ohc: öljynjäähdytin

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

ohc: öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja miha64 » La Toukokuu 1. 19:18:18 2010

kuinka kannattaas vetää vesiletkut tuolle vesikiertooselle jäähdyttimelle ohc moottoris, että se olis suhteellisen helppo toteuttaa ja kierto olis oikein? vai mitä miltä olette sen tehosta,kun se tulis turbo moottoriin katukäyttöön.erillinen kenno olis tietenkin parempi mutta nokalla ei ylimääräistä tilaa oo mk1 escortis.tuon turbon vesiliitännät ajattelin jättää liittämättä.

vauhtipete
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 7323
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: ohc: öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Toukokuu 1. 19:26:16 2010

Onko sulla se öljynsuodattimen alle tuleva "jäähdytin" vai mikä?
Kaveri ainakin sano että ihan sama onko sitä vai ei, mitään eroa huomannut lämmöissä.
Kennoa vaan nokalle kyllä se aina johonkin mahtuu.
Eikä se mikään pakollinen ole jos ei kovasti polttele jarrun kanssa kumia.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

Re: ohc: öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja miha64 » La Toukokuu 1. 20:54:31 2010

joo se öljynsuodattimen alla oleva "donitsi"

henu
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: ohc: öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja henu » La Toukokuu 1. 21:15:31 2010

vauhtipete kirjoitti:Kaveri ainakin sano että ihan sama onko sitä vai ei, mitään eroa huomannut lämmöissä.
Mulle taas useempi sanonu et kokoonsa nähden kohtuu tehokas jäähy :?

vauhtipete
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 7323
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: ohc: öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Su Toukokuu 2. 0:06:10 2010

henu kirjoitti:
vauhtipete kirjoitti:Kaveri ainakin sano että ihan sama onko sitä vai ei, mitään eroa huomannut lämmöissä.
Mulle taas useempi sanonu et kokoonsa nähden kohtuu tehokas jäähy :?
Joo no se kyllä ajokin jotain endurancea tms et katukäytössä voi olla eri asia :roll:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: ohc: öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Toukokuu 2. 22:00:16 2010

ööö :shock:

kuumalla vedellä about 80-90 asteista jäähdetetään siis öljyä

itse laittaisin ö-jäähyn 13-25 rivisen plus sille oma flekti jos ei riitä

käytä niitä oikeita kierreliittimiä unohda v. lemmarit

hydrauli pajat tekee mittojen mukaan letkut edullisesti


ihan mielenkiinnosta

kuinka monella on autossa öljynlämpötila mittari että tartteeko oikeesti jäähdyttää ollenkaan.

harvempi taitaa ajaa lemanssia 24h 300 km/h


EDIT

autometer tai muu laadukas ö-lämpömittari kehiin ja näkee että tarvitaanko

race kamppeet aina eri asia JA TALVELLA TOSIAAN TUKKOON /UMPEEN

tietty jos haluaa essolta pisteitä
Viimeksi muokannut Fomococars, Ke Toukokuu 5. 0:03:19 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Aksu
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 4138
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: ohc: öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Toukokuu 2. 23:57:17 2010

Fomococars kirjoitti:ööö :shock:

kuumalla vedellä jäähdetetään siis öljyä about 80-90 astetta

itse laittaisin ö-jäähyn 13-25 rivisen plus sille oma flekti jos ei riitä

käytä niitä oikeita kierreliittimiä unohda v. lemmarit

hydrauli pajat tekee mittojen mukaan letkut edullisesti


ihan mielenkiinnosta

kuinka monella on autossa öljynlämpötila mittari että tartteeko oikeesti jäähdyttää ollenkaan.

harvempi taitaa ajaa lemanssia 24h 300 km/h
Tuo 80-90 taitaa olla sellainen aika optimi lämpö öljylle. Tuskin muuten olisi tehty monen autovalmistajan koneisin noita tehtaan linjalla.
Muistelisin et muutamilla oli viime kesänä cossuissa ö-lämmöt pyörinyt radalla jossain 120-130 hujakoilla.
Zetec-zf37-210 yhdistelmä työn alla

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: ohc: öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Su Toukokuu 2. 23:59:11 2010

Yleensä auton vedet on siinä 90 asteen tienoilla ja mottiöljyn ihanteellinen käyttölämpötila on 70 - 110 °C näköjään netin mukaan.
Tuntuis ihan järkevältä toi vesi/öljyjäähdytin siis. ;)

Muistaakseni tietyn astemäärän jälkeen (+110c?) jokainen 5c puolitti öljynvaihto väliä kun öljyn ominaisuudet ja lisäaineet muuttuvat/vähenevät.
Tämmöstä "kuraa" koulussa selitettiin, asteet voi heittää (varmasti heittävätkin), mutta idean varmaan kaikki ymmärsivät. :oops:

Ei turhaa niitä jäähdyttimiä siellä ole, varsinkaan saksa autoissa kun niillä painetaan menee tukkaputkella siellä. :lol:

EDIT: Vähän myöhästyin... :roll:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: ohc: öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 4. 15:09:08 2010

Öljyn olisi hyvä olla noin 100-110 celsiusta; mm. vesi/kosteus pitää saada haihtumaan öljystä, ja veden/hapen/ilman mukana menneet epäpuhtaudet "palamaan" - öljy on kuitenkin hydroskooppista (suomeksi joskus: Hygroskooppista). Öljyn ikä lyhenee jos se liian kylmää (~85-90 tai alle), ja täyssynteettinenkään ei toisaalta kauan kestä yli 140-150 lukemia.
Se "donitsi" XR3/RST/Cossu/V6 jne -himmeleissä on lämmönvaihdin; vesi lämpenee nopeammin kuin öljy, eli kylmänä vesi lämmittää öljyä ja kun öljynlämpö vedenlämmön yli, alkaa lämmön siirtyminen veteen.
Ja on melko pätevä, myös satunnaiselle turboilevalle lyijyjalalle. Sitäkin löytyy muutamaa eri kokoa, ja ylipäätään pienen koon ei saa antaa hämätä; hyötysuhde neste/neste -jäähdyttimessä on aika hyvä verrattuna neste/ilma -versioon. Haittapuolena on se että jos vedenjäähdytyspuoli on muutenkin kovilla, tulee tuosta lämmönvaihtimesta vielä lisäkuormaa.
Tehokkaampiakin vaihtimia saa, mm. WRC Escoissa käytettiin Setrab:n tekeleitä.
Jk. Ei kai kukaan enää käytä öljyn -lauhduttimia- moottoreissaan? :lol:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: ohc: öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Toukokuu 4. 23:53:50 2010

Öljynlauhduttamisesta löytyy kokemusta erimuodoissa. Aikoinaan en käyttänyt ohc rallikäytössä 150-200hv max 7500rpm versioissa ollenkaan lauhdutinta eikä koskaan hajonnu alakerrasta mitään. Luulen että vakiopohjasta pienennetty ohc vetää max 3,5 l joten tilavuus pieni ja helteellä todnäk lämmöt korkeella.
Noh sitten BDA sumpulla jossa tilavuus 12 l ja alumiinikone niin ajattelin että ei voi olla öljynlämpöjen kanssa mitään kun eräs fordwelhokin kertoi ettei aina ole käytetty lauhdutinta....ihmettelin heti alussa kun jo sisäänajossa letkut hytissä tuntuu suhteettoman kuumilta....no ei aikaakaan kun penkityksen ja muutaman kymmenen ek kilsan jälkeen alkoi kuulua naputus ja kk laakeri kärähtänyt :? mitään vikaa sinällään ei löytynyt kasaus/välykset ym vaan vastaus on että kovilla kierroksilla kesällä lämpö karkaa jolloin paine notkahtaa=bearing failure. Öljy ei siis jäähdy suljetussa takakontissa eikä siirtyessään öljykaukalosta pumppuun. Iso tilavuus ei auta vaan hidastaa lämpenemistä.
Laitoin Setrabin 25 rivisen paluulinjaan ja lämmöt putosi selvästi. Laakereissa ei toistaiseksi ongelmia. Talvella laitoin pahvin eteen mutta kesällä välttämätön vaikka kuinka alukone ja 12litraa rasvaa.
Kossussa ei pitäisi olla ongelmia jos ei nyt rataa kierrä helteellä eikä ole 500hv rasitukset.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: ohc: öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Toukokuu 5. 9:33:11 2010

SHR kirjoitti:Noh sitten BDA sumpulla jossa tilavuus 12 l ja alumiinikone niin ajattelin että ei voi olla öljynlämpöjen kanssa mitään kun eräs fordwelhokin kertoi ettei aina ole käytetty lauhdutinta.....
:D Samaa se kertoi mullekin kun Beetua asentelin. Tosin kadulle, ja ilmeisesti riitti ilman jäähdytyskiertoa.



lauhdutin= kaasusta nesteeksi jäähtyessään. Mm. pontikkapannuissa, kuulemma, käytössä.
jäähdytin= jäähdyttää nestettä
Semmoinen pikku klassikkokettuilu autoihmisille, kuten iskunvamenninkin ( = heilahduksenvaimennin "oikea" termi) :lol:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: ohc: öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Toukokuu 5. 12:48:11 2010

Hieman vielä jatketaan aihetta, katukäytöllä normivälityksellä ajamisella ei ole mitään tekemistä 5.8 suoravitonen rallikäytön kanssa. Kadulla toimii varmasti ilman jäähdytystä.
Kisassa kun pistät 9000 kelloon ja vaikka 20km ek kaikkine lähtökäyttöineen ja odotuksineen kesäkuumalla niin mitenkään ei voi toimia. Kossu suosittelee öljynlämmöksi max 100 ja paine 4.5-6 haarukkaan. Tämä ei toteudu jos lämmöt karkaa.
Sumpussa säiliön yksi päätehtävästä on varastoinnin lisäksi ilmastaa öljyn ja ilmanseos, pontikankeitosta on apua kun pelaa sumpun kanssa :wink:

miha64
Viestit: 37
Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008

Re: ohc: öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja miha64 » To Toukokuu 6. 17:14:13 2010

kiitos mielipiteistä,taidanpa jättää senkin letku hässäkän pois,kun tärkeintä olis saada pysymään veden lämmöt normaaleina

Vastaa Viestiin