
Ford Cortina -71 2D "boakiller"
Ford Escort mk1 Duratec N/A

henu
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Taunukseen jarrut

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Joulukuu 23. 21:51:25 2008

Sultzi kirjoitti:mk1 tai mk2 kelpaa käsittääkseni, kunhan ei ole V6 mallista. Adapteri on kuvien mukaan ihan suora lättänä ja itsekin kun asiaa tutkin sen pitäisi riittää. En ole tarkkoja mittauksia vielä tehnyt. Tässä pieni kuva missä näkyy nuo sovituspalat. Kysyin siis neuvoa minkälaisia jarruja laittaisin cortinaan tuolta caprisportilta ja tuollaista etujarru konversiota ehdottivat. Taakse tilasin mondeon 253mm jäähdytetyt levyt ja satuloiksi tulee luultavasti sierra/scorpio. Tuo caprisport lupasi myydä nuo adapterilevyt+uudet pultit hintaan 50£ ilmeisesti parilta, laitoin vielä kyselyn varmistukseksi ovatko parilta tuo 50puntaa. Voi olla että tyydyn tilaamaan enkä rupea itse väkästämään.

Edit: Levyt tilasin ebaystä, ovat molemmat uritetut/rei'itetyt.
Jos kukaan ei ehota tehokaampaa ratkasua suhteessa hintaan ni onnistusko tilata useemmat adapterit kerralla ?
Kiire ei oo mut ilmottele jos onnistuu.

Sultzi
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 4722
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Taunukseen jarrut

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Joulukuu 23. 22:42:35 2008

Eiköhän onnistu. Kannattaa vilkuilla tuolta Caprisportin sivuilta minkälaisia tekevät. Neuvovat myös mielellään sähköpostilla.
#1432

Cologne 12v turbo, how hard can it be?
Ford Cortina -71 2D "boakiller"
Ford Escort mk1 Duratec N/A

henu
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Taunukseen jarrut

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Joulukuu 23. 23:34:36 2008

Sultzi kirjoitti:Kannattaa vilkuilla tuolta Caprisportin sivuilta minkälaisia tekevät. Neuvovat myös mielellään sähköpostilla.
Meikäläinen kirjottaa enklantia lähes yhtähuonosti ku ymmärtääkään sitä ni ei oikein kehtaa rueta näppäilemään s postilla vinkkejä :)
mut tosiaan jos joku muu ei ehota jotain muuta ni olisin kyllä tilaamassa noita laippoja, laita vaikka privaa jos oot tässä talvi-kesä aikana tilailemassa.

Sultzi
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 4722
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Taunukseen jarrut

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Joulukuu 24. 14:58:08 2008

Tässä vielä toinen kuva samasta adapterilevystä. Aion tilata tässä aika piankin nuo, mutta voin ottaa kaksi sarjaa, eiköhän joku ne pois osta jollet sinä?
#1432

Cologne 12v turbo, how hard can it be?
Ford Cortina -71 2D "boakiller"
Ford Escort mk1 Duratec N/A

MikkoT
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Taunukseen jarrut

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Joulukuu 24. 15:18:55 2008

Toi valmis paketti mondeon satuloilla ei näytä kyllä hullummalta.

Vaihtoehtoja noiden toteuttamiseen on aika monia, meillä tekeillä just escon tolppaan 2wd cossun satulat (nelimänt.) ja levyt.

Pitää kysästä broidiltani, että miten noi Volvon nelimäntäsatulat istuu, kun hänen tuttunsa rakensi just sellaiset välikopan etujarruiksi. En vaan tiedä tähän hätään sanoa, että millä levyllä ne tuli.

MouTine
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 9624
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Taunukseen jarrut

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Joulukuu 24. 17:29:40 2008

Sultzi kirjoitti:Tässä vielä toinen kuva samasta adapterilevystä. Aion tilata tässä aika piankin nuo, mutta voin ottaa kaksi sarjaa, eiköhän joku ne pois osta jollet sinä?
Eikö tuossa joudu poraamaan orkkis tolpasta / navasta kierteet pois? Juuri tuosta syystä en aikoinani lähtenyt rakentamaan Capriini isompia jarruja, koska orkkis Caprin 2.8i-Bilstein-jousijalat ovat erittäin harvinaisia.
Nykyiset:
'07 CL63
'04 Mondeo 2.5i V6


Ollut joskus:
'04 MB SLK55 AMG 5.4i V8
'01 Maxima 3.0i V6
'00 Passat 2.8i V6
'99 S80 2.9i I6
'00 300M 3.5i V6
'97 Lumina 3.1i V6
'02 Omega 2.6i V6
'97 Mondeo 2.5i V6
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6

Sultzi
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 4722
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Taunukseen jarrut

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Joulukuu 24. 21:33:09 2008

Ilmeisesti näin taitaa vaatia kun kattoo kuvaa miten on kiinni, ellei satu pultti olemaan sopivasti kokoa pienempi jolloin menisi lävitse kierteistä :roll: Itseä nyt ei haittaa vaikka joutuisi poraamaan, löytyy kuitenkin noita tanarin osia suht helposti ja edukkaasti vielä :)
#1432

Cologne 12v turbo, how hard can it be?
Ford Cortina -71 2D "boakiller"
Ford Escort mk1 Duratec N/A

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Re: Taunukseen jarrut

Viesti Kirjoittaja taneli » Ke Joulukuu 24. 23:37:46 2008

täällä ne äijät väsää jarruja tuhnuksiin, joulun alla. oikea meininki :green: kun sais itteään potkittua persauksille, ja rakentais uuden koneen, niin toi etujarrujen päivitys olis itselläkin ajankohtainen. edessä tällä hetkellä vakiokokoinen jähdytetty levy, takana volvon vakiokokoiset levyt. saa aikasta paljon rajoitella tehoja takajarruista. :lol:
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

Vastaa Viestiin