WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

MikkoT
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Tammikuu 6. 16:32:08 2009

Eli tarkoitus ois tehdä mk2 escoon watt-tuenta taka-akseliin ja nyt on toi keinu jo tehtynä. Siinä on tankojen kiinnitysreikien väli 148mm (keskeltä keskelle). Kuvien mukaan toi vois olla aika sopiva, mutta varmistuksia tuon osalta kaivattas.

Toinen homma mikä askarruttaa on toi linkin säätö eli pitääkö tankojen olla täysin vaakasuorassa ja keinun täysin pystysuorassa, kun auto on pyörillään omalla painollaan vai miten noi säädetään "ajovalmiuteen"?

orkkisgt
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Toukokuu 2. 23:01:46 2007

Re: WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja orkkisgt » Ti Tammikuu 6. 22:01:03 2009

auton pitää olla ajokorkeudessa ja pyörillä. tankojen pitää olla vaakatasossa ja sen keinun pitää olla pystysuorassa. itse ostin ton sarjan rally-racesta ja niissä torneissa mitkä hitsataan koriin niissä on säätöreijät.
Ford Escord RS 2000
197 hp/226 Nm

http://kansiset.galleria.fi/kuvat/RS%202000/

MikkoT
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Tammikuu 23. 18:53:19 2009

Tuliko orkkisgt sulle tuon sarjan mukana asennusohjetta eli onko toi kiikun pystysuorassa oleminen ihan varmaa?

Kävin kyllä itsekkin tutkimassa netin syövereitä tän topickin jälkeen ja aika monessa tapauksessa toi kiikku oli ihan pystysuorassa (osassa taas aika paljonkin kallellaan), mutta tänään tuli taas uutta tietoa "rallipiireistä", että toi kiikku pitäis olla vähintään kymmenen astetta kallellaan.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Tammikuu 23. 23:16:39 2009

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MikkoT
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Tammikuu 24. 0:54:16 2009

Kävinkin katsomassa tuon wikipedian jo aikaisemmin, kun broidi oli kaivanut sen rallinetin puolelta, mutta tossakin mennään vähän ristiriidassa, koska kaaviokuvassa linkku on pystysuorassa ja taas auton alla n. 30 asteen kulmassa, joten pistää miettimään.

Kuuleman mukaan toi ei toimis "oikein" eli yrittäs rajoittaa liikettä pystysuunnassa liikaa, jos linkku on asennettu ihan pystysuoraan, mutta onko näin?

sierra4x4tbo
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 5106
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » La Tammikuu 24. 1:12:22 2009

Aivan loistava linkki linkin toiminnasta! :D
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja jjs » La Tammikuu 24. 21:37:59 2009

MikkoT kirjoitti:Kävinkin katsomassa tuon wikipedian jo aikaisemmin, kun broidi oli kaivanut sen rallinetin puolelta, mutta tossakin mennään vähän ristiriidassa, koska kaaviokuvassa linkku on pystysuorassa ja taas auton alla n. 30 asteen kulmassa, joten pistää miettimään.

Kuuleman mukaan toi ei toimis "oikein" eli yrittäs rajoittaa liikettä pystysuunnassa liikaa, jos linkku on asennettu ihan pystysuoraan, mutta onko näin?
Ei ole olemassa vain yhtä oikeaa asentoa tangoille, mutta sillä ei ole varsinaisesti merkitystä missä asennossa välipalikka on; pääasia että liikerata riittää koko jousitusliikkeen matkalle. EDIT: toki järjen kanssa tuo asento; jos välipalikka on vaakasuorassa, ei se todellakaan toimi ;)

Kuvassa on erillisjousitettu p*rse, mutta silläkään ei ole merkitystä. Insinöörit ovat voineet hakea kompromissin tuotantoteknisistä (esim. lyhyemmät "tornit" = vähemmän sivuttaismomenttia jne) syistä, tms.
Jos on mahdollista eli on tilaa, laita palikka pystyyn ja tornit niin että tangot on vaaterissa. Toimii varmasti.
Essonbaarijuttuja että "toimii paremmin" tietyssä kulmassa. Toimii toki vaikkapa juuri 10 asteessa, mutta muut mitoitukset pitää olla tehty se huomioon ottaen. Tuon tarkoitus on ainoastaa pitää akseli sivuttaissuunnassa paikoillaan, ei enempää :) Panhard riittävän pitkänä ajaa käytännössä saman asian. "Roll centre" pysyy tuolla toki alempana; parempi siis.

Yksi vaihtoehto on käyttää Mumford -linkkiä, mutta Escortissa se ei mahtune koriin kiinni.
Wob -linkki on myös hankala toteuttaa; korikiinnityspiste pitää saada kovin alas. Olisi tosin kevein näistä(?)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ma Tammikuu 26. 21:05:53 2009

Erinomaista, nyt minun ei tarvi mistään kysellä kun omalta tallilta löytyy asiantuntemusta! (jjs, kyllä minä sen tiesin) Hiukan aihetta aristellut kun auto väärää valmistetta ja taitaa olla väärältä mantereeltakin. Mulle kans tuo watti, ei se mummofordi...

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: WATT-linkki rakennus/asennusmittoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Tammikuu 26. 22:45:48 2009

pöhkö... :lol:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin