diy imusarjan putkien pituus
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
diy imusarjan putkien pituus
Onko imusarjan putkien tasapituisuus kuinka kriittinen?
Eli onko kuvassa esiintyvä B imusarja ylivoimainen vaihtoehtoon A, nähden.
Tässä vain pähkäilen asiaa sen kannalta että miten saan helpoiten väliputket valmistettua ilman että tehot kärsivät ja onnistun sen vielä itse valmistamaan.
Pituus eroa 1/4 ja 2/3 sylintereiden imukanavalle ei tulisi korkeintaa 5-6mm. 1 ja 4 olisi pitkät ja 2-3 lyhyet.
Kyseessä siis 2.0 ohc vapari.
http://i95.photobucket.com/albums/l126/ ... usarja.jpg
Eli onko kuvassa esiintyvä B imusarja ylivoimainen vaihtoehtoon A, nähden.
Tässä vain pähkäilen asiaa sen kannalta että miten saan helpoiten väliputket valmistettua ilman että tehot kärsivät ja onnistun sen vielä itse valmistamaan.
Pituus eroa 1/4 ja 2/3 sylintereiden imukanavalle ei tulisi korkeintaa 5-6mm. 1 ja 4 olisi pitkät ja 2-3 lyhyet.
Kyseessä siis 2.0 ohc vapari.
http://i95.photobucket.com/albums/l126/ ... usarja.jpg
#6
Escort -75
Escort -75
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: diy imusarjan putkien pituus
Voi tätä vastausten määrää, miten saakaan suodattua kaiken tämän datan
Eli tietoa ei löydy täältä suunnasta pitää alkaa soittelemaan läpi imusarjan valmistajia...
Eli tietoa ei löydy täältä suunnasta pitää alkaa soittelemaan läpi imusarjan valmistajia...
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 308
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
- Paikkakunta: pieksämäki
Re: diy imusarjan putkien pituus
virtaus penkkiä? voisin kuvitella jotain haittaa/hyötyä erilaisten pinta alojen takia?
-
- Viestit: 2557
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Re: diy imusarjan putkien pituus
Hieman aihetta sivuten, mitäs iloa kyykkäreissä ja muissa mopoissa saadaan kun esim. keskimäiset velocity stackit on hieman pidemmät kuin reunimmaiset? Tasataan käyriä? Tuskin tuosta erosta siis mitään aivan kamalan suurta haittaakaan on?
Escort Mk4 "RS2300i"
-
- Viestit: 1471
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: diy imusarjan putkien pituus
Onko imusarjan mitat jo muilta ominaisuuksiltaan jo "hanskassa" eli kannenvirtaukset, nokan toiminta-alue ja imusarjan/imutorven halkaisia?
A:ssa. Vinommassa asennossa olevat putket jarruttavat virtausta eritavalla kun suorat ja lisäksi ne ovat eripituiset.
Jos taas imusarjan optimi pituus on noiden ei samassa kulmassa/ suorien putkien keskiarvossa, niin huippu alue alenee/laajenee.
B:ssä. Jos optimipituus on noiden samassa kulmassa olevien putkien pituus, niin huipputeho alue on silloin niillä korkeampi.
Noin karkeasti selostettuna...
Kansi ja nokka-akseli toimivat parhaimmillaan jollain tietyllä laskettavissa/simuloitavissa olevalla kierrosalueella ja imusarja täytyisi "virittää" sille alueelle.
Sille imusarjan optimi pituudelle on useampia "parhaita" kierroslukuja.
Jos ei edellämainittuja asioita ole tiedossa eikä aikomuskaan selvittää, on aivan sama onko ne putket kulmassa vai suoria/kulmassa. Kaikki jää silloin "tuurin" varaan.
A:ssa. Vinommassa asennossa olevat putket jarruttavat virtausta eritavalla kun suorat ja lisäksi ne ovat eripituiset.
Jos taas imusarjan optimi pituus on noiden ei samassa kulmassa/ suorien putkien keskiarvossa, niin huippu alue alenee/laajenee.
B:ssä. Jos optimipituus on noiden samassa kulmassa olevien putkien pituus, niin huipputeho alue on silloin niillä korkeampi.
Noin karkeasti selostettuna...
Kansi ja nokka-akseli toimivat parhaimmillaan jollain tietyllä laskettavissa/simuloitavissa olevalla kierrosalueella ja imusarja täytyisi "virittää" sille alueelle.
Sille imusarjan optimi pituudelle on useampia "parhaita" kierroslukuja.
Jos ei edellämainittuja asioita ole tiedossa eikä aikomuskaan selvittää, on aivan sama onko ne putket kulmassa vai suoria/kulmassa. Kaikki jää silloin "tuurin" varaan.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: diy imusarjan putkien pituus
Mites tää touhu menee ahdetuissa, pitääkö putkia lyhentää kun painetta nostetaan? Miksi ahdetuissa on lähes poikkeuksetta puolta lyhyemmät imusarjan putket mitä ahtamattomissa?
Jäsen #606
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: diy imusarjan putkien pituus
Joku viisas joskus selitti minulle, että pidemmillä imuputkilla/imusarjalla saadaan vaparissa lisää vääntöä ja vielä pidemmillä vielä enemmän vääntöä alakierroksille. Tämän vuoksi joissakin autoissa on kahdenpituisia imusarjan putkia, joiden välillä sitten vaihdellaan läppäsysteemillä.
-
- Viestit: 308
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
- Paikkakunta: pieksämäki
Re: diy imusarjan putkien pituus
vai saadaanko niillä pitkillä putkilla laajempi vääntöalue vai miten se nyt oli
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: diy imusarjan putkien pituus
Mutta eikös pitemmillä sitten saisi kuitenkin alapäähän vääntöä ennenkuin ahdin alkaa kunnolla puhaltamaan.olafu kirjoitti:Mites tää touhu menee ahdetuissa, pitääkö putkia lyhentää kun painetta nostetaan? Miksi ahdetuissa on lähes poikkeuksetta puolta lyhyemmät imusarjan putket mitä ahtamattomissa?
Itselle tuli n.10cm sajan putket katsotaan kun toisen koneen saa jossain vaiheessa keulille.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: diy imusarjan putkien pituus
Mennee nyt vähän ot:ksi, mutta menköön:
Turbokoneessa imusarja on usein lyhyempi ihan parista käytännön syystä; painekotelon tarvitsema tila varastetaan yleensä imusarjasta koska turbokoneessa saavutetaan vääntöä muutenkin isot määrät. Ahtopaineetonta ajotilannetta ei yleensä paljon mietitä Ja kun paineet on päällä, ei pitkästä sarjasta ole mitään hyötyä.
Järkevän kokoisella / nykyaikasella ahtimella ei juurikaan ole järkeä imupulssin säädössä ainakaan normi- / harrastekäytössä.
[ ot:n ot: pakosarjoissa samansuuntainen asia muuten; käyttöturboa rakennellessa ei ole oikeastaan -käytännön merkitystä- primäärikäyrien pituudella. Työmäärä haettaessa jotain -laskennallista- optimia ei ole missään suhteessa hyötyyn; jos kone vastaa 143 rpm aiemmin kaasuun vs. +700€ / 20t, vau. Kilpakoneet megaturboilla erikseen.
Ja kun-jos sama hyöty kertaa 4 saavutetaan säätämällä konetta (ruiskua-sytkää-kaasareita) penkissä 2-3t lisää... ]
Turbokoneessa imusarja on usein lyhyempi ihan parista käytännön syystä; painekotelon tarvitsema tila varastetaan yleensä imusarjasta koska turbokoneessa saavutetaan vääntöä muutenkin isot määrät. Ahtopaineetonta ajotilannetta ei yleensä paljon mietitä Ja kun paineet on päällä, ei pitkästä sarjasta ole mitään hyötyä.
Järkevän kokoisella / nykyaikasella ahtimella ei juurikaan ole järkeä imupulssin säädössä ainakaan normi- / harrastekäytössä.
[ ot:n ot: pakosarjoissa samansuuntainen asia muuten; käyttöturboa rakennellessa ei ole oikeastaan -käytännön merkitystä- primäärikäyrien pituudella. Työmäärä haettaessa jotain -laskennallista- optimia ei ole missään suhteessa hyötyyn; jos kone vastaa 143 rpm aiemmin kaasuun vs. +700€ / 20t, vau. Kilpakoneet megaturboilla erikseen.
Ja kun-jos sama hyöty kertaa 4 saavutetaan säätämällä konetta (ruiskua-sytkää-kaasareita) penkissä 2-3t lisää... ]
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: diy imusarjan putkien pituus
Jatkaen tätä imusarja projektia.
Mitenkän tuommoisen imusarjan voisi pinnoittaa "maalata" tms sisäpuolelta että ei pääse putket ruostumaan.
Alu imusarjoissahan tätä ongelmaa ei ole mutta "teräs" versiossa on. Muodoltaanhan tämä imusarja on suora joten sisäosiin pääsee kyllä hyvin käsiksi.
Mitenkän tuommoisen imusarjan voisi pinnoittaa "maalata" tms sisäpuolelta että ei pääse putket ruostumaan.
Alu imusarjoissahan tätä ongelmaa ei ole mutta "teräs" versiossa on. Muodoltaanhan tämä imusarja on suora joten sisäosiin pääsee kyllä hyvin käsiksi.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003
Re: diy imusarjan putkien pituus
henu: nyt ei hernettä nenään...henu kirjoitti:Passivointi ?
Tahdon tarkentaa hieman termistöä. Pelkkä passivointi ei sinänsä ole tässä ketjussa haettu pintakäsittely. Passivointia käytetään pääsääntöisesti elektrolyyttisen sähkösinkityksen päälle suojaamaan sinkkipinnoitetta sille tyypilliseltä valkoruosteelta. Sinkin korrodoituminen on jauhemaista valkoista pulveria, raudalla korroosion väri on punaista, kuten varmasti kaikki tämän foorumin harrastajat jo tietävätkin... Passivointi on kemiallinen kylpy, tyypillinen kappaleen kastoaika muutamia kymmeniä sekunteja.
Kromatointi on passivoinnin toinen nimi, mikä taas tulee johdannaisena siitä, että vaikuttava ainesosa on kromi. Niissä on tapahtumassa kuluvan vuoden aikan muutoksia, valitettavasti huonompaan suuntaan. Puhutaan 3- ja 6-arvoisesta kromista, jäljelle jää enää tuo 3-arvoinen. Arvatkaa kumpi olisi ollut se parempi. Keltapassivointi on nimenomaan tuota 6-arvoista, jäljelle jää sininen ja musta 3-arvoinen kromatointi. 6-arvoinen kromatointi poistuu tämän vuoden lopussa markkinoilta.
---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos , tarjoa kaikkea iS osaa)
-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos , tarjoa kaikkea iS osaa)
-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: diy imusarjan putkien pituus
Juu ei herneitä, mut sitä vaan aatelin ku eikös esim TVR keltapassivoinu sen taka-akselistonsa ja ei kai se siitä oo ruennu ruostumaan ?
-
- Viestit: 1471
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: diy imusarjan putkien pituus
Joo kyllä se esim taka-akselille teettämäni keltapassivointi on ihan korroosio suojaukseen tarkoitettu pinnoitus.
Mä oon joskus passivoinu ite tekemäni teräs imusarjan, mutta niihin putkiin se pinnoitus ei mene sisälle.
Johtuu jotenkin siitä kun se on sähköllä tehty prosessi niin putkiin tulee joku mangneettikenttä ettei se passivointi sinne putken sisälle mee.
Tosin ne imusarjan/kannen kanavat tuskin hirveemmin ruostuu, en oo ainakaan vielä nähny korroosiosuojattuja kannen kanavia
Mä oon joskus passivoinu ite tekemäni teräs imusarjan, mutta niihin putkiin se pinnoitus ei mene sisälle.
Johtuu jotenkin siitä kun se on sähköllä tehty prosessi niin putkiin tulee joku mangneettikenttä ettei se passivointi sinne putken sisälle mee.
Tosin ne imusarjan/kannen kanavat tuskin hirveemmin ruostuu, en oo ainakaan vielä nähny korroosiosuojattuja kannen kanavia
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003
Re: diy imusarjan putkien pituus
Selvyyden välttämiseksi:
saattaa mennä hiuksien halkomiseksi, mutta asiaa tuntemattomat voivat jäädä väärään käsitykseen tuosta passivointi-termistä. Eletrolyyttisestä pintakäsittelystä jotain tietävät automaattisesti ajattelevat pohjapinnoituksen olevan sähkökemiallisesti saostettu sinkki, passivointikerros eri väreineen on se mikä kadun miehelle kertoo värin ja sitä käytetään monesti kuvaamaan koko pinnoitetta. TVR:n taka-akseli on ensin sähkösinkitty ja sitten passivoitu 6-arvoisella kromilla, mikä antaa väriksi kellertävän sävyn.
saattaa mennä hiuksien halkomiseksi, mutta asiaa tuntemattomat voivat jäädä väärään käsitykseen tuosta passivointi-termistä. Eletrolyyttisestä pintakäsittelystä jotain tietävät automaattisesti ajattelevat pohjapinnoituksen olevan sähkökemiallisesti saostettu sinkki, passivointikerros eri väreineen on se mikä kadun miehelle kertoo värin ja sitä käytetään monesti kuvaamaan koko pinnoitetta. TVR:n taka-akseli on ensin sähkösinkitty ja sitten passivoitu 6-arvoisella kromilla, mikä antaa väriksi kellertävän sävyn.
---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos , tarjoa kaikkea iS osaa)
-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos , tarjoa kaikkea iS osaa)
-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------
-
- Viestit: 2917
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:13:19 2001
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: diy imusarjan putkien pituus
Kyllä sen sisällekin varmaan saa, mutta vaatii ehkä elektrodit putkien sisälle.TVR kirjoitti:Joo kyllä se esim taka-akselille teettämäni keltapassivointi on ihan korroosio suojaukseen tarkoitettu pinnoitus.
Mä oon joskus passivoinu ite tekemäni teräs imusarjan, mutta niihin putkiin se pinnoitus ei mene sisälle.
Johtuu jotenkin siitä kun se on sähköllä tehty prosessi niin putkiin tulee joku mangneettikenttä ettei se passivointi sinne putken sisälle mee.
Tosin ne imusarjan/kannen kanavat tuskin hirveemmin ruostuu, en oo ainakaan vielä nähny korroosiosuojattuja kannen kanavia
Uppomaalaus on varmaan helpoin/halvin tapa saada sisäpuolelle suojaus.
Pari Capria ja Transit...
https://www.facebook.com/CapriRS2600/
https://www.facebook.com/CapriRS2600/
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: diy imusarjan putkien pituus
Useimmissa valurautakansissa ei ole imukanavissa mitään pinnoitetta...
etenkään porttauksen jälkeen....
etenkään porttauksen jälkeen....
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: diy imusarjan putkien pituus
Miten kun imukanavassa kulkee periaatteessa ilman mukana aina bensaa mutta läppärunkokäytössä jossa suutin kannen ja imusarjan saumassa niin imusarjan putkissa ei bensaa ole "voitelemassa"
Tosin ahdetussa taitaa ahtimen läpi tulla aina sen verran öljyä että jää jonkinlainen kalvo suojaamaan ja jos on noita öljyttäviä putsareita niin kai siitäkin sen verran tarttuu mukaan ?
Toisaalta vaikka ruostuu niin eikai se ihan muutamassa vuodessa puhki mene ?
Tosin ahdetussa taitaa ahtimen läpi tulla aina sen verran öljyä että jää jonkinlainen kalvo suojaamaan ja jos on noita öljyttäviä putsareita niin kai siitäkin sen verran tarttuu mukaan ?
Toisaalta vaikka ruostuu niin eikai se ihan muutamassa vuodessa puhki mene ?
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: diy imusarjan putkien pituus
kuumasinkki jos ei muuta keksi Tosin varmaan saa koneistella etc uusiks kun ottaa vähän lämpöstä, mutta eipähän ruostu.
Ja miks ei tehä alu tai rostikka?
Ja miks ei tehä alu tai rostikka?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 308
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
- Paikkakunta: pieksämäki
Re: diy imusarjan putkien pituus
tuota ruostumisesta.. monellako kaverilla on ollu aikanaan mopo missä on ollu valurauta pytty? monestikko on ollu imukanava ruosteessa kun ootta pytyn ottanu käteen viilau.. eiku männän vaihdon yhteydessä..?
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: diy imusarjan putkien pituus
Mutta sama juttu edelleen kun tossa aiemminkin, polttoaine voitelee ja estää ruostumista, lisäksi kaksitahtisissa bensan seassa on vielä öljykin ja 2-t uittaa koko alakertaa bensassa. Tossa imusarjahommassa putkissa kulkee pelkää puhdasta ilmaa...tikkuri kirjoitti:tuota ruostumisesta.. monellako kaverilla on ollu aikanaan mopo missä on ollu valurauta pytty? monestikko on ollu imukanava ruosteessa kun ootta pytyn ottanu käteen viilau.. eiku männän vaihdon yhteydessä..?
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: diy imusarjan putkien pituus
Suuttimet on kyllä ihan läppiksissä itessään, ei imusarjan ja kannenvälissä, eli bensa kyllä "voitelee" putket.VesQ kirjoitti:Miten kun imukanavassa kulkee periaatteessa ilman mukana aina bensaa mutta läppärunkokäytössä jossa suutin kannen ja imusarjan saumassa niin imusarjan putkissa ei bensaa ole "voitelemassa"
Jätin pinnoittamatta kun kaikki keneltä kysyin eivät nähneet sitä tarpeelliseksi.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: diy imusarjan putkien pituus
Eipä rautaimusarja mihinkään ruostu jollei seiso ikuisuuksia taivasalla. Eikä pieni pintaruoste haittaa mitään; liuskeen puolella voisi olla jo haitallista.
Esimerkkinä eräs Suuren ja Mahtavan naapurimaamme -tehdaskilpatallin- takaveto Vaz joka seisoi kaverin kylmässä tallissa joitain aikoja (monia kuukausia). Vein sittemmin siitä imusarjan korjaushitsattavaksi (peltiä), sisällä ei ollut ruostetta käytännössä ollenkaan.
Esimerkkinä eräs Suuren ja Mahtavan naapurimaamme -tehdaskilpatallin- takaveto Vaz joka seisoi kaverin kylmässä tallissa joitain aikoja (monia kuukausia). Vein sittemmin siitä imusarjan korjaushitsattavaksi (peltiä), sisällä ei ollut ruostetta käytännössä ollenkaan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe